• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Cementa, lågkonjunktur

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
243
Poäng
447

Vad tror ni? Kommer de gå åt skogen och det blir värsta lågkonjunkturen på länge? Om cementa lägger ner produktionen på Gotland i oktober så resan i november kommer det endast 1 av 3 hus kunnas bygga, vägarbeten kommer så still.
Jag är jätte nojig då jag jobbar inom plåt branschen och vi gör en massa till nyproduktion. Kommer regeringen att kunna förlänga avtalet med 20 år som cementa vill? Är inte långt till sista oktober
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Det krävs väl speciallagstiftning för att det ska bli något av framöver där, regeringen kan vad jag vet inte överpröva domstolsbeslut utom i vissa speciella fall, typ nåd.
Jag utgår från att man inte löser det där, på samma sätt som man i det tysta håller på att strypa kärnkraften permanent..
Lyssnade lite halvdant på Henrik Jönssons film om det igår, fattar inte regeringen beslut om slutförvar av kärnbränsle innan 31 aug så måste man börja avveckla lite snabbt pga mellanförvaret är fullt. Tror det var så.
Miljöministern hade väl låtit hälsa att man inte ens hade någon tidplan.. då blir det stressigt att då det klart inom 23 dagar..
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
243
Poäng
447
Det krävs väl speciallagstiftning för att det ska bli något av framöver där, regeringen kan vad jag vet inte överpröva domstolsbeslut utom i vissa speciella fall, typ nåd.
Jag utgår från att man inte löser det där, på samma sätt som man i det tysta håller på att strypa kärnkraften permanent..
Lyssnade lite halvdant på Henrik Jönssons film om det igår, fattar inte regeringen beslut om slutförvar av kärnbränsle innan 31 aug så måste man börja avveckla lite snabbt pga mellanförvaret är fullt. Tror det var så.
Miljöministern hade väl låtit hälsa att man inte ens hade någon tidplan.. då blir det stressigt att då det klart inom 23 dagar..

nä, tror inte heller att de kommer lösa detta! Tror det handlar om tvåhundratusen-fyrahundratusen jobb det handlar om!
kommer inte bli roligt denna lågkonjunktur. Frågan är hur snabbt den kommer sätta fart om det blir redan i november!
Ja, har hört lite om det!
måste läsa mer om det! Helt sjukt att det är så tyst om allt! Ska ringa min chef imon och kolla om han har hört något om detta för jag tror minsann de högre nissarna vet säkert! Då vi går under SSAB!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Det är nog ingen som vet så mycket mer, bara spekulationer med olika kvalifikationer..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Det blir i a f ca 11 månader till som verksamheten kan bedrivas.
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Sen kommer ju som vanligt behovet styra marknaden. Ganska så säker på att man i andra länder sitter och kikar på hur man skall kunna möte behovet av ökad import. Det kommer troligtvis bli dyrare med vissa effekter så klart.

Men helt kört borde det nog inte vara även om omställningstiden så klart kan ta tid och också ge negativa effekter.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Senaste nytt: "HD uppger i ett pressmeddelande att de inte ger prövningstillstånd i målet"
Cementas tillstånd går ju ut 31/10 så då får de alltså inte bryta kalk efter detta datum.

Finns att läsa i SVT appen
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
243
Poäng
447
Senaste nytt: "HD uppger i ett pressmeddelande att de inte ger prövningstillstånd i målet"
Cementas tillstånd går ju ut 31/10 så då får de alltså inte bryta kalk efter detta datum.

Finns att läsa i SVT appen
Ja, läste med detta nyss! Men förlängde inte regeringen något? Med åtta månader?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Ja, läste med detta nyss! Men förlängde inte regeringen något? Med åtta månader?
Som jag förstod det så krävdes det ett prövningstillstånd för att kunna gå vidare i ärendet och nu när HD bestämt att inte ge tillståndet så kan man inte bevilja anstånd.

Vet inte om det går att överklaga på ngt sätt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Färdigöverklagat men man gör en tillfällig ändring i miljöbalken som gör produktionen möjligt några månader.

Pratat med bekant i branschen som klargjorde att cement var en hel vetenskap, att recepten man har på betong nu baseras på slitekalk och man måste göra massa tester som tar några månader varje omgång för att betongen ska brinna klart..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp