• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Collector inkasso nu hos Intrum Justitia?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Vilka onödiga kostnader är det man råkar ut för då? Trakasserier är det om dom ringer och tjatar och är hotfull.
Inkassobolagen följer de instruktioner dom fått av uppdragsgivarna oavsett hur galna dessa må vara.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Inkassobolagen följer de instruktioner dom fått av uppdragsgivarna oavsett hur galna dessa må vara.
Instruktioner från uppdragsgivarna är vare sig en onödig kostnad eller trakasserier?
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Instruktioner från uppdragsgivarna är vare sig en onödig kostnad eller trakasserier?
Nej, men du skrev det som att inkassobolagen tar vilka instruktioner som
helst från uppdragsgivaren. Om instruktionerna är att ringa och vara på kund så är det ju inte OK. Du skrev : Inkassobolagen följer de instruktioner dom fått av uppdragsgivarna oavsett hur galna dessa må vara.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Nej, men du skrev det som att inkassobolagen tar vilka instruktioner som
helst från uppdragsgivaren. Om instruktionerna är att ringa och vara på kund så är det ju inte OK. Du skrev : Inkassobolagen följer de instruktioner dom fått av uppdragsgivarna oavsett hur galna dessa må vara.

Sådana instruktioner är det nog ingen fara att inkassobolagen accepterar. Det kan finnas instruktioner om att en betalplan får vara max 6 månader tex. Är då skulden 300k blir det drygt 50k i månaden man kan acceptera.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Sådana instruktioner är det nog ingen fara att inkassobolagen accepterar. Det kan finnas instruktioner om att en betalplan får vara max 6 månader tex. Är då skulden 300k blir det drygt 50k i månaden man kan acceptera.
Jasså , det händer ju flera gånger i veckan att folk här på forumet blivit trakasserade av Inkassobolag och sant även att en del utlåningsföretag bedriver ju redan sin verksamhet så, så det är ju inte riktigt sant det heller
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Jasså , det händer ju flera gånger i veckan att folk här på forumet blivit trakasserade av Inkassobolag och sant även att en del utlåningsföretag bedriver ju redan sin verksamhet så, så det är ju inte riktigt sant det heller

Det brukar vara utlåningsbolagen som ringer orimligt mycket. Inkassolagen gäller även dessa vad jag kan se, men ingen tillsyn sker när man driver inkasso för egen räkning.
 

123turgumma

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 Februari 2014
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Så det är alltså kört då med att få till en avbetalningsplan till lägre belopp även efter utslag? Jag hade fått för mig att man kunde deala till sig bättre avtal om man valde att ta en anmärkning. Men har väl fått det om bakfoten då :(
 

Mikee

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
8 Maj 2019
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Mitt lån på entercard gick också dit.. inväntar svar på vad de erbjuder i avbetalning i månaden… när man ser en annan som fått 55k som förslag i månaden så får man ju panik.. om man låter det gå till kfm kan de då neka avbetalning efter utslag med lägre belopp? Eller är det en garanterad chans att få avbetalning på lägre belopp efter utslag?
Jag har dålig erfarenhet av entercard.
Av mig krävde det en stor summa för att inte skicka det till kfm, sen en hög månadsbetalning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp