• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
5 dagar till löning. Det är fortfarande en hel del att jobba på för min del. Matkontot har dragit iväg även denna månaden. En sorg kommer och går i mig. Insikten om att min ekonomi hade gått att rädda om det inte varit för spelmissbruket, den gör ont. Försöker planera semestern, men märker att allt som är osäkert skrämmer mig. Samtidigt om jag ens ska ha en chans att komma iväg på lite semester så behöver jag våga chansa. Så idag har jag bokat 2 kortare getaways i Sverige. Dom är helt beroende av att jag klarar att jobba lite extra och att det inte tillstöter något som gör att jag får ut mindre pengar. Men jag har gratis avbokningsskydd på allt så det är bara en fråga om att jag skulle bli väldigt besviken. Har inte haft nån vidare semester på många år. Nu är det blicken uppåt och jobba för att semestern ska bli av som gäller!

Kommande månad ser budgeten okej ut. Har avsatt några tusen för en ullaredsresa vi ska göra med jobbet. Tänker skriva en lista på sånt som behövs och köpa om jag hittar till bra priser. Så blir det både nöje och nytta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
5 dagar till löning. Det är fortfarande en hel del att jobba på för min del. Matkontot har dragit iväg även denna månaden. En sorg kommer och går i mig. Insikten om att min ekonomi hade gått att rädda om det inte varit för spelmissbruket, den gör ont. Försöker planera semestern, men märker att allt som är osäkert skrämmer mig. Samtidigt om jag ens ska ha en chans att komma iväg på lite semester så behöver jag våga chansa. Så idag har jag bokat 2 kortare getaways i Sverige. Dom är helt beroende av att jag klarar att jobba lite extra och att det inte tillstöter något som gör att jag får ut mindre pengar. Men jag har gratis avbokningsskydd på allt så det är bara en fråga om att jag skulle bli väldigt besviken. Har inte haft nån vidare semester på många år. Nu är det blicken uppåt och jobba för att semestern ska bli av som gäller!

Kommande månad ser budgeten okej ut. Har avsatt några tusen för en ullaredsresa vi ska göra med jobbet. Tänker skriva en lista på sånt som behövs och köpa om jag hittar till bra priser. Så blir det både nöje och nytta.
Å vad jag känner igen mig! Har också så mycket ångest och tankar: ”tänk vad jag hade haft för liv om det inte vore för det där jävla missbruket ”
Vi måste jobba för att förlåta oss själva. En dag är vi där. Kört hårt, du fixar detta!
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Å vad jag känner igen mig! Har också så mycket ångest och tankar: ”tänk vad jag hade haft för liv om det inte vore för det där jävla missbruket ”
Vi måste jobba för att förlåta oss själva. En dag är vi där. Kört hårt, du fixar detta!
Jag kommer aldrig att förlåta mig själv. Tänker så ofta hur mycket kunde jag hjälpa mina barn (ett jobbar men inte fast jobb och dåligt betalt, det andra studerar)men jag valde att spela. Det är oförlåtligt och jag kommer att leva med det hela mitt liv. Ber om ursäkt om jag fick någon på dåliga tankar (det var inte meningen)men kunde inte låta bli att skriva det.
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
Jag kommer aldrig att förlåta mig själv. Tänker så ofta hur mycket kunde jag hjälpa mina barn (ett jobbar men inte fast jobb och dåligt betalt, det andra studerar)men jag valde att spela. Det är oförlåtligt och jag kommer att leva med det hela mitt liv. Ber om ursäkt om jag fick någon på dåliga tankar (det var inte meningen)men kunde inte låta bli att skriva det.
Jag vet precis hur du känner. Vi måste förlåta oss själva annars blir vi aldrig hela. Det skrämmer mig att behöva leva resten av mitt liv med skuld men jag jobbar så hårt med det. Du måste också försöka för din och din familjs skull.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Jag vet precis hur du känner. Vi måste förlåta oss själva annars blir vi aldrig hela. Det skrämmer mig att behöva leva resten av mitt liv med skuld men jag jobbar så hårt med det. Du måste också försöka för din och din familjs skull.
I mitt fall skadan är redan gjort och det går inte att rätta till. Det är bara så och det måste jag leva med.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Jag tänker att det är en skillnad mellan att förlåta sig själv och att man måste leva med att skadan redan är gjord. Men jag tycker inte heller att man nödvändigtvis måste förlåta sig själv. Vad man behöver däremot, är att sluta slå på sig själv, som många gör. Hitta vägar ur ältandet av misstag man redan gjort. Och den säkraste vägen ur det har iallafall för min del varit att på djupet ta tag i problemet, så att jag kan vara trygg med att jag inte gör om mina misstag.
Allt sånt här är en process. För min del är det bara ett halvår sen läneutmätning drog igång. Det är fortfarande ganska färskt och jag bearbetar det fortfarande. Och det är okej.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Jag tänker att det är en skillnad mellan att förlåta sig själv och att man måste leva med att skadan redan är gjord. Men jag tycker inte heller att man nödvändigtvis måste förlåta sig själv. Vad man behöver däremot, är att sluta slå på sig själv, som många gör. Hitta vägar ur ältandet av misstag man redan gjort. Och den säkraste vägen ur det har iallafall för min del varit att på djupet ta tag i problemet, så att jag kan vara trygg med att jag inte gör om mina misstag.
Allt sånt här är en process. För min del är det bara ett halvår sen läneutmätning drog igång. Det är fortfarande ganska färskt och jag bearbetar det fortfarande. Och det är okej.
Med andra ord:"Man ska göra det bästa man kan oavsett situation ".
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Ni alla måste förlåta er själva, det tär och äter upp en inifrån annars. Att ha ett rejält skuldberg, och att ha hamnat där vi är idag, är vårat egna fel i de flesta situationer, men att plåga sig själv hjälper knappast situationen till det bättre. Idag är även jag under isen av olika skäl, men jag jobbar hela tiden med att tankarna och livet får inte gå ut på pengar.

Pengar underlättar, men det är inte det som avgör vem ni är och ert värde i samhället, för era barn, för era vänner, föräldrar mm. Ge av er TID, ge ett leende, finns där för någon, var en fin kompis, ställ upp med småsaker ni kan göra, hitta på enkla billiga saker ni kan göra tillsammans, skapa minnen. Då är det inte prylar, kläder, möbler, senaste tekniken eller ert saldo på kontot som räknas, utan vem man är som människa. Tänk er att vända på situationen, hade ni vart lika hårda mot andra, som ni är mot er själva? Hade ni dömt en människa som är snäll, trevlig och hjälpsam, bara för att den har dåligt med pengar? Det är inte min uppfattning av er här att ni tänker så, och jag tror faktiskt inte ni hade dömt, så förlåt er själva som ni skulle gjort med andra.

Nu har jag bara haft löneutmätning 2 månader, mitt mål för mig är att kunna få skuldsanering framöver, det är det som håller mig uppe, det jag ska kämpa för. För om den dagen kommer, då ser man ett slut på eländet, ett nytt liv att se fram emot. Tänk att vara skuldfri. Vägen kommer vara lång och krokig, om man ens kommer dit, men det har den vart under så lång tid, så några år till kanske inte är så farligt om man jämför med "belöningen" sen. Vi gör alla så gott vi kan, utifrån våra förmågor och förutsättningar, och ingen har sagt att det är lätt alla gånger. Livet går upp och ner, men det hade det gjort även om ni haft massa pengar på kontot. Det är aldrig försent att försöka förändras, att se mot små mål. Man kan bara göra sitt eget bästa och det är gott nog.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Det är nog lite olika vad man värderar i livet också tror jag. Såklart finns det andra värden än pengar som är mycket större. Och att vi dömer oss själva hårdast är en sanning som aldrig blir gammal. Behandla sig själv som en vän. Lättare sagt än gjort, men bra att bli påmind om.

Jag behöver personligen göra större uppoffringar framöver. Matkontot i matbutik ligger på 2300:- denna månad. Men så tillkommer 1700:- på restaurang, hämtmat osv. Jag hade gärna sett att det var max 500:- där. Så jag har saker att jobba med.

Nu är det 4 dagar till lön och 145:- på kontot, lika mycket i kontanter och ungefär lika mycket i pant. Så överlever gör jag utan problem. Mat finnns med. Men jag vill inte leva på marginaler. Jag avskyr det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp