Bolån plus blancolån

Kunnig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Hej alla! Som några kanske minns jobbar jag med mitt företag, tyvärr har det blivit dyrare och segare än tänkt. Om jag inte hade satsat på mitt företag, lånat ut mycket pengar till familjemedlemmar som gjort så mycket fel, och även förlorat en del på börsen (mest bitcoin, typ 40 tusen totalt), skulle jag haft kontantinsatsen och mycket mer till bostaden jag ingått ett avtal om att köpa. Bostaden ligger på ett attraktivt område i Malmö (Limhamn) och kostade mig 2 miljoner men är nu värderat till drygt 2,4 miljoner. Så just nu har jag inte till hela kontantinsatsen men mitt företag (restaurang) startar äntligen upp väldigt snart så beroende på hur det går kommer jag få in en del till eller kanske till och med till hela kontantinsatsen. Jag har betalat 100 tusen då jag skrivit på ett förhandsavtal så det är 5% av köpeskillingen. Upplåtelseavtalet ska tecknas nu under tredje kvartalet eller kanske i mitten av november enligt tidigare info (fått olika uppgifter). Så är stressad och rädd inte kunna få köpa lägenheten...

Jag behöver som det ser ut nu ett bolån på 85% (1,7 miljoner) samt 10% i blancolån (200 tusen). Jag har inga skulder förutom studieskuld till CSN (908 kr per månad). Däremot driver jag ju ett företag, vilket kanske är ett minus då jag inte startat igång ännu samtidigt som jag har utgifter för lokalen m.m. Min lön på mitt ordinarie jobb är 34700 kr per månad. Hur ser möjligheterna ut att få låna? Med och utan att jag kommer igång med verksamheten.

Jag hade nog inte snackat med min bank om mina företagsplaner jätte mycket såvidare inte dom inte frågar om det….. utan kanske prata mer om din ordinarie inkomst på 34.700:- sen EFTER allt är klart så kan du ju prata om dina resturang planer hur mycket du vill….

Jag hade nog inte snackat med min bank om mina företagsplaner jätte mycket såvidare inte dom inte frågar om det….. utan kanske prata mer om din ordinarie inkomst på 34.700:- sen EFTER allt är klart så kan du ju prata om dina resturang planer hur mycket du vill….

Jag vill inte nämna restaurangen om den mot förmodan inte är igång och gör vinst. Dock syns det på kreditupplysningar att man driver en rörelse/har en näringsverksamhet.

Kommer du ha kvar din anställning när det är dags att fixa bolån inför tillträdet?
Kan du ha kvar det parallellt med ditt företag så är det ett stort plus!

Det är mycket svårt att få banken att acceptera lön från en enskild firma (som är nystartad och saknar historik) som grund för ett bolån.

Kommer ihåg din förra tråd, gissar att du tog lån och inte sålde dina bitcoin. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går, jag hejar på dig :)

Senast ändrad:
Kommer du ha kvar din anställning när det är dags att fixa bolån inför tillträdet?
Kan du ha kvar det parallellt med ditt företag så är det ett stort plus!

Det är mycket svårt att få banken att acceptera lön från en enskild firma (som är nystartad och saknar historik) som grund för ett bolån.

Kommer ihåg din förra tråd, gissar att du tog lån och inte sålde dina bitcoin. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går, jag hejar på dig :)

Japp, jag kommer fortsätta jobba 100% tills företaget ger en stabil inkomst, sen så är jag inte ensam ägare så kommer inte kunna leva på restaurangen helt. Går det bra så kommer jag alltid hålla ögonen öppna för att starta en restaurang i en storstad. Mitt vanliga yrke vill jag jobba med livet ut (är lärare och trivs med det) men typ 50% är bra i framtiden plus det vid sidan om. Det jag öppnar har jag ett stort intresse för och kunskap om men vill inte jobba som kock.

Jag har sålt och köpt bitcoin sedan dess, i olika omgångar och totalt 25000 kr i nettouttag. Ångrar dock stort att jag inte sålde i mars (för att köpa vid dippar/när verksamheten kommit igång) men inte lönt tänka så. Jag har köpt massor på IKEA sedan dess men med mina sparade pengar och löner. Vill inte ha något på UC så det var inte värt ta ett lån för det. Bara under juli fick lägga ut 47000 kr inklusive lokalkostnad, livsmedel och moms (som jag sen gör vinst på respektive kan dra av momsen). Nu är det dags börja dra in cash med...

Absolut. :) Tack! <3

Senast ändrad:
Jag har äntligen kommit igång, haft öppet i en månad nu. :) Det har gått bra och enligt en av de anställda (som har lång erfarenhet och därmed sett och hört mycket) säljer vi bra (den andra anställda är min delägare/kompis som kan jobba gratis tills vi får igång verksamheten så har ganska låg lönekostnad). Det är en bild jag delar men vi måste förstås sälja mycket mer. Jag jobbar en hel del med marknadsföring för att nå ut, den fysiska reklamen har uteblivit pga ekonomiska skäl men är snart igång med det - kommer dela ut papperskort med kuponger och menyn.

Objektivt sett har vi riktigt bra mat och till bra priser, lättförståelig meny, fin och fräsch lokal, och vi försöker alltid göra kunderna nöjda. Många nöjda kunder, bara idag och igår trillade det in fyra femstjärniga recensioner på Google och jag är snabb med att svara (men inte för snabb så inte folk tror det är köpta recensioner... :facejoy:). Våra kunder är nöjda och sprider ordet vidare men vi måste nå de andra. Vi har stora variationer i dagsförsäljning men det är så i början. Det är inte enkelt nå ut så där bara, det krävs tid (folk sprider ordet vidare/kunder återkommer), pengar, tur m.m. Så en bra start med förhoppningen och egentligen kravet att vi ökar försäljningen flera gånger sett till vår personal och fasta utgifter.

Det ser lovande ut för företaget men den stora oron är bolånet! Jag har inte hela kontantinsatsen som krävs och kommer inte kunna spara mer till den om inte företaget blixtrar till inom 1,5 månad innan upplåtelseavtalet ska skrivas under. Nya siffror har kommit från föreningen igen pga höjda räntor: avgift på 4100 kr för lägenheten inklusive bredband. Utöver det cirka 400 för varmvatten och el. Sen behövs en försäkring på cirka 200. Så 4700 kr i avgifter och drift plus lånet.

Lägenheten är cirka 50 kvm plus 5 kvm balkong. Det ligger i en av Malmös mest attraktiva områden. 2,4-2,5 miljoner går lägenheten nu för men jag fick den för 2. Jag har lagt 100 000 så det fattas 200 000 till kontantinsatsen. Utöver det driver jag en rörelse som det så fint heter på deklarationen... det blir en röd flagga direkt om jag inte har svarta siffror. Så det är två orosmoment. Oktober har just avslutats så har inte sammanfattat allt ännu men om jag inte har svarta siffror än så är det väldigt nära.

34700 kr i lön, 0,1% (Utmärkt) på UC, 908 kr/mån till CSN men inga andra skulder.

Ringde Swedbank, kom till kundservicen centralt och de säger att något privatlån inte kan beviljas av de utan då måste man träffa en rådgivare i ett av deras bankkontor. Jag försöker ta kontakt med den lokala Swedbank-kontoret, den som är partner till mäklaren i byggprojektet men går inte ringa dem så har bett dem om ett telefonnummer när jag precis mailade dem. Jag har bara varit kund hos Swedbank och aldrig behövt några lån men kommer givetvis byta till den som kan hjälpa mig. Just nu känner jag inte det är lönt att ringa runt utan kollar hur kontoret kan hjälpa mig, det är ändå min bank och också banken som är partner i projektet så de har koll på läget.

SBAB kan inte heller hjälpa till. De kräver 600 000 i kontantinsats!

Ringde Swedbank, kom till kundservicen centralt och de säger att något privatlån inte kan beviljas av de utan då måste man träffa en rådgivare i ett av deras bankkontor. Jag försöker ta kontakt med den lokala Swedbank-kontoret, den som är partner till mäklaren i byggprojektet men går inte ringa dem så har bett dem om ett telefonnummer när jag precis mailade dem. Jag har bara varit kund hos Swedbank och aldrig behövt några lån men kommer givetvis byta till den som kan hjälpa mig. Just nu känner jag inte det är lönt att ringa runt utan kollar hur kontoret kan hjälpa mig, det är ändå min bank och också banken som är partner i projektet så de har koll på läget.

SBAB kan inte heller hjälpa till. De kräver 600 000 i kontantinsats!
Om det är 200tkr du behöver så kan du söka lån hos Wästgöta finans, de tar Bisnode och inte UC. De rapporterar heller inte lånet till UC.

Nu när jag tänkt på det känner jag att det är bäst kolla med Wästgöta Finans direkt. För att slippa 200 (eller kanske låna typ 220 för att ha lite marginal, denna månad har jag varit ledig och sjuk rätt mycket) i blancolån hos UC är verkligen guldvärt. Då kan jag fokusera på hitta det billigaste bolånet (och någon som inte har problem med att jag driver en rörelse). Ränteskillnaden lär inte vara stor mellan Wästgöta Finans och Swedbank när det gäller privatlån misstänker jag.

Jag har äntligen kommit igång, haft öppet i en månad nu. :) Det har gått bra och enligt en av de anställda (som har lång erfarenhet och därmed sett och hört mycket) säljer vi bra (den andra anställda är min delägare/kompis som kan jobba gratis tills vi får igång verksamheten så har ganska låg lönekostnad). Det är en bild jag delar men vi måste förstås sälja mycket mer. Jag jobbar en hel del med marknadsföring för att nå ut, den fysiska reklamen har uteblivit pga ekonomiska skäl men är snart igång med det - kommer dela ut papperskort med kuponger och menyn.

Objektivt sett har vi riktigt bra mat och till bra priser, lättförståelig meny, fin och fräsch lokal, och vi försöker alltid göra kunderna nöjda. Många nöjda kunder, bara idag och igår trillade det in fyra femstjärniga recensioner på Google och jag är snabb med att svara (men inte för snabb så inte folk tror det är köpta recensioner... :facejoy:). Våra kunder är nöjda och sprider ordet vidare men vi måste nå de andra. Vi har stora variationer i dagsförsäljning men det är så i början. Det är inte enkelt nå ut så där bara, det krävs tid (folk sprider ordet vidare/kunder återkommer), pengar, tur m.m. Så en bra start med förhoppningen och egentligen kravet att vi ökar försäljningen flera gånger sett till vår personal och fasta utgifter.

Det ser lovande ut för företaget men den stora oron är bolånet! Jag har inte hela kontantinsatsen som krävs och kommer inte kunna spara mer till den om inte företaget blixtrar till inom 1,5 månad innan upplåtelseavtalet ska skrivas under. Nya siffror har kommit från föreningen igen pga höjda räntor: avgift på 4100 kr för lägenheten inklusive bredband. Utöver det cirka 400 för varmvatten och el. Sen behövs en försäkring på cirka 200. Så 4700 kr i avgifter och drift plus lånet.

Lägenheten är cirka 50 kvm plus 5 kvm balkong. Det ligger i en av Malmös mest attraktiva områden. 2,4-2,5 miljoner går lägenheten nu för men jag fick den för 2. Jag har lagt 100 000 så det fattas 200 000 till kontantinsatsen. Utöver det driver jag en rörelse som det så fint heter på deklarationen... det blir en röd flagga direkt om jag inte har svarta siffror. Så det är två orosmoment. Oktober har just avslutats så har inte sammanfattat allt ännu men om jag inte har svarta siffror än så är det väldigt nära.

34700 kr i lön, 0,1% (Utmärkt) på UC, 908 kr/mån till CSN men inga andra skulder.
50kvm för 2,4 miljoner?! Med all respekt till din smak men tror inte att Limhamn är mest attraktivt område i Malmö . Först trodde jag att du syftet till Västra Hamnen, bättre tycker men igen, smaker och färger får inte diskuteras, upp till en och var :) .. är du såååå sugen på den så lycka till. Man är ändå nyfiken var ligger restaurangen :) .. om det är okej. Man kan hjälpa till med reklam, äta där nån gång eller även som förslag till julbord

50kvm för 2,4 miljoner?! Med all respekt till din smak men tror inte att Limhamn är mest attraktivt område i Malmö . Först trodde jag att du syftet till Västra Hamnen, bättre tycker men igen, smaker och färger får inte diskuteras, upp till en och var :) .. är du såååå sugen på den så lycka till. Man är ändå nyfiken var ligger restaurangen :) .. om det är okej. Man kan hjälpa till med reklam, äta där nån gång eller även som förslag till julbord

Det är vad JM tar nu, ja. Jag har köpt för 2 miljoner. Byggpriserna rusade så de var tvungna höja. Sen så ökade bopriserna med men nu har de sänkts överlag fast JM/mäklaren sänker förstås inte priserna utan det blir eventuellt andra rabatter för nya köpare då så det inte förstör för alla.

Limhamn är ett av de mest attraktiva områdena objektivt sett. Västra hamnen med förstås, det och Ribban är något dyrare också. Jag hade aldrig köpt i Västra hamnen, vill inte bo där.

Tack, vad snällt. Restaurangen ligger långt från Malmö tyvärr.

Nu när jag tänkt på det känner jag att det är bäst kolla med Wästgöta Finans direkt. För att slippa 200 (eller kanske låna typ 220 för att ha lite marginal, denna månad har jag varit ledig och sjuk rätt mycket) i blancolån hos UC är verkligen guldvärt. Då kan jag fokusera på hitta det billigaste bolånet (och någon som inte har problem med att jag driver en rörelse). Ränteskillnaden lär inte vara stor mellan Wästgöta Finans och Swedbank när det gäller privatlån misstänker jag.
Du har ett annat alternativ med dina goda förutsättningar. Jag vet att Bluestep kan finansiera kontantinsatsen, upp till 10 av de 15%, så det räcker med bara 5%. Räntan är hög men som sagt, med dina förutsättningar får du mycket bättre ränta. Kan vara bra att du gör din kalkyl och ha ett enkelt lån bara istället för två olika. Wästgöta är inget billigt lån. Ring Bluestep och snacka med dem

Du har ett annat alternativ med dina goda förutsättningar. Jag vet att Bluestep kan finansiera kontantinsatsen, upp till 10 av de 15%, så det räcker med bara 5%. Räntan är hög men som sagt, med dina förutsättningar får du mycket bättre ränta. Kan vara bra att du gör din kalkyl och ha ett enkelt lån bara istället för två olika. Wästgöta är inget billigt lån. Ring Bluestep och snacka med dem

De tar UC. Då kan jag lika bra fråga en vanlig bank... :/ Eller?

De tar UC. Då kan jag lika bra fråga en vanlig bank... :/ Eller?
Ja, det gör dem. Jag menade att det blir både bolån och finansiering av kontantinsats under ett lån. En vanlig bank kommer inte göra det. Det är bara en strategisk/tillfällig lösning för att köpa din dröm lgh, sen kan du flytta hela bolånet till en annan vanlig billigare bank/ränta.

Ja, det gör dem. Jag menade att det blir både bolån och finansiering av kontantinsats under ett lån. En vanlig bank kommer inte göra det. Det är bara ett strategiskt/tillfälligt lösning för att köpa din dröm lgh, sen kan du flytta hela bolånet till en annan vanlig billigare bank/ränta.
Tack men det låter dyrt och bökigt, blir bättre med lite högre ränta hos Wästgöta Finans på 200 tusen och sen ett bolån.

Tack men det låter dyrt och bökigt, blir bättre med lite högre ränta hos Wästgöta Finans på 200 tusen och sen ett bolån.
Japp, mkt möjligt och därför jag rekommenderar att du ringer Bluestep och förklarar läget, att du har tänkt låna från Wästgöta mm. De gör alltid en kalkyl utan att ta UC så det blir enklare för dig att välja det bästa alternativet. Lycka till

Japp, mkt möjligt och därför jag rekommenderar att du ringer Bluestep och förklarar läget, att du har tänkt låna från Wästgöta mm. De gör alltid en kalkyl utan att ta UC så det blir enklare för dig att välja det bästa alternativet. Lycka till

Tack, ska kolla med dem. Är tacksam för alla tips då jag inte vill gå miste/förlora flera hundratusen plus bli skyldig för jag inte kan köpa lägenheten.

Hej alla! Som några kanske minns jobbar jag med mitt företag, tyvärr har det blivit dyrare och segare än tänkt. Om jag inte hade satsat på mitt företag, lånat ut mycket pengar till familjemedlemmar som gjort så mycket fel, och även förlorat en del på börsen (mest bitcoin, typ 40 tusen totalt), skulle jag haft kontantinsatsen och mycket mer till bostaden jag ingått ett avtal om att köpa. Bostaden ligger på ett attraktivt område i Malmö (Limhamn) och kostade mig 2 miljoner men är nu värderat till drygt 2,4 miljoner. Så just nu har jag inte till hela kontantinsatsen men mitt företag (restaurang) startar äntligen upp väldigt snart så beroende på hur det går kommer jag få in en del till eller kanske till och med till hela kontantinsatsen. Jag har betalat 100 tusen då jag skrivit på ett förhandsavtal så det är 5% av köpeskillingen. Upplåtelseavtalet ska tecknas nu under tredje kvartalet eller kanske i mitten av november enligt tidigare info (fått olika uppgifter). Så är stressad och rädd inte kunna få köpa lägenheten...

Jag behöver som det ser ut nu ett bolån på 85% (1,7 miljoner) samt 10% i blancolån (200 tusen). Jag har inga skulder förutom studieskuld till CSN (908 kr per månad). Däremot driver jag ju ett företag, vilket kanske är ett minus då jag inte startat igång ännu samtidigt som jag har utgifter för lokalen m.m. Min lön på mitt ordinarie jobb är 34700 kr per månad. Hur ser möjligheterna ut att få låna? Med och utan att jag kommer igång med verksamheten.
Det där löser Bluestep inkl. ev. kontantinsats. Men gå inte direkt via dom utan gå via Compricer bolån så du får svar från många banker på en och samma UC. Om du sedan behöver låna till kontantinsats separat gör du det via t.ex. Lendo eller Zmarta, alternativt Wästgöta. Observera att Wästgöta brukar vara rejält svåra att få lån hos och kräver mycket bra bisnode betyg. Men dina förusättningar ser ju rätt bra ut. Lyckat till.

Det där löser Bluestep inkl. ev. kontantinsats. Men gå inte direkt via dom utan gå via Compricer bolån så du får svar från många banker på en och samma UC. Om du sedan behöver låna till kontantinsats separat gör du det via t.ex. Lendo eller Zmarta, alternativt Wästgöta. Observera att Wästgöta brukar vara rejält svåra att få lån hos och kräver mycket bra bisnode betyg. Men dina förusättningar ser ju rätt bra ut. Lyckat till.
Låter bra. Det blir väl två kreditupplysningar då? Om jag nu inte tar allt från Bluestep då. Jag har inga på UC men har fyra på Bisnode - en från idiotföretaget GoMore och tre från Arbetsförmedlingen (på min firma, de tog tre stycken inom ett par dagar, vilket jag kunde förstå då det var en avgörande grej).

Jag tänker jag först försöker med Swedbank, min vanliga bank, och sen andra vanliga banker. Om det inte går så tar jag de andra lösningar. Har ingen koll på lån och så - hur mycket dyrare är det att gå helt via Bluestep än bolån från en vanlig bank? Räknat på 1,7 miljoner och mina förutsättningar. Vet någon det?

Tack! :)

Senast ändrad:
Låter bra. Det blir väl två kreditupplysningar då? Om jag nu inte tar allt från Bluestep då. Jag har inga på UC men har fyra på Bisnode - en från idiotföretaget GoMore och tre från Arbetsförmedlingen (på min firma, de tog tre stycken inom ett par dagar, vilket jag kunde förstå då det var en avgörande grej).

Jag tänker jag först försöker med Swedbank, min vanliga bank, och sen andra vanliga banker. Om det inte går så tar jag de andra lösningar. Har ingen koll på lån och så - hur mycket dyrare är det att gå helt via Bluestep än bolån från en vanlig bank? Räknat på 1,7 miljoner och mina förutsättningar. Vet någon det?

Tack! :)
Blandade visst ihop din tråd med någon annan. Därför jag föreslog Bluestep. Med dina förutsättningar bör det gå hos Swedbank. Jag kan inte se varför de skulle neka med dina förutsättningar. Bluestep kan du ta om alla andra nekar.

Blandade visst ihop din tråd med någon annan. Därför jag föreslog Bluestep. Med dina förutsättningar bör det gå hos Swedbank. Jag kan inte se varför de skulle neka med dina förutsättningar. Bluestep kan du ta om alla andra nekar.
Aha ok. Vad bra, hoppas verkligen på det.

Mitt ärende tog för mycket plats på https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/wästgötafinans-kreditupplysning-är-bisnode.10283/page-148#post-339593. Då det ju gällde en ansökan hos Wästgöta. Min ansökan blev nekad.

Nu har jag fått mail av mäklarna. De skrev "... de första tillträdena börjar att närma sig. Ekonomisk plan är nu klar och registrerad och i nästa vecka kommer vi att skicka ut upplåtelseavtalen för signering. Upplåtelseavtalet är det avtal då du juridiskt köper bostadsrätten och blir medlem i föreningen". Detta gäller alltså nyproducerad lägenhet. Inflyttning är om cirka fyra månader. I broschyren står det:

"UPPLÅTELSEAVTAL
Efter att bostadsrättsföreningen upprättat ekonomisk plan och erhållit Bolagsverkets tillstånd att upplåta bostadsrätt tecknar du och föreningen ett upplåtelseavtal. I samband med detta beviljas medlemskapet i föreningen. En dellikvid om 10 procent av priset erläggs cirka 4 månader före tillträdesdagen. Dellikviden avräknas mot tidigare erlagd bokningsavgift och förskott."

Jag har lagt in 100 000 av totalt 1 995 500. Så hade jag varit smartare, försiktigare och på annat sätt agerat korrekt hade jag lätt haft 99 500 kr till. Nu har jag slösat en del på onödiga grejer plus lånat ut pengar...

"SLUTBETALNING
Senast på tillträdesdagen ska resterande del av insats och upplåtelseavgift vara betald. Kvitto på fullgjord betalning ska uppvisas i samband med utlämning av nycklarna till bostaden."

Frågan är vad som händer om jag ansöker om bolån på 1,7 miljoner. Får jag då allting nu? Trots det är fyra månader kvar till inflytt? Onödigt med en UC nu och om fyra månader... speciellt för bara 100!

Samtidigt blev jag mycket lugnare nu när jag läste (hade läst innan men glömt bort det) att resterande del kan betalas senare. Alltså behöver jag inte ansöka om ett privatlån nu utan om fyra månader. Då har förhoppningsvis min ekonomi (företaget framförallt) ordnat sig. Vore så skönt! Synd jag inte har de 99 500 nu dock...

Du får inte bolånet utbetalt utan din bank betalar ut till säljaren på tillträdesdagen.
Så det du ska betala nu är 10% varav du redan betalt hälften så andra halvan behöver du lösa nu. Resterande, alltså de 1,7 milj betalas senare, alltså på tillträdesdagen av din bank direkt till säljaren.

Du får inte bolånet utbetalt utan din bank betalar ut till säljaren på tillträdesdagen.
Så det du ska betala nu är 10% varav du redan betalt hälften så andra halvan behöver du lösa nu. Resterande, alltså de 1,7 milj betalas senare, alltså på tillträdesdagen av din bank direkt till säljaren.
Aha okej. Då borde det räcka med en ansökan/ett lån nu. Sen vet de om/kommer de betala ut 1,6 miljoner när det är dags. Räntan har stigit tills dess så vore verkligen bra ha det färdigt nu i dagarna. Snart blir det svårare få lån också. Tror jag hinner precis. Kanske vill banken skriva in att räntan på resterande summa (1,6) kommer kunna ändras.

Jag fick svar i fredags att de 99 500 kommer behöva betalas snart, fyra månader innan tillträdet. Så det är inom ett par veckor. Jag funderar på att låna 200 tusen via en vanlig bank + ev. runt 30 tusen via Bisnodekollande-banker. Sen hoppas på få bästa bolånet i april 2023... blir svårt få ett bolån nu ändå på 100 tusen sen 1,6 miljoner om 4-5 månader bort... bankerna kommer väl undra varför jag behöver 100 nu, jag bör ju ha den insatsen själv...

Tills dess företaget kanske går riktigt bra.

Jag fick svar i fredags att de 99 500 kommer behöva betalas snart, fyra månader innan tillträdet. Så det är inom ett par veckor. Jag funderar på att låna 200 tusen via en vanlig bank + ev. runt 30 tusen via Bisnodekollande-banker. Sen hoppas på få bästa bolånet i april 2023... blir svårt få ett bolån nu ändå på 100 tusen sen 1,6 miljoner om 4-5 månader bort... bankerna kommer väl undra varför jag behöver 100 nu, jag bör ju ha den insatsen själv...

Tills dess företaget kanske går riktigt bra.
Kolla om du kan låna 100000 hos Fairlo.

Aha okej. Då borde det räcka med en ansökan/ett lån nu. Sen vet de om/kommer de betala ut 1,6 miljoner när det är dags. Räntan har stigit tills dess så vore verkligen bra ha det färdigt nu i dagarna. Snart blir det svårare få lån också. Tror jag hinner precis. Kanske vill banken skriva in att räntan på resterande summa (1,6) kommer kunna ändras.
Räntan sätts vid tillträdet.

Att låna 200-300 tusen i blancolån drar ner bolånemöjligheten rejält. Typ 300 i lån tar bort 500 i möjlighet. Just nu lutar jag ändå mot att låna 250 ungefär, varav 200 till bostaden. Sen hoppas och tror jag få bolån i mars/april, den dyraste men ändå rimliga utlånaren lär väl kunna låna en 1,7 miljoner i bolån?

Sen så kommer det bli svårare att låna nu när man räknar med inflationen och räntorna.... verkligen inget bra läge. Samtidigt behöver jag ändå låna, blir värre om jag inte lånar... och förhoppningsvis har verksamheten kommit igång rejält och jag behöver inte låna lika mycket alls.

250 tusen i blancolån totalt plus 908 kr i studielån per månad med förhoppningsvis bara en 1 förfrågan på UC om ett par månader (0 nu, hoppas det bara blir 1). 1,7 miljoner på det ska väl gå?

Synd att ha förlorat 50 på bitcoin och annat skit, lånat ut massor och spenderat som en idiot. Något under 400 000 satsat på min verksamhet men den har ett värde men jag vill inte sälja den, inte ens säkert det går heller då kassan är låg även om potentialen är hög (för att inte tala om att hyresvärden kan neka en, det är oroliga tider så svårt hitta köpare kanske osv.). Framförallt vill jag inte sälja då jag tror på idén och bara behöver en bra start. Sen om 1-2 år öppnar jag en liknande restaurang eller ett annat grymt koncept jag funderar på.

Att kunna expandera bygger på att jag redan har en verksamhet för att kunna övertyga hyresvärdar om att få hyra alternativt har massa pengar - säljer jag kommer jag kanske aldrig få den här chansen. Utöver pengar har jag och min kompis/delägare lagt ofantliga timmar på projektet.

SBAB har en bra sida att räkna på
Knappade in 37400:- som månadslön före skatt
Csn med 900:-/mån
Bostadsrätt i Malmö med avgift på 4000:-
Blanco på 200 000:-
Egen kontantinsats på 300 000:-
Tyvärr stannar deras kalkyl då på att du kan köpa en bostad för max 1,5mille med bolån på 1,2 mille
Gör jag om med samma parametrar men utan blanco så blir bostaden max 2 mille.
Nu är detta lite påhittade uppgifter för jag vet ju inte vad avgift, antal barn mm som gäller för dig, men gå in och räkna där.

Man kan även ta blanco hos SBAB för handpenningen som då betalas ut till köpare/mäklaren innan man skriver på.
Själva bolånet betalas ut på tillträdesdagen och det är den dagen som räntan för bolånet sätts, idag ligger deras rörliga på 3,37% men det har nog säkerligen stigit till runt 4 till mars/april. Denna dag skall resterande 90% betalas då du redan lagt 10% i handpenning.
I avtalet kan du få med att det endast gäller om du får ditt bolån. Annars kan bli du skadeståndsskyldig gentemot säljaren om du inte kan slutföra köpet.

SBAB har en bra sida att räkna på
Knappade in 37400:- som månadslön före skatt
Csn med 900:-/mån
Bostadsrätt i Malmö med avgift på 4000:-
Blanco på 200 000:-
Egen kontantinsats på 300 000:-
Tyvärr stannar deras kalkyl då på att du kan köpa en bostad för max 1,5mille med bolån på 1,2 mille
Gör jag om med samma parametrar men utan blanco så blir bostaden max 2 mille.
Nu är detta lite påhittade uppgifter för jag vet ju inte vad avgift, antal barn mm som gäller för dig, men gå in och räkna där.

Man kan även ta blanco hos SBAB för handpenningen som då betalas ut till köpare/mäklaren innan man skriver på.
Själva bolånet betalas ut på tillträdesdagen och det är den dagen som räntan för bolånet sätts, idag ligger deras rörliga på 3,37% men det har nog säkerligen stigit till runt 4 till mars/april. Denna dag skall resterande 90% betalas då du redan lagt 10% i handpenning.
I avtalet kan du få med att det endast gäller om du får ditt bolån. Annars kan bli du skadeståndsskyldig gentemot säljaren om du inte kan slutföra köpet.

Tack. Jag ska se hur jag gör. Som det ser ut nu chansar jag: ansöker om 250 tusen och hoppas företaget rullar igång så jag antingen har högre inkomst med näringsverksamhet också och/eller kunnat betala av blancolånet.

Tyvärr har avgiften stigit ytterligare. Trodde de hade bundit sina lån efter att ha höjt avgiften en gång på kort tid men kanske inte gick. 4500 kr inklusive bredband. Nu kvittar väl ett par hundralappar men känns konstigt att inte banker inte frågar efter totalsumma - inklusive bredband, varmvatten, el och försäkring. Ibland ingår det beroende på förening (förutom försäkring antar jag) men bankerna kör och tänker olika där.

Min lön kommer höjas men typ två veckor försent (slutet av april).

Jag ska försöka få in den klausulen men har det gått så långt förlorar jag 210 tusen (200 plus tillval) plus ev. värdeökning, det vore katastrofalt.

El, bredband, försäkringar mm. anses ingå i det du har kvar att leva på.

Jag tänkte ansöka om 250 tusen snart. Upplåtelseavtalet undertecknat nyss. Några tankar kring det? Då har jag den beviljad sen får jag hoppas att företaget går tillräckligt bra i april eller så får jag tyvärr sälja företaget... lägenheten är viktigare för mig.

Det går väl inte ansöka om bolån först ändå nu, de kommer väl fråga om varför jag behöver 100 tusen när jag bör ha 300.

Visning idag torsdag efter mitt vanliga jobb... ska bli kul åka dit och titta live. Hoppas det blir min lägenhet.

Efter att ha tänkt på det mer så ska jag rådfråga bankerna först innan jag ansöker om något. Det blir SEB och Danske Bank. Förklara läget och få rådgivning. Swedbank har fortfarande inte svarat mig men intressant att de gör reklam för privatlån och bolån: https://www.swedbank.se/share/layer...bostad/erbjudande-privatlan-boendekollen.html. Först svarade inte den ena på kontoret mig. Efter en vecka testade jag med den andra personen som stod på "erbjudandet" de har via byggherren. Hon var nästan lika ointresserad och mitt andra mail som var en kort fråga gav hon aldrig något svar på. Över en vecka där med. Det är dags lämna Swedbank efter detta. Till råge på allt så har deras betalsystem varit nere för mycket, det kostade mig en hel del i missad inkomst (ni som har Swedbank eller läste nyheterna osv. när det begav sig känner till deras problem). Dessutom öppna företagskonto på en annan bank med. Swedbank är så fula!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp