- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
Okej det låter jätte bra.
Speciellt om du betalar varmvatten själv
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Nej jag betalar inte varmvatten, det ingår i hyranOkej det låter jätte bra.
Betalar elen dock.Hur lång tid tog det från delgivning till inkomstuppgifter?2 timmar kvar, sen blir jag en av er på "riktigt", efter att bara förberett mig för det som ska komma. Imorgon kommer lönen och jag har 2 dagar på mig att skicka in mina inkomstuppgifter innan löneutmätningen börjar. Stress i kroppen, hjärnan går på högvarv. Jag har alltså min sista lön i handen imorgon, om två timmar. Dagen har gått ut på att planera in i det sista.
Jag har räknat, jag har skrivit listor, jag har tänkt, jag har bunkrat. Slutspurten blir imorgon. Har nu betalt alla räkningar så de drar direkt nu imorgon. Räknar med att vakna tidigt och åka storhandla mat, det sista, då jag redan bunkrat så mycket att det inte inte finns plats och hållbarhet för så mycket mer. Kommer ta ut 5000 kr till i kontanter som buffert i samma veva. Kommer åka till bolaget, köpa på mig lite vin för att ha hemma "på lager". Kommer köpa på mig 2 extra busskort imorgon, för att ligga före i tiden om något händer och som en buffert där också. Räknat ut att det vore ok att ha ca 6000 kr på kontot ( förbehållsbeloppet), och jag har då ändå ca 3000 kr över. Kanske fel val, men nu har jag gjort listan att beställa lite kläder och ett par skor också. 2000 kr, men det kommer jag klara mig länge på.
Som sagt, efter en ordentlig tur på stan imorgon, skriver jag in mina inkomster till KFM och skickar, sen är jag där!
Jag besvarade min första delgivning 26 december och fick att skicka in inkomster för ca 1,5 vecka sedan ( man har 14 dagar på sig att besvara). Men innan du får om att skicka in inkomster, får du " skuld att betala" också.Hur lång tid tog det från delgivning till inkomstuppgifter?
TackJag besvarade min första delgivning 26 december och fick att skicka in inkomster för ca 1,5 vecka sedan ( man har 14 dagar på sig att besvara). Men innan du får om att skicka in inkomster, får du " skuld att betala" också.
Det går snabbt innan du får besked om hur mkt som ska tas säkert inom en vecka.Nu är min inkomstredovisning inskickad till kfm och en ny period börjar i livet med löneutmätning. Som jag skrev igår, så har jag gjort min " shoppingrunda" idag, allt för att inte ha så mycket på kontot att utmäta. Har fortfarande några hundra för mycket, men hoppas det klarar sig ( 6300 kr). Är det någon som vet ungefär hur lång tid det tar att få besked om, ifall kfm vill ha maxbelopp eller fast summa per månad på löneutmätningen? Vill bara ha alla besked och känna mig trygg med vad jag har att leva för nu, men känner mig hoppfull.
är en annan sak om du sitter på 40-50 kOk tack. Målet var att ha typ ca 6000 kvar ( förbehållsbeloppet), men ligger några hundra över. Så skönt att det går snabbt ändå, man vill ju bara veta vad man har att förhålla sig till nu. Kommer även det beslutet i kivra?Det går snabbt innan du får besked om hur mkt som ska tas säkert inom en vecka.
Ska mycket till om dem går in på kontot och ta några 100 lappar med, sånt behöver du inte vara så orolig för du kan nog ha några 1000 extra där utan problemär en annan sak om du sitter på 40-50 k
Ja det kommer i Kivra medOk tack. Målet var att ha typ ca 6000 kvar ( förbehållsbeloppet), men ligger några hundra över. Så skönt att det går snabbt ändå, man vill ju bara veta vad man har att förhålla sig till nu. Kommer även det beslutet i kivra?
och teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lapparTusen tack för svarJa det kommer i Kivra medoch teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lappar
Nu vill jag förstå det här rätt: kan jag spara undan summan som motsvarar mitt förbehållsbelopp så får jag spara undan ca 19000kr utan att KFM gör en utmätning av dessa pengar? Ni pratar inte om normalbelopp? För ensamstående utan barn är normalbeloppet ca 6000kr. Eller är det jag som rört ihop begreppen?Ja det kommer i Kivra medoch teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lappar
Spara undan 19K låter inte som en smart idé, om Du inte sparar kontant hos en kompis. Har du 19K sparat på ett av dina bankkonton vid en tillgångsutredning så ryker dom nog.Nu vill jag förstå det här rätt: kan jag spara undan summan som motsvarar mitt förbehållsbelopp så får jag spara undan ca 19000kr utan att KFM gör en utmätning av dessa pengar? Ni pratar inte om normalbelopp? För ensamstående utan barn är normalbeloppet ca 6000kr. Eller är det jag som rört ihop begreppen?
I tråden diskuteras det att spara undan förbehållsbelopp, min undran är då om man pratar om normalbeloppet.Spara undan 19K låter inte som en smart idé, om Du inte sparar kontant hos en kompis. Har du 19K sparat på ett av dina bankkonton vid en tillgångsutredning så ryker dom nog.
Vet inte om du tänker på mig här när du svarar. Jag har lite över 6000 kr på kontot, vilket är några hundralappar över förbehållsbeloppet när hyran och andra räkningar är betalda nu. Menar du att de tar det också? Jag har medicin, sjukvård och mat mm, som ska räcka över månaden också.Som nämnts många gånger förr, beroende på när i månaden tillgångsutredning genomförs lämnas antingen hyra eller så bedöms hyran vara betald vid utmätning av medel på konto.
Förbehållsbeloppet = hela förbehållet, hyra, resor för genomförande av tjänst, övriga kostnader plus normalbeloppetVet inte om du tänker på mig här när du svarar. Jag har lite över 6000 kr på kontot, vilket är några hundralappar över förbehållsbeloppet när hyran och andra räkningar är betalda nu. Menar du att de tar det också? Jag har medicin, sjukvård och mat mm, som ska räcka över månaden också.
Frågan är ju om man, utöver sitt normalbelopp även kan ha summan motsvarande ett normalbelopp undansparat på kontot? Vilket skulle bli:Förbehållsbeloppet = hela förbehållet, hyra, resor för genomförande av tjänst, övriga kostnader plus normalbeloppet
Normalbeloppet = ditt (plus eventuell familjs) belopp att behålla för löpande kostnader som mat, hushållsel, hygien osv
Minst familjens (kända) normalbelopp lämnas på kontot vid utmätning
Skulle beloppet påträffas under perioden då hyran förväntas vara betald så ska allt utom normalbeloppet utmätas.Frågan är ju om man, utöver sitt normalbelopp även kan ha summan motsvarande ett normalbelopp undansparat på kontot? Vilket skulle bli:
6000kr som buffert plus
6000kr som ska täcka månatliga utgifter.
Måste också skicka in sista dagen imorgon 29:e. Vad menar du med att du får ut någon tusenlapp extra? Är det Xtra jobb du har? Vad är det för fördel med skattejämkning?Har förstått att vi är ett par stycken här nu som har dagar/veckor kvar till löneutmätning, så jag vill bara vidarebefordra hur det ser ut i systemet för mig. Jag fick alltså min första delgivning 19 december. Jag skrev på den 26 december, vilket blev steg 1 mot löneutmätning. Det har ( naturligtvis) kommit fler efter detta, de skrevs på samma dag, inget att vänta på. Beslut om utslag kom 12 januari. Skuld att betala- brevet ( kivra) kom 26 januari. 15 februari kom brevet om att skicka in inkomster/ utgifter. Jag hade 14 dagar på mig. För att säkra februarilönen, väntade jag tills igår ( 27 februari) att skicka in efter att ha spenderat/ buffert och allt var klart där. Kanske smart tänkt, men spelade ingen roll. Redan när jag vaknade idag hade jag fått brevet om att löneutmätning påbörjas nu. Ett par timmar senare får jag ytterligare brevet om att de kollat mina inkomster mellan 15- 20 februari, så vad jag hade på kontot just nu, var ändå ointressant här. Nu kör vi vidare och jag är ändå lite glad. Dels för att äntligen veta vad jag har att leva för, men också att jag inte fick maxbeslut, utan kommer få ut någon tusenlapp extra i månaden om jag jobbar på som vanligt och inte är sjuk etc. Funderar på om skattejämkning kan vara ett alternativ nu också?
Just skattejämkning kan jag inte mycket om, så vågar inte svara här. Men jag TROR det betyder att du betalar lite mindre i skatt och får ut lite mer varje månad. Men lita inte på det jag skriver, ska kolla upp detta lite mer framöver. Jag fick alltså inte maxbelopp att behålla/ förbehållsbeloppet ( 6091 kr + hyra+ medicin, transport)). De kommer dra en fast summa ( för mig 11 000), vilket betyder att allt jag tjänar/ får i lön utöver dessa 11 000 kr får jag behålla. Normalt sett får jag ut någon mer tusenlapp i månaden på lönen, efter vad de har räknat på här.Måste också skicka in sista dagen imorgon 29:e. Vad menar du med att du får ut någon tusenlapp extra? Är det Xtra jobb du har? Vad är det för fördel med skattejämkning?
Jag började med inkomstredovisningen nu. Fastnade direkt på det med skatten hittar inte vilken kolumn. Var hittar man det?Just skattejämkning kan jag inte mycket om, så vågar inte svara här. Men jag TROR det betyder att du betalar lite mindre i skatt och får ut lite mer varje månad. Men lita inte på det jag skriver, ska kolla upp detta lite mer framöver. Jag fick alltså inte maxbelopp att behålla/ förbehållsbeloppet ( 6091 kr + hyra+ medicin, transport)). De kommer dra en fast summa ( för mig 11 000), vilket betyder att allt jag tjänar/ får i lön utöver dessa 11 000 kr får jag behålla. Normalt sett får jag ut någon mer tusenlapp i månaden på lönen, efter vad de har räknat på här.
Jag är inte säker här heller, men jag googlade på min kommun och skatt, fick fram 33,40 och skrev 33. Tror inte det är jätteviktigt att skriva på kronan/procenten, då de ändå kollar upp dig och ser själva.Jag började med inkomstredovisningen nu. Fastnade direkt på det med skatten hittar inte vilken kolumn. Var hittar man det?
Kanske bättre att vänta med jämkning ett par månader för att se hur mycket ska du betala ränta.Har förstått att vi är ett par stycken här nu som har dagar/veckor kvar till löneutmätning, så jag vill bara vidarebefordra hur det ser ut i systemet för mig. Jag fick alltså min första delgivning 19 december. Jag skrev på den 26 december, vilket blev steg 1 mot löneutmätning. Det har ( naturligtvis) kommit fler efter detta, de skrevs på samma dag, inget att vänta på. Beslut om utslag kom 12 januari. Skuld att betala- brevet ( kivra) kom 26 januari. 15 februari kom brevet om att skicka in inkomster/ utgifter. Jag hade 14 dagar på mig. För att säkra februarilönen, väntade jag tills igår ( 27 februari) att skicka in efter att ha spenderat/ buffert och allt var klart där. Kanske smart tänkt, men spelade ingen roll. Redan när jag vaknade idag hade jag fått brevet om att löneutmätning påbörjas nu. Ett par timmar senare får jag ytterligare brevet om att de kollat mina inkomster mellan 15- 20 februari, så vad jag hade på kontot just nu, var ändå ointressant här. Nu kör vi vidare och jag är ändå lite glad. Dels för att äntligen veta vad jag har att leva för, men också att jag inte fick maxbeslut, utan kommer få ut någon tusenlapp extra i månaden om jag jobbar på som vanligt och inte är sjuk etc. Funderar på om skattejämkning kan vara ett alternativ nu också?
Jag har lämnat in min inkomst redovisning igår. Kan de ta det som finns på kontot direkt innan man fått lön? Går dom in på mitt lönekonto och ser vad som finns där?I tråden diskuteras det att spara undan förbehållsbelopp, min undran är då om man pratar om normalbeloppet.
Förbehållsbeloppet för vuxen med hemmavarande barn är ca 19-21000kr. (Vet ej utan barn).
Normalbelopp är ca 6000kr för en vuxen, har man barn får man behålla 3200kr upp till 5800kr/per barn, beroende på barnets ålder.
Min förståelse är att aldrig spara på kontot, utan ha i kontanter då det kan komma att utmätas i en tillgångsutredning. Det verkar som ett vanligt förfarande att få både utmätning (där man letar efter sådant som har värde, en bil som värderas till ca 30.000kr mäter man inte ut) och löneutmätning.Jag har lämnat in min inkomst redovisning igår. Kan de ta det som finns på kontot direkt innan man fått lön? Går dom in på mitt lönekonto och ser vad som finns där?
Ja, det borde de kunna göra, beroende på hur mycket du har på kontot förstås. Du borde ha rätt att ha kvar normalbeloppet ( 6091 kr), för normalt sett borde ju din hyra mm vara betalda nu när det är den sista i månaden. De kan gå in på ditt konto för att se om du har tillgångar där, ja, men vad jag förstått det som, så är det sällan de kollar transaktioner, utan bara saldot.Jag har lämnat in min inkomst redovisning igår. Kan de ta det som finns på kontot direkt innan man fått lön? Går dom in på mitt lönekonto och ser vad som finns där?
När dem kollade mitt konto inför löneutmätning, innan jag hade fyllt i inkomst/utgifter & skickat in 17 Jan. Då hade jag ca 9500:- kvar på kontot. Dem rörde inte pengarna.Jag har lämnat in min inkomst redovisning igår. Kan de ta det som finns på kontot direkt innan man fått lön? Går dom in på mitt lönekonto och ser vad som finns där?
Säger inte mycket om vi inte vet vad är ditt förbehållsbellop.När dem kollade mitt konto inför löneutmätning, innan jag hade fyllt i inkomst/utgifter & skickat in 17 Jan. Då hade jag ca 9500:- kvar på kontot. Dem rörde inte pengarna.
Ja, allt över normalbeloppet " måste" sparas i kontanter om du vill vara helt säker på att få behålla det.Jag pratade med KF i veckan och ställde en massa frågor jag hade. Var en riktigt trevlig och hjälpsam person i andra luren.
De kan tydligen gå in och kolla kontot då och då. Om man sparar en ynka 100 kr månad så kan de utmäta det sparbeloppet från kontot med. Om man till exempel sparar 100 kr månad till julen så kan de i december ta de 1200 kr. Så oerhört tufft.
Samtidigt en lättnad att jag släppt allt. Har csn kvar på 730 kr månad. Känns som att det blir svårt med det också. Har ni andra släppt csn med?
Ja eller hos en familjemedlems konto?Ja, allt över normalbeloppet " måste" sparas i kontanter om du vill vara helt säker på att få behålla det.
Tänkte också på det här när man söker skuldsanering. Man ska ju göra allt för att betala vad man kan för att betala sina skulder. Det är ju jättesvårt om man inte kan jobba extra. Jag har ingen möjlighet till det. Undrar hur ska de gå till.Förhoppningsvis kommer det en förändring framöver. Det blir väldigt dubbelt när man förväntas ha råd med jul, tandläkare och annat på förbehållet, men inte får spara ens av sitt eget förbehåll. En månad utmätningsfritt per år har jag också förstått varit uppe för diskussion, så hoppas hoppas vi ser en förändring. Givetvis ska man betala sina skulder, men inte på bekostnad av att inte kunna gå till tandläkaren tex. Går soffan sönder så visst kan man hitta en för en bråkdel av nypriset begagnad, men har man inte bil/hjälp så kostar även hemleverans en del. Det som verkar enkelt när man tittat på en månad är inte så enkelt över tid på löneutmätning. Kämpa på allihopa, blicken på målet och på att hitta lösningar där dom finns.
Igår köpte jag mig ett par nya sneakers efter att ha gått i ett par för små hela vintern så jag fått ont, sår och nu också en infektion. Tänk vad man kan uppskatta det lilla ändå.
Ingen aning om hur ofta kfm gör hembesök, men det känns inte som att det är jätteofta? Lägger man undan kontanter på ett " bra" ställe, borde det gå ganska bra. Man behöver ju inte ha dem typ öppet i ett skåp exempelvis.Att spara i kontanter är ingen garanti heller. Kommer dom hem och letar och hittar så tar dom förmodligen vad som överstiger förbehållet eller normalbeloppet beroende på tid i månaden. Ett knep är ju att investera i förväg. Säg att man får 2000:- extra i mars. Köp då kanske sommarskor/kläder om det kommer behövas. Eller om man har andra kommande utgifter som man kan ta i förväg.
Tror inte att dom går och kollar i dina gömmor.Ingen aning om hur ofta kfm gör hembesök, men det känns inte som att det är jätteofta? Lägger man undan kontanter på ett " bra" ställe, borde det gå ganska bra. Man behöver ju inte ha dem typ öppet i ett skåp exempelvis.
Bra tänkt att " investera" i förskott. Jag har tex köpt två extra busskort för att ligga före, och blir det knapert någon månad, så har jag ju pengar " sparat" där också. Kämpa på alla !
Hoppas inte. Men fört över 2000 till en pålitlig person som buffert.Då förklarar du det för handläggaren. Jag jobbade som en galning innan inledande tills kroppen sa ifrån (å ändå fortsatte jag lite till). Jag förklarade det för min handl o han var förstående att det inte var hållbart i längden.Tänkte också på det här när man söker skuldsanering. Man ska ju göra allt för att betala vad man kan för att betala sina skulder. Det är ju jättesvårt om man inte kan jobba extra. Jag har ingen möjlighet till det. Undrar hur ska de gå till.