- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Dom har sekretessFråga - om man går till en sådan. Är ett sånt samtal anonymt?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Min erfarenhet är att gemene skribent här har bättre koll än dom dock.
Finns säkert vissa duktiga!
W O R D S min vän...

- Meddelanden
- 157
- Mottagna reaktioner
- 245
- Poäng
- 397
I min kommun, är hen fantastisk, hjälpsam och bara ett samtal bort för att veta hur de tänker på KFM eller skuldsaneringen..
När jag pratade med min skuldaaneringshandläggare så så han,
"Och du har vart hos X X, hen har jag vart i kontakt med många gånger och hen är bra, så ska jag prata med hen"... vet iof att handläggaren inte gjorde det, men ändå...
Vet inte om det hjälpt men...
När jag pratade med min skuldaaneringshandläggare så så han,
"Och du har vart hos X X, hen har jag vart i kontakt med många gånger och hen är bra, så ska jag prata med hen"... vet iof att handläggaren inte gjorde det, men ändå...
Vet inte om det hjälpt men...
- Meddelanden
- 2 685
- Mottagna reaktioner
- 1 129
- Poäng
- 927
Kan vara bra att gå och prata kände jag.
Sedan kunskaps nivån är väl sådär, detta forum hittar du nog mer det du söker.
Ångrar inte att jag besökte, sen vet jag inte om jag fick ut så mycket av det.
Personen du besöker är på din sida och inte KFs så kände jag när vi pratade om vad man ska ta upp i ansökan och inte.
Personen du besöker är på din sida och inte KFs så kände jag när vi pratade om vad man ska ta upp i ansökan och inte.
- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Har du upplevt att Kronofogden inte är på din sida? Jag har fått både besök och telefonsamtal från Kronofogden många gånger, och de flesta har jag upplevt som både hjälpsamma och sympatiska. Sedan har de förstås tagit en massa pengar för mig, men det är ju deras jobb.
- Meddelanden
- 2 685
- Mottagna reaktioner
- 1 129
- Poäng
- 927
Har du upplevt att Kronofogden inte är på din sida? Jag har fått både besök och telefonsamtal från Kronofogden många gånger, och de flesta har jag upplevt som både hjälpsamma och sympatiska. Sedan har de förstås tagit en massa pengar för mig, men det är ju deras jobb.
Har inte haft med dem att göra ännu. Så kan inte uttala mig.
Ett telefon samtal bara. Men var för att fråga om jag hade några mille hemma för att betala skulderna sa nej så och så var det med det
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Knappast på våran sida med skulder.Har du upplevt att Kronofogden inte är på din sida? Jag har fått både besök och telefonsamtal från Kronofogden många gånger, och de flesta har jag upplevt som både hjälpsamma och sympatiska. Sedan har de förstås tagit en massa pengar för mig, men det är ju deras jobb.
Dom ska ju driva in pengarna det är ju deras jobb. KFM struntar väl i situationen bara dom kan få pengarna.
Så på min sida knappast

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Så är det ju KFM ser bara skuldsaldo och pengarna som ska drivas in det är ju deras jobb. Självklart dom inte är på den skuldsattes sida då får man söka annan väg och få hjälp. Menar KFM drar ju allt utöver existens minimum bara dom får in det så struntar väl dom i hur människor mår. För dom är det ingen människa bakom utan dom ser bara siffror o skulder. Att jobba på KFM måste man nog vara tillräckligt hård och kunna lämna sina känslor utanför. Tänk att mäta ut ett hus tvinga folk flytta med barn osv då får man inte vara känslig.Kan vara bra att gå och prata kände jag.
Själv skulle jag inte klara av en sådan situation. Så ödmjuk kan du inte vara på KFM då klarar man nog inte jobbet.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Det där är förutfattade meningar som du får stå för.Så är det ju KFM ser bara skuldsaldo och pengarna som ska drivas in det är ju deras jobb. Självklart dom inte är på den skuldsattes sida då får man söka annan väg och få hjälp. Menar KFM drar ju allt utöver existens minimum bara dom får in det så struntar väl dom i hur människor mår. För dom är det ingen människa bakom utan dom ser bara siffror o skulder. Att jobba på KFM måste man nog vara tillräckligt hård och kunna lämna sina känslor utanför. Tänk att mäta ut ett hus tvinga folk flytta med barn osv då får man inte vara känslig.
Själv skulle jag inte klara av en sådan situation. Så ödmjuk kan du inte vara på KFM då klarar man nog inte jobbet.
Våra erfarenheter är tvärtom, dom vi pratat med och dom som var på hembesök var väldigt förstående och hjälpsamma. Sen att dom har som uppgift att få in pengar handlar ju inte om dom som personer, det är ju deras jobb. Precis som att hon i kassan på ICA vill ha betalt osv.
Jag tror att prata med kfm är minst lika bra, om inte bättre än en skuldrådgivare. Kfm vet och har förhoppningsvis svaren vi vill ha svar på

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Jo men deras uppgift är ju att driva in pengar. Går ju knappast att förhandla med domDet där är förutfattade meningar som du får stå för.
Våra erfarenheter är tvärtom, dom vi pratat med och dom som var på hembesök var väldigt förstående och hjälpsamma. Sen att dom har som uppgift att få in pengar handlar ju inte om dom som personer, det är ju deras jobb. Precis som att hon i kassan på ICA vill ha betalt osv.
Jag tror att prata med kfm är minst lika bra, om inte bättre än en skuldrådgivare. Kfm vet och har förhoppningsvis svaren vi vill ha svar på![]()
säger inget om det men att tro man ska få hjälp med skulderna är dom inte rätt. Menar att hamnar i deras klor är man fast så länge man har skulder. Det är ju deras jobb precis som på Ica i kassan har aldrig påstått annat.Vi har ju olika jobb

- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Menar du att du kan förhandla med skuldrådgivaren?Jo men deras uppgift är ju att driva in pengar. Går ju knappast att förhandla med domsäger inget om det men att tro man ska få hjälp med skulderna är dom inte rätt. Menar att hamnar i deras klor är man fast så länge man har skulder. Det är ju deras jobb precis som på Ica i kassan har aldrig påstått annat.
Vi har ju olika jobb![]()
Har man satt sig i situationen får man ro i den också! Självömkan är det gott om i denna gruppen ibland. Man får ta konsekvenserna för sitt handlande, tyvärr så funkar det så i livet

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja faktiskt dom kan hjälpa till och förhandla om skulder det är därför dom får samtycke av mig att kolla upp sånt. Visste du inte det?? Och självömkan har jag inte blir lite trött ibland på att höra skyll dig själv hjälper föga eller hur.Menar du att du kan förhandla med skuldrådgivaren?
Har man satt sig i situationen får man ro i den också! Självömkan är det gott om i denna gruppen ibland. Man får ta konsekvenserna för sitt handlande, tyvärr så funkar det så i livet![]()
Lämnat tillstånd till skuld o budget handläggare att se över skulderna.
Ta konsekvenser av sitt handlande tror jag alla förstår men dina ord är knappast trevliga och som sagt hjälper knappast.
Vad är det för fel på folk här ibland.
Bygger på människors lidanden inte mitt som tur är och såna inlägg kastar jag bort så skönt

Tar som sagt till mig av sånt som hjälper sållar mycket
😱
Tror jag är tillräckligt gammal för att veta hur livet fungerar och behöver ingen påminelser om detta herregud är det dagisnivå här

- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Nä ibland kan det va svårt med folk som inte gulligullar.Ja faktiskt dom kan hjälpa till och förhandla om skulder det är därför dom får samtycke av mig att kolla upp sånt. Visste du inte det?? Och självömkan har jag inte blir lite trött ibland på att höra skyll dig själv hjälper föga eller hur.
Lämnat tillstånd till skuld o budget handläggare att se över skulderna.
Ta konsekvenser av sitt handlande tror jag alla förstår men dina ord är knappast trevliga och som sagt hjälper knappast.
Vad är det för fel på folk här ibland.
Bygger på människors lidanden inte mitt som tur är och såna inlägg kastar jag bort så skönt
Tar som sagt till mig av sånt som hjälper sållar mycket😱
Tror jag är tillräckligt gammal för att veta hur livet fungerar och behöver ingen påminelser om detta herregud är det dagisnivå här![]()
Det är ju så att när man är i den situationen ni är i (jag var) så tänker man kanske inte riktigt klart... kan känna så när ni inte ens sagt upp vissa dyra kostnader osv. innan löneutmätning startar. Då har man inte gjort allt i sin makt för att minska sina skulder. Förnekelse... sen kommer det som en käftsmäll och man vill ha lindrigare straff 😱
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Okej stämmer inte alls in på mig över huvudtaget😱Nä ibland kan det va svårt med folk som inte gulligullar.
Det är ju så att när man är i den situationen ni är i (jag var) så tänker man kanske inte riktigt klart... kan känna så när ni inte ens sagt upp vissa dyra kostnader osv. innan löneutmätning startar. Då har man inte gjort allt i sin makt för att minska sina skulder. Förnekelse... sen kommer det som en käftsmäll och man vill ha lindrigare straff 😱
Förstår faktiskt ingenting av ditt inlägg alls och kan tyvärr ej ta till mig alls.
Sorry men du är helt fel ute när det gäller mig
blir mest förvånad att du tror så 😱 galet är det i alla fall
Och inte så lite heller faktiskt nästan lite skrattretande ursäkta
men det är så uppenbart att du inte har en aning om mig eller mitt liv
helt otroligtHar aldrig tänkt klarare än nu faktiskt

Du låter lite bitter faktiskt lindrigare straff är väl inget straff du säger ju själv att som man bäddar får man ligga vaddå straff vet du vad du överhuvudtaget pratar om tror inte det
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Okej stämmer inte alls in på mig över huvudtaget😱
Förstår faktiskt ingenting av ditt inlägg alls och kan tyvärr ej ta till mig alls.
Sorry men du är helt fel ute när det gäller migblir mest förvånad att du tror så 😱 galet är det i alla fall
Och inte så lite heller faktiskt nästan lite skrattretande ursäktamen det är så uppenbart att du inte har en aning om mig eller mitt liv
helt otroligt
Har aldrig tänkt klarare än nu faktiskt![]()

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Inget mer tjafs heller hur

Det är mycket du inte vet om mig.
Har ju knappast lämnat ut mitt liv här.
Och bakgrunden till eländet är större o djupare än du tror.
Så att jag är en person som inte fattat nått och blev chokad över skulderna och vad det för med sig är inte något nytt.
Långt innan mitt spelberoende hade problem börjat som slutade i katastrof.
Så snälla döm inte folk är faktiskt inte snällt alls

Och typ kalla mig novis vet mycket bättre än så.
Nackdelen med detta forum ibland och vill inte bli struken medhårs det har jag nog aldrig i mitt liv blivit eller önskat utan alltid fått kämpa o jobbar hårt.
Därför är dina ord inte snälla och eftersom du skriver så låter du själv mycket bränd o bitter och försöker trycka ner andra med skyll dig själv. Sorgligt anser jag.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Jag dömer ingen alls men ibland skrivs det lite som att man tycker såååå synd om sig själv. Jag vet att det är ett rent helvete och jag trycker inte ner nån...Inget mer tjafs heller hur
Det är mycket du inte vet om mig.
Har ju knappast lämnat ut mitt liv här.
Och bakgrunden till eländet är större o djupare än du tror.
Så att jag är en person som inte fattat nått och blev chokad över skulderna och vad det för med sig är inte något nytt.
Långt innan mitt spelberoende hade problem börjat som slutade i katastrof.
Så snälla döm inte folk är faktiskt inte snällt alls
Och typ kalla mig novis vet mycket bättre än så.
Nackdelen med detta forum ibland och vill inte bli struken medhårs det har jag nog aldrig i mitt liv blivit eller önskat utan alltid fått kämpa o jobbar hårt.
Därför är dina ord inte snälla och eftersom du skriver så låter du själv mycket bränd o bitter och försöker trycka ner andra med skyll dig själv. Sorgligt anser jag.
Det är väl som @Lasseman säger... får väl börja med lite hjärtan och glada gubbar då och då

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Oke
Det man funderar ibland är att man varit för snäll och kanske inte alla gånger gjort sig förtjänt av all skit men det är en annan sak
Okej har aldrig tyckt synd om mig själv.Jag dömer ingen alls men ibland skrivs det lite som att man tycker såååå synd om sig själv. Jag vet att det är ett rent helvete och jag trycker inte ner nån...
Det är väl som @Lasseman säger... får väl börja med lite hjärtan och glada gubbar då och då![]()
Det man funderar ibland är att man varit för snäll och kanske inte alla gånger gjort sig förtjänt av all skit men det är en annan sak

- Meddelanden
- 31 745
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Jag dömer ingen alls men ibland skrivs det lite som att man tycker såååå synd om sig själv. Jag vet att det är ett rent helvete och jag trycker inte ner nån...
Det är väl som @Lasseman säger... får väl börja med lite hjärtan och glada gubbar då och då![]()
Handhjärtan! Glöm inte handhjärtan
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
D

Du menar så här❤️❤️❤️Jag dömer ingen alls men ibland skrivs det lite som att man tycker såååå synd om sig själv. Jag vet att det är ett rent helvete och jag trycker inte ner nån...

- Meddelanden
- 31 745
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Så är det ju KFM ser bara skuldsaldo och pengarna som ska drivas in det är ju deras jobb. Självklart dom inte är på den skuldsattes sida då får man söka annan väg och få hjälp. Menar KFM drar ju allt utöver existens minimum bara dom får in det så struntar väl dom i hur människor mår. För dom är det ingen människa bakom utan dom ser bara siffror o skulder. Att jobba på KFM måste man nog vara tillräckligt hård och kunna lämna sina känslor utanför. Tänk att mäta ut ett hus tvinga folk flytta med barn osv då får man inte vara känslig.
Kfm är inte på någons sida..
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Nej det förstår jag.Kfm är inte på någons sida..
Neutrala och definitivt inte på den skuldsattes sida

- Meddelanden
- 31 745
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Nej det förstår jag.
Neutrala och definitivt inte på den skuldsattes sida![]()
Ingen aning om du är ironisk eller ej. Om det väger över till någons fördel är det till gäldenärenas, de skuldsattas sida ja.
Handhjärta
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Nej ej ironisk men det är väl uppenbart.Ingen aning om du är ironisk eller ej. Om det väger över till någons fördel är det till gäldenärenas, de skuldsattas sida ja.
Handhjärta
KFM ska ju driva in pengar finns det en skuld som ska drivas in är det ju deras jobb

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Klart vid skuldsanering försöker dom ju hjälpa till.Nej ej ironisk men det är väl uppenbart.
KFM ska ju driva in pengar finns det en skuld som ska drivas in är det ju deras jobb![]()
Får bli lite snäll

Handhjärta❤️
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Jaja, jag skrev hur det brukar vara.

- Meddelanden
- 78
- Mottagna reaktioner
- 40
- Poäng
- 137
Mitt intryck av budget och skuldrådgivare är att de är bra personer att ha till samtalsstöd. Och det kan ibland vara precis vad man behöver. De har bakgrund som socionomer, psykologer och ibland ekonomer, men deras kunskapsnivå om hur man ska navigera i lånedjungeln är lägre än på det här forumet.
Vad är det de är bra på enligt de själva?: Framför allt att ingjuta hopp och visa att det finns ett ljus i tunneln. Även bra vid ansökan om skuldsanering. KFM uppger att chansen att bli beviljad skuldsanering är dubbelt så hög om sökanden har fått hjälp av budget och skuldrådgivare.
Vad är det de är bra på enligt de själva?: Framför allt att ingjuta hopp och visa att det finns ett ljus i tunneln. Även bra vid ansökan om skuldsanering. KFM uppger att chansen att bli beviljad skuldsanering är dubbelt så hög om sökanden har fått hjälp av budget och skuldrådgivare.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Mitt intryck av budget och skuldrådgivare är att de är bra personer att ha till samtalsstöd. Och det kan ibland vara precis vad man behöver. De har bakgrund som socionomer, psykologer och ibland ekonomer, men deras kunskapsnivå om hur man ska navigera i lånedjungeln är lägre än på det här forumet.
Ända anledningen till Din sista mening är att OM man anlitar en Budget och skuldrådgivare, så är oftast ansökan betydligt mer genomarbetad samt så är det rätt "typ" av gäldenär som söker.
- Meddelanden
- 2 685
- Mottagna reaktioner
- 1 129
- Poäng
- 927
Större delen av differensen är nog mest på grund av pappskallar som skickar iväg en ansökan bara för att det känns jobbigt utan att ens uppfylla något villkor för att vara berättigad.
Hade hellre sett på statistiken efter inledande skuldsanering har du stor diff där så är det helt klart bättre att gå igenom en budget och skuldrådgivare men vet inte om det finns statistik på detta.
Men är ju helt klart inte en nackdel att en 3:e part redan tittat på ekonomin när man ansöker.
Hade hellre sett på statistiken efter inledande skuldsanering har du stor diff där så är det helt klart bättre att gå igenom en budget och skuldrådgivare men vet inte om det finns statistik på detta.
Men är ju helt klart inte en nackdel att en 3:e part redan tittat på ekonomin när man ansöker.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Större delen av differensen är nog mest på grund av pappskallar som skickar iväg en ansökan bara för att det känns jobbigt utan att ens uppfylla något villkor för att vara berättigad.
Dels det Du skriver, men som sagt, även hur pass väl genomarbetat ansökan är.
- Meddelanden
- 2 685
- Mottagna reaktioner
- 1 129
- Poäng
- 927
Dels det Du skriver, men som sagt, även hur pass väl genomarbetat ansökan är.
vet inte om min blev mer välarbetad, oerhört tacksam att jag slapp leta reda på alla adresser och skräp till långivare. var skönt=) hästjobb att fylla i när man hade så många som jag.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Jag gjorde allt detta jobb själv. Missade inte en enda (ingen mer som hörde av sig i allafall). Orkar dock inte göra samma jobb åt maken så jag försöker få honom att gå till en skuldrådgivare, men det verkar inte hända mycket.vet inte om min blev mer välarbetad, oerhört tacksam att jag slapp leta reda på alla adresser och skräp till långivare. var skönt=) hästjobb att fylla i när man hade så många som jag.
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Hur menar du?Rådgivare har även lyckats få skuldsanering avslagna...
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Ja, alla som går till en rådgivare kan ju inte beviljas skuldsanering. Det måste ju finnas några som inte riktigt uppfyller kraven även om rådgivaren tror att det finns en chans.Rådgivare har även lyckats få skuldsanering avslagna...
- Meddelanden
- 31 745
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Ja, alla som går till en rådgivare kan ju inte beviljas skuldsanering. Det måste ju finnas några som inte riktigt uppfyller kraven även om rådgivaren tror att det finns en chans.
Nej, så är det.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.