• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bra behandlingshem för spelmissbruk, Game Over?

drutten24

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Maj 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Min son har spelat i 7 år och dragit på sig stora skulder. För 1,5 år sedan började han en öppenvårdsbehandling och sökte under den tiden skuldsanering. Nu har han fått skuldsanering men tyvärr i samma veva återfall i spelandet. Denna gång klarade han själv av att stoppa i tid innan skulden blev så stor men jag känner att han behöver mycket mera hjälp för att börja må bra med sig själv, sitt liv och få en bestående spelfrihet. Har letat information på nätet om främst Game Over i Linköping men hittar i stort sett ingenting. Skulle vilja höra egna erfarenheter från personer som deltagit i deras behandling eller har människor i sin närhet som gjort det. Eller finns det andra bra behandlingshem för spelmissbruk?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Min son har spelat i 7 år och dragit på sig stora skulder. För 1,5 år sedan började han en öppenvårdsbehandling och sökte under den tiden skuldsanering. Nu har han fått skuldsanering men tyvärr i samma veva återfall i spelandet. Denna gång klarade han själv av att stoppa i tid innan skulden blev så stor men jag känner att han behöver mycket mera hjälp för att börja må bra med sig själv, sitt liv och få en bestående spelfrihet. Har letat information på nätet om främst Game Over i Linköping men hittar i stort sett ingenting. Skulle vilja höra egna erfarenheter från personer som deltagit i deras behandling eller har människor i sin närhet som gjort det. Eller finns det andra bra behandlingshem för spelmissbruk?
Jag slutade spela utan någon behandling. Gick egentligen 3 gånger och pratade med en psykolog (mer att ha det som ett "intyg "att jag gjorde nåt åt mitt spelmissbruk). Nu är jag spelfri men inte tack vare psykologen (påstår inte att det är dåligt med behandling-tvärtom).Hur gjorde jag?Helt enkelt såg till att jag inte hade pengar på kontot genom att överföra dem till mina barn, behöll bara det minsta möjliga, om det blev kris skickade de mig en eller två tusen. Det funkade mycket bra för min del, jag kan säga jag är spelfri nu.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 290
Mottagna reaktioner
894
Poäng
717
Har ingen erfarenhet av ett sådant typ av behandlingshem men jag går varannan vecka på Spelberoendegruppen-möten som finns i flera städer. Vi har även en gång i månaden mixmöten där även anhöriga får delta, detta kan vara nyttigt för anhöriga att få höra andras upplevelser och få djupare förståelse för den här sjukdomen. Ibland kommer vissa anhöriga utan missbrukaren och bara det verkar hjälpa för många av dom eftersom vårt missbruk påverkar våra nära.

Jag upplever personligen att mötena hjälper, på något sätt hjälper det också att känna att fler personer blir besvikna på en om man faller tillbaka trots att detta givetvis inte är målet med gruppen utan att man ska få stöd och känna sig välkommen, SPECIELLT vid återfall då skammen kan vara stor. Jag var tidigare skeptisk till dessa möten men det är skönt att få avlasta sina känslor och tankar till folk som har liknande hjärnor så att säga.

Spelfri i drygt 6 månader. Något mer som hjälper mig är att blotta ekonomin på vecko/månadsbasis för min fästmö och familj om dom skulle fråga. Det är en självkänsla-boost för mig att kunna visa rent konto men också viktigt för att jobba på att få tillbaka förtroendet från familjen. Är detta något han är redo för så rekommenderar jag den approachen, här krävs det dock att han kommit så långt att han själv vill sluta spela, för det är en kamp att bara ta sig till den insikten.

Du är en jättefin mamma som tänker på hur det ska funka i längden och inte bara kortsiktigt. Tack och lov får jag detta stöd jag också genom mina föräldrar och min fästmö men jag vet att alla inte har den turen tyvärr.

Önskar dig lycka till!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 634
Mottagna reaktioner
6 209
Poäng
4 147
I vilken del av landet bor ni ?
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Jag har inte erfarenhet av Game Over då jag inte bor i Linköping. Jag har spelberoende och har sökt hjälp via min jobb (kommunen). Jag går varje vecka på behandling (samtal med behandlare). Där pratar vi om allt möjligt och försöker hitta strategier hela tiden. I min kommun finns det något som heter egna medel som innebär att de tar hand om mina pengar. Betalar räkningar, skickar pengar lite i taget osv. Kolla om något sånt finns i er kommun. Sen går jag även hos läkare varje vecka. Har nu snart varit spelfri 6 månader och har börjat se pengar på annat sätt. Men jag har mina dippar ibland pga det jag har gjort men då tar jag bara upp det med min behandlare och vi försöker lösa det så att jag inte faller tillbaka. Tyvärr så behövs tid att bli bättre.
 
Senast ändrad:

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Jag har inte erfarenhet av Game Over då jag inte bor i Linköping. Jag är spelberoende och har sökt hjälp via min jobb (kommunen). Jag går varje vecka på behandling (samtal med behandlare). Där pratar vi om allt möjligt och försöker hitta strategier hela tiden. I min kommun finns det något som heter egna medel som innebär att de tar hand om mina pengar. Betalar räkningar, skickar pengar lite i taget osv. Kolla om något sånt finns i er kommun. Sen går jag även hos läkare varje vecka. Har nu snart blivit spelfri 6 månader och har börjat se pengar på annat sätt. Men jag har mina dippar ibland pga det jag har gjort men då tar jag bara upp det med min behandlare och vi försöker lösa det så att jag inte faller tillbaka. Tyvärr så behövs tid att bli bättre.
Glad att höra att du har tagit steg i rätt riktning genom att söka hjälp och arbeta med professionella för att hantera din situation. Att vara spelfri i 6 månader är en stor prestation och något att vara stolt över.:vinnare:

Att ha stöd från behandlare, läkare och att ha hjälp med ekonomin kan verkligen underlätta i processen att bli fri från spelberoende. Att ha personer att prata med och strategier att använda när man känner sig frestad eller hamnar i svårigheter är avgörande för att hålla sig på rätt väg.

Att vara medveten om att det kan finnas dippar och att det tar tid att bli bättre är viktigt att komma ihåg. Att inte ge upp och att fortsätta arbeta med sig själv och sin situation är nyckeln till framgång du är på rätt väg fortsätt kämpa!:folded:
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 634
Mottagna reaktioner
6 209
Poäng
4 147
Jag har inte erfarenhet av Game Over då jag inte bor i Linköping. Jag är spelberoende och har sökt hjälp via min jobb (kommunen). Jag går varje vecka på behandling (samtal med behandlare). Där pratar vi om allt möjligt och försöker hitta strategier hela tiden. I min kommun finns det något som heter egna medel som innebär att de tar hand om mina pengar. Betalar räkningar, skickar pengar lite i taget osv. Kolla om något sånt finns i er kommun. Sen går jag även hos läkare varje vecka. Har nu snart blivit spelfri 6 månader och har börjat se pengar på annat sätt. Men jag har mina dippar ibland pga det jag har gjort men då tar jag bara upp det med min behandlare och vi försöker lösa det så att jag inte faller tillbaka. Tyvärr så behövs tid att bli bättre.
Bra kämpat, kul att höra att allt går bättre.
Du är en inspiration för andra i samma sits som din.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Jag slutade spela utan någon behandling. Gick egentligen 3 gånger och pratade med en psykolog (mer att ha det som ett "intyg "att jag gjorde nåt åt mitt spelmissbruk). Nu är jag spelfri men inte tack vare psykologen (påstår inte att det är dåligt med behandling-tvärtom).Hur gjorde jag?Helt enkelt såg till att jag inte hade pengar på kontot genom att överföra dem till mina barn, behöll bara det minsta möjliga, om det blev kris skickade de mig en eller två tusen. Det funkade mycket bra för min del, jag kan säga jag är spelfri nu.
Riktigt starkt och imponerande att du hittade ett sätt att ta kontroll över ditt spelmissbruk genom att begränsa tillgången till pengar. Det var en smart strategi att involvera dina barn i detta och att ha deras stöd längst vägen. Skönt att höra att du är spelfri nu!
 

GolfJanne78

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Min son har spelat i 7 år och dragit på sig stora skulder. För 1,5 år sedan började han en öppenvårdsbehandling och sökte under den tiden skuldsanering. Nu har han fått skuldsanering men tyvärr i samma veva återfall i spelandet. Denna gång klarade han själv av att stoppa i tid innan skulden blev så stor men jag känner att han behöver mycket mera hjälp för att börja må bra med sig själv, sitt liv och få en bestående spelfrihet. Har letat information på nätet om främst Game Over i Linköping men hittar i stort sett ingenting. Skulle vilja höra egna erfarenheter från personer som deltagit i deras behandling eller har människor i sin närhet som gjort det. Eller finns det andra bra behandlingshem för spelmissbruk?
Hej!

Hade en närstående som hade med Game Over i Linköping att göra för 4-5 år sedan, där personen i fråga bodde på hemmet X antal veckor och idag är spelfri. I största mån har det talats gott om bland annat personal och stödet han fick, även om det var "skit" med allt under åren som spelandet levde med honom... Har för mig att de bara tar emot ett fåtal personer till själva behandlingshemmet, så väntetid dylikt vet jag inget om. Tycker du ska ta och ringa till dom, prata med dom och se vad som sägs.
Sen som någon tidigare nämnde i tråden, spelberoendegruppen finns ju också i Linköping när man kollar deras hemsida dock inget angående boende vad jag kan se?
Tror även att kommunen har börjat med samtalsgrupper och även mer ingående på privata samtal utan att man går via beroendekliniken, kanske kan vara något att kolla upp!

Men som det är med spel, och allt annat så gäller det verkligen att personen vill sluta och är helt ärlig med precis ALLT.. Det kommer vara jobbigt som bara den för dig som anhörig och även för sonen din oavsett vad. Något som vi märkte av i processen som anhörig, var att spelet i sig inte var den "största" boven utan en sak som triggades fram och tillbaka för honom på grund av att alkohol och droger intogs. Kort, så förlorade han sin fru, började dricka mer och därefter så kom även drog/spel in i livet (tog bara fåtal månder från sorgen av frun till att hela träsket var igång). När han väl la allt på bordet, ärligheten och allt berättades så blev de enklare för oss att hjälpa/stötta honom vidare, då man verkligen såg helheten och inte bara som anhörig såg "spelandet"..
Säger inte att sonen din har dessa problem (hoppas det inte uppfattas som det), utan vill bara informera om hur en annan haft det som anhörig, man blir blind själv tillslut och önskade att ärligheten kunde berättas lite tidigare för att snabbare kunna hjälpa till, vad som hos person kan vara olika triggmoment som gör att spelandet biter dom i baken.

Ni kommer lösa detta, all lycka!
 

vetintevad

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
28 Mars 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
15
Poäng
46
Game over är ett bra behandlingshem. Om din son skulle få förmånen att bli inskriven där så ta den. Just nu kanske han kan hålla sig flytande och fri från spel. Men när allt lugnat sig och vardagen är tillbaka så är han med stor sannolikhet där igen med spelet. Som det verkar så är det mycket saker han går runt och bär på som han kanske inte vill dela med sig av eller vågar intala sig själv. Men bara för att han går behandlingen så är det ingen garanti på evig spelfrihet, men en hjälp till en bättre framtid.
Jag har själv gått på Game over för flera år sen. All hjälp som går att få rekommenderas. Men sen är det upp till en själv hur man gör för att lyckas. Som innan skrev ring och prata med dom om du inte redan gjort det. Sen är nog det så att alla kommuner helst vill behandla sina egna invånare själva först? Inte vet jag. Men försök det skadar inte, lycka till
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp