Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag ska själv till läkare imorgon. Har problem med värk och nedstämdhet. Vet inte va som är hönan eller ägget. Jobbigt för det är också oro för ekonomin som du vet. Är hemskt trött i hjärnan också sen flera månader. Rör till det mycket.Bl.a så har jag glömt att nämna löneförhöjningen i våras på 700 kr. Kan det bli problem med skuldsanering? Har också glömt vårdfakturor o fått Intrum. Blir så trött på mej själv. Men ska fokusera bättre nu

Jag ska själv till läkare imorgon. Har problem med värk och nedstämdhet. Vet inte va som är hönan eller ägget. Jobbigt för det är också oro för ekonomin som du vet. Är hemskt trött i hjärnan också sen flera månader. Rör till det mycket.Bl.a så har jag glömt att nämna löneförhöjningen i våras på 700 kr. Kan det bli problem med skuldsanering? Har också glömt vårdfakturor o fått Intrum. Blir så trött på mej själv. Men ska fokusera bättre nu
Vi har ju följts åt ett tag och jag kanske är fel ute här, men får bilden av att du vill att det ska fungera men att det ändå inte gör det. Kanske behöver du hjälp? Någon som kan hjälpa dig att varje månad gå igenom ekonomin så du inte behöver hamna hos inkasso för att du glömt? Är man slutkörd och nedstämd så är det inte så enkelt att bara rycka upp sig alltid. Kram till dig och hoppas du får bra hjälp.

Vi har ju följts åt ett tag och jag kanske är fel ute här, men får bilden av att du vill att det ska fungera men att det ändå inte gör det. Kanske behöver du hjälp? Någon som kan hjälpa dig att varje månad gå igenom ekonomin så du inte behöver hamna hos inkasso för att du glömt? Är man slutkörd och nedstämd så är det inte så enkelt att bara rycka upp sig alltid. Kram till dig och hoppas du får bra hjälp.
Tack. Snälla du♥️ Jag skäms ju för hur det blivit. Ingen har frågat rätt ut om jag är hos kfm. Även om de anar det.
Ja vi har nog följt åt länge nu. Tänkte på hur länge det faktiskt gått. Men det är skönt att få lasta av sej här på forumet. Vi har gjort liknande resa med att kämpa med ekonomiska laster mm. Hoppas bara att min skuldsanering går igenom. Det har blivit lite uppehåll pga handläggarens sjukdom och semester. Men jag får kanske svar i slutet på september.Då har det gått ca 6 månader sen inledande.
Men glömt också ange löneförhöjning. Kan det bli problem nu?
Har inte orkat skriva här så kanske det är ett tecken att jag börjar må bättre nu. Tack att du och ni andra finns här.♥️

Tack. Snälla du♥️ Jag skäms ju för hur det blivit. Ingen har frågat rätt ut om jag är hos kfm. Även om de anar det.
Ja vi har nog följt åt länge nu. Tänkte på hur länge det faktiskt gått. Men det är skönt att få lasta av sej här på forumet. Vi har gjort liknande resa med att kämpa med ekonomiska laster mm. Hoppas bara att min skuldsanering går igenom. Det har blivit lite uppehåll pga handläggarens sjukdom och semester. Men jag får kanske svar i slutet på september.Då har det gått ca 6 månader sen inledande.
Men glömt också ange löneförhöjning. Kan det bli problem nu?
Har inte orkat skriva här så kanske det är ett tecken att jag börjar må bättre nu. Tack att du och ni andra finns här.♥️
Det borde inte vara någon fara med löneförhöjningen. Jag fick också mellan inledande och beslut löneförhöjning och det rörde sig om under 1000:-. Så det tror jag inte spelar nån roll, det enda skulle väl vara om det tas med så du får en lite högre betalplan isåfall.
Samtidigt har jag förstått det som att du varit sjuk en del och då är det ju sällan något överskott man går med övertid iaf. Håller tummarna att det ordnar sig <3

Då har lönen ramlat in och räkningarna är betalda. Det är inte så många längre, vilket är skönt. Hyra, el, internet, mobil, busskort, fackavgift (inkluderar akassa o försäkring) och denna månad även ett par vårdfakturor.

Jag har också räknat ut så att jag tar förbehållsbeloppet av min lön och flyttat över resten på sparkonto så länge.

Pratade med vården igår och jag kommer inte få besked fråns i slutet av september på magnetröntgen och plan framåt. Så det bästa jag kan göra nu är att acceptera och ha tålamod. Inte mina främsta egenskaper. Men det är viktigare än någonsin nu att inte falla tillbaka i gamla mönster och flyktbeteenden som kostar pengar. "Ja, kära hjärna, du kan få en dopaminkick men hitta på nåt som är gratis bara." :facejoy:

Nu ska jag skicka iväg ett mejl till KFM och bara informera om läget också.

Då har lönen ramlat in och räkningarna är betalda. Det är inte så många längre, vilket är skönt. Hyra, el, internet, mobil, busskort, fackavgift (inkluderar akassa o försäkring) och denna månad även ett par vårdfakturor.

Jag har också räknat ut så att jag tar förbehållsbeloppet av min lön och flyttat över resten på sparkonto så länge.

Pratade med vården igår och jag kommer inte få besked fråns i slutet av september på magnetröntgen och plan framåt. Så det bästa jag kan göra nu är att acceptera och ha tålamod. Inte mina främsta egenskaper. Men det är viktigare än någonsin nu att inte falla tillbaka i gamla mönster och flyktbeteenden som kostar pengar. "Ja, kära hjärna, du kan få en dopaminkick men hitta på nåt som är gratis bara." :facejoy:

Nu ska jag skicka iväg ett mejl till KFM och bara informera om läget också.
Hoppas det går bra för dig,
Kunde du betala på din skuldsanering den här månaden?

Har 2 frågor som någon kanske har svar på:
Har någon sökt sjukpenning nyligen och isf hur länge fick ni vänta på beslut?

Om borgenärerna vill ompröva en skuldsanering, är det samma väntetid som om man själv omprövar då?

Har 2 frågor som någon kanske har svar på:
Har någon sökt sjukpenning nyligen och isf hur länge fick ni vänta på beslut?

Om borgenärerna vill ompröva en skuldsanering, är det samma väntetid som om man själv omprövar då?
1. Ingen insyn tyvärr.
2. Japp! Det finns inget som heter förtur :)

Läkaren tog massa prover. De var alla bra. Men blodtrycket var 230/120. Inte konstigt att jag hade huvudvärk. Ska ta om det nästa vecka tyckte han. Men är ändå orolig hur jag ska orka jobba.

Läkaren tog massa prover. De var alla bra. Men blodtrycket var 230/120. Inte konstigt att jag hade huvudvärk. Ska ta om det nästa vecka tyckte han. Men är ändå orolig hur jag ska orka jobba.
Ja du ska ju inte jobba med ett sånt skyhögt bltr. Jag hade betydligt lägre än dej vid en kontroll och vart insatt på bltr-medicin direkt.

Jag skickade ett meddelande på ptj. Verkar konstigt faktiskt.
Det låter mycket märkligt att man inte agerar på ett såpass högt blodtryck. Men jag är ingen läkare. Ring vc och rådfråga tycker jag ändå! Hälsan kommer först.

Ibland lär man sig sina läxor sent i livet. Det tog mig en ekonomisk krasch, en adhd utredning, en jävla massa synande av mig själv, och en sjukskrivning för att på allvar inse vikten av ett sparande. Hur oerhört nonchalant det är att jobba, ha en lön och inte spara till en trygghetsbuffert. Att ta för givet att allt ska lösa sig. Att bara prioritera här och nu. Ja, vi har ett stort skyddssystem i Sverige med sjukpenning, a-kassa, försäkringar osv. Men dom flesta av oss är också medvetna om att sådant sällan fungerar lika bra i praktiken som man kunde önska. Och även om det gör det så kan det ta tid och lämna oss utan inkomst i perioder.

Personligen kommer jag framåt att ge mitt sparande en helt annan prioritet, iaf upp till en nivå där man har någon form av grundtrygghet. Jag tror att saker ofta sker av en anledning. Och om den här sjukskrivningen är någon form av läropeng, så kunde den nog inte kommit lägligare.

Jag fick svar från KFM i stil med "betala ikapp så snart du kan". Givetvis, det skrev jag att jag skulle.
Gällande sjukskrivningen så är hoppet ute om att komma tillbaka tidigare än slutet av september och troligen inte ens då. Har informerat arbetsgivaren och dom kommer koppla in rehab via dom om det behövs när vi fått mer svar så vi får hjälp med rimligt upplägg för återgång.
Vidare har jag kollat upp ett privat alternativ som jag har lite som reservplan om det skulle krävas. Så, nu ska det här kontrollfreaket andas lite och låta saker vara. Ekonomiskt blir det en tuff månad men jag tror jag är redo för det. Har handlat idag och det gick bara på 300:-, mycket tack vare att jag handlade efter bra erbjudanden och gick till 2 olika affärer.

Så gick vi in i september och oron växte genast. Augusti. Min 6e månad med skuldsanering och jag har inte kunnat betala på den. Det känns såklart tufft. Även att jag vet att jag inte kan göra mer hur gärna jag än vill. Och trots att jag har försökt hålla det ifrån mig så växer stundtals oron för om det faktiskt kommer ordna sig eller om jag riskerar bli av med livets andra chans.

Väntar fortfarande på beslut om sjukpenning, och utbetalning. Om det inte blir klart inom några veckor som senast så står jag helt utan inkomst i september. Också givetvis en enorm oro.

Trots det här så försöker jag ta tillvara på dagarna. Njuta av det jag har här och nu. Små saker som att hinna äta mina måltider i lugn och ro, ta promenader och att inte behöva stressa. Det här är också dagar av livet. Dagar som inte kommer igen.

Senast ändrad:
Så gick vi in i september och oron växte genast. Augusti. Min 6e månad med skuldsanering och jag har inte kunnat betala på den. Det känns såklart tufft. Även att jag vet att jag inte kan göra mer hur gärna jag än vill. Och trots att jag har försökt hålla det ifrån mig så växer stundtals oron för om det faktiskt kommer ordna sig eller om jag riskerar bli av med livets andra chans.

Väntar fortfarande på beslut om sjukpenning, och utbetalning. Om det inte blir klart inom några veckor som senast så står jag helt utan inkomst i september. Också givetvis en enorm oro.

Trots det här så försöker jag ta tillvara på dagarna. Njuta av det jag har här och nu. Små saker som att hinna äta mina måltider i lugn och ro, ta promenader och att inte behöva stressa. Det här är också dagar av livet. Dagar som inte kommer igen.
Jag är också sjukskriven. Försökte gå till jobbet men det gick inte. Börjar också oro mej. Vad händer om man blir sjuk längre? Blir skuldsaneringen avbruten om man får förändrad ekonomi?

All styrka till dig. Som du skriver.. njuta av det man har här och nu är viktigt för att själen kan få må bra å lugna sig lite. Hoppas verkligen du får svar snabbt angående sjukpenningen nu

Jag är också sjukskriven. Försökte gå till jobbet men det gick inte. Börjar också oro mej. Vad händer om man blir sjuk längre? Blir skuldsaneringen avbruten om man får förändrad ekonomi?
Alltså det där verkar vara en djungel. Men grunden är väl att man ska ompröva om det blir en långvarig förändring av ekonomin. Annars om det bara handlar om en månad eller två och man snabbt kan komma ikapp så verkar det ju vara lungt utefter vad jag förstår. Men, då skulle iaf jag säga att det också är avgörande att man betalar in det man kan, så att man bara lever på föebehållsbeloppet liksom.
Hur länge är du sjukskriven? Hoppas du snart mår bättre!

All styrka till dig. Som du skriver.. njuta av det man har här och nu är viktigt för att själen kan få må bra å lugna sig lite. Hoppas verkligen du får svar snabbt angående sjukpenningen nu
Tack snälla!
Ja visst är det det. Jag försöker också träffa vänner, kollegor och framförallt familjen. Historiskt har jag dragit mig undan när jag inte mått bra och det har sällan gjort något bättre.

Skicka in en omprövning. Det är det bästa du kan göra. Du får inte en saneringen avbruten bara för att du får minskad inkomst. Detta är ju inte något du kunnat förutse. Är du sen tillbaka i jobb när din omprövning handläggs så bara meddelar du det. Tänker på då det är långa handläggningstider är det ju bättre du skickar in en omprövning nu.

Skicka in en omprövning. Det är det bästa du kan göra. Du får inte en saneringen avbruten bara för att du får minskad inkomst. Detta är ju inte något du kunnat förutse. Är du sen tillbaka i jobb när din omprövning handläggs så bara meddelar du det. Tänker på då det är långa handläggningstider är det ju bättre du skickar in en omprövning nu.
Men...om man skickar in en omprövning och så är man tillbaka i jobb/samma inkomst som förut. Men pga sjukskrivningen kanske man hamnat efter lite, hur hanteras det då?

Vänta, har du inte skickat in en omprövning @Jessica87 ? När blev du sjukskriven? Och hur länge?

Vänta, har du inte skickat in en omprövning @Jessica87 ? När blev du sjukskriven? Och hur länge?
Nej, jag har valt att avvakta lite eftersom det jag fått till mig är att det inte spelar någon roll om man har återgått i arbete när det väl handläggs.
Jag blev sjukskriven för en månad sen, men det har förlängts i omgångar och i dagsläget är jag sjukskriven en månad till.

Jag förstår inte riktigt processen och tänker att jag kanske får ringa KFM. Om jag räknar med att ha återgått till arbetet när omprövningen handläggs så verkar det inte spela någon roll om jag haft lägre inkomst I ett halvår medans? Har jag hamnat efter med en eller två betalningar så riskerar jag att någon omprövar hur eller hur dessutom. Eller är det nåt jag missar?

Dessutom vet jag inte alls hur mycket jag kommer ha i sjukpenning så har inga siffror att ompröva på ännu.

Nej, jag har valt att avvakta lite eftersom det jag fått till mig är att det inte spelar någon roll om man har återgått i arbete när det väl handläggs.
Jag blev sjukskriven för en månad sen, men det har förlängts i omgångar och i dagsläget är jag sjukskriven en månad till.

Jag förstår inte riktigt processen och tänker att jag kanske får ringa KFM. Om jag räknar med att ha återgått till arbetet när omprövningen handläggs så verkar det inte spela någon roll om jag haft lägre inkomst I ett halvår medans? Har jag hamnat efter med en eller två betalningar så riskerar jag att någon omprövar hur eller hur dessutom. Eller är det nåt jag missar?

Dessutom vet jag inte alls hur mycket jag kommer ha i sjukpenning så har inga siffror att ompröva på ännu.
Ompröva direkt! Det är långa väntetider och en omprövan kan rädda din sanering om du blir sjuksriven igen.
Du kan alltid säga att den inte behövs om dem handlägger och det har löst sig.

https://www.ersattningskollen.se/ ser vettig ut och kan ge dig en fingervisning.

Lägg in en omprövning.
Dels för att ha som förklaring till varför du kan ha problem med betalning. Och dels som "skydd" om du blir fortsatt sjukskriven.

Man kommer vid tillfälle när ärendet tas upp att kontrollera din inkomst 6 månader bakåt i tiden. En del gör det innan de kontaktar dig och en del gör efter första kontakt med dig. Lite olika.

Och är det då som så att du vid det tillfället släpar efter med betalningar så kommer man att undersöka det och vad du har gjort för att försöka betala vad du kan.

Mer än så kan jag inte säga. Men jag uppmanar dig ändå att skicka in omprövning. Du kan alltid dra tillbaka den.

Jag tex drog tillbaka en omprövning jag lagt vid stunden då de kontakde mig. Sa bara att det behövs inte. Inget mer än så. Och det var en omprövning för minskad inkomst pga sjukskrivning.

Ompröva direkt! Det är långa väntetider och en omprövan kan rädda din sanering om du blir sjuksriven igen.
Du kan alltid säga att den inte behövs om dem handlägger och det har löst sig.

https://www.ersattningskollen.se/ ser vettig ut och kan ge dig en fingervisning.
Jag har haft olika lön och olika OB ersättning, dessutom inte jobbat heltid mer än typ 9 månader så därför är det svårt att räkna på SGI. Men man kanske kan höfta och korrigera vid samtalet?

Lägg in en omprövning.
Dels för att ha som förklaring till varför du kan ha problem med betalning. Och dels som "skydd" om du blir fortsatt sjukskriven.

Man kommer vid tillfälle när ärendet tas upp att kontrollera din inkomst 6 månader bakåt i tiden. En del gör det innan de kontaktar dig och en del gör efter första kontakt med dig. Lite olika.

Och är det då som så att du vid det tillfället släpar efter med betalningar så kommer man att undersöka det och vad du har gjort för att försöka betala vad du kan.

Mer än så kan jag inte säga. Men jag uppmanar dig ändå att skicka in omprövning. Du kan alltid dra tillbaka den.

Jag tex drog tillbaka en omprövning jag lagt vid stunden då de kontakde mig. Sa bara att det behövs inte. Inget mer än så. Och det var en omprövning för minskad inkomst pga sjukskrivning.
Okej. Jag har fått rådet att ompröva många gånger så jag får väl gå på den linjen. Låter som det är mitt säkraste sätt att skydda skuldsaneringen utifall att.
Om jag släpar efter med betalningar men vid omprövningen är tillbaka på samma inkomst, hur hanteras det då?

Jag har haft olika lön och olika OB ersättning, dessutom inte jobbat heltid mer än typ 9 månader så därför är det svårt att räkna på SGI. Men man kanske kan höfta och korrigera vid samtalet?
Du kan be din arbetsgivare om hjälp också.
Okej. Jag har fått rådet att ompröva många gånger så jag får väl gå på den linjen. Låter som det är mitt säkraste sätt att skydda skuldsaneringen utifall att.
Om jag släpar efter med betalningar men vid omprövningen är tillbaka på samma inkomst, hur hanteras det då?
Oklart, det finns nog inget facit utan man tittar på din situation.

Det här med oro och ångest. Jag undrar hur många gånger i mitt liv det har fällt mig.
Jag har levt med det sen barnsben men inte förstått det fråns en bra bit in i vuxenlivet. Hoppas att terapin framöver kan hjälpa mig.

Nu när jag står utan inkomst i väntan på sjukpenning så drar känslorna omkull mig emellanåt. Att jag tvingas sitta med oron och inte kan fly iväg på en weekend eller så, är säkert bra övning men också jobbigt.
Jag försöker kontrollera det jag inte kan kontrollera. Läser om olika skador, i hopp om att hitta fler svar (vad ska jag rimligen kunna komma fram till innan svaret på magnetröntgen, liksom?).
Kollar mina sidor på FK flera gånger om dagen fast jag vet att jag får en notis om något händer.
Försöker tänka ut lösningar på scenarion som bara händer om precis allt går på sämsta möjliga sätt, för att känna mig trygg.
Magkänslan är att: Det löser sig med sjukpenningen innan slutet av september. Och. Att magnetröntgen kommer ge svar och att vi snart har en rehabplan.
Jag vill inte jinxa något, men magkänslan har varit så pålitlig förut. Så varför kan jag inte bara släppa detta lite? Trött på mig själv emellanåt.

Och i den här stormen av oro, så är jag så tacksam att jag har satt mig själv på spelpaus och blivit bortskrämd från att spela på utländska sidor. För tanken har flugit förbi ett par gånger att jag kanske kunde lösa detta med spel. Även om jag står långt ifrån att vilja spela idag, så är nog ändå exakt såna här situationer min största risk och då gäller det att vara vaksam.

Senast ändrad:
Nu börjar det kännas mentalt tufft. Väntar fortfarande på sjukpenning och börjar få lite smått panik över vad jag gör om den inte kommer igång. Min absoluta backup plan är att börja jobba igen i början av oktober för att få ut oktober lön och då alltså betala dubbla av alla räkningar i oktober. Men då är jag ändock 3 månader back med skuldsaneringen. OCH det kräver att magnetröntgen inte visar att något är trasigt som skulle förvärras av att jag börjar jobba igen.
Det har börjat komma ikapp mig hur jäkla dålig tajming det är. Men också någonstans att om jag hade tagit mitt ansvar redan för flera år sedan och hållt mig borta från spel och dåliga lån, och sparat lite istället, så hade jag aldrig heller hamnat här. Då hade jag haft mer sparade pengar att ta av. En annan trygghet. Kanske kom den här smällen just nu för att ytterligare göra mig påmind om hur viktigt det faktiskt är att ta det där ansvaret över tid.

Ni som fått sjukpenning nyligen hur länge har ni fått vänta innan beslut och således försts utbetalning?

Senast ändrad:
Jag kan inte ge dig svar på din fråga. Men jag förstår din stress. Befann mig själv där runt 2022 och det var stress upp över öronen.
Nu lyckades jag iaf hålla mig flytande och hamnade inte efter. Men hade jag inte fått mina pengar då jag väl fick dem så hade jag gått sank.

Jag hoppas innerligt att du svar här i veckan från FK. Och att det blir snabb utbetalning för dig.

Jag kan inte ge dig svar på din fråga. Men jag förstår din stress. Befann mig själv där runt 2022 och det var stress upp över öronen.
Nu lyckades jag iaf hålla mig flytande och hamnade inte efter. Men hade jag inte fått mina pengar då jag väl fick dem så hade jag gått sank.

Jag hoppas innerligt att du svar här i veckan från FK. Och att det blir snabb utbetalning för dig.
Tack! Ja det är verkligen en jobbig väntan nu när det närmar sig en "lön" som blir noll och jag redan ligger efter med en månad i skuldsaneringen. Hur länge väntade du den gången, på sjukpenningen, om du minns?

Tack! Ja det är verkligen en jobbig väntan nu när det närmar sig en "lön" som blir noll och jag redan ligger efter med en månad i skuldsaneringen. Hur länge väntade du den gången, på sjukpenningen, om du minns?
Cirka 8 veckor fick jag vänta på besked.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp