Jag känner igen känslan så väl… även om jag inte har utmätning längre. Jag lever dock precis som förut, på minsta möjliga summa, men sparar allt som förut drogs av KF. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att skaffa ett matkonto. Det ger mig ett helt annat lugn.
Så fort lönen kommer in dras 5000kr till matkontot (vi är fyra i familjen). Och varje gång jag handlat mat, så för jag över den summan från matkontot till vanliga ”kortkontot”. Är det mycket kvar på matkontot i slutet av månaden så unnar jag mig något extra gott, eller så får pengarna sitta kvar på kontot, för extra lyx månaden efter. Tack vare det så vet jag att vad som än händer, så finns det alltid pengar till mat. Allt annat är oviktigt ju… och kan vänta till en månad med bättre inkomst (typ semesterlön).
Semesterlönen sparade jag också undan under utmätningen, och använde som buffert för extra utgifter. Den brukade räcka ända tills jul och kunde då användas till julklapparna. Men det krävs såklart stor disciplin.
Jag levde med existensminimum i 8 år, och det är mina bästa tips iaf. Jag lärde mig är att tak över huvudet och mat på bordet är viktigast av allt. Man mår inte bättre av ett par svindyra skor, eller finare möbler. Man mår bra av trygghet, och den tror jag man kan skapa själv, bara man ger sig fan på det.