• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Collector inkasso nu hos Intrum Justitia?

JohanL92

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
14 Februari 2019
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
alltid lyckats bra med gothia :) alltid typ 2-3000 kr månad , medans intrum 10k per månad :) men alla har säkert olika erfarenheter :) gothia är nog min favorit faktiskt :)
Håller med här.
Har faktiskt bara bra saker att säga om Gothia, realistiska avbetalningsplaner, betalningsfria månader och lyssnar på en.
Gothia är min favorit.

Intrum däremot. Jag har aldrig varit med om något liknande. Helt otroliga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Håller med här.
Har faktiskt bara bra saker att säga om Gothia, realistiska avbetalningsplaner, betalningsfria månader och lyssnar på en.
Gothia är min favorit.

Intrum däremot. Jag har aldrig varit med om något liknande. Helt otroliga.
Instämmer med allt :)
 

123turgumma

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 Februari 2014
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Uppdatering om skitbolaget intrum… idag ringde vi Intrum igen då vi fortfarande inte sett att de 13k dragits av från skulden som betalades in till entercard samma dag som de skickades till inkasso.. vi har ju gått med på att betala 38k denna månaden och sedan 5k februari och mars.. när vi häromdagen frågade en handläggare på Intrum så sa hon att vi kunde räkna av de 13k från de 38k do det ses som en inbetalning på skulden. Gött tänkte vi då är det ju knep en tredjedel mindre för oss att betala.. Intrum ville ha in ett underlag på betalningen vilket vi skickade in igår.. idag får vi svar av en annan handläggare på Intrum att oavsett om de pengarna kommer in eller inte så ska de ha 38k av oss oavsett denna månaden.. de 13k kommer bara dras av från totala skulden…
Så nu har vi två handläggare som säger olika.. vi tog saken i egna händer och ringde entercard som mottagit inbetalningen innan den gick till inkasso varpå denna dam säger att de ser inbetalningen och ska meddela Intrum att den är gjord. Vi förklarar situationen för henne och om de orimliga krav som intrum har på oss… hon meddelar att Entercard inte sålt skulden till Intrum ännu? Utan att när de sålt skulden så kommer de 13k att dras av från skulden istället och då trodde även hon att vi behövde betala in 38k oavsett… vi frågade även om Intrum hade rätt att lägga upp sådana hutlösa planer på återbetalning trots att de inte ägde ärendet ännu, men det menar hon på att Intrum själv för bestämma hur de vill ha tillbaka pengar och inte…

så nu till min fråga! Tidigare berättade några av er att intrum driver in skulden efter de krav som lånebolaget anger. Men om de nu inte har de kraven så kan de alltså själva driva in skulden på vilket vis de vill ändå då? Det är alltså intrums krav vi går efter då?
Kan man på något sätt komma förbi detta, är det lagligt rätt av intrum att bestämma hur de vill trots att skulden inte är deras ännu?
Sen tycker jag att det är konstigt att om Remember fortfarande äger lånet/skulden så kan de ändå inte återkalla ärendet trots att de kan se vår enorma inbetalning?
Allting känns så konstigt, men det kanske bara är jag som tycker det?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Uppdatering om skitbolaget intrum… idag ringde vi Intrum igen då vi fortfarande inte sett att de 13k dragits av från skulden som betalades in till entercard samma dag som de skickades till inkasso.. vi har ju gått med på att betala 38k denna månaden och sedan 5k februari och mars.. när vi häromdagen frågade en handläggare på Intrum så sa hon att vi kunde räkna av de 13k från de 38k do det ses som en inbetalning på skulden. Gött tänkte vi då är det ju knep en tredjedel mindre för oss att betala.. Intrum ville ha in ett underlag på betalningen vilket vi skickade in igår.. idag får vi svar av en annan handläggare på Intrum att oavsett om de pengarna kommer in eller inte så ska de ha 38k av oss oavsett denna månaden.. de 13k kommer bara dras av från totala skulden…
Så nu har vi två handläggare som säger olika.. vi tog saken i egna händer och ringde entercard som mottagit inbetalningen innan den gick till inkasso varpå denna dam säger att de ser inbetalningen och ska meddela Intrum att den är gjord. Vi förklarar situationen för henne och om de orimliga krav som intrum har på oss… hon meddelar att Entercard inte sålt skulden till Intrum ännu? Utan att när de sålt skulden så kommer de 13k att dras av från skulden istället och då trodde även hon att vi behövde betala in 38k oavsett… vi frågade även om Intrum hade rätt att lägga upp sådana hutlösa planer på återbetalning trots att de inte ägde ärendet ännu, men det menar hon på att Intrum själv för bestämma hur de vill ha tillbaka pengar och inte…

så nu till min fråga! Tidigare berättade några av er att intrum driver in skulden efter de krav som lånebolaget anger. Men om de nu inte har de kraven så kan de alltså själva driva in skulden på vilket vis de vill ändå då? Det är alltså intrums krav vi går efter då?
Kan man på något sätt komma förbi detta, är det lagligt rätt av intrum att bestämma hur de vill trots att skulden inte är deras ännu?
Sen tycker jag att det är konstigt att om Remember fortfarande äger lånet/skulden så kan de ändå inte återkalla ärendet trots att de kan se vår enorma inbetalning?
Allting känns så konstigt, men det kanske bara är jag som tycker det?

Om dom äger skulden gör dom som dom vill.
Om dom är inkasso följer dom instruktioner, har dom inga så får väl ställa upp de villkor dom ser som lämpliga
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Uppdatering om skitbolaget intrum… idag ringde vi Intrum igen då vi fortfarande inte sett att de 13k dragits av från skulden som betalades in till entercard samma dag som de skickades till inkasso.. vi har ju gått med på att betala 38k denna månaden och sedan 5k februari och mars.. när vi häromdagen frågade en handläggare på Intrum så sa hon att vi kunde räkna av de 13k från de 38k do det ses som en inbetalning på skulden. Gött tänkte vi då är det ju knep en tredjedel mindre för oss att betala.. Intrum ville ha in ett underlag på betalningen vilket vi skickade in igår.. idag får vi svar av en annan handläggare på Intrum att oavsett om de pengarna kommer in eller inte så ska de ha 38k av oss oavsett denna månaden.. de 13k kommer bara dras av från totala skulden…
Så nu har vi två handläggare som säger olika.. vi tog saken i egna händer och ringde entercard som mottagit inbetalningen innan den gick till inkasso varpå denna dam säger att de ser inbetalningen och ska meddela Intrum att den är gjord. Vi förklarar situationen för henne och om de orimliga krav som intrum har på oss… hon meddelar att Entercard inte sålt skulden till Intrum ännu? Utan att när de sålt skulden så kommer de 13k att dras av från skulden istället och då trodde även hon att vi behövde betala in 38k oavsett… vi frågade även om Intrum hade rätt att lägga upp sådana hutlösa planer på återbetalning trots att de inte ägde ärendet ännu, men det menar hon på att Intrum själv för bestämma hur de vill ha tillbaka pengar och inte…

så nu till min fråga! Tidigare berättade några av er att intrum driver in skulden efter de krav som lånebolaget anger. Men om de nu inte har de kraven så kan de alltså själva driva in skulden på vilket vis de vill ändå då? Det är alltså intrums krav vi går efter då?
Kan man på något sätt komma förbi detta, är det lagligt rätt av intrum att bestämma hur de vill trots att skulden inte är deras ännu?
Sen tycker jag att det är konstigt att om Remember fortfarande äger lånet/skulden så kan de ändå inte återkalla ärendet trots att de kan se vår enorma inbetalning?
Allting känns så konstigt, men det kanske bara är jag som tycker det?
Den korta svaren blir att Intrum gör som de vill, tyvärr.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477

JohanL92

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
14 Februari 2019
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Fick nyss svar på mitt ärende med Santander-lånet som hamnade hos de och som de ville att jag skulle lösa med ett nytt lån.
De vill ha in 5000kr direkt och sedan en 6 månaders avbetalningsplan på 2500kr i månaden.
 

Bilagor

  • 8BFF388B-D9AD-4766-8607-B275CB72625A.jpeg
    8BFF388B-D9AD-4766-8607-B275CB72625A.jpeg
    244 KB · Visningar: 21

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Fick nyss svar på mitt ärende med Santander-lånet som hamnade hos de och som de ville att jag skulle lösa med ett nytt lån.
De vill ha in 5000kr direkt och sedan en 6 månaders avbetalningsplan på 2500kr i månaden.
Men var det för Collector lånet de ville ha 50 000 först?
 

JohanL92

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
14 Februari 2019
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Men var det för Collector lånet de ville ha 50 000 först?
Ja men precis, där ville de ha 50000kr först.
Nu får de 7500kr i 2 månader, sen får vi se vad som händer.

Intrum är verkligen det inkassobolaget som hotat med KFM mest.
De verkar vara besatta av att få dumpa mig hos KFM, trots att jag förklarat att jag har en liten grabb på 16 månader här hemma och en ny i magen på min fru. Oerhört obehagliga.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp