- Meddelanden
- 4 599
- Mottagna reaktioner
- 4 608
- Poäng
- 2 947
Gothia Inkasso
För mig tog det 102 dagar totalt från att fakturan hade förfallodatum tills Gothia inkasso tog upp ärendet.
132 dagar totalt från att fakturan förföll till att jag fick delgivning av KFM (30 dagar efter inkassoärendet öppnades)
Vågar dock inte uttala mig om det är på rutin eller om det är olika från fall till fall. Men en fingervisning på ungefär hur länge det tar.
102 dagar från idag skulle innebära fredag 22 mars till inkasso om jag räknar rätt. +-1 dag
Jag hade ingen kontakt med varken Lumify eller Gothia. Så kanske går att förhala lite längre om man ex kontaktar Lumify när det närmar sig dag 100 och lovar pengar om någon vecka.
För mig tog det 102 dagar totalt från att fakturan hade förfallodatum tills Gothia inkasso tog upp ärendet.
132 dagar totalt från att fakturan förföll till att jag fick delgivning av KFM (30 dagar efter inkassoärendet öppnades)
Vågar dock inte uttala mig om det är på rutin eller om det är olika från fall till fall. Men en fingervisning på ungefär hur länge det tar.
102 dagar från idag skulle innebära fredag 22 mars till inkasso om jag räknar rätt. +-1 dag
Jag hade ingen kontakt med varken Lumify eller Gothia. Så kanske går att förhala lite längre om man ex kontaktar Lumify när det närmar sig dag 100 och lovar pengar om någon vecka.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 270
- Mottagna reaktioner
- 86
- Poäng
- 246
Med post? Gick det att få annan avbetalningsplan då?Släppte båda den 16:e förra månaden och fick idag ifrån deras egna "inkasso" känns som det går rätt snabbt :/
- Meddelanden
- 73
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Fick på mejlen, skickas som många skriver till gothia sen men känns som det går fort!Med post? Gick det att få annan avbetalningsplan då?
- Meddelanden
- 83
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Efter 90 dagar sa Lumify upp krediten sedan tog det 14 dagar innan Gothia skickade brev i kivra.
Hört att gothia ska va bra men dom va helt bestämda på att det va Max 12 månaders avbetalningsplan som gäller så det blev en hög plan som jag ska börja betala nu i december men vet i fan om jag kommer klara av den framåt. Frågan är hur fort gothia skickar till KFM? Och hur lång tid tar det innan det börjar utmäta på lönen..
Hört att gothia ska va bra men dom va helt bestämda på att det va Max 12 månaders avbetalningsplan som gäller så det blev en hög plan som jag ska börja betala nu i december men vet i fan om jag kommer klara av den framåt. Frågan är hur fort gothia skickar till KFM? Och hur lång tid tar det innan det börjar utmäta på lönen..
- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 167
fick detta idag av CredifiSläppte båda den 16:e förra månaden och fick idag ifrån deras egna "inkasso" känns som det går rätt snabbt :/
Tack för ditt mail!
Ditt ärende är förnärvarande hos vår inkassoavdelning. Vid helt utebliven betalning skickas ditt ärende vidare till Kronofogdemyndigheten.
- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 167
fick detta från Credifi idag när jag frågade vilket inkasso bolag dom skickar skulden tillEfter 90 dagar sa Lumify upp krediten sedan tog det 14 dagar innan Gothia skickade brev i kivra.
Tack för ditt mail!
Ditt ärende är förnärvarande hos vår inkassoavdelning. Vid helt utebliven betalning skickas ditt ärende vidare till Kronofogdemyndigheten.
Är det bara ett hot om kf?
- Meddelanden
- 83
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Jag fick också något sådant men det stod att det kan gå vidare till kronofogdemyndigheten. Jag mailade dem och frågade om de skickar till inkasso el kronofogden då det var oklart med det där. Då svarade dom att dom inte behöver skicka till inkasso och inget mer.
dock kom det till gothia förra veckan så tydligen va de en fuling från deras sida att skrämma folk …Ångrar att man tog denna skit från början men men…
dock kom det till gothia förra veckan så tydligen va de en fuling från deras sida att skrämma folk …Ångrar att man tog denna skit från början men men…
- Meddelanden
- 4 599
- Mottagna reaktioner
- 4 608
- Poäng
- 2 947
Det går till Gothia först. Och det tar ett par månader. Inget att vara orolig överfick detta idag av Credifi
Tack för ditt mail!
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Samma här.Jag fick mejl från Lumify nu att dom har slutat med extern inkasso och endast använder sig av intern inkasso.
- Meddelanden
- 1 394
- Mottagna reaktioner
- 590
- Poäng
- 597
Samma här.Samma här.
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 56
- Poäng
- 177
Jag fick också att dom slutat med extern inkasso från Lumify. Men inte fått något sådant från Credifi, och dom tillhör ju samma? Är det bara för att skrämmas? Jag hoppas på att det går till Gothia så att jag kan få en chans att faktiskt betala av
Vad händer om det går till kronofogden? Kan man få en avbetalningsplan hos dem? Eller vad händer?
Vad händer om det går till kronofogden? Kan man få en avbetalningsplan hos dem? Eller vad händer?
- Meddelanden
- 83
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Nej ni skojar....
|
|
|
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD][/TR]
[/TABLE]
[/TR]
[/TABLE]
- Meddelanden
- 14
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 6
Är det som de försöker skrämmas? Kan man kontakta Gothia och höra?
- Meddelanden
- 270
- Mottagna reaktioner
- 86
- Poäng
- 246
Oj! Vad händer när man kontaktar dem då? Erbjuder de någon avbetalningsplan?[/TD]
[TR]
[TD][TABLE]
[TR]
[TD]
[TH]
Bästa kund,
Vi skriver till dig för att påminna dig om att du har en obetald faktura hos oss på Credifi. Vi vill att du betalar den omgående för att undvika ytterligare kostnader och konsekvenser.
Vi vill även informera dig om att vi har slutat använda externt inkassobolag och bedriver nu egeninkasso i sin helhet. Det innebär att vi själva hanterar alla ärenden som är försenade eller obetalda. Vi gör detta för att kunna erbjuda dig en bättre service och ett mer personligt bemötande.
Om du inte kan betala din faktura ber vi dig att kontakta oss snarast.
Om du inte kontaktar oss eller betalar din faktura, kommer ditt ärende att överlämnas för betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten. Det kan leda till att du får en betalningsanmärkning som påverkar din kreditvärdighet negativt och att din skuld ökar med ränta och avgifter.
Vi hoppas att du tar detta på allvar och återkommer till oss så fort som möjligt. Vi vill hjälpa dig att lösa din situation och undvika onödiga konsekvenser.
Inkasso:
[/TH]
[/TD]
[/TR]
[/TR]
[/TABLE]
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 56
- Poäng
- 177
Jag mailade också, de skrev att ingen betalningsplan var möjligt, eller att skjuta upp betalning. Men jag kunde gärna kontakta dom på telefon för att se över mina möjligheter… Vilka möjligheter då undrar jag? Dom har ju redan sagt nej till en ny avbetalningsplanSamma här, har mailat dem nu för att fråga om avbetalningsplan är möjligt el hur det ser ut.
- Meddelanden
- 270
- Mottagna reaktioner
- 86
- Poäng
- 246
Oj detta ställer till det rejält. Hur snabba var de på att skicka till sitt ”eget” ?Jag mailade också, de skrev att ingen betalningsplan var möjligt, eller att skjuta upp betalning. Men jag kunde gärna kontakta dom på telefon för att se över mina möjligheter… Vilka möjligheter då undrar jag? Dom har ju redan sagt nej till en ny avbetalningsplan
- Meddelanden
- 73
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Är rädd för att det inte är detär detta för att skrämmas samt hota till det lite?
- Meddelanden
- 724
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
KFM beviljar aldrig utan ev uppgörelse ska göras med inkasso eller till den msn har skulden. Trist för er alla om det ändratsOm man hamnar hos kronofogden då? Kan man få en avbetalningsplan där? Eller är det löneutmätning mm direkt?

- Meddelanden
- 83
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Tack för ditt mail!
Det stämmer att vi numer driver eget inkassobolag.
Hela ditt lån har förfallit till total betalning.
Inkommer inte betalningen innan 29/12 kommer ditt ärende dessvärre att gå vidare till Kronofogdemyndigheten .
Totalt belopp att betala är: 35629 kr per dagens datum.
Du kan även välja att betala samtliga förfallna fakturor belopp: 16 950 kr per dagens datum
på så sätt ligger du i fas med din betalplan.
Tack för att valt Credifi!
Vi hoppas att du är nöjd med vår service.Har du några frågor eller funderingar är du alltid
välkommen att kontakta vår kundtjänst på 08 12 11 18 11 eller [email protected].
Det stämmer att vi numer driver eget inkassobolag.
Hela ditt lån har förfallit till total betalning.
Inkommer inte betalningen innan 29/12 kommer ditt ärende dessvärre att gå vidare till Kronofogdemyndigheten .
Totalt belopp att betala är: 35629 kr per dagens datum.
Du kan även välja att betala samtliga förfallna fakturor belopp: 16 950 kr per dagens datum
på så sätt ligger du i fas med din betalplan.
Tack för att valt Credifi!
Vi hoppas att du är nöjd med vår service.Har du några frågor eller funderingar är du alltid
välkommen att kontakta vår kundtjänst på 08 12 11 18 11 eller [email protected].
- Meddelanden
- 83
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Det är intressant när man tittar i Mail historiken så hade jag Mail om att lånet kommer gå till extern inkasso den 21/12 om jag inte betalat. Mailet kom den 2/12 så de måste ha gjort en helomvändning på 10 dagar känns inte ok
- Meddelanden
- 270
- Mottagna reaktioner
- 86
- Poäng
- 246
Usch!!!!Ingen betalplan hos lumify. Direkt till kronofogden fick jag till svar.
- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 167
- Meddelanden
- 152
- Mottagna reaktioner
- 53
- Poäng
- 176
Fick mitt lumify uppsagt idag. Där står det att det "kan" komma att gå till kf. Inte att det ska. Undrar om alla som fått detta mail enbart ligger efter med 1 betalning? På mitt Credify ligger jag efter med 2 betalningar och fick för ngn dag sedan att det kommer att gå till externt inkasso om jag inte betalar. En tanke bara
- Meddelanden
- 152
- Mottagna reaktioner
- 53
- Poäng
- 176
Känns spontant som fake. De har väl alltid haft sitt egna s.k inkasso. Inget nytt de börjat med direkt.
- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 167
ligger efter med 1 snart 2st med mitt Lumify, Ligger efter med 51 dagar med mitt CredifiFick mitt lumify uppsagt idag. Där står det att det "kan" komma att gå till kf. Inte att det ska. Undrar om alla som fått detta mail enbart ligger efter med 1 betalning? På mitt Credify ligger jag efter med 2 betalningar och fick för ngn dag sedan att det kommer att gå till externt inkasso om jag inte betalar. En tanke bara
- Meddelanden
- 152
- Mottagna reaktioner
- 53
- Poäng
- 176
Jag har dessutom inte fått detta nya mail
- Meddelanden
- 4 599
- Mottagna reaktioner
- 4 608
- Poäng
- 2 947
Låter som stora kostnadsbesparingar om man kapar Gothia. Dessa var då för mig de första som jag slutade betala på, som många andra.
Skulle inte förvåna mig om Luma Finans (Lumify/Credifi/Binly) går i konken snart om tillräckligt många släpper dom, vilket dom förtjänar.
Uppläggningsavgift (vid varje uttag som läggs på om jag kommer ihåg rätt) och ränta: Bortsett från avi-avgiften dom tar och alla möjliga förseningskostnader
'
Skulle inte förvåna mig om Luma Finans (Lumify/Credifi/Binly) går i konken snart om tillräckligt många släpper dom, vilket dom förtjänar.
Uppläggningsavgift (vid varje uttag som läggs på om jag kommer ihåg rätt) och ränta: Bortsett från avi-avgiften dom tar och alla möjliga förseningskostnader
- Meddelanden
- 270
- Mottagna reaktioner
- 86
- Poäng
- 246
Någon som vet om detta är fakta? Eller bara skrämsel?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.