Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

För en gångs skull har jag lyckats göra och följa en veckomatsedel. Har handlat och planerat. Så denna veckan landar matinköp på 465:-
Nu ska man ju såklart ha i åtanke att jag då inte börjar från scratch utan det finns en del hemma redan.
Förhoppningen är att kunna hålla en ganska låg kostnad på inköp även nästa vecka, för då ska vi även ut och äta med jobbet. Och den prioriteringen behöver jag göra, i synnerhet nu då jag varit borta länge. Vet inte ännu vart vi ska gå, men jag brukar försöka kolla matsedel och priser lite innan och bestämma mig för ett ungefärligt spann vad det får kosta. På så vis gör man iaf medvetna val.
Inte läst på ett tag. Men oj? Du har helt slutat betala på din skuldsanering som du kämpat så för?
Undrar hur KFM kommer hantera din omprövning?
Är man helt skyddad från att bli fråntagen skuldsaneringen om man själv omprövat?
Förstår ju att du inte kan betala fullt ut men dom kommer ju att se att du har ett visst utrymme att betala vad du kan.

Som alla andra omprövningar, att bli plötsligt sjuk är tro det eller ej (sarcasm) helt okej även med skuldsanering.

Är man helt skyddad från att bli fråntagen skuldsaneringen om man själv omprövat?

En omprövning på egen hand kan avslås eller godkännas.

Förstår ju att du inte kan betala fullt ut men dom kommer ju att se att du har ett visst utrymme att betala vad du kan.
Okej, hur stort utrymme har TS då?

Inte läst på ett tag. Men oj? Du har helt slutat betala på din skuldsanering som du kämpat så för?
Ja precis, jag har helt slutat betala. Mitt betalningsutrymme har minskat mycket. Jag har ökade kostnader pga sjuksrivningen som jag skrivit om tidigare. Och, framtiden är osäker just nu så jag behöver prioritera att skydda den så gott jag kan genom att spara om det blir något över. Om det kostar mig min skuldsanering, så gör det mig jävligt ont. Men jag står vid mitt val att sätta hälsan först. Inga pengar i världen betyder mer för mig.

Angående ersättning för resa till annat sjukhus. Jag skickade in underlag, dom ville ha en komplettering. Då kunde jag inte bara skicka in den och få ett besked utan fick göra en helt ny ansökan och nu fick jag mejl att handläggningstiden är 4-6 veckor. Det kan alltså handla om lång tid mellan att man lägger ut pengarna och får tillbaka dom.

Just nu är jag ganska trött på alla ansökningar och papper och saker som hänger i luften. Jag antar att det snart blir ännu mer när omprövning på skuldsanering handläggs. Vad kan det vara för kompletteringar dom vill ha vid ansökan om att betala mindre? Nån som har erfarenhet pga sjukdom eller liknande ?

Igår kom brev från KFM där dom vill ha kompletterande uppgifter gällande min omprövning. Ska sätta mig med det nästa vecka. Jag hoppas verkligen att min omprövning går igenom, och jag tror ju innerst inne det. Även om det alltid finns en oro.
Jag är som många andra min egen största kritiker men vet också att jag har följt min intuition och valt att försöka skydda min framtid före allt här. Skyddat mitt mående så gott jag har kunnat. Det här får bära eller brista, men det betyder inte att det inte skulle göra ont. Det betyder bara att något annat är viktigare.

Igår kom brev från KFM där dom vill ha kompletterande uppgifter gällande min omprövning. Ska sätta mig med det nästa vecka. Jag hoppas verkligen att min omprövning går igenom, och jag tror ju innerst inne det. Även om det alltid finns en oro.
Jag är som många andra min egen största kritiker men vet också att jag har följt min intuition och valt att försöka skydda min framtid före allt här. Skyddat mitt mående så gott jag har kunnat. Det här får bära eller brista, men det betyder inte att det inte skulle göra ont. Det betyder bara att något annat är viktigare.
Du har tid på dig att svara. Så även när du tror att du skrivit klart så ta ett par extra dagar på dig att renskriva och fundera på hur du svarar på allt på bästa sätt.

Skickar man för snabbt blir det lätt hänt att man kommer på timman eller dagen efter att jag borde ha fått med detta eller jag borde ha formulerat mig såhär. När svaret är skickat så är det skickat så se till att inte stressa utan att du verkligen får in ett svar du känner dig nöjd med inför bedömningen - det är viktigt nu att få in ditt absolut bästa svar då det är väldigt mycket tid, pengar och mående som står på spel.

Lycka till!

En fråga gällande handläggningstider hos kfm.
Vid semestrar har jag sett att de inte skriver ut vilket datum de handlägger ärenden på och jag antar att de blir minskad bemanning nu över jul, men pausar man även publicering av datum över jul som man gör över sommaren? :)

En fråga gällande handläggningstider hos kfm.
Vid semestrar har jag sett att de inte skriver ut vilket datum de handlägger ärenden på och jag antar att de blir minskad bemanning nu över jul, men pausar man även publicering av datum över jul som man gör över sommaren? :)
Vet faktiskt inte, men ett tips är att sluta uppdatera väntetider sidan och bara leva på som vanligt.

Dem ringer dig när det är din tur.
Båda gångerna har jag blivit uppringd "innan min tur" enligt väntetider sidan.

Vet faktiskt inte, men ett tips är att sluta uppdatera väntetider sidan och bara leva på som vanligt.

Dem ringer dig när det är din tur.
Båda gångerna har jag blivit uppringd "innan min tur" enligt väntetider sidan.
Jo absolut, men de är lättare sagt än gjort :facejoy:

Jo absolut, men de är lättare sagt än gjort :facejoy:
Jag vet :facejoy: Framförallt när det börjar närma sig.. Jag bör bli kontaktad under december månad. så jag kommer väl själv börja kolla om någon vecka haha

Lite mattips om.någon önskar från en som gillar laga god nst av rätt enkla råvaror
Citronpasta med kyckling
Har nästan alltid kyckling o pasta hemma
Det extra som behövs vitlök 3 klyftor 1 citron 1 fötpackning körsbärstomater halv påse parmesam 2 dl grädde o kycklingfond köper icas för 27 kr räcker länge.
Kockar pasta penne handlat på.lidl
Tar 1 dl av pasta vattnet efter uppkoknkng i smör o salt
3 klyftor vitlök i olja och körsbärstomater och riven skal av en citron koka allt i en stekpanna.
Ställ den åt sidan p koka upp kyckling som jag kpper billigt på.ica mez svartpeppar på.tills den fått färg och häll sedan i 1 och en halv matsked kycklingfond 2 dl grädde o 1 dl av pastavattnet och sedan häll i blandningen av vitlök olja tomater citron o salt o peppar ihop med kycklinhen och sist en halv påse parmesan finns biöligt på lidl. Blev dagens lördagsmat

Lite mattips om.någon önskar från en som gillar laga god nst av rätt enkla råvaror
Citronpasta med kyckling
Har nästan alltid kyckling o pasta hemma
Det extra som behövs vitlök 3 klyftor 1 citron 1 fötpackning körsbärstomater halv påse parmesam 2 dl grädde o kycklingfond köper icas för 27 kr räcker länge.
Kockar pasta penne handlat på.lidl
Tar 1 dl av pasta vattnet efter uppkoknkng i smör o salt
3 klyftor vitlök i olja och körsbärstomater och riven skal av en citron koka allt i en stekpanna.
Ställ den åt sidan p koka upp kyckling som jag kpper billigt på.ica mez svartpeppar på.tills den fått färg och häll sedan i 1 och en halv matsked kycklingfond 2 dl grädde o 1 dl av pastavattnet och sedan häll i blandningen av vitlök olja tomater citron o salt o peppar ihop med kycklinhen och sist en halv påse parmesan finns biöligt på lidl. Blev dagens lördagsmat
Låter gott!

Lyfter långkok på hela detaljer som en väldigt god och prisvärd middag till vardagen och matlådan.

Kolhydrater / tillbehör efter säsong.

Ny månad ny budget.

17900:- in

Hyra, el, internet, mobil, buss, fack, akassa 8300:-
Spara till resa till sjukhus samt boende en natt 2000:-
Mat 3000:-
Övrigt nödvändigt 800:-

Kvar = 3800:- och där har ca 1800:- gått på inköp som jag behövt göra en tid.
Ett par ordentliga vinter-promenadskor 900:-
Ansökt om skyddad yrkestitel 360:-
Annat ca 500:-
Kvar att spendera 2000:-

Och dom där "kvar" pengarna går alltid åt snabbare än man tror tycker jag. En vardag som sjukskriven har blivit en större utmaning även ekononiskt. Förutom resor mat boende i samband med sjukhusbesök så är det nog tristessen som är min största bov. Det är en milsvid skillnad på vardagen nu mot när jag jobbade.
Sååå...om jag kan hålla budgeten också för en gångs skull så vore jag nöjd med denna månad.
Det går fortfarande inte bra med budget. Har 12 kr kvar. Jag är fortfarande sjuk. Blivit sämre igen. Försökt jobba deltid men det har inte blivit mycket. Det var roligt att jobba, men kroppen orkar inte.
Problemet är att ag har handlat på fodora mycket. Har inte klarat av att gå o handla. Humöret är inte det bästa och då äter jag godis

Det går fortfarande inte bra med budget. Har 12 kr kvar. Jag är fortfarande sjuk. Blivit sämre igen. Försökt jobba deltid men det har inte blivit mycket. Det var roligt att jobba, men kroppen orkar inte.
Problemet är att ag har handlat på fodora mycket. Har inte klarat av att gå o handla. Humöret är inte det bästa och då äter jag godis
Ett sätt att ändra vanor skulle kunna vara att du visualiserar. Ta ett papper och rita en gubbe (=du) som står vid ett vägskäl. Ena vägen leder till sämre ekonomi, inkasso kf och sånt. Tar du andra vägen så hjälper du dig själv till bättre beslut, bättre ekonomi och bättre liv på långsikt. Så nästa gång du är sugen på att beställa fr Fodoora så titta på pappret och bestäm vilken väg du väljer att skicka dig själv på. Vad skulle du säga om det inte var du som stod vid vägskälet utan din bästa vän?
Självklart ska du äta godis men du kommer behöva mindre tröstgodis ju fler gånger du väljer den rätta vägen.
Sen är det bra att hålla ditt blodsocker på en jämn nivå, det minskar godissuget. Ta några skivor skinka eller kokt ägg med lite kavjar på.

Jag har en regel för mig själv nu och det är att när jag vill tröstäta ngt, godis, bakelse, chips, så väntar jag 20 min och oftast känner jag efter 20 minuter att jag inte tycker det är värt pengarna eller hälsan.

Hälsningar från en som har känsloätit i många år! (Men först när jag insåg att jag gjorde det så kunde jag göra ngt åt det!

Sen vill jag bara tillägga att det inte handlar om att förbjuda sig själv att äta godis, chips etc. När jag bestämt mig att det är förbjudet så blir min hjärna så fixerad vid Snickers och jordnötsrutor att jag inte kan tänka på annat. Och det slutar med att jag trycker i mig hur mkt som helst.
Nu istället tänker jag att jag får äta allt men inte alltid, det blir lättare att planera när man vill unna sig.
Hoppas du hittar ngt sätt som funkar för dig.

Tråkigt att höra. Hoppas du kan hitta ork att ta nya tag för kommande lön. Kanskr vore värt att ta ut typ 1000:- i kontanter så du vet att det finns pengar sista veckan innan lön, då kan dom inte användas på impulsköp som foodora etc.

6 dagar till lön. 1300:- på kontot. Det görs framsteg, även om det inte är en rak väg. 3.5 månader som sjukskriven och fortfarande har jag inte fått utbetalt någon ersättning från försäkringsbolag eller pengar jag la ut för 1.5 månad sen för vård i annan region. Så... skyddsnät i all ära i detta land men det är ett långsamt maskineri och har man då inga besparingar själv så är det skört. Det om något har dock blivit en lärdom som jag kommer ta med mig för resten av livet. Vikten av att bygga sitt eget skyddsnät. Att ha ett sparande. Gärna så man klarar 6 månader. Jag har alltid varit impulsiv. Bränt broar på löpande band. Tagit lån, inte kunnat betala och hamnat hos KFM. Dörren stängd för att ta lån om det krisar. Tagit CSN men låtit återbetalningar förfalla för att jag prioriterat annat. Nu ingår dom i skuldsanering. Dörren stängd för nya studielån i ett antal år. Att hamna hos Kronofogden i sig, med skulder, innebär att tröskeln för att flytta är högre. Svårare att söka hos seriösa värdar utanför min nuvarande, svårt att ha råd med flyttbil osv. Alla dessa dåliga beslut har också inneburit att jag inte har ett sparande. Där stängs dörren för att kunna göra val som att själv säga upp sig om man inte omgående har ett nytt jobb (karens på akassa). Jag är en fri själ. Jag avskyr att sitta fast. Och ändå har jag i många år jobbat stenhårt på att stänga igen dörr efter dörr till friheten. Att ta en månad obetalt ledigt för att resa. Finns inte på kartan.
Jag har lärt mig min läxa. Det tog tid. Men jag har lärt mig den till slut. Om några veckor firar jag dessutom 2 år som spelfri. Så. Ett litet steg i taget.

6 dagar till lön. 1300:- på kontot. Det görs framsteg, även om det inte är en rak väg. 3.5 månader som sjukskriven och fortfarande har jag inte fått utbetalt någon ersättning från försäkringsbolag eller pengar jag la ut för 1.5 månad sen för vård i annan region. Så... skyddsnät i all ära i detta land men det är ett långsamt maskineri och har man då inga besparingar själv så är det skört. Det om något har dock blivit en lärdom som jag kommer ta med mig för resten av livet. Vikten av att bygga sitt eget skyddsnät. Att ha ett sparande. Gärna så man klarar 6 månader. Jag har alltid varit impulsiv. Bränt broar på löpande band. Tagit lån, inte kunnat betala och hamnat hos KFM. Dörren stängd för att ta lån om det krisar. Tagit CSN men låtit återbetalningar förfalla för att jag prioriterat annat. Nu ingår dom i skuldsanering. Dörren stängd för nya studielån i ett antal år. Att hamna hos Kronofogden i sig, med skulder, innebär att tröskeln för att flytta är högre. Svårare att söka hos seriösa värdar utanför min nuvarande, svårt att ha råd med flyttbil osv. Alla dessa dåliga beslut har också inneburit att jag inte har ett sparande. Där stängs dörren för att kunna göra val som att själv säga upp sig om man inte omgående har ett nytt jobb (karens på akassa). Jag är en fri själ. Jag avskyr att sitta fast. Och ändå har jag i många år jobbat stenhårt på att stänga igen dörr efter dörr till friheten. Att ta en månad obetalt ledigt för att resa. Finns inte på kartan.
Jag har lärt mig min läxa. Det tog tid. Men jag har lärt mig den till slut. Om några veckor firar jag dessutom 2 år som spelfri. Så. Ett litet steg i taget.
@Jessica87 Har du ansökt sanering?

@Jessica87 Hur länge var du spelfri när du blev beviljad sanering? Tack och kämpa på…
Jag fick inledande i mars och hade då varit spelfri 1 år och 4 månader. Även om jag under en tid var djupt nere i spelmissbruket så var det något som pågick under en begränsad tid i mitt liv, kanske 2.5-3 år om jag minns rätt från när det började bli problematiskt.

Jag fick inledande i mars och hade då varit spelfri 1 år och 4 månader. Även om jag under en tid var djupt nere i spelmissbruket så var det något som pågick under en begränsad tid i mitt liv, kanske 2.5-3 år om jag minns rätt från när det började bli problematiskt.
@Jessica87 skickade du något personligt brev med förklaring osv? Jag sitter nu med 500k och kraschade totalt psykiskt . Tidigare hade jag en årsinkomst på 460000 k men kämpade och byt jobb , flyttat 3 gånger för att kunna betala . Har koll på dom skulder jag har nu mer eller mindre totalt 9 st , men det började 2017 för min del pg av familjesituation. sen utvecklade jag missbruket under 2018 . och spelat i omgångar. Jag spelade sist oktober detta år och är en månad spelfri och behandling för det . Räknade dom från när du skickade in ansökan eller från när dom började handlägga ärendet ? Tack om du kan svara när du har möjlighet. Försöker bara samla in information pg att jag vet jag kommer inte kunna betala som sjukskriven och arbetslös och skulderna kommer stiga snabbt.

Jag har fått två delgivningar idag. Hur länge kan jag vänta med att skriva under och hur lång tid tar det för löneutmätning?

@Jessica87 skickade du något personligt brev med förklaring osv? Jag sitter nu med 500k och kraschade totalt psykiskt . Tidigare hade jag en årsinkomst på 460000 k men kämpade och byt jobb , flyttat 3 gånger för att kunna betala . Har koll på dom skulder jag har nu mer eller mindre totalt 9 st , men det började 2017 för min del pg av familjesituation. sen utvecklade jag missbruket under 2018 . och spelat i omgångar. Jag spelade sist oktober detta år och är en månad spelfri och behandling för det . Räknade dom från när du skickade in ansökan eller från när dom började handlägga ärendet ? Tack om du kan svara när du har möjlighet. Försöker bara samla in information pg att jag vet jag kommer inte kunna betala som sjukskriven och arbetslös och skulderna kommer stiga snabbt.
Jag vet inte hur dom "räknar", det är ju en helhetsbrdömning. Jag sa hur länge jag varit spelfri när dom ringde för att ställa frågor när dom började handlägga. Det var inget dom gick in mycket på vad jag minns. Men det man tittar på är att det ska finnas tydliga brytpunkter, både vad gäller spel och annan skuldsättning. Min uppfattning från forumet är att det behöver gå lite tid. Men sen vägs det ju också in vad du gjort för att lösa dina skulder, och såklart insolvens, alltså att du inte anses kunna betala dina skulder inom många (ofta 10-15) år.

Jag har fått två delgivningar idag. Hur länge kan jag vänta med att skriva under och hur lång tid tar det för löneutmätning?
Brukar rekommendera att vänta ungefär 5 veckor utan att man löper någon större risk för hembesök. Så skriv på kvällen 23 december när alla går på julledighet tänker jag så kanske du kan rädda lite extra tid där sen (många är lediga ca 23 december - 7 Januari) . Då skriver du under alla delgivningar som kommit in samtidigt

Det beror på vad man kan riskera. Kan du ta riaken att dom kommer hem och ringer på eller söker dig på jobbet så kan du vänta, annars hade jag nog inte vågat vänta mer än några veckor, och då ska man ändå veta att det inte finns nån garanti att inte få besök.

Ja, och inväntar omprövning pga sjukskrivning och betydligt lägre inkomst.
Jag skickade in om lägre inkomst för en period och det blev direkt godkänt efter någon vecka. Så himla skönt och visste inte att det fanns. Använde en mall från myndighetsmallar.se så det underlättade.

Jag skickade in om lägre inkomst för en period och det blev direkt godkänt efter någon vecka. Så himla skönt och visste inte att det fanns. Använde en mall från myndighetsmallar.se så det underlättade.
På skuldsanering eller på löneutmätning?

På löneutmätning men ska fungera lika bra på skuldsanering som jag tolkat det.
Nej, det gör det inte. Det är två helt olika saker. Om du har löneutmätning och dina inkomster eller relevanta utgifter ändras, så skickar du ju in ett nytt dokument om det och det brukar handläggas ganska snabbt.
På skuldsanering så får man skicka in en omprövning och då krävs det lite större förändringar av ekonomin för att det ska vara aktuellt. Det är också flera månaders väntetid och borgenärerna ska få säga sitt. Så det är två helt olika processer.

Sen ska man ju kunna styrka sina förändringar på båda om det efterfrågas.

Hur budgeten har gått denna månad... inte helt enligt plan men inte helt åt skogen heller.
Matbudgeten överskreds lite och landade på 3400:- Men då är också återigen inköp ute som drickor, lunch mm inräknat. Samt att vi var ute och åt med jobbet en kväll, och jag köpte födelsedagsfika. Så, nånstans ändå rätt okej.
Däremot ingen hemkörning, foodora eller så. Så, bättring där, också tack vare att handen känts lite bättre och matlagning varit lite mindre besvärligt.

Nästan 2000:- har också gått på kläder och skor då jag köpte ett par lite dyrare vintervänliga promenadskor samt en träningsjacka att ha under vinterjackan på promenade, och ett par toppar.

Och så den där kostnaden som är så onödig och som jag borde sluta med; solariet. Men fasen vad det sitter långt in såhär års. Jag har lidit av svåra nässelutslag framåt hösten i 2 år på rad nu. Och dom försvinner av solarie, så, jag använder det som ursäkt :facejoy:

Vad har ni för onödiga kostnader som ni egentligen vet att ni borde sluta med utifrån ekonomiska aspekter ? För kom igen, i stort sett alla har något.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp