Jag tror många gånger vi handlar utan att tänka efter så mycket. En fika här, en pizza där, en chokladbit där, ett klädesplagg på rea för 100 kr osv. Det ser så lite ut att unna sig en liten sak som en chokladkaka för 20 kr, eller en liten fika ute för 80 kr någon gång i bland, men det blir ganska stora summor i sista änden med alla småköp man tycker är småsummor för stunden. Man ska unna sig ibland, absolut, men man kanske bör lägga in det i en budget, så man vet vart pengarna tar vägen.
Ett tips är att spara ALLA kvitton under en månad och verkligen titta sen på vilka summor det handlar om när man räknar ihop de där "småköpen" man gör.
Denna månaden har vart ok för mig, jag har pengar kvar på kontot, mat hemma osv, men min matbudget sprack lite för mig, då jag hjälpt en bekant med mycket matlådor och skafferivaror denna månaden. Personen var verkligen i kris och jag fick reda på det av en slump. Jag klarar helt enkelt inte av att höra att folk nära svälter och mina egna matförråd är stora.
Jag ligger fortfarande väldigt bra till i min egen budget, men jag vet att innan min löneutmätning började så betalade jag bla ett års hemförsäkring, löste ut så mycket medicin jag kunde osv, och det är kostnader som jag måste börja lägga undan till nu, för att kunna göra samma sak när det är dags för nästa period. Jag fick ju heller inte maxbeslut på min löneutmätning, vilket har gjort att jag fått behålla mer av min lön nu. Jag försöker leva så snålt jag kan, för den dag beslutet ändras, blir det tuffare, och jag försöker spara så mycket jag kan. Det blir ju inga jättesummor, men alla bäckar små, gör att jag ändå känner mig trygg. Tack vare lite övertid, är lönen som kommer nu i veckan helt ok, och jag ska faktiskt ut och äta/roa mig en kväll om ett par veckor med vänner. Det kommer göra mig gott, då det var väldigt längesedan jag unnade mig något. Hahaha, jag som älskar pizza, har inte ens ätit det på ca 3 månader. Ha en fin dag och fortsätt kämpa kamrater!