• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Byta bank - Hur gör man?

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Så modig du är! Har haft Swedbank i typ 30 år och velat byta men kommer inte till skott och i slutändan tänker jag att alla storbanker är lite samma. Så jag väntar på en uppstickare :)

Sen tycker jag man läser och hör överallt hur lätt det är att byta bank men frågan är om det verkligen är SÅ lätt. Varför ska de kräva tremånaders kontoutdrag? Bara där tar orken slut för min del.
Ja min sparbank har ja väl haft i minst 15 år iallafall, problemet är att jag flyttade för typ 4 år sedan, men inte haft tanke på att byta bank. Så vill jag till mitt bankkontor idag måste jag åka minst 3 mil enkel resa, vilket jag gärna undviker när det finns betydligt närmare.
Men kände bara när jag pratade med henne på LF att jag tröttnade och absolut inte ville bli deras kund.. ännu mindre när hon sa att de inte kunde göra något åt den fulla UC dom tog.. även fast de stog Micro-UC
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
Okej, nu ringde dom från LF..
jag skulle skicka in 3 månaders kontoutdrag och sen ville de se alla mina konton i min bank jag har idag. Efter de är granskat skulle de boka en tid på ett kontor åt mig.
Att de tagit full UC var beklagligt men inget de kunde göra något åt sa hon..

Vafan gör jag nu? Den FF vill jag ha bort!!!
kontaktar jag UC nu eller ? Hjäääälp!!
Säg att du inte har någon bank alls så finns inga utdrag att få. Varför har du inte det frågar dom då kanske.... Av samma anledning som ni inte verkar vilja ha dig som kund har ingen annan heller velat ha dig som kund. :p
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Ja min sparbank har ja väl haft i minst 15 år iallafall, problemet är att jag flyttade för typ 4 år sedan, men inte haft tanke på att byta bank. Så vill jag till mitt bankkontor idag måste jag åka minst 3 mil enkel resa, vilket jag gärna undviker när det finns betydligt närmare.
Men kände bara när jag pratade med henne på LF att jag tröttnade och absolut inte ville bli deras kund.. ännu mindre när hon sa att de inte kunde göra något åt den fulla UC dom tog.. även fast de stog Micro-UC
Ja sa ju ett par gånger att LF är så petiga och hade dom bara i ett år.Återvände till Swedbank och har ingenting att klaga i dagsläge. En tips till dig, behåll ditt bank och bara avsluta din(a) gamla konto och öppna ett nytt konto.Jag gick själv till Swedbank kontor och sa att jag ville avsluta två konto som jag hade hos dom eftersom dom påminner mig om mitt spelmissbruk.Vill öppna ett nytt konto och börja från början…Inga problem sa dom till mig.Det tog sammanlagt en kvart tills dom avslutade och öppnade nytt konto åt mig.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Så modig du är! Har haft Swedbank i typ 30 år och velat byta men kommer inte till skott och i slutändan tänker jag att alla storbanker är lite samma. Så jag väntar på en uppstickare :)

Sen tycker jag man läser och hör överallt hur lätt det är att byta bank men frågan är om det verkligen är SÅ lätt. Varför ska de kräva tremånaders kontoutdrag? Bara där tar orken slut för min del.
Det ÄR lätt. Jag har senaste 5 åren haft 6 olika banker. Och inte fasen har min ekonomi varit toppen alla gånger. I dagsläget har jag 2 olika.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Okej, nu ringde dom från LF..
jag skulle skicka in 3 månaders kontoutdrag och sen ville de se alla mina konton i min bank jag har idag. Efter de är granskat skulle de boka en tid på ett kontor åt mig.
Att de tagit full UC var beklagligt men inget de kunde göra något åt sa hon..

Vafan gör jag nu? Den FF vill jag ha bort!!!
kontaktar jag UC nu eller ? Hjäääälp!!
Alltså vad i helvete. Den banken kändes ju inte supermysig. Välj annan eller ha kvar gamla säger jag.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Verkar ju tyvärr som alla vill ta UC för att ens få ett konto / kort.. utan kredit. Kollade in SEB igår och de vill ta UC för ett debit kort :axelryck:
Vill ju undvika de när man försöker snygga till UC så mycket som möjligt.
En micro UC, ska den synas som en registrerad förfrågan? Den ska väl egentligen inte påverka betyget va ?
Känns som om jag får lägga de här med byte av bank på is lite..
Fick kopian nu i morse och den visar endast anmärkningar och skuldsaldo (men de har jag inget). Men den är registrerad som en förfrågan på Min UC / kreditkollen och betyget gick från 14 till 24,9 :'(:(
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Tillägger här efter lite googling att de verkar ju som informationen de fått från UC är en micro UC. Men den är registrerad som en förfrågan och betyget sköt iväg över 10 %.. vad jag får fram är att en Micro Uc inte ska synas som en förfrågan och heller inte påverka betyget… nått måste ju blitt fel o_O
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Vafan gör jag nu? Den FF vill jag ha bort!!!
kontaktar jag UC nu eller ? Hjäääälp!!
Uc tar inte bort en ff, men borde finnas en kundombudsman på LF hemsida som du kan klaga hos. Men tråkigt dom tog en full på dig.

Det där med utdrag låter märkligt. Det behövde inte jag… kanske skiljer sig mellan kontor till kontor? Ställde du frågan varför dom skulle se det?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Uc tar inte bort en ff, men borde finnas en kundombudsman på LF hemsida som du kan klaga hos. Men tråkigt dom tog en full på dig.

Det där med utdrag låter märkligt. Det behövde inte jag… kanske skiljer sig mellan kontor till kontor? Ställde du frågan varför dom skulle se det?
Ja jag får kika på det..

Nej ja gjorde faktiskt inte det, för ja hade redan bestämt mig att inte gå vidare med dom. Ville ha det smidigt o snabbt och efter UC’n blev jag bara irriterad.
Sen när hon sa att de skulle ha kontoutdrag för 3 månader som de sen skulle granska, därefter boka tid på ett kontor.. kunde räkna med ca 2 månader innan ja får en tid..
så kan inte kalla de snabbt o smidigt o ännu mindre enligt deras hemsida ”bli bankkund på några minuter” :facejoy::facejoy:
Ska kika vidare på ett annat alternativ faktiskt
 

Robma

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
7 Maj 2019
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
48
Poäng
157
Ja jag får kika på det..

Nej ja gjorde faktiskt inte det, för ja hade redan bestämt mig att inte gå vidare med dom. Ville ha det smidigt o snabbt och efter UC’n blev jag bara irriterad.
Sen när hon sa att de skulle ha kontoutdrag för 3 månader som de sen skulle granska, därefter boka tid på ett kontor.. kunde räkna med ca 2 månader innan ja får en tid..
så kan inte kalla de snabbt o smidigt o ännu mindre enligt deras hemsida ”bli bankkund på några minuter” :facejoy::facejoy:
Ska kika vidare på ett annat alternativ faktiskt
Hade samma problem när jag ville byta till LF. De tog en full uc på mig och ville jag skulle komma in på ett kontor. När jag väl var där inne ville de ha kontoutdrag för senaste året. Det fick de då jag varken spelar eller har andra konstiga transaktioner på mitt konto.
De öppnade upp mitt konto. När jag sen skulle göra en överföring av mina sparkonton från Sparbanken så låser LF mina konton där när de mottagit pengarna. Fick sedan fixa med utdrag att det var mina pengar jag fört över. Blev många samtal och mejl. Mina konton var låsta i över 1 vecka.
Så fort de öppnades igen så förde jag tillbaks allt till Sparbanken som jag än idag har kvar.
Rekommenderar ingen LF, otrevligare personal får man leta efter. De behandlade mig som en brottsling när de fick in pengarna från Sparbanken.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp