Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förresten, jag TROR jag gett tipset innan, men gör det igen. Angående glasögon och linser om ni behöver det. Tror knappt det går hitta billigare än hos Extra Optical på nätet. Jag gör en synundersökning på hemmaplan och kräver receptet i handen ( de vill gärna inte lämna ut det frivilligt då de vill man köper sina grejer där förstås) . Med receptet i handen kan du sen beställa härifrån. Ni som har tex glasögon och behöver progressiva. De hade kostat mig nära 6000 kr på ett känt företag, idag beställde jag för 1395 kr istället hos dem. Kvaliten är lika bra som vilket företag som helst, och kundtjänst är underbara. Du kan låna hem och prova mm, så det finns inget negativt eller att de är bluff. Jag har använt dem i ca 10 år och har inget att klaga på alls.

Brukar se fina handväskor secondhand för en väldigt liten peng, mer än 200 kr behöver man inte betala och då helt ok skick!
Tack för tips. Inte det viktigaste inköpet jag behöver, men något ska man väl ändå kunna köpa någon gång :-)

För mig är nu allt uträknat och klart för månaden. Det blir inte så mycket "utsvävning" här denna månaden, men det gör inget. Räkningar betalda, glasögon beställda och betalda, medicin uthämtad ( det sista innan högkostnadsskyddet tar det resten av året), busskort köpt och minst en veckas mat är inhandlad. Behöver egentligen bara färskvaror resten av månaden, då hela frysen är fylld och skafferiet proppfullt. Har kunnat plocka ut 3000 kr i sparande, så jag är mer än nöjd, även om målet egentligen är 5000 kr i månaden nu när jag inte har maxbeslut. Sjukt oviktigt, men skulle behöva en handväska också, då min 10 åriga väska verkligen "krackelerat" och "fuskskinnet" lossnar mer och mer från hela väskan, den blev slängd nu i veckan :facejoy:, Men det kan jag väl vara värd ändå efter 10 år med samma väska, även om det är onödigt köp? Men jag får kika runt lite och se om jag hittar någon billig först.

Jag lutar mig ändå tillbaka lite nu. Semestern/sommaren kommer tillbringas på hemmaplan och målet är att bara ta det lugnt, återhämta mig, läsa en bok, sitta vid stranden, sola o bada om vädret tillåter, gå promenader med "lånehund" och där får in lite extra pengar som kan användas till lite lyx i form av något besök ute på någon restaurang och träffa vänner lite mer. Det kommer bli bra. Ser mina grönsaker/örter/rotfrukter växer på balkongen, snart kan jag börja skörda det första, och börja förbereda på att vara nästan "självförsörjande" på detta under resten av året.

Om ett par dagar ska jag ut på en liten utflykt ( dagsutflykt) som gör mig superglad. Jag står för fika/mat ,de andra för bensin, så idag handlade jag lite extra gott i korgen och gör lite goa räkmackor, bakar lite piroger och tar med en lite lyxigare pastasallad med hembakt bröd. Då jag även får uppleva ett par av mina största intressen vid utflykten kommer detta vara sommarens höjdpunkt att bara komma iväg och njuta. Inget jobb, inget slit, inga tider att passa den dagen, jag vet inte när det hände sist :) .
Fantastiskt att kunna spara 3000:- på löneutmätning. :tummen: Hur mycket mer än förbehållet får du ut en sån månad? Själv tog jag ut 500:- och la undan, ska försöka få en liten liten trygghetsbuffert så jag kan få slut på ekonomi-dramat.

Härligt med lite ledigt och en utflykt, vi alla behöver dom där små stunderna för att orka tror jag. :)

Kollade på extra optical nu igen, tror du tipsat innan. Mina linser är betydligt dyrare där än på synsam faktiskt. Men alltid värt att kolla runt utifrån vad man behöver. Precis som med second hand som @Myra skrev. Själv behöver jag en tunnare klänning och en bikini, men jag håller utkik efter rea eller nya plagg med lappar kvar på tex vinted. :)

Fantastiskt att kunna spara 3000:- på löneutmätning. :tummen: Hur mycket mer än förbehållet får du ut en sån månad? Själv tog jag ut 500:- och la undan, ska försöka få en liten liten trygghetsbuffert så jag kan få slut på ekonomi-dramat.

Härligt med lite ledigt och en utflykt, vi alla behöver dom där små stunderna för att orka tror jag. :)

Kollade på extra optical nu igen, tror du tipsat innan. Mina linser är betydligt dyrare där än på synsam faktiskt. Men alltid värt att kolla runt utifrån vad man behöver. Precis som med second hand som @Myra skrev. Själv behöver jag en tunnare klänning och en bikini, men jag håller utkik efter rea eller nya plagg med lappar kvar på tex vinted. :)
Denna månaden var ändå lite dyr för mig, med tanke på glasögon och mediciner att lösa ut. Jag fick ut ca 3000 kr mer än 6091 kr och det är det det jag plockar ut som sparpengar, och lever på beloppet som är tänkt med löneutmätning, Så av löneutmåtningen är det bara ca 3500 kvar, men det kommer jag klara mig på denna månaden. Köpa en väska och sen inte mer, det blir pengar över :-)

Denna månaden var ändå lite dyr för mig, med tanke på glasögon och mediciner att lösa ut. Jag fick ut ca 3000 kr mer än 6091 kr och det är det det jag plockar ut som sparpengar, och lever på beloppet som är tänkt med löneutmätning, Så av löneutmåtningen är det bara ca 3500 kvar, men det kommer jag klara mig på denna månaden. Köpa en väska och sen inte mer, det blir pengar över :)
Låter klokt så länge man bara kan ha dom på ett bra ställe. Själv vågar jag inte ha några större belopp för man får ju egentligen inte 🙄 Men 2000:- är målet att kunna spara undan på sikt så det iaf finns en trygghetsmarginal.
Tänker att mitt alternativ till att spara framöver får bli att ligga steget före. Typ köpa vinterkläder off season osv. Och köpa på sig förbrukningsvaror osv när det är rea. På sikt blir det ju en typ av sparande också.

Någon som testat togoodtogo, smakbox eller liknande? Jag har tänkt länge att testa togoodtogo så denna månad ska det bli av. Beställde en smakbox för 120:- med varor värda ca 400:- också, ska bli spännande.

Någon som testat togoodtogo, smakbox eller liknande? Jag har tänkt länge att testa togoodtogo så denna månad ska det bli av. Beställde en smakbox för 120:- med varor värda ca 400:- också, ska bli spännande.
Har aldrig hört talas om, vad är det för något?

Jag har testat båda. Är inte så imponerad av det innehåll jag får i togoodtogo-kassarna. Konstiga varor som jag aldrig skulle köpt annars o blir ist stående i vår kyl.
Prenumererar på Smakbox. Kan vara lite som julafton då man får den. Tyvärr lite för mkt sötsaker tycker jag. Då har jag ändå lådan "matig".

Låter klokt så länge man bara kan ha dom på ett bra ställe. Själv vågar jag inte ha några större belopp för man får ju egentligen inte 🙄 Men 2000:- är målet att kunna spara undan på sikt så det iaf finns en trygghetsmarginal.
Tänker att mitt alternativ till att spara framöver får bli att ligga steget före. Typ köpa vinterkläder off season osv. Och köpa på sig förbrukningsvaror osv när det är rea. På sikt blir det ju en typ av sparande också.
Att ligga steget före är alltid bra. Det tar ett litet tag att bunkra upp ett lager, men när det väl finns på plats, det är då man "skördar" genom att slippa tänka på det alls. Jag vet "förr i tiden" när jag köpte varor allt eftersom det tog slut. Vissa månader kunde ju tex diskmedel, tvättmedel, schampo, balsam, rengöringsmedel mm ta slut samtidigt och det blev jättedyrt att handla dem gångerna. Med ett lager hemma, vet jag att det alltid finns, och jag kan fylla på lite då och då när det är extrapris på något. Köpte tex 10 kg tvättmedel och gissar jag klarar mig ifrån att köpa under minst 1 år, häller bara över lite i en gammal glassburk för lättare hantering när man ska tvätta.

Pasta, nudlar och spagetti är något jag bunkrat rejält här hemma. Dels för att jag ganska ofta äter det, men också för att det håller otroligt länge och funkar ofta bra att äta ihop med det man kanske har hemma för stunden i rester ( en liten korvbit, lite bacon, köttbullar, en liten bit kassler eller vad det nu kan vara som blivit liggandes från någon annan måltid).

Även om maten tar en stor del av ens kostnader så undrar jag om ni har några andra spartips?

Jag har några (småslantar kanske men många bäckar små...):
* Halverar diskmedelstabletterna, det räcker för att disken ska bli ren i min lilla bänkmaskin.
* Använder ett kaffefilter som sköljs ur, så inga mer pengar läggs på kaffefilter.
* Disktrasan är en i bambutyg som jag tvättar i maskin.
* Ansiktsmask, peeling och hårinpackning köper jag aldrig längre. Gör sånt av skafferivaror, kostar inte många kronor och finns jättemycket bra "recept" att hitta på nätet.
* När schampoo/balsam håller på att ta slut så häller jag i lite vatten och skakar om, då får man ut några fler tvättar.
* Rengöringsprodukter, även där går mycket att göra med t.ex. bikarbonat, ättika osv. Betydligt billigare.

Har en massa såna småsaker som jag sparat in på och när man lägger ihop det så blir det ändå lite som man kan lägga på annat :)

Nu måste man betala 10kr via mobilen till toa i en stor köpcenter i min stan då det är många som snattar tvål och toapapper. Antar att det kan vara ni som snålar med löneutmätning🙄
Skoja skojar, men ett bra tips va :facejoy:

På tv4:s platform kan man få diverse tips av ”Sveriges snålaste man”.

Även om maten tar en stor del av ens kostnader så undrar jag om ni har några andra spartips?

Jag har några (småslantar kanske men många bäckar små...):
* Halverar diskmedelstabletterna, det räcker för att disken ska bli ren i min lilla bänkmaskin.
* Använder ett kaffefilter som sköljs ur, så inga mer pengar läggs på kaffefilter.
* Disktrasan är en i bambutyg som jag tvättar i maskin.
* Ansiktsmask, peeling och hårinpackning köper jag aldrig längre. Gör sånt av skafferivaror, kostar inte många kronor och finns jättemycket bra "recept" att hitta på nätet.
* När schampoo/balsam håller på att ta slut så häller jag i lite vatten och skakar om, då får man ut några fler tvättar.
* Rengöringsprodukter, även där går mycket att göra med t.ex. bikarbonat, ättika osv. Betydligt billigare.

Har en massa såna småsaker som jag sparat in på och när man lägger ihop det så blir det ändå lite som man kan lägga på annat :)
Det är också bra att ha flera skor att rotera användandet emellan, de håller ett antal gånger längre då. Kanske känns tungt att köpa flera par skor till samma säsong, men det blir klart lönsamt i längden. Det förhindrar även ett antal fotproblem, som kan bli vårdkostnader, som fotsporre, hammartå mm.
Att välja kvalité före kvantitet är också ett klassiskt spartips och där kan man med fördel handla utanför säsong, som att köpa vinterjacka mitt i sommaren e t c. Mat däremot ska alltid köpas i säsong.
Sköta sina tänder så mycket man kan i förebyggande syfte.
Köpa likadana strumpor, går det hål på den ena, så kan man alltid para ihop dem.
Göra inköpslistor på allt man behöver, inklusive mat, det förhindrar impulsköp.

Det är också bra att ha flera skor att rotera användandet emellan, de håller ett antal gånger längre då. Kanske känns tungt att köpa flera par skor till samma säsong, men det blir klart lönsamt i längden. Det förhindrar även ett antal fotproblem, som kan bli vårdkostnader, som fotsporre, hammartå mm.
Att välja kvalité före kvantitet är också ett klassiskt spartips och där kan man med fördel handla utanför säsong, som att köpa vinterjacka mitt i sommaren e t c. Mat däremot ska alltid köpas i säsong.
Sköta sina tänder så mycket man kan i förebyggande syfte.
Köpa likadana strumpor, går det hål på den ena, så kan man alltid para ihop dem.
Göra inköpslistor på allt man behöver, inklusive mat, det förhindrar impulsköp.
Mycket bra skrivet.

Sen tror jag att nästan allt handlar om hur man tänker själv om hur mycket man är beredd att "offra", om man kan kalla det så. Det finns hur mycket pengar att spara som helst på väldigt mycket, men i grund och botten handlar det om ifall man vill offra tiden, väljer att avstå, väljer alternativ, för alternativ finns alltid. Alltså att prioritera hela tiden på vilka val man själv väljer.

Jag älskar ju exempel, så här kommer några
Jag kan välja att ha tänt i varje rum när det är mörkt ute, eller välja någon lampa i det rum jag vistas i ( el sparas)
Jag kan välja att plocka bär ute helt gratis, eller köpa dem i butik och inte spara in kostnaden, men jag får offra tiden istället
Jag kan välja att bo mindre/flytta om jag har dyr hyra, eller bo kvar av ren bekvämlighet och att jag trivs med storleken mm
Jag kan välja att handla billigt och laga själv, eller handla dyrt och mer färdig mat
Jag kan välja att odla själv i fönster/balkong/trädgård, eller om jag vill betala för att köpa färdigt istället
Jag kan välja att baka bröd själv, eller att köpa färdigt, priset och tiden är skillnaden
Jag kan välja köpa färdig musli, eller göra den själv betydligt billigare
Jag kan välja en billigare dator, telefon, tv, eller en lite dyrare för att jag vill ha bättre varor än den billigaste
Jag kan välja att köpa växter i blomsterbutiken, eller så från frön/ ta skott hos någon helt gratis och driva upp själv
Jag kan välja att dricka juice,mjölk,läsk,saft till min måltid, eller välja kranvatten
Jag kan välja att köpa en hamburgare på Max/MC Donalds/burgerking, eller steka en hemma istället
Jag kan välja att köpa glass, fika, lunch ute, eller göra det själv hemma
Jag kan välja att köpa nytt, begagnat eller avstå helt
Jag kan välja att köpa mat ute om jag ska iväg under dagen, eller att ta med fika/matlåda hemifrån
Jag kan välja att ta bilen istället för buss, jag kan välja att gå eller cykla istället för buss
Jag kan välja att gå ut och äta med vänner, alternativt att avstå helt, eller träffas på knytkalas eller bjuda hem dem istället
Jag kan välja att betala ett gymkort, åka och simma i simhallen mm som motion, eller motionera genom att gå, jogga, gympa hemma och/eller använda utegymmen i min närhet
Jag kan välja att ta på mig en extra tröja/strumpor/tofflor, eller att höja värmen inne
Jag kan välja att göra naglar, operera mig, göra ögonbryn, fransar osv Jag kan också avstå och slippa kostnaden
Jag kan välja att slänga ett plagg som fått ett hål, jag kan också laga hålet och behålla plagget
Jag kan välja att slänga en skrumpen paprika, eller välja att ta till vara på den genom att frysa in eller laga något på den direkt

Hahaha, nu blev det sådär långt igen, men vi har ALLTID val, och det är vad vi prioriterar i våra egna liv som gör skillnaden. Jag/du/ni gör alla olika val varje dag, och det är ju det som gör skillnaden på vad det går att spara in på i längden. Hur mycket tid, energi och vad ni väljer av det ni kan avstå/offra er på är det som gör skillnad. Du som läser kanske prioriterar något som är viktigt för dig och får dig att må bra, jag något annat som är viktigt för mig istället, men det handlar alltid om att välja ändå, trots att man även måste få lite luft och unna sig ( småsaker för mig) något ibland.

Jag skulle önska mig att åter kunna ha bil igen, jag hatar verkligen att åka buss. Jag skulle önska mig ett husdjur, jag skulle önska mig att få komma utomlands, jag skulle önska mig att få göra massa roliga saker som ger livsglädje och energi. Jag skulle önska mig att kunna uppdatera min garderob, skulle önska jag kunde unna mig mycket mer, kunna köpa nya möbler, köpa de där snygga skorna jag sett eller byta ut mina gamla gardiner, köpa de snyggare glasögonen istället för de billigaste. Önskelistan är lång, men återigen är det val och prioriteringar som styr. Jag kanske har råd med NÅGONTING av det där OM jag offrar mig och prioriterar bort allt annat några månader, men jag försöker tänka längre fram. I sista änden är det mitt val hur jag gör och väljer i vardagen för att kunna nå mål och drömmar. Idag är hela mitt mål att bara spara allt jag kan, och den dag det finns tillräckligt med pengar där, då kan jag kanske göra verklighet av något av det jag drömmer om.

Jag kan välja att

Ett annat spartips är att inte använda sköljmedel, förutom själva kostnaden, så ökar plaggens livslängd och även tvättmaskinens.

Nu måste man betala 10kr via mobilen till toa i en stor köpcenter i min stan då det är många som snattar tvål och toapapper. Antar att det kan vara ni som snålar med löneutmätning🙄
Skoja skojar, men ett bra tips va :facejoy:
🙄:facejoy:
Det finns gränser...

Kul att ni kommer med en massa tips och idéer hörni! :faceheart:

Ett annat spartips är att inte använda sköljmedel, förutom själva kostnaden, så ökar plaggens livslängd och även tvättmaskinens.
Detta har jag försökt med, men har svårt för. Tycker kläderna känns otvättade och luktar illa av att inte använda. Jag är emot sköljmedel för både miljön och det du skriver, men vill inte ha kläder som luktar illa. Har du tips på det?

Detta har jag försökt med, men har svårt för. Tycker kläderna känns otvättade och luktar illa av att inte använda. Jag är emot sköljmedel för både miljön och det du skriver, men vill inte ha kläder som luktar illa. Har du tips på det?
Ättika! Låter galet jag vet, men googla på det så får du lite mer info.

Ättika! Funkar fint som sköljmedel, framförallt på träningskläder som tvättas i låga temperaturer, tar bort all dålig lukt och rengör också tvättmaskinen. Annars så tvättar jag i höga temperaturer när plaggen tillåter, som exempelvis bomull, färger och sådant sätter sig bättre och fäller inte ut lika lätt vid höga temperaturer och kläderna, lakan e t c doftar supergott. Folk som kommer hem till mig brukar säga att det doftar så gott och frågar hur jag gör - tvättar ordentligt och använder minimalt med traditionella rengöringsmedel, ättika, bikarbonat och såpa är universalmedel - fixar det mesta t o m äckliga fogar i kaklet i badrummet. Sedan rengör jag vita/ljusa skor - både i tyg och skinn med tandkräm :)

Ättika! Funkar fint som sköljmedel, framförallt på träningskläder som tvättas i låga temperaturer, tar bort all dålig lukt och rengör också tvättmaskinen. Annars så tvättar jag i höga temperaturer när plaggen tillåter, som exempelvis bomull, färger och sådant sätter sig bättre och fäller inte ut lika lätt vid höga temperaturer och kläderna, lakan e t c doftar supergott. Folk som kommer hem till mig brukar säga att det doftar så gott och frågar hur jag gör - tvättar ordentligt och använder minimalt med traditionella rengöringsmedel, ättika, bikarbonat och såpa är universalmedel - fixar det mesta t o m äckliga fogar i kaklet i badrummet. Sedan rengör jag vita/ljusa skor - både i tyg och skinn med tandkräm :)
Instämmer till 100%

Har aldrig hört talas om, vad är det för något?
Togoodtogo kan vara matbutiker, caféer etc son säljer ut en påse med sånt som är nys utgången, ska utgå ur sortiment eller blivit över under dagen som fika, bröd etc. Man betalar tex 40:- och får saker värda 140:-. Finns en app där man kan se vad som finns i ens stad och som man bokar sin påse via.

Smakbox är en prenumeration på en låda med olika produkter som man betalar kanske 200:- för men får produkter värda 400:-. Man kan avsluta när man vill. Jag hade ett erbjudande så betalade 120:- för en box, ska bli spännande att se vad det är i den :)

Och man kan nöja sig med att bara vädra vissa plagg istället för att tvätta efter en användning.

Och man kan nöja sig med att bara vädra vissa plagg istället för att tvätta efter en användning.
Allt som är av ylle är bra att vädra. Jag använder oftast någon form av skjorta eller t-shirt under och då är det helt onödigt att tvätta sönder fina ylleplagg, samma gäller för kavajer. Använder också t-shirt under linneblusar nu på sommaren, så slipper jag tvätta blusarna så ofta och slipper även stryka dem, gäller även klänningar för min del, men då använder jag en tunnare, urringad top med kortare ärm.

Togoodtogo kan vara matbutiker, caféer etc son säljer ut en påse med sånt som är nys utgången, ska utgå ur sortiment eller blivit över under dagen som fika, bröd etc. Man betalar tex 40:- och får saker värda 140:-. Finns en app där man kan se vad som finns i ens stad och som man bokar sin påse via.

Smakbox är en prenumeration på en låda med olika produkter som man betalar kanske 200:- för men får produkter värda 400:-. Man kan avsluta när man vill. Jag hade ett erbjudande så betalade 120:- för en box, ska bli spännande att se vad det är i den :)
Kollade upp det nu. Det var inget för mig. På smartbox kan man se vad andra boxar innehållt andra månader och det var ju mer eller mindre bara snacks, godis, tablettaskar och produkter jag aldrig skulle köpa själv ( oliver, kex, sås på påse osv). På Togoodtogo, var det mesta fikabröd och ett par ställen som erbjöd gårdagens lunch för 79 kr, mat som jag inte ens vet vad det är. Nej, jag hoppas du blir nöjd, men inget jag kommer pröva.

När jag jobbade i hemtjänst, så var det många av de äldre som hängde ut och vädrade sina kläder. Det går ju inte givetvis inte alltid. Jag tvättar ibland plagg som jag haft bara några timmar eller egentligen inte är smutsiga.

Kollade upp det nu. Det var inget för mig. På smartbox kan man se vad andra boxar innehållt andra månader och det var ju mer eller mindre bara snacks, godis, tablettaskar och produkter jag aldrig skulle köpa själv ( oliver, kex, sås på påse osv). På Togoodtogo, var det mesta fikabröd och ett par ställen som erbjöd gårdagens lunch för 79 kr, mat som jag inte ens vet vad det är. Nej, jag hoppas du blir nöjd, men inget jag kommer pröva.
Nä alla tips passar ju inte alla såklart. Och toogodtoogo är ju olika vad man får mellan olika städer, dock får man oftast inte veta i förväg vad man får. Dock säljer dom snabbt slut i min stad så det borde väl betyda att dom är hyffsat bra :)

När jag jobbade i hemtjänst, så var det många av de äldre som hängde ut och vädrade sina kläder. Det går ju inte givetvis inte alltid. Jag tvättar ibland plagg som jag haft bara några timmar eller egentligen inte är smutsiga.
Väldigt vanligt förr att man hängde ut o vädrade kläder. Minns det från min barndom (nä jag är inte 100 år än :facejoy:)

Beställde linser tidigt i måndags morse. 1-2 dagar skulle det ta. Inte ens skickade idag och när jag kontaktade dom så visar det sig att linserna jag använder är slut i lager, och inte bara hos en enstaka försäljare utan överallt där jag letar 😵
Nu visar det sig också att tillverkaren fasar ut vissa styrkor av den här sorten, så jag verkar behöva byta. Då blir det väl ett optikerbesök och börja prova ut nya med då.

Hittade tillslut på lentiamo.se min styrka som ska finnas i lager. 100:- dyrare per öga men vad gör man. Hoppas nu dom är en pålitlig och bra sida, hade bra betyg på trustpilot iaf :folded:

Senast ändrad:
När jag den 12 december 2023 bestämde mig för att sluta spela, var det som att jag fick ett helt annat mindset. Man vet när man vet, som uttrycket säger. Jag visste att det var något annat den gången, en annan vilja. Den envishet som vaknar i mig när nog är nog är totalt orubblig. Det närmar sig ett halvår spelfri för mig och jag har inte haft något att göra med casinon sedan den dagen.
Inför den här lönen var känslan precis likadan. Nog är nog. Jag visste att det skulle bli annorlunda nu. Och första veckan efter lön har också varit just det. Jag håller hårdare i pengarna. Hoppas på att det ska ge mig den ekonomiska ro som jag söker. För trots att många år på löneutmätning eller skuldsanering ligger framför mig, så vill jag ha en bra nivå på ekonomin. Jag kommer fortsätta jobba för det. Oavsett.

Jag hoppas att ni andra som kämpar också tänker er för nu i början av månaden. Slösa inte iväg pengar bara för att lönen kommit in, om ni vet att det brukar vara tufft i slutet av månaden. Kom igen, vi alla är kapabla av att göra förändringar.

Imorgon ska jag åka och köpa lite blommor till balkongen. Vart köper man det billigast, är det på torget eller nåt annat tips? Vill gärna ha lite grönsaksplantor med, förodlade, så hoppas hitta billigt.

Senast ändrad:
Imorgon ska jag åka och köpa lite blommor till balkongen. Vart köper man det billigast, är det på torget eller nåt annat tips? Vill gärna ha lite grönsaksplantor med, förädlade, så hoppas hitta billigt.

Torget? Vilket torg? Vi bor inte alla i samma stad så lite svårt att ge tips då. Bor du i "min" stad har jag bra tips...

Torget? Vilket torg? Vi bor inte alla i samma stad så lite svårt att ge tips då. Bor du i "min" stad har jag bra tips...
Eftersom jag vill vara anonym så kommer jag inte skriva ut vart jag bor. Tänkte mer generellt om folk brukar köpa på torghandel, blomsterland eller typ på jem&fix. Men det fick bli torghandeln i en närliggande stad. :)

Imorgon ska jag åka och köpa lite blommor till balkongen. Vart köper man det billigast, är det på torget eller nåt annat tips? Vill gärna ha lite grönsaksplantor med, förädlade, så hoppas hitta billigt.
Brukar köpa på olika ställen, torget, blomsterhandel och mataffärer. Kvantum brukar ha 5 för hundra på sommarblommor. Jordgubbsplantor har jag köpt fr blomsterlandet.

Brukar köpa på olika ställen, torget, blomsterhandel och mataffärer. Kvantum brukar ha 5 för hundra på sommarblommor. Jordgubbsplantor har jag köpt fr blomsterlandet.
Tack för tips. Hittade fina blommor på en torghandel i grannstaden. Till och med en dahliaplanta. Sen tog jag bussen, två olika, för att ta mig till det ställe med bäst jord till bäst pris. 80 liter jord på bussen var väl mindre smidigt, finns ju inga handtag på säckarna 🙄 Men jag kom iallafall billigt undan. För några år sen i samband med att jag började återhämta mig från utmattning, betalade jag gärna det dubbla för smidighet och tidsbesparing. Just där och då var det absolut värt det och jag hade råd. Idag får jag istället snällt betala med insats och tid för att komma billigt undan. Livet ändå hörni :)

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp