Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har tyvärr inte sett nåt idag heller. Det innebär att jag inte kommer få pengar fråns allra tidigast om en vecka :'( Det ställer till det för mig igen, så otroligt trött på det.
Har du ngt du kan lämna in på pantbanken?

Har du ngt du kan lämna in på pantbanken?
Näe ingenting. Och jag kan inte sälja nåt heller, det är inte värt att bli av med soffan tex. Då lever jag heller på ingenting. Sålde och pantade massor en period, så därför är det tyvärr väl rensat.
Önskar bara att en myndighet kunde sköta sånt här bättre. Man har tydligen räknat upp mitt förbehåll för denna månaden pga fakturan. Sen får jag va utan 2400:- halva månaden ändå.

Näe ingenting. Och jag kan inte sälja nåt heller, det är inte värt att bli av med soffan tex. Då lever jag heller på ingenting. Sålde och pantade massor en period, så därför är det tyvärr väl rensat.
Önskar bara att en myndighet kunde sköta sånt här bättre. Man har tydligen räknat upp mitt förbehåll för denna månaden pga fakturan. Sen får jag va utan 2400:- halva månaden ändå.
Bra erfarenhet när det gäller framtiden-kan du inte låna 1000 kronor från släkt tills det ordnar sig?

Vet verkligen hur tufft det kan vara. Och väldigt frustrerande när den som redan ligger få betala för myndigheters flathet.
Kan hjälpa dig med en matkasse om du bor i sthlm?

Vet verkligen hur tufft det kan vara. Och väldigt frustrerande när den som redan ligger få betala för myndigheters flathet.
Kan hjälpa dig med en matkasse om du bor i sthlm?
Tack snälla du men bor tyvärr långt därifrån.

Har pratat med Kronofogden som nu återigen hävdar att arbetsgivaren inte har betalat in några pengar. Dom har alltså skickat nån lista på alla avdrag, (stor arbetsgivare, flera med utmätning) men inte betalat in några pengar. Kronofogden brukar skicka en påminnelse först månaden efter sa hon jag pratade med, men dom skulle göra det på en gång i detta fallet. Har mejlat min löneansvariga så får vi se, men sist var det ju ord mot ord. Kronofogden sa att arbetsgivaren inte betalat in och arbetsgivaren att dom hade betalat in. Eftersom mitt avdrag för november bokfördes på mina skulder dagen efter jag fick min lön, så hade ju arbetsgivaren bevisligen visst betalat in!
Nu får jag ju inga pengar fråns tidigast nästnästa vecka och ännu en månad är måendemässigt förstörd.

Har pratat med Kronofogden som nu återigen hävdar att arbetsgivaren inte har betalat in några pengar. Dom har alltså skickat nån lista på alla avdrag, (stor arbetsgivare, flera med utmätning) men inte betalat in några pengar. Kronofogden brukar skicka en påminnelse först månaden efter sa hon jag pratade med, men dom skulle göra det på en gång i detta fallet. Har mejlat min löneansvariga så får vi se, men sist var det ju ord mot ord. Kronofogden sa att arbetsgivaren inte betalat in och arbetsgivaren att dom hade betalat in. Eftersom mitt avdrag för november bokfördes på mina skulder dagen efter jag fick min lön, så hade ju arbetsgivaren bevisligen visst betalat in!
Nu får jag ju inga pengar fråns tidigast nästnästa vecka och ännu en månad är måendemässigt förstörd.
Under all kritik, ska man leva på luft då eller :mad:

Bara för att novembers dragning betalades in dagen efter lönen, så är det inte säkert att det är likadant för december. När jag hade löneutmätning så betalade arbetsgivaren in lite hur som helst och en gång glömde de helt, tills jag påminde dem. Oftast handlar det om att de måste lägga in betalningen manuellt på banken, den går inte i det normala flödet för leverantörsbetalningar på fil.

Bara för att novembers dragning betalades in dagen efter lönen, så är det inte säkert att det är likadant för december. När jag hade löneutmätning så betalade arbetsgivaren in lite hur som helst och en gång glömde de helt, tills jag påminde dem. Oftast handlar det om att de måste lägga in betalningen manuellt på banken, den går inte i det normala flödet för leverantörsbetalningar på fil.
Det är sant. Men i november hävdade kronofogden över en vecka att inga pengar hade betalats in, och det hade dom ju. Så det blir svårt att veta vad man ska tro på. Nu har jag fått svar att arbetsgivaren har betalat in den 24e, så det här krånglet ligger faktiskt på Kronofogden.

Under all kritik, ska man leva på luft då eller :mad:
Ungefär så! Nu fick jag lite hjälp från väldigt oväntat håll, så jag har till mat och det viktigaste. Men det känns ändå orimligt att det ska va såhär.

Skulle tro att problemet ligger hos arbetsgivaren. Kronofogden är snabba på att betala ut och inte direkt så att dem sitter och håller på pengarna för att bara. Så förmodligen arbetsgivaren som gjort ngt fel någonstans

Ungefär så! Nu fick jag lite hjälp från väldigt oväntat håll, så jag har till mat och det viktigaste. Men det känns ändå orimligt att det ska va såhär.
Det brukar vara så, från väldigt oväntat håll!

Det brukar vara så, från väldigt oväntat håll!
Ja, det är fantastiskt. Jag brukar försöka tänka att allt positivt man får ska man "pass forward". Behöver inte vara på samma sätt alltid, men omtanke och vänlighet.

Har pratat med Kronofogden som nu återigen hävdar att arbetsgivaren inte har betalat in några pengar. Dom har alltså skickat nån lista på alla avdrag, (stor arbetsgivare, flera med:( utmätning) men inte betalat in några pengar. Kronofogden brukar skicka en påminnelse först månaden efter sa hon jag pratade med, men dom skulle göra det på en gång i detta fallet. Har mejlat min löneansvariga så får vi se, men sist var det ju ord mot ord. Kronofogden sa att arbetsgivaren inte betalat in och arbetsgivaren att dom hade betalat in. Eftersom mitt avdrag för november bokfördes på mina skulder dagen efter jag fick min lön, så hade ju arbetsgivaren bevisligen visst betalat in!
:mad: Stackars dej. Va har du för arbetsgivare? Jobbar själv åt kommunen är det så här det ska bli?!

:mad: Stackars dej. Va har du för arbetsgivare? Jobbar själv åt kommunen är det så här det ska bli?!
Tack! Det var alltså inte arbetsgivaren i november trots att kronofogden hävdade det. Så jag tror att det är kronofogden som krånglar av någon anledning. Men jag vet ju inte. Dom skyller på varandra och båda låter trovärdiga när jag pratar med dom. Jag hoppas verkligen att jag inte kommer behöva fler återbetalningar på ett tag framöver efter denna för jösses vilken stress. Glasögon står väl på listan härnäst men så länge jag inte har ett maxbeslut ska jag nog försöka jobba lite extra istället för att få in dom pengarna. Det vinner både borgenärerna och jag på.

Ja jag jobbar inom kommunen, de räknas som en större arbetsgivare enligt kronofogden.

Tack! Det var alltså inte arbetsgivaren i november trots att kronofogden hävdade det. Så jag tror att det är kronofogden som krånglar av någon anledning. Men jag vet ju inte. Dom skyller på varandra och båda låter trovärdiga när jag pratar med dom. Jag hoppas verkligen att jag inte kommer behöva fler återbetalningar på ett tag framöver efter denna för jösses vilken stress. Glasögon står väl på listan härnäst men så länge jag inte har ett maxbeslut ska jag nog försöka jobba lite extra istället för att få in dom pengarna. Det vinner både borgenärerna och jag på.

Ja jag jobbar inom kommunen, de räknas som en större arbetsgivare enligt kronofogden.
Så man får alltså lägga ut pengar själv om man behöver glasögon/ tandvård? Vad kostade din tandvård? Fick du hela summan? Är det samma för glasögon?

Nu är det jobbigt. Väntar på inkomstredovisning Hoppas jag får en lön till. Men är deltidssjukskriven just nu så det blir väl inte så mycket. Mår skitdåligt. Känner mej orolig hur allt ska bli. Vet man om man får maxbeslut eller inte?

Kan det vara så att din kommun och/eller kronofogden använder Primula som drabbades av en IT-attack och det strular pga det? Den är fortfarande inte löst.

Så man får alltså lägga ut pengar själv om man behöver glasögon/ tandvård? Vad kostade din tandvård? Fick du hela summan? Är det samma för glasögon?

Nu är det jobbigt. Väntar på inkomstredovisning Hoppas jag får en lön till. Men är deltidssjukskriven just nu så det blir väl inte så mycket. Mår skitdåligt. Känner mej orolig hur allt ska bli. Vet man om man får maxbeslut eller inte?
Ja för vanlig tandvård får man betala själv. Undersökning och enklare lagningar. Vid större och dyrare åtgärder kan man få behålla extra för det, då får man skicka in ett kostnadsförslag från tandläkaren som KFM ska godkänna. Samma med glasögon/linser. Det handlar om att visa behovet samt att det är det billigaste alternativet som väljs.
När det gäller akut tandvård som absolut inte kan vänta kan man få behålla mer i efterhand om man kan visa fakturan samt att det verkligen var akut.
2400:- kostade det och ja, jag ska få behålla hela summan extra. Får ju inga pengar utan det måste finnas av min lön/mitt avdrag att ta av för att det ska göras en återbetalning.

Håller tummarna, vet att det är en jobbig tid. Men för många känns det lättare sen när man vet vad man har att leva på och vänjer sig vid det. Håll ut!

Kan det vara så att din kommun och/eller kronofogden använder Primula som drabbades av en IT-attack och det strular pga det? Den är fortfarande inte löst.
Alltså min löneansvariga säger att allt är inskickat, betalt och redovisat som det ska. Kronofogden å sin sida säger att det inte är det. Tycker väl att dom borde upptäckt om nåt var galet pga det, men vem vet :axelryck:

Ja för vanlig tandvård får man betala själv. Undersökning och enklare lagningar. Vid större och dyrare åtgärder kan man få behålla extra för det, då får man skicka in ett kostnadsförslag från tandläkaren som KFM ska godkänna. Samma med glasögon/linser. Det handlar om att visa behovet samt att det är det billigaste alternativet som väljs.
När det gäller akut tandvård som absolut inte kan vänta kan man få behålla mer i efterhand om man kan visa fakturan samt att det verkligen var akut.
2400:- kostade det och ja, jag ska få behålla hela summan extra. Får ju inga pengar utan det måste finnas av min lön/mitt avdrag att ta av för att det ska göras en återbetalning.

Håller tummarna, vet att det är en jobbig tid. Men för många känns det lättare sen när man vet vad man har att leva på och vänjer sig vid det. Håll ut!
♥️

Vet du vad som avgör om man får maxbeslut eller inte? Vet du skrev att det kan bero på tex en lön som varierar, men har det betydelse om tex bara få skulder kommit in till kfm osv vid beslut, alltså hur stor skulden är just nu? Och att man nu har mindre skulder just i början? Hur ofta omräknas det? Kan man påverka något själv när man skickar in sina inkomster och utgifter? Har ju skulder för runt 600 000 totalt, men " bara" ca 150 000 som kommit till kfm.

Vet du vad som avgör om man får maxbeslut eller inte? Vet du skrev att det kan bero på tex en lön som varierar, men har det betydelse om tex bara få skulder kommit in till kfm osv vid beslut, alltså hur stor skulden är just nu? Och att man nu har mindre skulder just i början? Hur ofta omräknas det? Kan man påverka något själv när man skickar in sina inkomster och utgifter? Har ju skulder för runt 600 000 totalt, men " bara" ca 150 000 som kommit till kfm.

Varierad lön är det som avgör.
Är det begränsade skulder så finns det kanske inte någon större anledning, typ att det regleras med 1-2 avdrag enligt beräkning. Någon sa också att det fanns lite olika kultur på olika kontor, en del lägger inte maxbeslut överhuvudtaget.

Som lasseman redan svarat dig. Han har bättre koll på den biten. Men nej jag skulle nog säga att du inte kan påverka det själv. När jag skickade in inkomster och utgifter så gick KFM ändå på skatteverkets uppgifter 6 månader bakåt. Till min nackdel eftersom jag tjänade mer då. Så trots att jag inte hade ett maxbeslut så var det svårt att komma upp i att få ut något extra.

Så glad att jag hann ta den här vetrinär kostnaden på 2000kt först iaf

Fortfarande inga pengar bokförda på skulderna. Arbetsgivaren hävdar att dom betalat den 24/2. KFM att dom inte betalat. Jag är så trött på det att jag måste välja att hålla det ifrån mig för att orka. Ställer in mig på att det kan dröja ett bra tag till. Lever snålt så klarar jag mig tack vare hjälpen jag fick.

Var så sugen på att åka ner och handla lite god mat och godis idag. Ledig dag efter helgjobb. Men stressen över ekonomin ligger över mig så jag väljer att äta nåt som finns hemma och slänger ihop en sockerkaka till kaffet istället. Ibland handlar inte budget om att köpa det billigaste utan om att prioritera tillfällena. Att inte alltid svara på impulserna.

Idag är jag dock stressad över situationen igen. Förstår inte att det kan få gå till på det sättet. En handläggare har bedömt att mitt förbehåll pga fakturan var 2400:- högre i januari. Och nu snart 2 veckor senare har jag inte ens dom pengarna påväg. Undrar om jag får dom alls. Jag har förståelse och respekt för dom regler och dom myndigheter vi har i Sverige. Men förtroendet rasar ganska fort när det inte fungerar och blir på individens bekostnad. Jag ställer mig frågan hur jag kan skydda mig framåt, och det enda jag ser är att spara undan en liten buffert, som man egentligen inte får ha.

Okej idag fick jag dr i kivra. Om de är 14 dagar jag har på mej så får jag ju sjukpension den 19e

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp