Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, det låter ju rimligt. Även om jag har svårt att se hur fasen jag ska klara mig på 4000-4500:- efter räkningar. Hur mycket lägger du på mat per månad och hur många är ni som det ska räcka till?
Vi är 4 stycken, Mat, Hushållspapper, toapapper, lampor, Tvättmedel, Diskmedel, hygienartiklar osv, ja du vet allt man behöver hem en månad. Max 4000kr för allt, varannan månad brukar landa på ca 4000 och varannan på ca 3000. Jag lusläser alla reklamblad, handlar på olika affärer beroende på vad jag ska köpa. Köper extremt mycket svinn och rabatterade varor.

Jag har blivit proffs på reklamblad. Haha.
Men det är ganska kul hur annorlunda man kan tänka. Jag hade ångest inför semester med barnen. Men vi var på djurparker och nöjesfält. Vi bodde tom på hotell. Jag känner mig inte alls fattig. Ända frustrationen jag kan känna ibland är att det tar tid att kunna köpa något dyrare. Förut klickade jag bara hem det, nu måste jag spara flera månader.

Överlag är detta otroligt skönt. Har sten koll på allt. Och tänk den dagen jag är fri. Då kommer jag kunna spara undan 12.000kr i månaden om jag vill för det har ju fungerat utmärkt under utmätningen.

Vi är 4 stycken, Mat, Hushållspapper, toapapper, lampor, Tvättmedel, Diskmedel, hygienartiklar osv, ja du vet allt man behöver hem en månad. Max 4000kr för allt, varannan månad brukar landa på ca 4000 och varannan på ca 3000. Jag lusläser alla reklamblad, handlar på olika affärer beroende på vad jag ska köpa. Köper extremt mycket svinn och rabatterade varor.

Jag har blivit proffs på reklamblad. Haha.
Men det är ganska kul hur annorlunda man kan tänka. Jag hade ångest inför semester med barnen. Men vi var på djurparker och nöjesfält. Vi bodde tom på hotell. Jag känner mig inte alls fattig. Ända frustrationen jag kan känna ibland är att det tar tid att kunna köpa något dyrare. Förut klickade jag bara hem det, nu måste jag spara flera månader.

Överlag är detta otroligt skönt. Har sten koll på allt. Och tänk den dagen jag är fri. Då kommer jag kunna spara undan 12.000kr i månaden om jag vill för det har ju fungerat utmärkt under utmätningen.
Grymt bra jobbat ju! Tack för inspirerationen, då ska jag ju absolut kunna klara mig på 2000:- för mat och hushållsartiklar. Jag kan absolut också tycka att det är lite kul att leta rabatter osv så med rätt inställning ska det säkert gå bra. Fint att ni kom iväg på semester också, så värdefullt att få lite guldkant ju :)

Då har lönen trillat in. Har betalat alla räkningar och även lagt undan en liten men viktig summa ifall något akut skulle hända i början av löneutmätningen. Jag har sista tiden varit sjuk och denna veckan blev det ännu värre. Har mått och mår fruktansvärt dåligt. Det har gett mig en tankeställare. Jag som så länge jagade spelvinster, mer pengar, saker och upplevelser vill nu bara vara frisk, ha tak över huvud, mat på bordet och en vanlig tråkig vardag igen. Kommer aldrig glömma dessa veckor, något av det värsta jag upplevt. Så, perspektiv. Så viktigt för att klara en tight budget.

Senast ändrad:
Då har lönen trillat in. Har betalat alla räkningar och även lagt undan en liten men viktig summa ifall något akut skulle hända i början av löneutmätningen. Jag har sista tiden varit sjuk och denna veckan blev det ännu värre. Har mått och mår fruktansvärt dåligt. Det har gett mig en tankeställare. Jag som så länge jagade spelvinster, mer pengar, saker och upplevelser vill nu bara vara frisk, ha tak över huvud, mat på bordet och en vanlig tråkig vardag igen. Kommer aldrig glömma dessa veckor, något av det värsta jag upplevt. Så, perspektiv. Så viktigt för att klara en tight budget.
Har löneutmätningen påbörjats eller klarade du dig i september?

Så fint o läsa. Jag är i exakt samma sits nu. Fört över lönen till min man. Har en mindre summa kvar till småköp. Fortsatt kontakt en gång i veckan med spelberoende. Dock klickar jag inte riktigt där..frågar frekvent om mina tankar om spel och känns mest som han har ett papper med frågor han måste ställa. Har inga tankar på spel alls nu. Utan fokus ligger på jobb,barn o hem endast och få en bra vardag. Påminnelserna börjar komma men jag bara ignorerar dom och väntar ut detta. Dags för konsekvenserna av sitt spelande nu.
Kämpa på nu..
Kram

Har löneutmätningen påbörjats eller klarade du dig i september?
Nej löneutmätning kommer med all sannolikhet börja i oktober, så jag klarade september. Tyvärr varit sjuk mer än frisk så det blev ingen vidare lön ändå dock.

Så fint o läsa. Jag är i exakt samma sits nu. Fört över lönen till min man. Har en mindre summa kvar till småköp. Fortsatt kontakt en gång i veckan med spelberoende. Dock klickar jag inte riktigt där..frågar frekvent om mina tankar om spel och känns mest som han har ett papper med frågor han måste ställa. Har inga tankar på spel alls nu. Utan fokus ligger på jobb,barn o hem endast och få en bra vardag. Påminnelserna börjar komma men jag bara ignorerar dom och väntar ut detta. Dags för konsekvenserna av sitt spelande nu.
Kämpa på nu..
Kram
Ja, jag tror faktiskt förändring av attityd är en nyckel. Ja det är en lång resa att städa upp i alla skulder, men ett steg i taget så klarar vi det. Själv har jag gått på möten med spelfriheten online men tycker inte att det helt är vad jag hade behövt. Det finns för lite utrymme att få prata, vilket jag känner att jag hade behövt.
Kämpa du med! Kram

Nej löneutmätning kommer med all sannolikhet börja i oktober, så jag klarade september. Tyvärr varit sjuk mer än frisk så det blev ingen vidare lön ändå dock.
Får hoppas du klarar dig från utmätning i oktober med. Dessa processer hos KFM tar ibland längre tid än man förväntar sig.

Krya på dig!

Får hoppas du klarar dig från utmätning i oktober med. Dessa processer hos KFM tar ibland längre tid än man förväntar sig.

Krya på dig!
Tack ! Ja, isf behöver det ta ca 3 veckor från det att första skuld att betala gick ut tills dom skickar ut om inkomstredovisningen. Med tanke på all sjukdom som ätit upp lönen på sistone vore det ju värdefullt men vågar inte riktigt hoppas för mycket.

Nu har jag kollat igenom alla mina utgifter och hur det bör se ut under min kommande löneutmätning.

Fasta kostnader som jag kommer ha kvar:
Hyra
El
Internet
Mobil
Fackavgift (inkl. A-kassa, hemförsäkring, sjuk- och olycksfallsförsäkring)
Busskort
Gymkort
Sjukvård o medicin

Därefter kommer jag ha 4500:- kvar, förutsatt att jag får behålla pengar för busskort till och från jobb.

4500:- ska då räcka till mat, hushållsartiklar, hudvård, nöjen, kläder och oförutsedda utgifter. Jag tänker:
Mat och hushållsartiklar 2000:-
Övrigt som kläder, hudvård etc 1000:-
Nöjen och oförutsedda utgifter 1500:-

Det här blir en enorm omställning för mig. Samtidigt känns det ju fullt rimligt att kunna klara sig på, fram tills att något dyrare inköp behöver göras.

Vad äter du för 2000 kr i månaden ? Känns väldigt billigt. Och toapapper m.m på det.

Vad äter du för 2000 kr i månaden ? Känns väldigt billigt. Och toapapper m.m på det.
Jag är ju inte där ännu, utan det är en skiss på en budget. Det finns ju mer pengar att lägga om jag vill. Kan lägga 3000:- om det behövs med satsar på 2000:- och gör en avstämning efter ett par månader.

Men jag har levt på väldigt lite pengar förr, och tricket är att läsa reklamblad, köpa vad som är billigt för veckan och att inte kasta mat. Men vi får se, kanske är 2500:- en mer rimlig summa. Väldigt olika vem man frågar men vet folk som äter för runt 4000:- på 2 vuxna och ett barn. Blir inspirerad av sånt :)

Jag har tre barn varannan vecka, varav två hungriga tonårssöner, och våra matkostnader (inkl hygienartiklar m.m) för september landade på 4400kr. Så nog går det bara man vill.

Letar alltid extrapriser, mängdrabatter och sånt. Och lagar alltid matlådor. Det spar man mycket pengar på.

Jag har tre barn varannan vecka, varav två hungriga tonårssöner, och våra matkostnader (inkl hygienartiklar m.m) för september landade på 4400kr. Så nog går det bara man vill.

Letar alltid extrapriser, mängdrabatter och sånt. Och lagar alltid matlådor. Det spar man mycket pengar på.
Appen E-reklamblad är perfekt i tider som dessa.

Så fint att höra! Tycker ni att ni offrar mycket eller äter ni sånt ni vill men tänker efter mer med rabatter, planering osv?

När man skall unna sig är det bra att ha koll på appar mm. Mac Donalds app gör att man kan komma undan "billigt".

Burger King får man gå in på deras webbsida numera får att hitta kuponger. (Flera ställen tar inte dessa längre dock)

Är jag ute och åker blir det rätt ofta 4 korvar och vatten på biltema det innebär lunch för 20 kr.

Sen skall man kolla "svinnlådorna" på Willys.

Och tänka noga på att alltid jämföra kilopris.

Köttprodukter har ju allt oftare börjas säljas per förpackning vilket man kan bli lurad av.

800 gram förpackning blandfärs för 69.90 är dyrare än blandfärs för 79.90 kilot.

Så fint att höra! Tycker ni att ni offrar mycket eller äter ni sånt ni vill men tänker efter mer med rabatter, planering osv?
Barnen vet ju inte riktigt vad jag går igenom… Men jag tror inte det är något dom tänker på eller saknar heller. Vi äter den maten vi vill liksom, men jag håller alltid ögonen öppna för extrapriser. Brukar planera veckomenyn efter ICAs eller Willys reklamblad.

Och en gång om året brukar vi åka iväg och göra något större, som något nöjesfält eller sommarland eller liknande.

Så länge man har koll, och kan planera lång tid i förväg så går det ändå rätt bra att leva med utmätning tycker jag. Hoppas du också blir att känna detsamma efter ett tag.

Barnen vet ju inte riktigt vad jag går igenom… Men jag tror inte det är något dom tänker på eller saknar heller. Vi äter den maten vi vill liksom, men jag håller alltid ögonen öppna för extrapriser. Brukar planera veckomenyn efter ICAs eller Willys reklamblad.

Och en gång om året brukar vi åka iväg och göra något större, som något nöjesfält eller sommarland eller liknande.

Så länge man har koll, och kan planera lång tid i förväg så går det ändå rätt bra att leva med utmätning tycker jag. Hoppas du också blir att känna detsamma efter ett tag.
Tipsar lite om majblomman där kan man söka pengar om man har det knapert till barnen om de behöver nått eller vill uppleva nått.

Fint att höra! Jag tror ju också att man kan göra mer eller mindre för att få det att fungera. Man får värdera vad man tycker är viktigt att ha och dra in på annat. Jag gillar att kolla reklamblad och leta rabatter så det ska nog inte vara ett problem. Och så hoppas jag ju att förbehållsbeloppet höjs med runt 500:- till nästa år som en del tror.

Är det någon som vet vad som gäller vid löneutmätning och enstaka utbetalningar av sjukpenning? Ryker dom pengarna per automatik? Jag får nämnligen ut lite sjukpenning för tiden jag var sjuk. Ett par tusen kanske. Var sjuk innan löneutmätning började, men utbetalningen dröjer pga långa handläggningstider.

Är det någon som vet vad som gäller vid löneutmätning och enstaka utbetalningar av sjukpenning? Ryker dom pengarna per automatik? Jag får nämnligen ut lite sjukpenning för tiden jag var sjuk. Ett par tusen kanske. Var sjuk innan löneutmätning började, men utbetalningen dröjer pga långa handläggningstider.
Pengar från försäkringskassan får man behålla.

Låter bra. Har läst att det är utmätningsbart men borde ju vara stadigare utbetalningar, inte för korta perioder. Hoppas det iaf!

På fredag kommer sista lönen innan löneutmätning. Ingen vidare lön efter all sjukfrånvaro, men ändå bättre än hur det blir sen.

Lönen kommer prioriteras till:
Räkningar 9000
Mat 3000
Sparande 1000
Tandläkaren 1000
Frisören 500
Skor 500
Nytt soffbord (har inget just nu) 1000
Lite guldkant 2000

Jag vet hur det är att inte ha några pengar kvar och veckor kvar till lön. Av hela mitt hjärta hoppas jag att jag aldrig mer behöver hamna där. Nu ska jag snart skicka in inkomst-redovisningen och det ska bli skönt att få ett beslut och veta vad man har att förhålla sig till.

På fredag kommer sista lönen innan löneutmätning. Ingen vidare lön efter all sjukfrånvaro, men ändå bättre än hur det blir sen.

Räkningar 9000
Mat 3000
Sparande 1000
Tandläkaren 1000
Frisören 500
Skor 500
Lite guldkant 2000

Jag vet hur det är att inte ha några pengar kvar och veckor kvar till lön. Av hela mitt hjärta hoppas jag att jag aldrig mer behöver hamna där. Nu ska jag snart skicka in inkomst-redovisningen och det ska bli skönt att få ett beslut och veta vad man har att förhålla sig till.

Vet inte alls hur du känner för begagnat, men runt omkring mig skänks bord, stolar, sängar, byråer, soffor soffbord hela tiden, om du känner att du orkar vänta lite så se om du hittar ett soffbord som någon vill bli av med och spara den tusenlappen, alltid skönt med lite extra sparande...

Vet inte alls hur du känner för begagnat, men runt omkring mig skänks bord, stolar, sängar, byråer, soffor soffbord hela tiden, om du känner att du orkar vänta lite så se om du hittar ett soffbord som någon vill bli av med och spara den tusenlappen, alltid skönt med lite extra sparande...
Tyvärr svårt att få tag på begagnade möbler gratis när man inte har möjlighet att hämta. Second hand finns men då tillkommer ju kostnad för hemkörning. Kommer köpa ett ganska billigt men 1000:- är maxgränsen.

Tyvärr svårt att få tag på begagnade möbler gratis när man inte har möjlighet att hämta. Second hand finns men då tillkommer ju kostnad för hemkörning. Kommer köpa ett ganska billigt men 1000:- är maxgränsen.

Då förstår jag, man är ganska bortskämd med bil, man tänker inte på att alla kanske inte har den möjligheten...

^^

Då förstår jag, man är ganska bortskämd med bil, man tänker inte på att alla kanske inte har den möjligheten...

^^
Så är det ju. Men bra tips annars Nu när jag väntar löneutmätning är jag glad att jag inte vant mig vid en bil som jag ändå inte fått behålla. Det är inte jättelångt till jobbet och det finns kollektivtrafik. Men generellt annars går jag gärna på second hand och marketplace och liknande.

Har ju själv skuldsanering idag , herregud vad man har tänkt till och förstått pengar värdet nu . Har testat och börjat veckohandla nu i 2 mån ! Handlade idag och en vecka framåt och slutade på 780 kr för 1 vuxen och 2 barn :) sen blir det ju alltid lite pizza och gott på helgerna ! Men en jäkla skillnad mot innan ! Då kunde det gå 700 kr på 1 dag :)

Räkningar 9000
Mat 3000
Sparande 1000
Tandläkaren 1000
Frisören 500
Skor 500
Lite guldkant 2000

Du behöver inte svara om du inte vill:), men hur har du tänkt lägga upp budgeten när löneutmätningen kommer igång?

Hur mycket kommer du få behålla?

Du behöver inte svara om du inte vill:), men hur har du tänkt lägga upp budgeten när löneutmätningen kommer igång?

Hur mycket kommer du få behålla?
Vet inte ännu hur mycket jag får behålla. Men om jag utgår från den preliminära beräkningen på KFMs sida, så 12600:-.

Hyra och fasta kostnader (El, internet, mobil, försäkringar, a-kassa, busskort, gymkort) ca 7800:-

Mat, mediciner, och allting annat 4800:- Där kommer jag att testa mig fram och justera efter hand. Jag är bra på att leta bra rabatter men jag är inte beredd att ge upp all guldkant heller, så vi får se lite.
Mat 2500:-
Läkare/mediciner 325:-
Hudvård mm 400:-
Övrigt och nöje 1575:- (allt från kläder, inköp av saker till hemmet till att unna sig att göra något roligt nångång).

Det är någon slags första skiss som sagt, sen får vi se mer i detalj.

Jag vill tillägga att jag har en hyffsad grund att stå på. Jag har inga dyra möbler men de är heller inte så gamla. Samma med mobil och tv, då mina var många år gamla valde jag att köpa nya för ett tag sedan. Billiga modeller, men förhoppningsvis så de håller många år. Kläder har jag också det mesta av. Samma där. Inga dyra märkeskläder eller så, men jag har det mesta. Så jag börjar inte i någon slags uppförsbacke så sett. Och det pratas om en höjning av förbehållsbeloppet nästa år, så det hoppas jag på. Särskilt nu när det sägs att elen kommer bli dyr igen.

Senast ändrad:
Har ju själv skuldsanering idag , herregud vad man har tänkt till och förstått pengar värdet nu . Har testat och börjat veckohandla nu i 2 mån ! Handlade idag och en vecka framåt och slutade på 780 kr för 1 vuxen och 2 barn :) sen blir det ju alltid lite pizza och gott på helgerna ! Men en jäkla skillnad mot innan ! Då kunde det gå 700 kr på 1 dag :)
Bra jobbat! Hur stora är barnen? Vad lägger ni totalt på mat inkl. utemat på en månad ?

Bra jobbat! Hur stora är barnen? Vad lägger ni totalt på mat inkl. utemat på en månad ?
Barnen är 1,5 år och snart 9 år ! Jag brukar räkna med 1200 kr vecka med utemat typ fredag eller lördag ! Då pratar vi om pizza till familjen eller typ thai mat ! För det är just helgen den springer iväg på ! Men Max 5000 kr försöker vi lägga på maten en normal månad !

Hellre leva lite billigare i veckorna och sedan lite dyrare på helgen så man ändå få lite lyx :) och det tror jag man behöver om man har barn för även dom vill ju njuta av lite god mat och lite godis osv :)

Hellre leva lite billigare i veckorna och sedan lite dyrare på helgen så man ändå få lite lyx :) och det tror jag man behöver om man har barn för även dom vill ju njuta av lite god mat och lite godis osv :)
Så är det säkert! Tror man behöver det för att orka mentalt också. Men 5000:- max och då är det 1 vuxen och 2 barn? Jag kommer ha 2500:- som plan för mat, är en vuxen. Mer utrymme finns knappt på löneutmätning.

Jag köper tis och hel kyckling gärna på kortdatum. Lagar med boende stödet. Lyxar med bär jordgubbar/blåbär/hallon och naturell yoghurt ibland. Frukt speciellt äpple i påse är billigt 15 kr kilo. Potatis med. Köper och äter mkt ägg och bönor. Bönor 3 paket för 22kr.

En tight månad men säkert fullt görbar. Budgeten fick ändras om rejält. Men såhär en vecka efter lön så har jag betalt alla räkningar, vilket det först såg ut som om jag inte skulle kunna.
Därefter har jag köpt:
Mat 1100:-
Busskort 1200:-
Frisören 500:-
Soffbord 900:-
Tv4play sport total halva priset erb. 270:-
Sparat 500:-

Kvar att leva på 2000:-

Hur ser denna månaden ut för er andra? Dela gärna med er så vi kan stötta och inspirera varandra!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp