• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Byta bank - Hur gör man?

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 459
Poäng
1 527
Hej på er!
Vet inte om de kanske finns en relevant tråd för de här men då är de bara flytta den :)

Ja är nu inne på att byta bank från Sparbanken till Länsförsäkringar.
Nu till frågan, jag har haft Sparbanken sen ungdom och aldrig bytt bank eller liknande. Så hur gör man? Öppnar man ett nytt konto via hemsidan deras eller måste man ringa / besöka ett kontor för att byta.
Nån som vet om Länsförsäkringar tar full UC vid ansökan om konto?
Vad händer med alla autogiro samt pengar på kontot ?
Avslutas mitt nuvarande konto på Sparbanken automatiskt då eller måste jag själv be om att avsluta det?
Anledningen till att jag vill byta är för att jag har betalt av massa inkasso och kronofogden, då min makes lön kommer in till mitt konto och vi betalar allt från mitt konto så ser kontohistoriken inte så fin ut. Vill nu bli av med de och skaffa mig en ren och fin historik, men vet inte hur man ska tänka och gå tillväga.
Är det något speciellt man behöver tänka på när man byter bank?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Du kan öppna nytt konto online. Du behöver inte besöka ett kontor. Den delen kan jag svara på resterande lite osäker.
 

hypo

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
30 September 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Hej på er!
Vet inte om de kanske finns en relevant tråd för de här men då är de bara flytta den :)

Ja är nu inne på att byta bank från Sparbanken till Länsförsäkringar.
Nu till frågan, jag har haft Sparbanken sen ungdom och aldrig bytt bank eller liknande. Så hur gör man? Öppnar man ett nytt konto via hemsidan deras eller måste man ringa / besöka ett kontor för att byta.
Nån som vet om Länsförsäkringar tar full UC vid ansökan om konto?
Vad händer med alla autogiro samt pengar på kontot ?
Avslutas mitt nuvarande konto på Sparbanken automatiskt då eller måste jag själv be om att avsluta det?
Anledningen till att jag vill byta är för att jag har betalt av massa inkasso och kronofogden, då min makes lön kommer in till mitt konto och vi betalar allt från mitt konto så ser kontohistoriken inte så fin ut. Vill nu bli av med de och skaffa mig en ren och fin historik, men vet inte hur man ska tänka och gå tillväga.
Är det något speciellt man behöver tänka på när man byter bank?
Kan inte heller svara på allt men en del kan vi nog reda ut.
Antingen kan du göra allting själv eller ta hjälp av den nya banken. Det är väldigt vanligt att de är den nya banken som hjälper till att avsluta den gamla, av den enkla anledningen att det är mycket att hålla reda på. Sedan beror det på om du vill byta helt eller bara litegrann, alltså ha kvar en del bra funktioner i gamla banken och som du säger nytt vardagskonto för lön osv på nya.

Med tanke på alla störningar banker har numera skadar det ju inte ha 2 olika ifall problem uppstår men att man har en sk. huvudbank där lön kommer in.
Delvis ska konton avslutas och då behöver du ha startat upp den nya så du vet vart pengarna ska föras över. Har du lån/krediter/försäkringar så ska de antingen avslutas/flyttas eller så behöver ett konto vara kvar för avgifter kring dessa. Ex om du har försäkringar som kräver hälsoförklaring är det bra att teckna upp på nya först, innan du avslutar, om du har hälsoproblem för den kanske bara godkänns till högre kostnad och då är det bra att ha kvar gamla istället.

Ny internetbank och nytt bankid om allt stängs på gamla. Nya kort behöver beställas också.
Autogiron behöver avslutas och anmälas nya på nya banken. Om du har swedbanks/sparbankernas internetbank ser du där vilka autogiron du har och kan även spärra bankid't osv.
SUS anslutning behöver ändras konto för, många betalar ut lön via SUS samt barnbidrag kommer via sus så då behöver du ange ett nytt konto där. det brukar vara rätt enkelt att byta, tar några dagar bara innan det går igenom i systemet och går att göra direkt på swedbanks hemsida med bankid. (SUS = ett utbetalningssystem som många använder)

Det viktigaste jag har lärt mig är att uppdatera information där man angett kontonummer, ex skatteverket. Det kommer man oftast på alldeles för sent..
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 459
Poäng
1 527
Kan inte heller svara på allt men en del kan vi nog reda ut.
Antingen kan du göra allting själv eller ta hjälp av den nya banken. Det är väldigt vanligt att de är den nya banken som hjälper till att avsluta den gamla, av den enkla anledningen att det är mycket att hålla reda på. Sedan beror det på om du vill byta helt eller bara litegrann, alltså ha kvar en del bra funktioner i gamla banken och som du säger nytt vardagskonto för lön osv på nya.

Med tanke på alla störningar banker har numera skadar det ju inte ha 2 olika ifall problem uppstår men att man har en sk. huvudbank där lön kommer in.
Delvis ska konton avslutas och då behöver du ha startat upp den nya så du vet vart pengarna ska föras över. Har du lån/krediter/försäkringar så ska de antingen avslutas/flyttas eller så behöver ett konto vara kvar för avgifter kring dessa. Ex om du har försäkringar som kräver hälsoförklaring är det bra att teckna upp på nya först, innan du avslutar, om du har hälsoproblem för den kanske bara godkänns till högre kostnad och då är det bra att ha kvar gamla istället.

Ny internetbank och nytt bankid om allt stängs på gamla. Nya kort behöver beställas också.
Autogiron behöver avslutas och anmälas nya på nya banken. Om du har swedbanks/sparbankernas internetbank ser du där vilka autogiron du har och kan även spärra bankid't osv.
SUS anslutning behöver ändras konto för, många betalar ut lön via SUS samt barnbidrag kommer via sus så då behöver du ange ett nytt konto där. det brukar vara rätt enkelt att byta, tar några dagar bara innan det går igenom i systemet och går att göra direkt på swedbanks hemsida med bankid. (SUS = ett utbetalningssystem som många använder)

Det viktigaste jag har lärt mig är att uppdatera information där man angett kontonummer, ex skatteverket. Det kommer man oftast på alldeles för sent..
Grymt! Tusen tack för bra svar!! :folded::folded:
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Du kan ju i teorin ha konton hos alla banker samtidigt. Och det är ju inte svårare sen än att man ger ekonomiavdelningen på sitt jobb ett nytt lönekontonummer. Nytt kort får du ju på nån dag och swish, autogiro osv kan du både avsluta enkelt och skaffa nya samma dag. Man kan använda sitt befintliga bankid fortsättningsvis (såvida du inte stänger kontot). Men det går ju också att skaffa nytt omgående.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 459
Poäng
1 527
Så då är ju frågan om Länsförsäkringar tar UC vid ansökan om konto?!?
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Bytte nyligen till LF.
Dom tar som nämnts redan en mini-uc, möjligen en vanlig om du ska ha kreditkort.

När jag sökte fick jag automatiskt avslag pga deras system inte mottag alla mina uppgifter så jag fick besöka mitt lokala kontor för få det upplagt och få login dosa. Debit kort tog lite över en vecka.

Dom KAN flytta alla dina konton, pengar, autogiron osv men det tar sjukt lång tid (vi pratar veckor-månader) så vanligtvis brukar jag göra det själv.

Det jag kan sakna från Nordea som var min "huvud" bank innan, är avsaknaden av stöd för Apple Pay hos LF men jag löste det genom koppla klarnakortet till Apple Pay där jag antingen tar allt på en månadsfaktura hos dom eller automatiskt dra från mitt konto (även om det i regel tar 2-3 bankdagar innan transaktionen sker pga autogiro fördröjningar).

Hoppas det svarar på några frågor annars bara hojta till.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp