• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Jag gör så att varje måndag kollar jag vilka erbjudanden de butiker jag handlar i har och skriver en lista utifrån detta! Sen har vi en lista hemma på kylen där vi skriver upp när ngt tar slut. Så kollar jag med den listan innan jag handlar.
Om man gör så under en längre tid (minst ett år) så kommer man ha ett bra bas med torrvaror, förbrukningsvaror, frysvaror som man köpt till ett mkt lägre pris än om man skulle köpt de när man behövde. Då kan man även unna sig annat som vi förut inte hade råd med!
Det finns veckor då vi bara behöver köpa mjölk, grädde och bröd då vi redan har allt annat.

Sen är jag en fena på att laga nya maträtter av de rester vi redan har. Så kylskåpsrens minst en gång/vecka. Kastar i princip aldrig mat.
Brukar kalla det för "restfest".

Tack för fina tips. Matpriskollen brukar jag kika på varje vecka men hittills inte kommit så långt med att skapa listor mm, ska göra det till en vana nu, att bunkra upp efter vad som erbjuds och ha ett litet lager hemma :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Men du har väl inte bil heller? Skyller på det själv. Sen är jag nog lat också. Köper det mesta online på ICA. Är det mycket dyrare?
Nej jag har inte bil, och ca 25 minuter enkel väg till närmsta matbutik. 35 till de övriga. Men jag kan inte skylla på att jag inte har bil. Det är snarare en känsla av att vara trött på att behöva kämpa jämt som gör att jag lätt dras till "unna-mig" träsket. Beställer sällan på Ica för hemkörning numera, men förr gjorde jag. Kostar ju 200:- för att få det hemkört där jag bor, inte värt! Däremot en del foodora och typ pizza, tyvärr.
När får du lön? Denna månad ska vi göra det bättre!
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Är inte hundra men 10300-10700...Tror att det ökar för har en del skiträntor. Hade ju varit smartare att dra i nödbromsen tidigare. Men jag var ju inte det. Och här är jag.Det är som @Jessica87 sa kronofogden mina sidor.
Jag är trött och har en grinig dag. Sover illa och oroar mej. Men ska ta nya tag och göra en budget och HÅLLA den :rolleyes:

<3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Du påminner mig om ett instagramkomto som heter "matforfattigaochsnaljapar". ;)
ok, aldrig hört men ska spana in det kontot. Snål är man väl om man har råd men avstår men kanske hårfin gräns mellan snål och ekonomisk.
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Nej jag har inte bil, och ca 25 minuter enkel väg till närmsta matbutik. 35 till de övriga. Men jag kan inte skylla på att jag inte har bil. Det är snarare en känsla av att vara trött på att behöva kämpa jämt som gör att jag lätt dras till "unna-mig" träsket. Beställer sällan på Ica för hemkörning numera, men förr gjorde jag. Kostar ju 200:- för att få det hemkört där jag bor, inte värt! Däremot en del foodora och typ pizza, tyvärr.
När får du lön? Denna månad ska vi göra det bättre!
Får lön den 27:e. Ja får ta nya tag igen. Tack alla som stöttar här. Kämpa på. <3:folded::folded:
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Nej jag har inte bil, och ca 25 minuter enkel väg till närmsta matbutik. 35 till de övriga. Men jag kan inte skylla på att jag inte har bil. Det är snarare en känsla av att vara trött på att behöva kämpa jämt som gör att jag lätt dras till "unna-mig" träsket. Beställer sällan på Ica för hemkörning numera, men förr gjorde jag. Kostar ju 200:- för att få det hemkört där jag bor, inte värt! Däremot en del foodora och typ pizza, tyvärr.
När får du lön? Denna månad ska vi göra det bättre!
Det underlättar så klart om man har flera olika matbutiker i närheten.
Det är större utmaning eller kanske lite sämre utbud om man bara har en butik och den ligger på 25 min avstånd. Men man får göra det bästa. Den butiken kanske också har olika erbjudanden?
Jag gillar utmaningar och särskilt sådana som det fr början känns att det här går inte. Så sätter jag upp en belöning för mig själv om jag klarar det.
Det bästa man kan göra är att prova och testa olika tillvägagångssätt och se vad som funkar bäst för en själv. Det sämsta man kan göra är att inte ta tag i saker, för då ändras inget.
Jag t ex hatar allt vad budgetar heter. Har gjort nån budget för hundra år sedan. Det var verkligen inte min grej. Så jag kommer aldrig mer göra budget. Har koll ändå och på andra sätt, som jag tycker är roligare och passar mig bäst. För i slutändan är det bara vi som ska göra jobbet och då gäller det att hitta vägar framåt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
ok, aldrig hört men ska spana in det kontot. Snål är man väl om man har råd men avstår men kanske hårfin gräns mellan snål och ekonomisk.
hittar inget sådant konto, kanske var länge sedan du sett det?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
hittar inget sådant konto, kanske var länge sedan du sett det?
Mindes visst fel vad det hette, här är rätta namnet: mat_for_snala_och_fattiga
Tror att "snål" inte alls är nåt negativt i sammanhanget. Kul att följa iaf! ^^
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Det underlättar så klart om man har flera olika matbutiker i närheten.
Det är större utmaning eller kanske lite sämre utbud om man bara har en butik och den ligger på 25 min avstånd. Men man får göra det bästa. Den butiken kanske också har olika erbjudanden?
Jag gillar utmaningar och särskilt sådana som det fr början känns att det här går inte. Så sätter jag upp en belöning för mig själv om jag klarar det.
Det bästa man kan göra är att prova och testa olika tillvägagångssätt och se vad som funkar bäst för en själv. Det sämsta man kan göra är att inte ta tag i saker, för då ändras inget.
Jag t ex hatar allt vad budgetar heter. Har gjort nån budget för hundra år sedan. Det var verkligen inte min grej. Så jag kommer aldrig mer göra budget. Har koll ändå och på andra sätt, som jag tycker är roligare och passar mig bäst. För i slutändan är det bara vi som ska göra jobbet och då gäller det att hitta vägar framåt.
Jag älskar att göra budgetar, men i verkligheten utanför pappret vill jag helst vara fri. Ja men det går att handla i dom andra butikerna med, man får planera lite, och följa det man har planerat.
 
Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Några få dagar till löning. Tack och lov. Det här med att inte ha pengar sliter så mycket på mig. Jag måste hitta ett sätt att få ekonomin att fungera bättre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp