• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Chans på billån med nystartat jobb?

Nevadamojave

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Juli 2018
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Under några år nu har jag enbart levt på CSN så har inte haft några direkta jobb. Enbart sommarjobb här och där.

Jag ska börja jobba så snart som möjligt tänker jag, gärna en fast tillsvidareanställning.

Det jag undrar är hur bankerna ställer sig till att låna ut pengar till någon som precis skrivit på avtal på sitt jobb och precis börjat arbeta? Är det helt kört tror ni eller kan man skicka in lönespecar och så?

Bilen är ju ändå som säkerhet..

Jag har enbart 150K i CSN lån. Inga andra skulder. 1.8 i betyg hos UC.

Jag ska isåfall sälja min nuvarande skit bil och lägga den som kontantinsats på ungefär 30-40K.

Spannet för bilen jag tittar på ligger mellan 170-210K.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
83
Poäng
236
Det borde gå med kopia på anställningsavtal som visar avtalad lön och ett par lönespecar.
Om det är ett vanligt blancolån så kan det bli svårare. Ett lån med bilen som säkerhet borde vara lättare att få.
Är det inte provanställning du menar? Tillsvidare (fast) blir efter att du klarat provanställningen.

Spara ihop annars ett par månader och köp lite bättre bil kontant. En skön känsla att inte ha några lån.
 

Nevadamojave

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Juli 2018
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Det borde gå med kopia på anställningsavtal som visar avtalad lön och ett par lönespecar.
Om det är ett vanligt blancolån så kan det bli svårare. Ett lån med bilen som säkerhet borde vara lättare att få.
Är det inte provanställning du menar? Tillsvidare (fast) blir efter att du klarat provanställningen.

Spara ihop annars ett par månader och köp lite bättre bil kontant. En skön känsla att inte ha några lån.
Okej. Nej det är inget blancolån utan ett riktigt billån med bilen som säkerhet och 20 % i kontantinsats. Därav min nuvarande bil i inbyte.

Hur många lönespecar kan de begära troM
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
83
Poäng
236
Okej. Nej det är inget blancolån utan ett riktigt billån med bilen som säkerhet och 20 % i kontantinsats. Därav min nuvarande bil i inbyte.

Hur många lönespecar kan de begära troM

Skulle tro att det kommer räcka med anställningsavtalet. Bättre om du kan visa att du fått inkomst några månader i alla fall.
Hör med någon bilförsäljare då de brukar vara rätt insatta i kreditgivningen.
 

Nevadamojave

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Juli 2018
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Skulle tro att det kommer räcka med anställningsavtalet. Bättre om du kan visa att du fått inkomst några månader i alla fall.
Hör med någon bilförsäljare då de brukar vara rätt insatta i kreditgivningen.
Okej låter bra.
När jag hittat bilen jag vill ha och sitter där i bilhallen med försäljaren, blir det besked direkt om lånet beviljas? Hur skickar jag isåfall in anställningsavtal?

Ska absolut höra med en försäljare
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
83
Poäng
236
Okej låter bra.
När jag hittat bilen jag vill ha och sitter där i bilhallen med försäljaren, blir det besked direkt om lånet beviljas? Hur skickar jag isåfall in anställningsavtal?

Ska absolut höra med en försäljare

Ja de brukar kunna ge besked rätt snabbt om ett billån går igenom. Sist jag tog billån så ringde bilförsäljaren ett samtal och efter två minuter så var billånet beviljat.
De kan fråga att du ev behöver komplettera ansökan. Skulle tro att bilförsäljaren har möjlighet att "faxa" in lönespec, anställningsavtal osv.
 

Nevadamojave

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Juli 2018
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Ja de brukar kunna ge besked rätt snabbt om ett billån går igenom. Sist jag tog billån så ringde bilförsäljaren ett samtal och efter två minuter så var billånet beviljat.
De kan fråga att du ev behöver komplettera ansökan. Skulle tro att bilförsäljaren har möjlighet att "faxa" in lönespec, anställningsavtal osv.
Okej det är alltså så det går till.
För jag har fått för mig att när de ansöker om lånet att banken ser föregående årsinkomsten, i mitt fall 54K och tvärnekar direkt utan möjlighet till komplettering eller frågor..
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 681
Mottagna reaktioner
962
Poäng
787
Okej det är alltså så det går till.
För jag har fått för mig att när de ansöker om lånet att banken ser föregående årsinkomsten, i mitt fall 54K och tvärnekar direkt utan möjlighet till komplettering eller frågor..
Det tas ju en kreditupplysning i samband med att försäljaren lägger upp lånet (el gör ansökan kanske är bättre uttryckt) så då blir det ju din inkomst för 2023 som kommer visas. Det beror ju på vilken långivare de samrabetar med oxå tänker jag. Om det blir nej så be försäljaren isf kontakta banken (el du själv på plats hos bilfirman) och att du kan skicka in anst.avt o lönespec.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp