Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bra där. Var på konferens för några år sedan i Holland och där slänger konsumenterna väldigt lite mat, till skillnad från oss i Sverige (här slängs det mellan 20-25%). Anledningen är, har man analyserat, att i Holland så storhandlar man inte på samma sätt som i Sverige, utan tomtmarken är så dyr, så det finns inte plats för parkeringsplatser för bilar och konsumenterna cyklar till affären och handlar det som får plats i cykelkorgen. De handlar alltså oftare och mindre i taget, vilket innebär att väldigt lite färskvaror slängs, eftersom man i princip handlar för dagen + lite till. En bra kombo är nog att storhandla stapelvaror och sedan småhandla färskvaror allt eftersom de går åt.
Eftersom jag själv bor på gångavstånd till flera butiker, så har jag alltid handlat så och jag slänger ingenting. Handlar exempelvis nästan aldrig större bitar ost, det går inte åt, om vi är sugna, så får det bli en liten ask med färdigskivat.
Bra inlägg, och jag tänker också att om man handlar lite oftare, ger det mer chans att hitta varor på kort datum och i "svinnlådor". Brukar storhandla endast 1 gång per månad och de andra veckorna kollar jag erbjudande och handlar endast det jag behöver av det och fyller på förråden, samt färskvaror och matsvinn.

Verkligen en bra tankeställare. Jag vet ju om att jag slänger mycket mat så jag behöver göra något annorlunda. Så idag köpte jag bara vad jag tror går åt kommande vecka, förutom sånt med lång hållbarhet på bra erbjudande, som jag vet kommer gå åt. Försöker även med annat tänka mer hållbart. Köper lite mer på andrahandsmarknaden, och försöker göra mer genomtänkta köp så det inte bara blir vad som känns fint eller roligt tillfälligt. Bättre för miljön också!

Grötfrukost här idag. Havregröt på fiberhavregryn, vatten och lite salt, med blåbär och lite mjölk på. Om man plockar bären själv på sommaren och fryser in så landar det runt 2 kronor för en portion. Inte så dåligt. Sen skulle jag personligen ha svårt att äta samma frukost varje dag. Men säg hälften av dagarna. Billigt och hälsosamt.

En vecka efter lön. Räkningar är betalda, och jag har gjort dom övriga inköp som var prioriterade, som linser, hudvård, medicin. Har också köpt en hel del mat så det är mest mejeri och frukt/grönt som behöver kompletteras. Jag har 4000:- kvar på kontot.

Har köpt en träningströja ( ny men på secondhand, adidas för 55:- )och skor eftersom dom jag köpte förra månaden inte alls passade när jag väl kom hem så jag fick lämna tillbaka dom. Nu hade XXL rea så det blev ett par adidassneakers för 400:-. Jag går mycket och behöver ha bra skor, men skillnaden på att köpa säsongens nyaste eller en äldre modell, kan vara en bra bit över 1000:-.
Så visst finns det bra köp att göra även med en begränsad budget. Fortsatt på listan står nya jobbskor, cykel och glasögon. Men en sak i taget.

En vecka efter lön. Räkningar är betalda, och jag har gjort dom övriga inköp som var prioriterade, som linser, hudvård, medicin. Har också köpt en hel del mat så det är mest mejeri och frukt/grönt som behöver kompletteras. Jag har 4000:- kvar på kontot.

Har köpt en träningströja ( ny men på secondhand, adidas för 55:- )och skor eftersom dom jag köpte förra månaden inte alls passade när jag väl kom hem så jag fick lämna tillbaka dom. Nu hade XXL rea så det blev ett par adidassneakers för 400:-. Jag går mycket och behöver ha bra skor, men skillnaden på att köpa säsongens nyaste eller en äldre modell, kan vara en bra bit över 1000:-.
Så visst finns det bra köp att göra även med en begränsad budget. Fortsatt på listan står nya jobbskor, cykel och glasögon. Men en sak i taget.
Så bra inspiration

Jag fick 2400 från f.k ×tra denna månaden. = 8400 kr
Mat: 2900 el :789 fack 509 läkare :100 försäkring 359 Hämtmat (!)630 media 470 mobil 150 skulder 259 + 190

Jag fick 2400 från f.k ×tra denna månaden. = 8400 kr
Mat: 2900 el :789 fack 509 läkare :100 försäkring 359 Hämtmat (!)630 media 470 mobil 150 skulder 259 + 190
Du menar att du hade 8400:- kvar efter hyra? Vad läggs resterande pengar på?

Du menar att du hade 8400:- kvar efter hyra? Vad läggs resterande pengar på?
Måste ha glasögon bl.a. och till tandläkaren igen tyvärr. Glasögon får vänta tänderna är mer akut.
Sen har det gått alldeles för mycket till påsk. Hemsk godisgris. Så det var mycket skräpmat och godis. (Jag vet. Aja baja.) Haft mina barnbarn på besök. Så det mesta är slut. Men ska ha några 100 av min dotter för det . Har ju tyvärr inte råd att bjuda.
Ska försöka få maten att räcka 2 veckor till. Wokad kyckling och köttfärssås .ägg och skinka. Godis får bli popcorn. Måste få ner mitt godisberoende. Måste laga mer mat. Fattar inte att en del har så låga matkostnader! Ska också bli bättre...🙄;)

Måste ha glasögon bl.a. och till tandläkaren igen tyvärr. Glasögon får vänta tänderna är mer akut.
Sen har det gått alldeles för mycket till påsk. Hemsk godisgris. Så det var mycket skräpmat och godis. (Jag vet. Aja baja.) Haft mina barnbarn på besök. Så det mesta är slut. Men ska ha några 100 av min dotter för det . Har ju tyvärr inte råd att bjuda.
Ska försöka få maten att räcka 2 veckor till. Wokad kyckling och köttfärssås .ägg och skinka. Godis får bli popcorn. Måste få ner mitt godisberoende. Måste laga mer mat. Fattar inte att en del har så låga matkostnader! Ska också bli bättre...🙄;)
Hur mycket får du ut med skattejämkning mm i månaden?
Det här var ju första gången med löneutmätning. Hade jag inte fått från f.k så hade pengarna varit slut. Så måste få ner alla kostnader.

Det tar tid att lära sig att skära ner på kostnader, så se till att ha alternativ hemma, när suget kommer.

Jag tipsar alla pizzasugna om att köpa hem färdiga bottnar - det är både enkelt och kul att göra med barn, går fortare än med egen deg och kostar ca 1/3 av hämtpizzan, om inte mer.

Smaksatt mineralvatten är både billigare och lite mer hälsosamt än läsk exempelvis. Popcorn är ett stående snacks som är tillfredsställande att knapra på och räcker länge.

Jag tror ju att man nödvändigtvis inte behöver göra avkall på sådant man tycker om, men hitta tillfredsställande alternativ som är bättre för hälsan och plånboken.

Du fixar det!

Så klokt, @Baklänges. Det tar tid. Det är väl som med allt annat, ju mer man tränar ju bättre blir man. Och visst behöver man lite guldkant också. Och hemgjord pizza är väldigt gott!

Jag vet inte om din fråga var till mig @Hella , men jag svarar. Jag har ett förbehåll på 13500:-. Tack vare jämkning och att jag nyligen gått upp lite i arbetstid på prov, så får jag ut mer. Men där påverkar ju även sjukdagar och ob. Så kanske 17500:- i snitt just nu, men det är en ögonblicksbild och inget som kommer fortsätta på längre sikt. Jag vill också hellre vänja mig vid att klara mig på förbehållet, men det tar lite tid. Den här månaden har jag lagt undan 500:- och kommer inte behöva röra dom, vilket är första gången på länge. Målet är att iaf spara ihop 2000:- som en säkerhetsbuffert. Om mobilen går sönder, eller man blir sjuk etc och medicin kostar extra.

Senast ändrad:
Hur tänker ni andra här på forumet kring ämnet matbudget? Räknar ni in förbrukningsvaror? Mat ute? Fika? Alkohol? Jag tänker att jag nog får korrigera mig lite till att tänka matbudget för mataffärer, förbrukningsvaror samt mat ute, men kanske inte en fika eller alkohol. Det får nog gå under nöjesbudgeten tror jag. Har tidigare räknat in allt det ovan nämnda. Mat behöver man ju äta, oavsett vart man äter den. Men fika och alkohol känns lättare att göra skillnad på. Likaså får kanske en lunch ute räknas in på matbudgeten medans en afterwork får gå på nöjes. Eller ska man ha allt på samma?

Så klokt, @Baklänges. Det tar tid. Det är väl som med allt annat, ju mer man tränar ju bättre blir man. Och visst behöver man lite guldkant också. Och hemgjord pizza är väldigt gott!

Jag vet inte om din fråga var till mig @Hella , men jag svarar. Jag har ett förbehåll på 13500:-. Tack vare jämkning och att jag nyligen gått upp lite i arbetstid på prov, så får jag ut mer. Men där påverkar ju även sjukdagar och ob. Så kanske 17500:- i snitt just nu, men det är en ögonblicksbild och inget som kommer fortsätta på längre sikt. Jag vill också hellre vänja mig vid att klara mig på förbehållet, men det tar lite tid. Den här månaden har jag lagt undan 500:- och kommer inte behöva röra dom, vilket är första gången på länge. Målet är att iaf spara ihop 2000:- som en säkerhetsbuffert. Om mobilen går sönder, eller man blir sjuk etc och medicin kostar extra.
Får man spara under utmätning? Är i samma lägenhet och känner mig som ett stort frågetecken

Får man spara under utmätning? Är i samma lägenhet och känner mig som ett stort frågetecken
Finns ingen som kan förbjuda någon att spara. MEN, har man skulder hos KFM kan dom besluta om att utmäta kontanta medel. Som regel lämnas förbehållsbeloppet kvar (vilket ibland är räknat med hyra, ibland utan hyra, beroende på när i månaden och om man anser att hyran ska vara betald.)
Men om man har 4000:- på kontot och 2000:- i kontanter så ska det inte vara någon fara. Sen kan jag inte ge några garantier för jag är bara insatt i dom övergripande reglerna, inte i alla detaljer. Jag rekommenderar inte att spara stora summor då det dels inte är "rätt" sak att göra när man har skulder och dels alltså kan utmätas. Men en mindre summa tänker iaf jag satsa på, annars har jag ingen som helst trygghet om något händer.

Finns ingen som kan förbjuda någon att spara. MEN, har man skulder hos KFM kan dom besluta om att utmäta kontanta medel. Som regel lämnas förbehållsbeloppet kvar (vilket ibland är räknat med hyra, ibland utan hyra, beroende på när i månaden och om man anser att hyran ska vara betald.)
Men om man har 4000:- på kontot och 2000:- i kontanter så ska det inte vara någon fara. Sen kan jag inte ge några garantier för jag är bara insatt i dom övergripande reglerna, inte i alla detaljer. Jag rekommenderar inte att spara stora summor då det dels inte är "rätt" sak att göra när man har skulder och dels alltså kan utmätas. Men en mindre summa tänker iaf jag satsa på, annars har jag ingen som helst trygghet om något händer.
Stora summor går inte att spara. Då och då gär det att lägga undan 500-1000 och blir det 3000 med tiden gäller "madrassen ".

Stora summor går inte att spara. Då och då gär det att lägga undan 500-1000 och blir det 3000 med tiden gäller "madrassen ".
Nej, jag håller med om att det är svårt under löneutmätning. Men det finns ju dom som sparar rätt stora summor innan löneutmätningen ska börja. Ja, man får se till att ha dom på en säker plats om man har mer än förbehållsbeloppet totalt.

Vill igen tipsa om Vinted för er som gillar att handla på andrahandsmarknaden. Finns också massor av nytt oanvänt att fynda. Om man har tid och tålamod kan det nog vara en guldgruva. Men det finns ju massor av andra andrahandsmarknader också, för både köp och sälj :)

Hur tänker ni andra här på forumet kring ämnet matbudget? Räknar ni in förbrukningsvaror? Mat ute? Fika? Alkohol? Jag tänker att jag nog får korrigera mig lite till att tänka matbudget för mataffärer, förbrukningsvaror samt mat ute, men kanske inte en fika eller alkohol. Det får nog gå under nöjesbudgeten tror jag. Har tidigare räknat in allt det ovan nämnda. Mat behöver man ju äta, oavsett vart man äter den. Men fika och alkohol känns lättare att göra skillnad på. Likaså får kanske en lunch ute räknas in på matbudgeten medans en afterwork får gå på nöjes. Eller ska man ha allt på samma?
Tänker att matbudget är som du säger, det man handlar i mataffären. Fika går under nöje.
När det gäller ute mat så tänker jag att det egentligen också är nöje. För visst behöver man äta men man kan äta hemma och då går det under matbudget. Äta ute är i a f för mig nöje. Men äter man ute på sin jobblunch då är det inte direkt ngt nöje. När jag äter ute så är det alltid med en vän. Lite knepigt men det viktigaste är att pengarna ska räcka och gör de det så spelar det mindre roll vad saker heter.

Jag sätter alltid undan 5000kr när lönen kommer, till matkontot. (Där ingår även allt annat man köper på mataffären, typ hygienartiklar) Är det pengar kvar där i slutet av månaden blir det oftast något lyxigare, typ restaurangbesök eller hämtmat. Men det tas då från matkontot. Fika och annat skulle jag nog betala från vanliga kontot.

Men som Myra skriver… det viktiga är ju att pengarna räcker.

Ja förstås är det viktigaste att pengarna räcker, men när man lever snålt tror jag det finns mycket vinning i att ha bra koll på vart pengarna går.
5000:- för mat låter mycket, är det ensamhushåll? Jag la nog däråt förr när jag tänker efter, men nu finns det ingen möjlighet längre, och egentligen var det slöseri även förr då jag handlade hej vilt och slängde mycket mat.

Ja förstås är det viktigaste att pengarna räcker, men när man lever snålt tror jag det finns mycket vinning i att ha bra koll på vart pengarna går.
5000:- för mat låter mycket, är det ensamhushåll? Jag la nog däråt förr när jag tänker efter, men nu finns det ingen möjlighet längre, och egentligen var det slöseri även förr då jag handlade hej vilt och slängde mycket mat.
Håller med att det är väldigt viktigt att ha koll på vart pengarna går.

Nej, jag har tre rätt stora barn, som bor här varannan vecka. Så det är en väldigt tight budget, som ändå funkar bra för oss. ^^

För mig är matbudget det jag handlar i matbutik, så även en del förbrukningsvaror ingår för mig där. Däremot är äta mat ute, afterwork, hämtmat, fika på stan och alkohol "nöje" för mig. Visst behöver man äta och dricka oavsett om man gör det ute eller hemma, men det går ju inte komma ifrån att det inte är något man måste ha eller göra, och att det är mycket dyrare att "unna" sig, så där av nöje för mig. Men som Myra skrev, huvudsaken är ju inte var man lägger sina inköp under i en budget, utan att man har en plan på vad pengarna ska räcka till under månaden.

Så fort jag ser min nästa lön,( vilket jag gör tidigt i månaden och som bara ändras om jag tex blir sjuk, har semester eller om jag jobbar över), så gör jag budget direkt. Jag vet ju alla mina fasta kostnader innan, förutom elen, som ju kan variera lite. Här räknar jag in hyra, el, telefon/internet, försäkring, a-kassa och ett abonnemang jag har, samt busskort. Det är prio ett att betala så fort pengarna finns på kontot. Vad jag sen har kvar får avgöra hur resten av månaden ser ut. Nästa post är mat och om jag behöver medicin. Det som sen är över ser jag som rent övrigt/nöje/sparande, alltså pengar jag gör vad jag vill med. Jag föredrar ju att försöka spara och lever snålt, men vet att det finns pengar ( kontanter) om jag behöver något, och då kan jag unna mig det när tillfällen och tex erbjudande kommer på något. Denna månaden har jag tex köpt mig en begagnad bakmaskin när tillfället kom. Kom över den billigt, har länge velat ha en, då jag bakar nästan allt mitt bröd själv, vilket jag i längden ser att jag kommer spara mycket på att fortsätta göra, men har lite problem med att knåda pga onda handleder.

Och där blev det en Ullaredssresa med några kollegor inbokat också ja. I mitten av maj. Jag har ett par saker jag vill ha till hemmet som jag kanske kan hitta där till vettiga priser, och gärna några plagg till sommaren då jag är i ett mellanläge eftersom jag håller på att gå ner i vikt. Men annars blir det mest för det socialas skull, vi behöver stärka gruppen.

Kul när man kan hitta saker begagnat @Janina ! Själv köpte jag skor på vinted som var oanvända med prislappar kvar nu, så jag hoppas dom ska vara bra när jag får hem dom. Jag kommer nog satsa mer på färre klädesplagg med mer kvalité längre fram men först ska jag ner i vikt till en storlek jag vill ha. Tills dess kommer jag köpa mycket begagnat då jag ändå inte kan ha plaggen så länge under resans gång. Perfekt. Men kommer givetvis fortsätta leta fynd även efter det, tycker det är kul!

Hur många av er är som har löneutmätning och mer än förbehållbeloppet? Kanske p g.a skattejämkning? Kan jag göra det nu? Eller ska det vara inne något datum. Kan skuldrådgivare hjälpa mej? Kan inte det där. Det är ju första gången med löneutmätning men det har inte gått bra denna månad.:facepleading:

Hur många av er är som har löneutmätning och mer än förbehållbeloppet? Kanske p g.a skattejämkning? Kan jag göra det nu? Eller ska det vara inne något datum. Kan skuldrådgivare hjälpa mej? Kan inte det där. Det är ju första gången med löneutmätning men det har inte gått bra denna månad.:facepleading:
Jag tror att det bästa är att lära sig leva på förbehållet. Det tar lite tid men det går. Jag har levt så förut under flera år, så jag vet att man vänjer sig.

Man kan jämka, man kan ta ett extra jobb eller be om mer jobb på nuvarande ställe om man inte har ett maxbeslut. Men chansen är väl rätt stor att KFM förr eller senare upptäcker det (ex via uppgifter från skatteverket) och då ändrar beslutet så det extra också ryker. Därav min rekommendation att lära sig leva på förbehållet, oavsett om man väljer att göra nåt för att få ut lite extra en period.

Och så blev det sjukstuga här igen. Sämsta tajmingen då jag har viktiga saker både på jobbet och privat dessa dagar. Men vaknade förkyld och med feber så det är liksom inget alternativ att gå till jobbet, varken för min egen skull eller de patienter jag arbetar med. Det här kommer ju påverka ekonomin nästa månad också, så det blir inte så mycket extra ut. Beror förstås på hur länge detta håller i sig lite också, men kostar gör det 😕

Och så blev det sjukstuga här igen. Sämsta tajmingen då jag har viktiga saker både på jobbet och privat dessa dagar. Men vaknade förkyld och med feber så det är liksom inget alternativ att gå till jobbet, varken för min egen skull eller de patienter jag arbetar med. Det här kommer ju påverka ekonomin nästa månad också, så det blir inte så mycket extra ut. Beror förstås på hur länge detta håller i sig lite också, men kostar gör det 😕
Krya på dig, det är viktigast just nu

Har beställt hem mat från Ica så jag klarar mig veckan ut om så behövs. Ännu en extra kostnad. Det gör mig lite stressad. Även att jag vet att jag klarar mig. Har 1900:- kvar på kontot och drygt 2 veckor till lön. Dessutom 500:- i kontanter i nödfall. Men jag hade sett fram emot att få ner kostnaderna denna månad, och så blir det inte så. Nästa månad blir lönen dessutom sämre pga sjukdom nu. Frustrerande. Samtidigt läser man relativt ofta här inne om folk som har ingenting på kontot och ingen mat alls hemma, eller står på kanten till en vräkning. Med det perspektivet så har jag det ganska bra.

Jag drömmer om en riktig semester i år. Jag har inte varit i väg i mer än 2 nätter sen jag var tonåring. Så drömmen är att få komma iväg 4-5 iallafall. Nånstans nära havet. Stuga, bed&breakfast, hotell. Att få vandra längs stranden, ta promenader in till närmsta by och äta lunch, springa tidigt på morgonen, bada i havet, läsa böcker. Vara fri. Hitta sinnesro. En sinnesro som jag krigat ett helt liv för att hitta. Men även en semester i Sverige kostar pengar. Så det krävs ju att jag kan fortsätta jobba lite extra och inte blir sjuk så många fler gånger. Jag är hoppfull och håller blicken på målet, för det hjälper mig att orka. Vad har ni andra som har tight budget för semesterplaner i år? Vad gör ni avkall på? Vad unnar ni er?

@Hella På vilket sätt har det inte gått bra menar du?

Ja du kan söka om skattejämkning nu, men räkna på det så du inte åker på en kvarskatt nästa år. Jag gjorde själv en miss förra året men har bättre koll detta.

Kan man ansöka om skattejämkning fastän man har löneutmätning?

Kan man ansöka om skattejämkning fastän man har löneutmätning?
Ja. Sen om KFM då utmäter mer när dom får reda på den verkar vara olika. Har man ett maxbeslut så har man ju dock ingen nytta av skattejämkning oavsett.

Ja. Sen om KFM då utmäter mer när dom får reda på den verkar vara olika. Har man ett maxbeslut så har man ju dock ingen nytta av skattejämkning oavsett.
Ok. Så det kanske lönar sig att ansöka ändå?

Ok. Så det kanske lönar sig att ansöka ändå?
Det beror ju på vad du har för förutsättningar och hur mycket räntor du betalar. Samt vilken sorts löneutmätningsbeslut du har? Har du maxbeslut? Betalar du mycket räntor? När lämnade du uppgifter till KFM om inkomster och utgifter senast?

Det beror ju på vad du har för förutsättningar och hur mycket räntor du betalar. Samt vilken sorts löneutmätningsbeslut du har? Har du maxbeslut? Betalar du mycket räntor? När lämnade du uppgifter till KFM om inkomster och utgifter senast?
Väntar på löneutmätning så jag vet inte alls hur det kommer bli

Väntar på löneutmätning så jag vet inte alls hur det kommer bli
Nej då är det svårt att ge råd tyvärr. Grunden för jämkning är ju att man han utgifter som innebär att man ska få tillbaka på skatten, ex höga räntor. Då kan man ansöka om att få dom pengarna varje månad istället för i engångssumma. Så mitt råd är att avvakta och skaffa lite mer fakta först.

Efter lite kostnader är kontot nere på 1250:-
Med 11 dagar till lön är det 113:- om dagen. Kött finns gott om i frysen så det är mest frukt, grönt och mejeri som behöver köpas. Det borde ju inte vara ett problem. Ändå känner jag en stark stress och irritation över läget. Jag kunde ha gjort det bättre. Har blivit mer inköp än tänkt, svarat på för många impulser. Antalet gånger jag beställt hem snabbmat och godis detta året är alldeles för många, och kostnaden är i snitt runt 1000:- per månad bara på sånt. Jag har alltid ambitionen att göra en bra månad, men en blandning av oväntade utgifter och sökandet efter snabb tillfredsställelse fäller mig. Nu längtar jag redan till nästa lön och ett nytt försök att göra det bättre. :axelryck:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp