- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
De visade på nyhetsmorgon idag. Om man köper en basilika, typ i kruka. Nyp bara av ett par blad och sätt i vatten, så får de rötter och kan planteras om till nya plantor. De rekommenderade även återvändning av jorden och nässelvatten att vattna med. Bra, billiga tips jag förmedlar vidare som är helt gratis om man bortser från att köpa plantan första gången. Slår även ett slag för att alla sorters nypon går att göra nyponsoppa på, även teSkala hatten på Karl-Johan och liknande så blir den trevligare. Det finns flera soppar som är ätliga, men som kanske fungerar mer som utfyllnad, vilket inte är fel. Du har ju ostronskivling och (svart)trumpetsvamp som är väldigt gott det med.
Man kan faktiskt plocka rönnbär och koka sylt på. Har aldrig provat själv, men varit sugen på att göra det. Den ska bli syrlig. Har hittat körsbär och äpplen i mer vilt tillstånd. Sen finns det en hel del grönt som maskrosblad exempelvis - ska väl påminna om ruccola? Brännässlor mm.
Citronmeliss, gräslök, persilja och koriander samt basilika är trevliga örter. Citronmeliss blir ju himlans gott te.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 201
- Poäng
- 366
Basilika är väldigt tacksamt, brukar ta skott och odla upp. Lutar gott också.De visade på nyhetsmorgon idag. Om man köper en basilika, typ i kruka. Nyp bara av ett par blad och sätt i vatten, så får de rötter och kan planteras om till nya plantor. De rekommenderade även återvändning av jorden och nässelvatten att vattna med. Bra, billiga tips jag förmedlar vidare som är helt gratis om man bortser från att köpa plantan första gången. Slår även ett slag för att alla sorters nypon går att göra nyponsoppa på, även te
Nypon hade jag helt glömt bort, värt att komma ihåg. Har du någon gång provat kråkbär eller slånbär? Lite mer udda men det ska gå att använda till både saft, sylt och gelé.
Smultron och jordgubbar är ju givna. Tar man en planta så går det att föröka dem enkelt, smultron sprider sig som ogräs.
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Bra att du kan hålla dig till det, men det går ju inte säga att det är " rätt" för alla. Generellt äter män mer än kvinnor, personer som tränar eller har fysiskt tunga jobb behöver mer mat/ kalorier än de som har lättare fysik i livet. Sen är ju den största skillnaden på vad vi äter och vad vi betalar för det vi handlar och får i matkassen, om vi lagar från grunden, köper halvfabrikat eller färdigmat. Matlåda eller utemat? Vilken affär vi handlar i, vilka erbjudande affären har och vad vi behöver köpa. JAG tror att vi alla kan leva snålt och billigt, men allt handlar om val och prioriteringar vi gör varje dag i livet. Jag känner mig stolt över att klara matkostnader för 1500 i månaden, det gör att jag både kan spara lite och kunna unna mig annat trots löneutmätning. Lite guldkant i min vardag, belöning på att man kan om man villKonsumentverkets riktlinjer 2024 för mat är 3700kr/månad dvs 120kr dag.Det jag snittat dom sista månaderna.
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Har inte prövat kråkbär och slånbär, så kan tyvärr inte komma med tips där. Sådde smultron förra året, men blev bara blad, inga bär. Jag har dock låtit dem vissna ner och ska se om de växer upp i år igen.Basilika är väldigt tacksamt, brukar ta skott och odla upp. Lutar gott också.
Nypon hade jag helt glömt bort, värt att komma ihåg. Har du någon gång provat kråkbär eller slånbär? Lite mer udda men det ska gå att använda till både saft, sylt och gelé.
Smultron och jordgubbar är ju givna. Tar man en planta så går det att föröka dem enkelt, smultron sprider sig som ogräs.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 201
- Poäng
- 366
Jag grävde upp en planta och lät den växa fritt. Hade hela trädgården full tillslut, fick sätta dem i krukor för att hålla det i schack. Så det kan jag rekommendera.Har inte prövat kråkbär och slånbär, så kan tyvärr inte komma med tips där. Sådde smultron förra året, men blev bara blad, inga bär. Jag har dock låtit dem vissna ner och ska se om de växer upp i år igen.
Citronmeliss är lika dan och bör odlas i kruka.
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Bra tips, men jag har ju, precis som du bara balkong nu. Vi får se om de återhämtar sig. Jag har lite frön kvar sen förra året, funderar på om jag ska så dem ute på lite undanskymd plats, så bara jag hittar dem och vet var de är såddaJag grävde upp en planta och lät den växa fritt. Hade hela trädgården full tillslut, fick sätta dem i krukor för att hålla det i schack. Så det kan jag rekommendera.
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Även mynta är riktig " ogräs" men gott till mojjitoJag grävde upp en planta och lät den växa fritt. Hade hela trädgården full tillslut, fick sätta dem i krukor för att hålla det i schack. Så det kan jag rekommendera.
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 114
- Poäng
- 307
Får du mer än förbehållbeloppet? Är det ob ersättning som gör att du får mer?Idag är jag ledig och har gjort budgeten för kommande månad. Trots sjukskrivning och lite extra utgifter så har jag 6500:- kvar när allt är betalt. Dom ska fördelas såhär:
Mat 2500:-
Övrigt nödvändigt 1000:-
Vad jag vill 3000:-
Inte så illa med andra ord. Men det känns snålt. Jag tror att det är friheten jag saknar. Att kunna köpa vad jag vill och behöver. Att kunna åka iväg. Jag tror att jag vänjer mig och hittar nya förhållningssätt, det tar bara lite tid. Skulle behöva köpa mig en cykel också framöver, en begagnad tänker jag. Så håller lite utkik efter det och hoppas hitta nåt fynd.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Ja, men den summan har jag inte råd men om jag räknar på månader då jag bara får ut minimum, alltså förbehållsbeloppet. Det tycker jag är lite märkligt, att inte förbehållsbeloppet ens på matlusten går efter vad man enligt riktlinjerna behöverKonsumentverkets riktlinjer 2024 för mat är 3700kr/månad dvs 120kr dag.Det jag snittat dom sista månaderna.

- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Njae. Jag har ju en beräkning som innebär att jag ska få förbehållsbeloppet och KFM ska dra en viss summa. Just nu, en kortare period, jämkar jag, så det gör att jag får ut lite mer. Jag har också nyligen på prov gått upp lite grann i arbetstid. Så just nu är det det som gör att jag får behålla lite mer. Inget som lär bli långvarigt alltså. Sen har jag också valt att inte ansöka om att få behålla extra för linser och glasögon som jag egentligen har rätt till utan då köper jag det på dom extra pengarna.Får du mer än förbehållbeloppet? Är det ob ersättning som gör att du får mer?
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 201
- Poäng
- 366
Ja, den sprider sig också snabbt.Även mynta är riktig " ogräs" men gott till mojjito
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 114
- Poäng
- 307
Hur är förbehållbeloppet uträknat? Mat el osv?Ja, men den summan har jag inte råd men om jag räknar på månader då jag bara får ut minimum, alltså förbehållsbeloppet. Det tycker jag är lite märkligt, att inte förbehållsbeloppet ens på matlusten går efter vad man enligt riktlinjerna behöver![]()
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Det finns inget som är " uträknat". Du har 6091 kr i normalbelopp att behålla på din lön efter att hyra (+ eventuella tillägg om du behöver, för sjukvård, medicin, busskort som också är betalt= du får behålla för). Hur du fördelar dina 6091 kr är upp till dig, men de ska räcka till mat, nöje, övrigt, el, telefon, internet, försäkring,fack/a-kassa och om du har andra räkningar som du anser dig behöver. Detta gäller ensamstående och vid maxbeslut, det räknas annorlunda om du har hemmaboende barn, är sambo/ gift etc.Hur är förbehållbeloppet uträknat? Mat el osv?
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 7
Hej!
Kanske fel tråd men är det någon som vet hur lång tid det tar för KF att uppdatera vad de ska dra varje månad i utmätningen efter att man lagt in nya inkomstuppgifter och utgifter alltså så som resor, hyreshöjning etc?
Kanske fel tråd men är det någon som vet hur lång tid det tar för KF att uppdatera vad de ska dra varje månad i utmätningen efter att man lagt in nya inkomstuppgifter och utgifter alltså så som resor, hyreshöjning etc?
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Såhär ser det ut för mig som exempel ( jag har inte maxbeslut just nu, kfm drar 11000 kr på min lön, så det jag tjänar utöver det får jag behålla tills de räknar om, och antagligen kommer de dra mer sen)Hur är förbehållbeloppet uträknat? Mat el osv?
Hyra 6200 kr
medicin 355 kr
busskort 750 kr
Summa=7305
Utöver detta, plussas normalbeloppet på med 6091 kr= 13396 ( förbehållsbeloppet) kr totalt som jag ska klara mig på.
Mina 6091 kr ( utöver hyra, medicin och busskort) ser för mig ungefär ut såhär:
Telefon och internet 550 kr
El ca 400 kr
A-kassa 132 kr
Hemförsäkring 120 kr
Övrig försäkring: 55 kr
Nöjesabonnemang: 120 kr ( hobby/intresse jag valt att behålla)
Nordea bank avgift: 39 kr
Summa 1316 kr
6091 kr- 1416 kr= 4675 kr
4675 kr är det jag har att "leva" för. Det ska alltså räcka till mat, kläder, nöjen, övrigt och allt annat i livet som kostar.
Som jag skrev, jag har inte maxbelopp, att de drar allt utöver förbehållsbeloppet, utan fast summa, men det är inget man kan räkna med. Ville endast ge exempel på hur det kan se ut och gör för mig.
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Går nog snabbt om det inte behöver kolla ngtHej!
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Jag har ganska lika som dig i vad jag har kvar om jag endast får ut förbehållsbeloppet (vilket ju är säkrast att räkna med). Ca 5000:- kvar när allt är betalt. Jag har ganska lika kostnader också. För mig ska dom 5000:- räcka till mat, linser, medicin, kläder, hudvård, nöjen osv. Det ska också gärna räcka till att kunna åka på nån billig semester någon gång, att köpa blommor till balkongen på våren, presenter till familjen när någon fyller år, samt sådant som kang gå sönder och behöva ersättas (som mobilen tex). Då blir det genast mycket snävare. Mitt mål är att hitta ett sätt att leva billigt där det finns utrymme att ändå unna mig sånt jag uppskattar. Det tar nog lite tid, men jag är övertygad om att det går om man ger sig fasen på detSåhär ser det ut för mig som exempel ( jag har inte maxbeslut just nu, kfm drar 11000 kr på min lön, så det jag tjänar utöver det får jag behålla tills de räknar om, och antagligen kommer de dra mer sen)
Hyra 6200 kr
medicin 355 kr
busskort 750 kr
Summa=7305
Utöver detta, plussas normalbeloppet på med 6091 kr= 13396 ( förbehållsbeloppet) kr totalt som jag ska klara mig på.
Mina 6091 kr ( utöver hyra, medicin och busskort) ser för mig ungefär ut såhär:
Telefon och internet 550 kr
El ca 400 kr
A-kassa 132 kr
Hemförsäkring 120 kr
Övrig försäkring: 55 kr
Nöjesabonnemang: 120 kr ( hobby/intresse jag valt att behålla)
Nordea bank avgift: 39 kr
Summa 1316 kr
6091 kr- 1416 kr= 4675 kr
4675 kr är det jag har att "leva" för. Det ska alltså räcka till mat, kläder, nöjen, övrigt och allt annat i livet som kostar.
Som jag skrev, jag har inte maxbelopp, att de drar allt utöver förbehållsbeloppet, utan fast summa, men det är inget man kan räkna med. Ville endast ge exempel på hur det kan se ut och gör för mig.

- Meddelanden
- 152
- Mottagna reaktioner
- 53
- Poäng
- 176
Att skippa linser och enbart använda glasögon är ett smart och lätt sätt att spara pengar. Cykla istället för att åka buss om det funkar vill säga. Köp en stor sidoväska till cykeln på Rusta för 99 kr och vips kan du nästan storhandla med cykeln. Kolla om jobbet har förmånscykel, ett billigt o bra sätt att ha cykel eller elcykel. Runt 300 kr i månaden för elcykel betalar jag. Efter 3 år får du köpa den för en billig peng och då säljer du den på blocket. Tar du ut en crescent elcykel så kostar den runt 35 000 kr, på 3 år har du betalat ca 10 800 samt kanske 3 000 i köp. Den kan du lätt sälja för 25 000 kr då den är i bra skick då all service ingår i hyran. Då går man t o m plus. Har gjort detta i över 10 år med alla slags cyklar och bekostat semestrar på detta sätt.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Tyvärr fungerar det inte med graden av synnedsättning eller mitt arbete att bara använda glasögon, men absolut ett bra tips för den som kan! Samma sak med att byta buss mot cykel, det fungerar inte heller just nu med jobbet. Men för den som kan så är det absolut vettigtAtt skippa linser och enbart använda glasögon är ett smart och lätt sätt att spara pengar. Cykla istället för att åka buss om det funkar vill säga. Köp en stor sidoväska till cykeln på Rusta för 99 kr och vips kan du nästan storhandla med cykeln. Kolla om jobbet har förmånscykel, ett billigt o bra sätt att ha cykel eller elcykel. Runt 300 kr i månaden för elcykel betalar jag. Efter 3 år får du köpa den för en billig peng och då säljer du den på blocket. Tar du ut en crescent elcykel så kostar den runt 35 000 kr, på 3 år har du betalat ca 10 800 samt kanske 3 000 i köp. Den kan du lätt sälja för 25 000 kr då den är i bra skick då all service ingår i hyran. Då går man t o m plus. Har gjort detta i över 10 år med alla slags cyklar och bekostat semestrar på detta sätt.
Härligt att du hittat ett så bra sätt att bekostat semestrarna med.- Blev medlem
- 27 juni 2022
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Om du har rätt till (och det har du)varför inte ansöka?Njae. Jag har ju en beräkning som innebär att jag ska få förbehållsbeloppet och KFM ska dra en viss summa. Just nu, en kortare period, jämkar jag, så det gör att jag får ut lite mer. Jag har också nyligen på prov gått upp lite grann i arbetstid. Så just nu är det det som gör att jag får behålla lite mer. Inget som lär bli långvarigt alltså. Sen har jag också valt att inte ansöka om att få behålla extra för linser och glasögon som jag egentligen har rätt till utan då köper jag det på dom extra pengarna.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Eftersom jag ändå just nu får ut lite mer än förbehållsbeloppet. Då är det vettigare att faktiskt använda dom pengarna till det och låta resten gå till skulderna. Dessutom är jag inte så sugen på att varken behöva be min optiker om ett kostnadsförslag eller vänta på KFMs utbetalning igen efter allt krångel. Men den dagen jag inte får ut extra längre så kommer jag att prioritera annorlunda.Om du har rätt till (och det har du)varför inte ansöka?
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Det är klart det går, men man får prioritera och "jobba" för det. Om vi nu diskuterar löneutmätning, så är det ju lite pengar att leva för, då kan man inte unna sig det man vill, bara att bita i det sura äpplet och inse. Man får spara in på det man kan, för att kunna unna sig det man vill någon gång ibland.Jag har ganska lika som dig i vad jag har kvar om jag endast får ut förbehållsbeloppet (vilket ju är säkrast att räkna med). Ca 5000:- kvar när allt är betalt. Jag har ganska lika kostnader också. För mig ska dom 5000:- räcka till mat, linser, medicin, kläder, hudvård, nöjen osv. Det ska också gärna räcka till att kunna åka på nån billig semester någon gång, att köpa blommor till balkongen på våren, presenter till familjen när någon fyller år, samt sådant som kang gå sönder och behöva ersättas (som mobilen tex). Då blir det genast mycket snävare. Mitt mål är att hitta ett sätt att leva billigt där det finns utrymme att ändå unna mig sånt jag uppskattar. Det tar nog lite tid, men jag är övertygad om att det går om man ger sig fasen på det![]()
Naturligtvis får man lägga sina pengar på vad man vill, men jag tror ändå man måste göra medvetna val hela tiden. Vad VILL jag ha och vad BEHÖVER jag, är de största frågorna man får ställa sig själv. Jag kanske VILL ha en ny snygg märkesjacka för 2 000 kr, men behöver jag? Nej, jag BEHÖVER bara en varm jacka som är fin, och kan spara massor på det köpet beroende på valet jag gör. Jag kanske VILL ha hämtmat 2 gånger i veckan, men BEHÖVER jag? Jag kanske vill ha en ny soffa, men har jag inga pengar, så får den gamla hänga kvar. Jag kanske kan köpa en ny soffa nästa år, men då kanske jag får hoppa över att köpa kläder på ett år och spara till soffan. Prioritera, prioritera, prioritera!
När man gjort sina medvetna val får man bestämma sig för hur man vill prioritera sina pengar efter vad man har kvar. Vill man tex ha en dyrare matbudget varje månad, eller vill man hellre åka på semester under sommaren? Det kanske inte håller att göra båda på löneutmätning som exempel. Det är då alla medvetna val kommer in hur man lever varje dag och vad man lägger pengar på varje gång man gör ett köp.
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Vi har verkligen sabbat våra liv, det är inte lätt att leva så, inte på något sätt. Jag t.ex.inte har löneutmätning än men det är bara tidsfråga. Skrämmande vad som väntar:förbehållsbeloppet-swedbanklån 1600,el 400,facket 650 ,comviq 200 och bil försäkring 100.Det är bara månadsavgifter, måste betala också bilsskatt, service, eventuella reparationer osv,osv...Undrar hur ska jag överleva?Det är klart det går, men man får prioritera och "jobba" för det. Om vi nu diskuterar löneutmätning, så är det ju lite pengar att leva för, då kan man inte unna sig det man vill, bara att bita i det sura äpplet och inse. Man får spara in på det man kan, för att kunna unna sig det man vill någon gång ibland.
Naturligtvis får man lägga sina pengar på vad man vill, men jag tror ändå man måste göra medvetna val hela tiden. Vad VILL jag ha och vad BEHÖVER jag, är de största frågorna man får ställa sig själv. Jag kanske VILL ha en ny snygg märkesjacka för 2 000 kr, men behöver jag? Nej, jag BEHÖVER bara en varm jacka som är fin, och kan spara massor på det köpet beroende på valet jag gör. Jag kanske VILL ha hämtmat 2 gånger i veckan, men BEHÖVER jag? Jag kanske vill ha en ny soffa, men har jag inga pengar, så får den gamla hänga kvar. Jag kanske kan köpa en ny soffa nästa år, men då kanske jag får hoppa över att köpa kläder på ett år och spara till soffan. Prioritera, prioritera, prioritera!
När man gjort sina medvetna val får man bestämma sig för hur man vill prioritera sina pengar efter vad man har kvar. Vill man tex ha en dyrare matbudget varje månad, eller vill man hellre åka på semester under sommaren? Det kanske inte håller att göra båda på löneutmätning som exempel. Det är då alla medvetna val kommer in hur man lever varje dag och vad man lägger pengar på varje gång man gör ett köp.
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Så är det, men som du själv skriver, vi har satt oss själva här i " låneträsket". Jag sålde min bil, för att ha mer pengar över, bil är dyrt. Tycker det är jättejobbigt utan bil, men man får vänja sig att klara sig.Vi har verkligen sabbat våra liv, det är inte lätt att leva så, inte på något sätt. Jag t.ex.inte har löneutmätning än men det är bara tidsfråga. Skrämmande vad som väntar:förbehållsbeloppet-swedbanklån 1600,el 400,facket 650 ,comviq 200 och bil försäkring 100.Det är bara månadsavgifter, måste betala också bilsskatt, service, eventuella reparationer osv,osv...Undrar hur ska jag överleva?
Varför har du " kvar" Swebanklånet" om du redan är hos kfm och får löneutmätning snart?
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Är det bolån så du verkligen måste betala på swedbanklånet? Nu ska man inte rekommendera folk att inte betala sina lån men det är ju extremt svårt om man väl får löneutmätning, att dra runt lån på det.Vi har verkligen sabbat våra liv, det är inte lätt att leva så, inte på något sätt. Jag t.ex.inte har löneutmätning än men det är bara tidsfråga. Skrämmande vad som väntar:förbehållsbeloppet-swedbanklån 1600,el 400,facket 650 ,comviq 200 och bil försäkring 100.Det är bara månadsavgifter, måste betala också bilsskatt, service, eventuella reparationer osv,osv...Undrar hur ska jag överleva?
Det kommer bättre tider. Jag ser det inte som att vi har sabbat våra liv. Jag älskar fortfarande livet, även om det inte blev som jag hade tänkt. Men jag njuter av dom små sakerna. Håller hoppet kvar om en bättre ekonomisk framtid. Men det sagt så suger det emellanåt och jag har varit både ledsen och arg, så jag förstår dig också!
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Det kunde jag inte släppa, det är inte autogiro och de bara drar pengarna. Det är min bank och har så mycket hos dem så att byta bank-jag vet inte, känns så kan inte förklara.Så är det, men som du själv skriver, vi har satt oss själva här i " låneträsket". Jag sålde min bil, för att ha mer pengar över, bil är dyrt. Tycker det är jättejobbigt utan bil, men man får vänja sig att klara sig.
Varför har du " kvar" Swebanklånet" om du redan är hos kfm och får löneutmätning snart?
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Så är det ju. Skillnaden är att man saknar marginaler så om någon oväntad måsteutgift dyker upp kan det ställa till det ordentligt. Det är en otrygghet i det som jag tycker är jobbig. Rastlösheten av att inte kunna göra saker får jag lära mig att hantera, det är en av sakerna vi jobbar med i terapin så det ordnar sig säkert så småningom.Det är klart det går, men man får prioritera och "jobba" för det. Om vi nu diskuterar löneutmätning, så är det ju lite pengar att leva för, då kan man inte unna sig det man vill, bara att bita i det sura äpplet och inse. Man får spara in på det man kan, för att kunna unna sig det man vill någon gång ibland.
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Har fixat lite buffert under tiden så klarar mig ett tag, hoppas inte får max beslut så med lite övertid klarar mig, om ung.2 år tänkte ansöka om skuldsanering så detta lån ska ingå också. Jag förstår dig och är glad för din skull, du är så optimistisk och det är bra, men jag har det mycket svårt framför allt psykiskt, tjänar ung. 30000 efter skatt och kommer att leva på 3000.Som man bäddar så ska man sova.Är det bolån så du verkligen måste betala på swedbanklånet? Nu ska man inte rekommendera folk att inte betala sina lån men det är ju extremt svårt om man väl får löneutmätning, att dra runt lån på det.
Det kommer bättre tider. Jag ser det inte som att vi har sabbat våra liv. Jag älskar fortfarande livet, även om det inte blev som jag hade tänkt. Men jag njuter av dom små sakerna. Håller hoppet kvar om en bättre ekonomisk framtid. Men det sagt så suger det emellanåt och jag har varit både ledsen och arg, så jag förstår dig också!
- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Visst blir det besvärligt om något händer, men även där får man prioritera. Man kanske får skippa nöje och allt roligt/ övrigt under en månad för att ha till det "om något händer". Händer det inget, så har man ju startat en buffert= trygghet, eller om man vill ta igen det man sparade in på den månaden och köpa/göra något roligt för när nästa lön kommer och man vet vad man har. Alltså inte handla i förväg och hoppas på att inget händer.Så är det ju. Skillnaden är att man saknar marginaler så om någon oväntad måsteutgift dyker upp kan det ställa till det ordentligt. Det är en otrygghet i det som jag tycker är jobbig. Rastlösheten av att inte kunna göra saker får jag lära mig att hantera, det är en av sakerna vi jobbar med i terapin så det ordnar sig säkert så småningom.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Till viss del går det ja. Men jag har levt på löneutmätning förr och min erfarenhet är att har man inte sedan tidigare en buffert eller någon som kan hjälpa, så kan det snabbt bli väldigt väldigt svårt. Säg att du faktiskt inte kunnat spara mer än några hundralappar och så går sängen sönder. Inget jag personligen skulle köpa begagnat i vilket skick som helst, och även om jag skulle hitta en begagnad till bra pris så skulle jag inte kunna lösa att frakta hem den. Sen kan man alltid hårddra saker och säga att okej, men sälj tvn för 3000:- om nåt händer för den är inte nödvändig. Det är ett pussel alla måste lägga och lista ut vad man tycker är viktigast, precis som du säger behövs medvetna val. Jag behöver bli bättre på att planera det är då ett som är säkert.Visst blir det besvärligt om något händer, men även där får man prioritera. Man kanske får skippa nöje och allt roligt/ övrigt under en månad för att ha till det "om något händer". Händer det inget, så har man ju startat en buffert= trygghet, eller om man vill ta igen det man sparade in på den månaden och köpa/göra något roligt för när nästa lön kommer och man vet vad man har. Alltså inte handla i förväg och hoppas på att inget händer.

- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Jag har inte alltid varit sådan. Jag har flera gånger varit påväg att välja att avsluta livet. Men någonstans på vägen hittade jag ljus igen. Jag har en ekonomi körd i botten ja. Men jag har en hyreslägenhet, ett fast jobb, och ett hopp om skuldsanering precis som du. Ledsen att du har det tufft, men jag hoppas du orkar hålla kvar vid det där hoppet om skuldsanering, en dag löser det sigHar fixat lite buffert under tiden så klarar mig ett tag, hoppas inte får max beslut så med lite övertid klarar mig, om ung.2 år tänkte ansöka om skuldsanering så detta lån ska ingå också. Jag förstår dig och är glad för din skull, du är så optimistisk och det är bra, men jag har det mycket svårt framför allt psykiskt, tjänar ung. 30000 efter skatt och kommer att leva på 3000.Som man bäddar så ska man sova.

- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Jag förstår att det är ett exempel, men rent krasst, hur ofta går möbler sönder, även om det förstås kan hända? Det finns massor med andra saker som kan hända, därav att man bör snåla allt man kan i en eller ett par månader för att ha till om det just händer något man inte räknat med. Med snåla menar jag inte, att man inte ska köpa något om man verkligen behöver som går sönder, eller om saker redan hänt. Jag menar detta i all välmening, men någonstans måste man ju börja om man vill förändra, det är bättre med ett par extra hundralappar i buffert än inget alls.Till viss del går det ja. Men jag har levt på löneutmätning förr och min erfarenhet är att har man inte sedan tidigare en buffert eller någon som kan hjälpa, så kan det snabbt bli väldigt väldigt svårt. Säg att du faktiskt inte kunnat spara mer än några hundralappar och så går sängen sönder. Inget jag personligen skulle köpa begagnat i vilket skick som helst, och även om jag skulle hitta en begagnad till bra pris så skulle jag inte kunna lösa att frakta hem den. Sen kan man alltid hårddra saker och säga att okej, men sälj tvn för 3000:- om nåt händer för den är inte nödvändig. Det är ett pussel alla måste lägga och lista ut vad man tycker är viktigast, precis som du säger behövs medvetna val. Jag behöver bli bättre på att planera det är då ett som är säkert.![]()
Det jag menar är lite av det du skrivit själv nu sista veckan, som tex att du vill ha en cykel, du vill åka på semester, du vill äta hämtmat ett par gånger i veckan, du slänger mycket mat hemma, du vill unna dig att göra saker du tycker om, köpa presenter till andra, samt ha en buffert som ger dig trygghet. Med löneutmätning går det inte att "få" allt det, pengarna räcker inte till. Det är där jag menar att man får prioritera, och då efter vad man själv tycker är viktigast att lägga pengarna på, inte vad någon annan tycker du ska göra med dem. Jag menar inte att man ska sälja sin tv, jag menar att man kanske får hoppa över hämtmaten om man ska kunna lägga undan till en semester, eller tvärtom, köp hämtmat, men då kanske du får hoppa över semestern istället, det är en prioritering på vad man helst vill göra ( återigen ett exempel). Man kanske får sluta slänga mat om man vill börja spara till en cykel. Man kanske får hoppa över nöjen ett tag om man vill spara till en buffert. Det är det jag menar med prioritering.
Jag förstår att du kämpar på så gott det går och att mycket otur kommit i vägen för dig på sista tiden, men som du skriver, vi har tak över huvudet, vi har mat på bordet och jobb. Och faktiskt, trots att det är lite pengar på kontot, så är jag faktiskt glad att vi i Sverige har denna möjlighet till löneutmätning/skuldsanering. Nu får vi ju faktiskt behålla pengar varje månad genom förbehållsbeloppet och riskerar inte bli hemlösa mm, trots alla dumma val vi gjort i livet som har gjort att vi hamnat här. Det är aldrig försent, kämpa!
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Du Jessica, mins att du i ett tidigare inlägg skrev att du du hade, efter alla räkningar är betalda, 6000 på kontot. Är du inte lite rädd att de kan kolla kontot, menar får man ha så "mycket "efter att allt är betalt?Till viss del går det ja. Men jag har levt på löneutmätning förr och min erfarenhet är att har man inte sedan tidigare en buffert eller någon som kan hjälpa, så kan det snabbt bli väldigt väldigt svårt. Säg att du faktiskt inte kunnat spara mer än några hundralappar och så går sängen sönder. Inget jag personligen skulle köpa begagnat i vilket skick som helst, och även om jag skulle hitta en begagnad till bra pris så skulle jag inte kunna lösa att frakta hem den. Sen kan man alltid hårddra saker och säga att okej, men sälj tvn för 3000:- om nåt händer för den är inte nödvändig. Det är ett pussel alla måste lägga och lista ut vad man tycker är viktigast, precis som du säger behövs medvetna val. Jag behöver bli bättre på att planera det är då ett som är säkert.![]()
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Dom får aldrig utmäta så man har mindre än förbehållsbeloppet kvar. Dom kan dock räkna bort hyran om det är en bit in i månaden och den anses skulle vara betald, så då lämnas förbehållet minus hyran kvar. I mitt fall är det ca 7300:-. Så jag kommer ha inställningen att aldrig ha mer än den summan på kontot förutom innan hyran är betald. Däremot när jag får ut lite extra så kan jag oroa mig att dom nån gång kollar kontot precis vid lön och då utmäter det som är utöver förbehållsbeloppet. Så då brukar jag vara uppe till midnatt för att kunna betala in räkningarna omgående och få ner summan. Det är säkert så att det är lite överdrivet då det dels inte sägs vara så ofta dom kollar kontot, och dels handlar om endast några tusen över förbehållet. Men jag behöver min sinnesro så jag gör så ändåDu Jessica, mins att du i ett tidigare inlägg skrev att du du hade, efter alla räkningar är betalda, 6000 på kontot. Är du inte lite rädd att de kan kolla kontot, menar får man ha så "mycket "efter att allt är betalt?

- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Jag förstår, det är därför jag frågar, snart kommer jag i likadan situation. Tack för svaret!Dom får aldrig utmäta så man har mindre än förbehållsbeloppet kvar. Dom kan dock räkna bort hyran om det är en bit in i månaden och den anses skulle vara betald, så då lämnas förbehållet minus hyran kvar. I mitt fall är det ca 7300:-. Så jag kommer ha inställningen att aldrig ha mer än den summan på kontot förutom innan hyran är betald. Däremot när jag får ut lite extra så kan jag oroa mig att dom nån gång kollar kontot precis vid lön och då utmäter det som är utöver förbehållsbeloppet. Så då brukar jag vara uppe till midnatt för att kunna betala in räkningarna omgående och få ner summan. Det är säkert så att det är lite överdrivet då det dels inte sägs vara så ofta dom kollar kontot, och dels handlar om endast några tusen över förbehållet. Men jag behöver min sinnesro så jag gör så ändå![]()
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Njae, jag har skrivit att jag vill sluta slänga mat, och minska hämtmaten som dock varit hög delvis pga sjukdom. Alla har ju inte någon som kan åka och handla åt en. Däremot så har det påmint mig om att se till att ha vissa saker hemma för sådana tillfällen. Typ ett färdigt pizzakit och lite riven ost i frysen. Och halstabletter, toapapper och annat som man inte gärna klarar sig utan, för att slippa beställa hem mat från Ica för 199:- i leveransavgift.Jag förstår att det är ett exempel, men rent krasst, hur ofta går möbler sönder, även om det förstås kan hända? Det finns massor med andra saker som kan hända, därav att man bör snåla allt man kan i en eller ett par månader för att ha till om det just händer något man inte räknat med. Med snåla menar jag inte, att man inte ska köpa något om man verkligen behöver som går sönder, eller om saker redan hänt. Jag menar detta i all välmening, men någonstans måste man ju börja om man vill förändra, det är bättre med ett par extra hundralappar i buffert än inget alls.
Det jag menar är lite av det du skrivit själv nu sista veckan, som tex att du vill ha en cykel, du vill åka på semester, du vill äta hämtmat ett par gånger i veckan, du slänger mycket mat hemma, du vill unna dig att göra saker du tycker om, köpa presenter till andra, samt ha en buffert som ger dig trygghet. Med löneutmätning går det inte att "få" allt det, pengarna räcker inte till. Det är där jag menar att man får prioritera, och då efter vad man själv tycker är viktigast att lägga pengarna på, inte vad någon annan tycker du ska göra med dem. Jag menar inte att man ska sälja sin tv, jag menar att man kanske får hoppa över hämtmaten om man ska kunna lägga undan till en semester, eller tvärtom, köp hämtmat, men då kanske du får hoppa över semestern istället, det är en prioritering på vad man helst vill göra ( återigen ett exempel). Man kanske får sluta slänga mat om man vill börja spara till en cykel. Man kanske får hoppa över nöjen ett tag om man vill spara till en buffert. Det är det jag menar med prioritering.
Jag förstår att du kämpar på så gott det går och att mycket otur kommit i vägen för dig på sista tiden, men som du skriver, vi har tak över huvudet, vi har mat på bordet och jobb. Och faktiskt, trots att det är lite pengar på kontot, så är jag faktiskt glad att vi i Sverige har denna möjlighet till löneutmätning/skuldsanering. Nu får vi ju faktiskt behålla pengar varje månad genom förbehållsbeloppet och riskerar inte bli hemlösa mm, trots alla dumma val vi gjort i livet som har gjort att vi hamnat här. Det är aldrig försent, kämpa!
Visst är det väl så att nödvändiga möbler inte är det vanligaste som går sönder, men eftersom jag levt på existensminimum många år för länge sen så vet jag att det är lätt att underskatta det när man antingen har en bra buffert undanlagd alternativt inte levt på det så länge än. Det är stor skillnad att göra det i flera år eller en kortare period. Det är också stor skillnad om man har en buffert, anhöriga som kan hjälpa oss. Alla har vi våra olika förutsättningar.
Haha ja, jag har verkligen haft min del av otur sen löneutmätningen började. Jag, som många andra här, har också kämpat med ett dåligt mående och personliga kriser som givetvis påverkat hela historien. Men jag vet att om man envisas tillräckligt så går allt att lösa. En dag i taget.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Nu ser iallafall jag fram emot lönen. 3 dagar kvar och 300:- på kontot. Påminner mig själv om dom där gångerna när jag hade mindre än 100:- 2 veckor innan lön. Tacksam till förbannelse att jag valde att lämna spelmissbruket bakom mig. Jag är ödmjuk för risken för återfall, men också stolt över vad som idag är 102 spelfria dagar. 102!? Det var ju alldeles nyss som 1 dag kändes övermäktigt. Wow. Tack livet.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Har efter en del funderande gjort om budgeten. Det tar emot någonstans långt inom mig att strama åt så här, men efter allt krångel som varit så måste jag nog ändå för att få sinnesfrid.
Kvar efter räkningar: 6600
Övrigt nödvändigt 500:- (linser, hudvård, medicin)
Sparande 1000:-
Övrigt/Nöjen 2600:-
Har gått igenom exakt vad som behöver beställas under Övrigt nödvändigt och landat i en lägre summa just denna månad. Matkontot får vara kvar på 2500:-, det är ändå en stor förbättring mot snittet på 4200:-. Från nöjesbufferten plockar jag 1000:- och lägger på sparande eftersom jag helt enkelt måste ha någon lite backup.
Kvar efter räkningar: 6600
Övrigt nödvändigt 500:- (linser, hudvård, medicin)
Sparande 1000:-
Övrigt/Nöjen 2600:-
Har gått igenom exakt vad som behöver beställas under Övrigt nödvändigt och landat i en lägre summa just denna månad. Matkontot får vara kvar på 2500:-, det är ändå en stor förbättring mot snittet på 4200:-. Från nöjesbufferten plockar jag 1000:- och lägger på sparande eftersom jag helt enkelt måste ha någon lite backup.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.