Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Nej det verkar inte så tyvärr, men vi försöker kolla upp det lite. Jobbar i äldrevården och vi jobbar via mobiler och dator flera timmar om dagen så vi hoppas att vi ska kunna driva den frågan :folded:
Jag jobbar oxå inom äo o i kommunen. Jag fick terminalglasögon via arbetsgivaren.

Min semestervecka går redan mott sitt slut och på tisdag börjar jag jobba igen. Jag som hade en bild av att jag skulle göra en massa saker har istället fått backa och lyssna på en kropp och hjärna som bett om vila, lugn och en paus från alla intryck.
Imorgon har jag bokat tid hos optikern, det är dags att ta tag i det där inköpet av nya glasögon som jag skjutit på allt för länge. Oroar mig lite för vad kostnaden ska landa på. Jag går till Specsavers sen många år och tänker använda erbjudandet dom alltid har där man får 2 till priset av 1. Mina solglasögon med styrka är över 10 år gamla och det är stor skillnad på synen sen dess så jag ska nog ta ett par såna med. Har ingen aning om vad glasögon kan kosta idag. Skulle behöva hålla mig på absolut max max 4000:-, men helst under såklart. Man betalar för synundersökning och sen kan man betala bara handpenning på 500-1000:- när man beställer och resten när man hämtar. På så sätt kan man dela det på två löner om det behövs tänker jag. Och innan någon skriver att man får behålla mer för linser och glasögon så har jag fått ut lite mer än förbehållet redan och bör klara den kostnaden på dom pengarna :)
Jag brukar betala runt 1000-2000 kr på Specsavers. Tar ett par läsglasögon och ett par till distans. Ett par av dom är gratis.

Nej det verkar inte så tyvärr, men vi försöker kolla upp det lite. Jobbar i äldrevården och vi jobbar via mobiler och dator flera timmar om dagen så vi hoppas att vi ska kunna driva den frågan :folded:
Låter som att du har rätt till terminalglasögon. Men dessa går inte att använda på fritiden. Märklig slipning så man ser inget på avstånd är tyvärr vad terminalglasögon är.
Däremot så bör du skicka in till KFM att du behöver nya glasögon och ett kostnadsförslag från optikern för att betala mindre på din utmätning och på så vis bekosta dina glasögon även om du fått ut lite extra.

Låter som att du har rätt till terminalglasögon. Men dessa går inte att använda på fritiden. Märklig slipning så man ser inget på avstånd är tyvärr vad terminalglasögon är.
Däremot så bör du skicka in till KFM att du behöver nya glasögon och ett kostnadsförslag från optikern för att betala mindre på din utmätning och på så vis bekosta dina glasögon även om du fått ut lite extra.
Näe, har också fått uppfattningen att man inte kan ha dom att se på distans med och då är det ändå inte aktuellt. Utan glasögon/linser ser jag så dåligt att jag skulle räknas som synskadad. Så jag måste ha ett par som fungerar hela tiden, inte bara framför skärmar som vi är på och av hela dagarna. Jag får inte behålla extra för glasögon/linser så länge jag redan får ut extra så det är ingen poäng med det ^^

Senast ändrad:
Näe, har också fått uppfattningen att man inte kan ha dom att se på distans med och då är det ändå inte aktuellt. Utan glasögon/linser ser jag så dåligt att jag skulle räknas som synskadad. Så jag måste ha ett par som fungerar hela tiden, inte bara framför skärmar som vi är på och av hela dagarna. Jag får inte behålla extra för glasögon/linser så länge jag redan får ut extra så det är ingen poäng med det ^^
Om du får behålla Extra så är det väl av en anledning?
Glasögon räknas i ditt fall som Beneficie egendom (som jag tolkar det) och då har man all rätt till nya genom att betala mindre på sin utmätning en period.

Om du får behålla Extra så är det väl av en anledning?
Glasögon räknas i ditt fall som Beneficie egendom (som jag tolkar det) och då har man all rätt till nya genom att betala mindre på sin utmätning en period.
Nej, jag har fått ut lite extra. Jag har inget maxbeslut och min lön har inte varit exakt densamma. Sjukdom, OB och framförallt förändringar i hur mycket jag arbetat har påverkat. Så ibland har jag tjänat mer än förbehåll + utmätningsbelopp och då jag inte har ett maxbeslut har jag ju fått ut det extra då.
Jag tycker att jag då också ska klara att köpa mig ett par glasögon, och det skulle nog KFM också tycka. Så, så får det bli ^^
Så länge kostnaden blir rimlig för mig, såklart, max 4000:-.

Nej, jag har fått ut lite extra. Jag har inget maxbeslut och min lön har inte varit exakt densamma. Sjukdom, OB och framförallt förändringar i hur mycket jag arbetat har påverkat. Så ibland har jag tjänat mer än förbehåll + utmätningsbelopp och då jag inte har ett maxbeslut har jag ju fått ut det extra då.
Jag tycker att jag då också ska klara att köpa mig ett par glasögon, och det skulle nog KFM också tycka. Så, så får det bli ^^
Så länge kostnaden blir rimlig för mig, såklart, max 4000:-.
Jag hade kontaktat KFM gällande glasögon ändå.

Hjäääälp!!!! Hur mycket anses det vuxna barnet vara med och betala hemma? ”Frågar åt en vän”
Har ingen aning, det framgick inte i avslaget! Men hon jobbade bara lite, och jag ansåg att hon hade rätt att leva.
Nu har hon flyttat hemifrån, och jag har skickat in en ny ansökan.
Betalar 19000:- i löneutmätning, och enligt min skuld prognos kommer jag ej kunnat betala tillbaka mina skulder inom minst 10 år. (Sen ser man inte längre?) Mina skulder bara ökar pga räntan...

Har ingen aning, det framgick inte i avslaget! Men hon jobbade bara lite, och jag ansåg att hon hade rätt att leva.
Nu har hon flyttat hemifrån, och jag har skickat in en ny ansökan.
Betalar 19000:- i löneutmätning, och enligt min skuld prognos kommer jag ej kunnat betala tillbaka mina skulder inom minst 10 år. (Sen ser man inte längre?) Mina skulder bara ökar pga räntan...
Samma för mig. Ett av mina män jag haft i tre år kanske har ökat sen jag tog det och det andra bara minskat med någon tusenlapp. Såg någon här som skrivit ut vad hens lån skulle kosta med räntor mm till sista dagen det var betalt och skickat det till KFM. Kan ha varit i @LånaUtanPapper tråd med tips om vad man ska skriva till KFM i ett personligt brev.

Hjäääälp!!!! Hur mycket anses det vuxna barnet vara med och betala hemma? ”Frågar åt en vän”
Det vuxna barnet ska betala sin del av boendekostnaderna, dvs är det du och ett vuxet barn ska det betala hälften, är det du och en sambo och barnet ska det betala 1/3. Sedan räknar man ju med att barnet står för alla sina övriga kostnader som mat, förbrukningsvaror, busskort mm.

Då närmar det sig att min ansökan om skuldsanering handläggs. Precis som befarat så åker jag på en skattesmäll från förra året pga att jag inte jämkat korrekt. Så hädanefter kommer jag inte jämka, det är inte värt det.
Jag är rädd att detta kommer att innebära ett avslag, och jag har övervägt att avbryta ansökan, men valt att behålla den och hoppas på det bästa.
Jag behöver sätta mig och gå igenom alla mina lån och skulder. Problemet är att jag inte vet hur jag ska hitta alla, eller när dom är tagna, eftersom allt inte är hos KFM, och många skulder sålts mer än en gång mellan olika inkassobolag. Hur har ni andra gjort? Tips mottages tacksamt :folded:

Senast ändrad:
Drygt 1månad kvar innan det är dags för min ansökan. Kommer dock få avslag då skulden är för låg är min gissning. Men då jag haft löneutmätning några år så är alla skulder där iaf så finns inte mycket annat att ta upp under samtalet ang skulder. Senaste lånet är 4år sen

Då närmar det sig att min ansökan om skuldsanering handläggs. Precis som befarat så åker jag på en skattesmäll från förra året pga att jag inte jämkat korrekt. Så hädanefter kommer jag inte jämka, det är inte värt det.
Jag är rädd att detta kommer att innebära ett avslag, och jag har övervägt att avbryta ansökan, men valt att behålla den och hoppas på det bästa.
Jag behöver sätta mig och gå igenom alla mina lån och skulder. Problemet är att jag inte vet hur jag ska hitta alla, eller när dom är tagna, eftersom allt inte är hos KFM, och många skulder sålts mer än en gång mellan olika inkassobolag. Hur har ni andra gjort? Tips mottages tacksamt :folded:
Du kan kolla på Kreddy ! Där finns några av mina men inte alla . Fick tipset av Lånautanpapper att ta en MIN UC , där framgår alla skulder och när dom är tagna . Kostar 39 kr .

Du kan kolla på Kreddy ! Där finns några av mina men inte alla . Fick tipset av Lånautanpapper att ta en MIN UC , där framgår alla skulder och när dom är tagna . Kostar 39 kr .
Skulder som gått till inkasso syns inte på uc/Kreddy

Jämkar inte just på grund av rädsla för kvarskatt. Jämkade för länge sedan, när vi precis hade fått bolån och köpt lägenhet och ekonomin var bra!
Förstår att det är nervös väntan för dig, håller tummarna. Oavsett besked så känns det som att du är på rätt väg.

Nästan säker på att inkassobolagen har den informationen.

Säg att Svea äger en skuld som har vart hos Remember, Sen PRA, Sen Lowell och nu hos Svea. Jag tror inte det spelar någon roll hur många gånger skulden säljs vidare.

Du kan höra av dig till Svea och fråga när skulden är tagen, vad den ligger på, vilken ränta, månadskostnad den har, om dom rapporterat in ränta till deklarationen etc. Dom har all info oavsett hur många gånger den sålts vidare.

Så om du vet vart alla skulder ligger så kan du fråga dom. Du kan ju maila inkasson ändå och få svaret att vi har ingen skuld i ditt namn.

Dom vanliga suspekta som du kan höra av dig till (speciellt dom du känner igen att du har eller har haft):

Riverty (Tidigare Gothia Inkasso): [email protected]
Lowell (Tidigare Lindorff Inkasso): [email protected]
Creditstar (Internt Inkasso): [email protected]
Inkasso Marginalen (Även: Bloomstone Financial): [email protected]
Intrum: [email protected]
Kredinor: [email protected]
PRA Group: [email protected]
Partner Inkasso: [email protected]
Prioritet Inkasso: [email protected]
Cready: [email protected]
Sergel Inkasso (Tidigare Segoria): [email protected]
Svea Inkasso: [email protected]
Zolva: [email protected]
B2 Impact (Gamla Sileo, före det Legalis): [email protected]
FSI-Inkasso: [email protected]
Alektum: [email protected]
Collectia: [email protected]
Wasa (Internt Inkasso): [email protected]
Ropo Capital (Tidigare Colligent): [email protected]
Capway: [email protected]
Euro Finans: [email protected]
Executor Inkasso: [email protected]
Qliro Inkasso: [email protected]
Coeo Inkasso: [email protected]
Simpel Inkasso: [email protected]
BFM Inkasso: [email protected]
Avida Kredit (Internt Inkasso): [email protected]
Axactor Inkasso: [email protected]
Billecta Inkasso: [email protected]

Sen är det ju bara fylla på om du kommer på någon annan och maila dom i princip samma mail.

Hejsan Inkassonamn,

Namn:
Personnummer:

Jag reder ut alla mina skulder för att ha bättre koll på min ekonomi och jag skulle vilja hämta lite information från er:
Om jag är kund eller har varit kund så skulle jag behöva följande information

1. Borgenär som skulden/skulderna ursprunglingen kommer ifrån
2. När skulden/skulderna är initialt tagna
3. Hur stor skulden/skulderna var och vad kapitalbeloppet ligger på idag
3. Nuvarande ränta
4. Ränteuppgifter för dom 6 senaste åren (2019-2020-2021-2022-2023-2024) för att stämma av om jag fått korrekt skatteåteräbäring (då jag haft väldigt många borgenärer).
5. Bara skriva om det är något annat du behöver

Hade vart tacksam om ni kan återkomma med fullständig information på ovan punkter.

Jag ser fram emot svar och önskar en trevlig fortsättning

Med Vänlig Hälsning,
Jessica

De flesta av dom har också "Mina Sidor" man kan logga in på. Där kan man ibland klicka sig fram till informationen

Senast ändrad:
Igår började jag vackla. Ska jag dra tillbaka ansökan om skuldsanering? Om jag får ett avslag, kan det påverka så att dom även ändrar i min löneutmätning och jag får ett maxbeslut, eftersom jag fått ut lite extra? Är det isåfall värt det, när risken för ett avslag känns högre än chansen för ett inledande? Skatteskulden utgör ca 4 % av total skuld och jag kommer sluta jämka efter mars för att inte riskera att det händer igen. Jag har slutat låna, slutat spela. Gått i terapi och gör utredning för misstänkt ADHD. Jag har kämpat hårt för att orka ta mig upp till heltid på jobbet igen för att göra vad jag kan.
Jag har gjort vad jag kan, och skulden är omöjlig för mig att betala pga räntorna. Räcker det? Eller kommer mina skatteskulder att bli mitt fall?

Samtidigt. Om jag skulle få en godkänd sanering så skulle det förändra mitt liv. Jag måste ta chansen. För chansen finns.
Hade tänkt gå igenom allt i helgen men KFM mina sidor ligger nere så jag får göra det i veckan istället.

I övrigt då? 2.5 veckor till lön. 5500:- på kontot. Egentligen borde jag hålla hårt i dom istället för att köpa glasögon. Om jag får avslag på skuldsaneringen och framöver inte ut något extra, så har jag ju rätt att behålla extra för den kostnaden. Och om jag får avslag och kan fortsätta få ut lite extra så tar jag kostnaden själv. Så får det bli. Ibland klarnar saker medans man skriver ner dom. :)

Igår började jag vackla. Ska jag dra tillbaka ansökan om skuldsanering? Om jag får ett avslag, kan det påverka så att dom även ändrar i min löneutmätning och jag får ett maxbeslut, eftersom jag fått ut lite extra? Är det isåfall värt det, när risken för ett avslag känns högre än chansen för ett inledande? Skatteskulden utgör ca 4 % av total skuld och jag kommer sluta jämka efter mars för att inte riskera att det händer igen. Jag har slutat låna, slutat spela. Gått i terapi och gör utredning för misstänkt ADHD. Jag har kämpat hårt för att orka ta mig upp till heltid på jobbet igen för att göra vad jag kan.
Jag har gjort vad jag kan, och skulden är omöjlig för mig att betala pga räntorna. Räcker det? Eller kommer mina skatteskulder att bli mitt fall?

Samtidigt. Om jag skulle få en godkänd sanering så skulle det förändra mitt liv. Jag måste ta chansen. För chansen finns.
Hade tänkt gå igenom allt i helgen men KFM mina sidor ligger nere så jag får göra det i veckan istället.

I övrigt då? 2.5 veckor till lön. 5500:- på kontot. Egentligen borde jag hålla hårt i dom istället för att köpa glasögon. Om jag får avslag på skuldsaneringen och framöver inte ut något extra, så har jag ju rätt att behålla extra för den kostnaden. Och om jag får avslag och kan fortsätta få ut lite extra så tar jag kostnaden själv. Så får det bli. Ibland klarnar saker medans man skriver ner dom. :)
Hur stor skatteskuld fick du? Den går inte att reglera den istället för nya glasögon?

Klart du inte ska dra tillbaka ansökan med någon vecka kvar - vet inte ens varför funderar över saken att garantera 100% ett nej. Nu har du ju en chans att få den beviljad!

Det du kan göra i så fall är att boka möte nu med skuldrådgivare för att skicka en ny ansökan i början på april. Sen bara avboka mötet om du blir beviljad.

Klart du inte ska dra tillbaka ansökan med någon vecka kvar - vet inte ens varför funderar över saken att garantera 100% ett nej. Nu har du ju en chans att få den beviljad!

Det du kan göra i så fall är att boka möte nu med skuldrådgivare för att skicka en ny ansökan i början på april. Sen bara avboka mötet om du blir beviljad.

Instämmer, låt processen ha sin gång nu och invänta beslutet. Chansen finns! Och blir det ett nej, ansök igen. Kämpa och följ din plan!

Ta chansen och vänta på ett beslut från KF tycker jag

Nej skatteskulden kan jag inte reglera på löneutmätning, det finns inte en chans tyvärr. Slutliga beskedet har inte kommit ju, men verkar bli runt 30000:-.
Vet att jag har skrivit det några gånger förut, men jag kommer inte att kontakta skuldrådgivare då jag jobbar i kommunen själv och känner många. Dels så ser jag inte syftet, jag behöver inte hjälp på något vis, jag har koll själv och förstår hur saker fungerar. Så även om vissa menar att det skulle ses positivt på vid en ansökan så kommer jag inte att träffa någon skuldrådgivare i dagsläget. :)

Nej skatteskulden kan jag inte reglera på löneutmätning, det finns inte en chans tyvärr. Slutliga beskedet har inte kommit ju, men verkar bli runt 30000:-.
Vet att jag har skrivit det några gånger förut, men jag kommer inte att kontakta skuldrådgivare då jag jobbar i kommunen själv och känner många. Dels så ser jag inte syftet, jag behöver inte hjälp på något vis, jag har koll själv och förstår hur saker fungerar. Så även om vissa menar att det skulle ses positivt på vid en ansökan så kommer jag inte att träffa någon skuldrådgivare i dagsläget. :)
Hade nog bara glömt det med att du inte kan besöka kommunen av dessa skäl. Men du skulle ju fortfarande kunna fila på en ansökan #2 - Så att om du mot förmodan blir nekad på första så skickar du in den andra. Blir du nekad på första ansökan så tror jag ändå att det kommer vara "väldigt nära" ett beviljade och att andra ansökan gör susen, därför finns det ingen tid att slösa. Som du säger: Du kan inte göra mycket mer än vad du har gjort för att bättre din situation och sökt den hjälp du ska. Jag hoppas att du blir beviljad direkt, men annars så hade jag lagt andra ansökan på postslådan/skickat digitalt samma dag som beslut om det är negativt.

Hade nog bara glömt det med att du inte kan besöka kommunen av dessa skäl. Men du skulle ju fortfarande kunna fila på en ansökan #2 - Så att om du mot förmodan blir nekad på första så skickar du in den andra. Blir du nekad på första ansökan så tror jag ändå att det kommer vara "väldigt nära" ett beviljade och att andra ansökan gör susen, därför finns det ingen tid att slösa. Som du säger: Du kan inte göra mycket mer än vad du har gjort för att bättre din situation och sökt den hjälp du ska. Jag hoppas att du blir beviljad direkt, men annars så hade jag lagt andra ansökan på postslådan/skickat digitalt samma dag som beslut om det är negativt.
Tack!
Jag kommer vänta in beslutet och sen får jag agera utifrån vad anledningen till ett avslag isåfall är. Förhoppningsvis kan jag skicka in en ny ansökan i relativ närtid med större chans isf.

Hej alla,
Har gått runt och funderat på en sak.

Om jag vid löneutmätning uppger en hyra och vi säger att hyran/boendekostnaden ändras efter några månader. Under tiden skickar jag in en ansökan om ss och där jag uppger en annan boendekostnad. Hinner jag meddela kf att ändra min hyra för löneutmätning så att de får samma uppgifter som vid ansökan om ss eller Riskerar jag få problem med min ansökan om skuldsanering?

Hoppas ni förstår frågan.

Hej alla,
Har gått runt och funderat på en sak.

Om jag vid löneutmätning uppger en hyra och vi säger att hyran/boendekostnaden ändras efter några månader. Under tiden skickar jag in en ansökan om ss och där jag uppger en annan boendekostnad. Hinner jag meddela kf att ändra min hyra för löneutmätning så att de får samma uppgifter som vid ansökan om ss eller Riskerar jag få problem med min ansökan om skuldsanering?

Hoppas ni förstår frågan.
Du kan väl bara ringa till KFM och informera om ändrad hyra när den ändras ?

Ja absolut.
Men i ansökan för skuldsanering så står det en annan boendekostnad. Blir de ej misstänksamma när det är två olika hyror?
När ändras hyran? Ring så fort hyran ändras så lär det inte vara ett problem.

Jag har bestämt mig. Egentligen för länge sen. Men nu slutgiltigt. Jag kommer stå kvar i alla mina beslut. Låta ansökan om skuldsanering ha sin gång, oavsett vad det innebär. Förtsätta jobba heltid, kostar det längre fram på hälsan så får jag ta det då. Jag kommer skriva högskoleprovet till hösten för att på sikt kunna följa drömmen om ett annat jobb. Jag kommer göra klart min NPF-utredning och låta den landa utan att korrigera mig. Jag kommer lita på att jag äger förmågan att hantera, vad än utgången av allt blir. Det är först då man blir stark på riktigt. När man är väl rustad. Har verktygen för att hantera det som kommer ens väg. Det har varit en lång, men också fantastisk resa.

Någon sa en gång:
Universum svarar aldrig "nej" utan "ja men inte nu" eller "ja men något bättre".

Jag tittade igenom mina bankkonton för 2023 och 2024. Det är så långt bak jag kommer utan att begära ut mer. Inga stora lån finns under dessa år. Det som finns är 2 mindre lån på 4000:- respektive 2000:- tagna för exakt 2 år sen, samt för 1 år och 8 månader sedan. Dessa är tagna för att överleva i princip. Sen finns också ett gäng små köp på fakturor som förfallit iom att löneutmätning startat, men alltså inga stora lån sedan 2022. Minns jag rätt så är det senaste större lånet på ca 20000:- taget sommaren 2022.
Och så är det ju då csn som förfallit och skatteskulden. Den måste jag titta vidare på för det verkar inte som om alla rapporterat in räntan.
Kanske har jag en chans ändå. Kanske Kanske. :folded: Enligt KFMs hemsida är dom 2 veckor ifrån mitt datum nu.

Nu har jag även skickat in om att avsluta årets jämkning till skatteverket. Ca 2 veckor stod det att handläggningen var så tanken är att avsluta efter mars lönen. Då riskerar jag ingen kvarskatt nästa år.

Och när jag ändå höll på så skickade jag in nya uppgifter om inkomster och utgifter till KFM, det kan göras på mina sidor. Jag har trots allt nu skrivit på för att jobba heltid permanent och inte bara tillfälligt. Jag har också fått lite högre utgifter. Så nu räknar jag inte med att få ut extra framöver. Det är en sorg i det. Men också ett beslut jag kände starkt att jag behövde ta för att kunna stå rakryggad i att jag gör mitt bästa. Påminner mig själv om att rätt beslut också kan göra ont. Men fasen vad stolt jag är över mig. Nu behöver jag inte fundera mer. Jag har gjort mitt bästa. Varit ärlig. Det är allt jag kan göra. Fingers crossed.

Senast ändrad:
@Lasseman Har du någon uppskattning på hur lång tid det brukar ta att få beslut när man skickar in nya inkomster/utgifter via mina sidor hos KFM, i pågående löneutmötning? :folded:

Tack!
Beslutet kom idag redan men dom har räknat förra årets skatt vilken var jättelåg pga jämkning. Och framförallt så har dom missat busskortet. Trots att jag skrev med det. Så jag hoppas dom ändrar det när jag ringer imorgon, annars kan jag inte fortsätta jobba. Usch vilken stress det blev av detta plötsligt.

Jag har sökt info angående det Jessica87 skrev i inlägg 632 om att uppdatera/lämna uppgifter om ändrad inkomst till KFM. I mitt fall så har jag haft löneutmätning i snart 10 år. Har sjukersättning från FK samt Avtalsgruppsjukförsäkring från AFA.

Beloppet på löneutmätningen har under dessa år varierat mycket. Som det är just nu så har KFM efter senaste utredningsrapporten missat eller glömt att ta med min ersättning från AFA.( Den ersättningen har alltså tidigare varit en del av löneutmätningen, och även om jag ville undanhålla den från utmätning så vore det ju rätt svårt eftersom jag betalar ju skatt på den ersättningen)

Nu är mina skulder så stora så det skulle ändå inte göra nån skillnad under min livstid, MEN jag ansökte om skuldsanering i februari så till min fråga som gnager i bakhuvudet: Bör jag "hjälpa" KFM att sköta deras uppdrag? Eftersom de verkar ha bristande rutiner.
Har jag ett moraliskt ansvar här? Jag tänker också: jag har ju inte lämnat felaktiga uppgifter men att rätta till det som KFM har missat borde öka mina chanser att få skuldsanering?

Senast ändrad:
Där kom ett ämdringsbeslut från KFM som innebär att jag nu får behålla 14100:- Det är hyra, busskort, vård, mediciner och normalbelopp. Tyvärr verkar dom räkna förra årets skatt fortfarande. Det bekymrar mig lite, görs det likadant vid skuldsanering ? Känns ju orimligt att gå på förra årets uppgifter i det läget för då har man ju ingen chans om mab tjänar mindre eller betalat betydande mer i skatt?

Ny budget utifrån att jag räknar med worst case scenario som är att jag inte får inledande skuldsanering och aldrig får ut något extra:

Förbehållsbelopp 14100:-
Nödvändiga räkningar 8200:-
Mat 2300:-
Övrigt nödvändigt 650:-
Spara 500:-

Kvar 2500:- som då ska täcka allt från läkarbesök till kläder och nöjen.

Det här gör ont långt in i själen. Marginalerna är borta. En bit av min frihet är borta. Men jag måste lita på processen och orka iallafall.

Ny budget utifrån att jag räknar med worst case scenario som är att jag inte får inledande skuldsanering och aldrig får ut något extra:

Det här gör ont långt in i själen. Marginalerna är borta. En bit av min frihet är borta. Men jag måste lita på processen och orka iallafall.
Vad hade du för förbehållsbelopp förut?

Spara är nog inget man kan räkna med i löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp