• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Catalunia Capital har tagit en upplysning på mig - Vad i helvete?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Det är ju som om din hyresvärd varje vecka i ett år hade tagit en upplysning på dig för att du bor i fastigheten, det måste finnas någon rimlighet och anledning till det.
Om du har ett lån och inte missat en betalning så är inte en random upplysning legitimt skäl - annars hade aktörerna använt det bra oftare.

Nja, UCs info är lite annorlunda på området.

"...kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att hen ska ha, eller vara på väg, att ingå ett kreditavtal med dig eller att hen i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om du ska hyra en bostad"

Så UC själva anser tydligen att lån man har i sig kan vara legitimt skäl
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Fick också mail att mitt lån hos Extralånet är överlämnat till Nordiska. Vad innebär detta konkret? Aldrig varit med om en liknande situation tidigare.

Att du blev kund hos nordiska, du ska betala dit.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 795
Mottagna reaktioner
592
Poäng
627
Samma för mig! Har dock en aktiv skuld där men med avbetalningsplan som skötts fullt ut.
Mm skumt. Mejlade dem och frågade varför? Tur nog var det inte UC då hade man ju velat åka och slakta någon. Men ändå...man blir ju bra trött....
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 600
Mottagna reaktioner
2 483
Poäng
1 527
Hur länge kan man tänkas behöva vänta på att förfrågan ska försvinna som de lovade ?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 600
Mottagna reaktioner
2 483
Poäng
1 527
Ska nog höra av mig i slutet på veckan igen och ifrågasätta, de är deras fel då får de rätta till det!
 

Mummht1

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
6 November 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
servlet.ImageServer

Ang kreditupplysningen Extralånet gjorde för någon vecka sedan. Se nedan svar från Bisnode. Detta gillar jag!

Du har varit i kontakt med Bisnode och ifrågasatt Catalunia Capital AB:s skäl för beställd kreditupplysning 2020-10-01.

Kunden har på grund av ett tekniskt fel, från deras sida, beställt en felaktig kreditupplysning på er. Bisnode konstaterar att det saknas legitimt behov för beställt kreditupplysning och förfrågning uppgiften har tagits bort. Kunden har skickat in denna begäran. Förfrågningsuppgiften kommer inte att synas i framtida kreditupplysningar.

Bisnode har påtalat allvarligheten för kunden. För att få tillgång till våra tjänster måste kunden beakta våra villkor samt följa kreditupplysningslagen.


Vi på Bisnode önskar er en fortsatt trevlig dag!


Med vänlig hälsning

Bisnode Kredit AB
Utredning
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 600
Mottagna reaktioner
2 483
Poäng
1 527
servlet.ImageServer

Ang kreditupplysningen Extralånet gjorde för någon vecka sedan. Se nedan svar från Bisnode. Detta gillar jag!

Du har varit i kontakt med Bisnode och ifrågasatt Catalunia Capital AB:s skäl för beställd kreditupplysning 2020-10-01.

Kunden har på grund av ett tekniskt fel, från deras sida, beställt en felaktig kreditupplysning på er. Bisnode konstaterar att det saknas legitimt behov för beställt kreditupplysning och förfrågning uppgiften har tagits bort. Kunden har skickat in denna begäran. Förfrågningsuppgiften kommer inte att synas i framtida kreditupplysningar.

Bisnode har påtalat allvarligheten för kunden. För att få tillgång till våra tjänster måste kunden beakta våra villkor samt följa kreditupplysningslagen.


Vi på Bisnode önskar er en fortsatt trevlig dag!


Med vänlig hälsning

Bisnode Kredit AB
Utredning
Fick precis samma! Mycket bra :)
 

MonteCarlo

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
22 Februari 2019
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Eftersom jag anmälde detta - blev svaret från Bisnode att de påstod att mitt namn inte fanns med på en namnlista Extralån skickat in där förfrågningar skall tas bort.
Svaret från Extralån till Bisnode blev enligt bif fil.
Dessutom av ngn anledning har ytligare en förfrågan dykt upp från Catalunia dagen efter de tog första - det är nog ett tekniskt haveri som pågår .
 

Bilagor

  • 8917DBC9-97B5-4D9B-9BC6-5518D0458934.jpeg
    8917DBC9-97B5-4D9B-9BC6-5518D0458934.jpeg
    227.4 KB · Visningar: 143
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp