Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Credifi och Lumyfi, vad har de för inkasso?

Låter som stora kostnadsbesparingar om man kapar Gothia. Dessa var då för mig de första som jag slutade betala på, som många andra.
Skulle inte förvåna mig om Luma Finans (Lumify/Credifi/Binly) går i konken snart om tillräckligt många släpper dom, vilket dom förtjänar.

Uppläggningsavgift (vid varje uttag som läggs på om jag kommer ihåg rätt) och ränta: Bortsett från avi-avgiften dom tar och alla möjliga förseningskostnader

Visa bilaga 3737

Visa bilaga 3738'
Frågade Gothia om dom fortfarande tar hand om Credifi och lumyfi som inkasso, och gothia skrev såhär till mig

Hej Simon,
tack för ditt mejl.

Ja det stämmer att vi gör det.

Önskar dig en fin dag.

Med vänlig hälsning
Sofie

Frågade Gothia om dom fortfarande tar hand om Credifi och lumyfi som inkasso, och gothia skrev såhär till mig

Hej Simon,
tack för ditt mejl.

Önskar dig en fin dag.

Med vänlig hälsning
Sofie
Så då får man hoppas att det bara är för att skrämmas som dom håller på då. Vore ju en stor lättnad. Man har ju verkligen lärt sig något när det gäller att ha med Lumify och Credifi att göra…

Var precis som jag trodde. Riktigt riktigt fult gjort av Luma igen. Inte första och säkert inte sista gången. Vilket jävla pajasföretag. Skulle vilja se en riktig bank hålla på så här, typ Handelsbanken eller SEB.

Hej Simon,
tack för ditt mejl.

Önskar dig en fin dag.

Med vänlig hälsning
Sofie
Hoppas inte Gothia menar endast pågående ärenden och inte nya. Vore synd om man tror att det ska skickas ditt men hamnar hos kronofogden

Tänker man på detta så förefaller det som vansinne att inte använda sig av externt inkasso. Skicka till KF och det tar säkert 6 månader innan pengar börjar trilla in med löneutmätning. Inkasso går ju bra mkt snabbare. Tror även att Luma är bra nära att gå under med tanke på deras resultat och antalet som släpper deras krediter, så att få in pengar måste vara A och O.

Hoppas inte Gothia menar endast pågående ärenden och inte nya. Vore synd om man tror att det ska skickas ditt men hamnar hos kronofogden
Är dessvärre så. Fick detta svar från dem.

"Samarbetet med Luma Finans har sagts upp från och med 2023-12-10.

Det vi har i systemet kommer vi fortsätta arbeta med, men vi kommer inte importera nya ärenden.

Elin

Receptionen | Operational Support"

Jag är i kontakt med både Binly och Credifi i nuläget, jag ligger ca 45 dgr efter i betalning. De har ingen av dem, ngt samarbete med inkassobolag externt. De verkar inte heller vilja lösa avbetalningsplaner med sina kunder, så om man inte kan betala så går det vidare till Kronofogden. Dem tar den enkla vägen. Uselt tycker jag.

Jag är i kontakt med både Binly och Credifi i nuläget, jag ligger ca 45 dgr efter i betalning. De har ingen av dem, ngt samarbete med inkassobolag externt. De verkar inte heller vilja lösa avbetalningsplaner med sina kunder, så om man inte kan betala så går det vidare till Kronofogden. Dem tar den enkla vägen. Uselt tycker jag.
Man får varna om dem, gå ut med att man pga deras villkor riskerar att hamna hos KFM och att de är ett rena rama bedrägeriföretag. Förstår inte hur man kan vilja jobba för ett sånt företag. Hur kan man sova om nätterna? Vidrigt!

Är det någon som vet hur processen ser ut när man hamnar hos KFM?
Jag har till den 21/12 på mig att betala ett lägsta belopp till lumify, jag hoppas och ber att lönen kommer då (det gjorde den förra året). Hur går det till när man tagit emot brevet från KFM betalar man till dom eller är det lumify man ska kontakta då? Har försökt läsa mig till det men jag förstår inte riktigt.
Jag kommer få en summa pengar 2a veckan i januari och kommer isf kunna betala av min kvarvarande skuld. Så skulden blir hur som färdig betald i januari.

Till alla i den här situationen. Ta er tid och räkna ut maxbelopp vad de kan ta ut i räntor och avgifter så ni har koll på det. Kan aldrig bli mer än vad ni lånat. Luma kommer garanterat inte sluta debitera oavsett om det ligger hos KF eller inte.

Är dessvärre så. Fick detta svar från dem.

"Samarbetet med Luma Finans har sagts upp från och med 2023-12-10.

Det vi har i systemet kommer vi fortsätta arbeta med, men vi kommer inte importera nya ärenden.

Elin

Receptionen | Operational Support"
Är det någon som vet hur processen ser ut när man hamnar hos KFM?
Jag har till den 21/12 på mig att betala ett lägsta belopp till lumify, jag hoppas och ber att lönen kommer då (det gjorde den förra året). Hur går det till när man tagit emot brevet från KFM betalar man till dom eller är det lumify man ska kontakta då? Har försökt läsa mig till det men jag förstår inte riktigt.
Jag kommer få en summa pengar 2a veckan i januari och kommer isf kunna betala av min kvarvarande skuld. Så skulden blir hur som färdig betald i januari.
Hur många dagar är du sen?

Till alla i den här situationen. Ta er tid och räkna ut maxbelopp vad de kan ta ut i räntor och avgifter så ni har koll på det. Kan aldrig bli mer än vad ni lånat. Luma kommer garanterat inte sluta debitera oavsett om det ligger hos KF eller inte.
Om man lånat tex 50 000 kan(ska)inte betala mer än 100.000kr?

Hur menar du? Är ganska grön på detta

Om man lånat tex 50 000 kan(ska)inte betala mer än 100.000kr?
Japp det stämmer...med alla avgifter och ränta. Det finns lag på det, men det efterlevs nog inte så bra så länge ingen anmärker på det. Så bara ta fram och börja räkna. Speciellt ni som har Viaconto, de har ju sjuka avgifter varje månad.

Japp det stämmer...med alla avgifter och ränta. Det finns lag på det, men det efterlevs nog inte så bra så länge ingen anmärker på det. Så bara ta fram och börja räkna. Speciellt ni som har Viaconto, de har ju sjuka avgifter varje månad.
Men vad gör man i fall de fortsätter ta betalt, vem anmäla till?

Betala bara amortering. Resten får de ta i tingsrätten vilket de förlorar. Du behöver alltså inte anmäla till någon.
Hänger inte riktigt med, så om skulden går till kronofogden är den väl hos dem? Kan den fortsätta växa på 2 håll?

Det spelar som sagt ingen roll var skulden ligger, högkostnadskrediter har en lag som säger att max dubbelt får det kosta vad du lånat. Lånar du 5000 då är det stopp med räntor och avgifter vid 10 000..

Hur har det gått för alla? Fortfarande samma svar från Credifi och Lumify att de ska skicka till KF istället för inkasso? Någon som vet om det går att förhala att det går till inkasso genom att betala en del av summan de begär in?
Så man kan bevisa att man försöker sitt bästa, men det struntar väl det företaget i.. Jag undrar mest hur sådana människor har samvete och om de mår bra över hur de förstör för andra människor.
Någon borde skicka in till tidningar mm och berätta om vad de gör, särskilt att de tar bort inkasso och medvetet skickar sina kunder direkt till KF

Hur har det gått för alla? Fortfarande samma svar från Credifi och Lumify att de ska skicka till KF istället för inkasso? Någon som vet om det går att förhala att det går till inkasso genom att betala en del av summan de begär in?
Så man kan bevisa att man försöker sitt bästa, men det struntar väl det företaget i.. Jag undrar mest hur sådana människor har samvete och om de mår bra över hur de förstör för andra människor.
Någon borde skicka in till tidningar mm och berätta om vad de gör, särskilt att de tar bort inkasso och medvetet skickar sina kunder direkt till KF
Jag hade gjort upp en budget där jag hade 3000 kr att betala ghotia med (min sista utväg) men med tanke på detta så förbereder jag mig nu på kronofogden och löneutmätning! Skall släppa allt denna månad, någon som vet hur lång tid det tar ifrån att skulden landar hos kronofogden tills man får löneutmätning?
Några andra tips fram till löneutmätningen?
Hur går det för dig?

Jag hade gjort upp en budget där jag hade 3000 kr att betala ghotia med (min sista utväg) men med tanke på detta så förbereder jag mig nu på kronofogden och löneutmätning! Skall släppa allt denna månad, någon som vet hur lång tid det tar ifrån att skulden landar hos kronofogden tills man får löneutmätning?
Några andra tips fram till löneutmätningen?
Hur går det för dig?
Jag vet inte din skuld men jag har en liknande sits. Min plan är att betala allt på 4 månader, men inte förrän i feb. Så jag måste alltså hålla undan löneutmätning ett tag. Mitt lån kan i teorin först skickad till KF 12 januari så 4 månader måste jag trolla. Planen är att först förhala delgivning, alltså invänta en delgivningsman. Sedan tänker jag bestrida och då kanske det kan gå. Problemet är bara att jag måste komma på ngn saklig grund hos Tingsrätten. Kanske att jag inte fått uppsägningen, för de skickar inte rek utan mailar samt sms. Båda dessa hamnar i mitt fall i spam, som jag i o f s kollar på. En annan tanke är att bestrida p g a otillräcklig information. Inte någonstans på deras sida står hur mkt jag faktiskt lånat, enbart amortering och ränta samt avgifter. I posten amortering ingår även förlängningsavgift utan att den specificeras. Men jag måste tänka till här.
Någon annan som har någon bra idé att använda som saklig grund mot ett krav, alltså bara för att vinna tid??

Jag vet inte din skuld men jag har en liknande sits. Min plan är att betala allt på 4 månader, men inte förrän i feb. Så jag måste alltså hålla undan löneutmätning ett tag. Mitt lån kan i teorin först skickad till KF 12 januari så 4 månader måste jag trolla. Planen är att först förhala delgivning, alltså invänta en delgivningsman. Sedan tänker jag bestrida och då kanske det kan gå. Problemet är bara att jag måste komma på ngn saklig grund hos Tingsrätten. Kanske att jag inte fått uppsägningen, för de skickar inte rek utan mailar samt sms. Båda dessa hamnar i mitt fall i spam, som jag i o f s kollar på. En annan tanke är att bestrida p g a otillräcklig information. Inte någonstans på deras sida står hur mkt jag faktiskt lånat, enbart amortering och ränta samt avgifter. I posten amortering ingår även förlängningsavgift utan att den specificeras. Men jag måste tänka till här.
Någon annan som har någon bra idé att använda som saklig grund mot ett krav, alltså bara för att vinna tid??
Usch för dessa företag även om det är en annan som är dum i huvudet, låter som du tänkt ett tag! Jag har i grund o botten ett spelmissbruk och min skuld hos luma finans är inte super stor men känner att psyket inte klarar mer efter pusslande och återfall i flera år! Så detta fick mig att bara släppa allt och börja bearbeta migsjälv, enligt kronofogden kan den ej ta av min lön och mina utgifter (2 barn hyra osv) får alltså behålla hela lönen men skall se till att fixa extra jobb osv för att kunna betala något iaf!

Hur långt tid har det tagit för er innan krediten hos Credifi och Lumify har sagts upp? Hur många dagar låg ni då efter med.ä betalningen?
Ich ni som inte har fått den uppsagd än, hur många dagar ligger ni efter?
Jag ligger på ca 50 dagar efter på båda dessa

Hur långt tid har det tagit för er innan krediten hos Credifi och Lumify har sagts upp? Hur många dagar låg ni då efter med.ä betalningen?
Ich ni som inte har fått den uppsagd än, hur många dagar ligger ni efter?
Jag ligger på ca 50 dagar efter på båda dessa
62 dagar sedan kom uppsagd kredit i mail samt sms. Så du bör få det om 1.5 till 2 veckor. Hoppas verkligen fler kommer jävlas så mkt det går med detta skitbolag och förhala och bestrida. Kom även ihåg att räkna ut vad ni betalat totalt i avgifter och ränta. Ni kan inte enbart utläsa detta på posten amortering. Så ta det ni faktiskt fått ut på konto, låt säga 10 000. När ni betalat 20 000 så är det stopp. Då får de inte ta ut mer avgifter och räntor. Om de gör det, vilket de garanterat kommer göra så bestrid detta. Först till Luma och sedan till KF samt TR.

Gäller ju såklart alla högkostnadskrediter. Tänker framför allt på Viaconto med deras sjuka avgift på över 300 kr per månad. Där går det fort.

62 dagar sedan kom uppsagd kredit i mail samt sms. Så du bör få det om 1.5 till 2 veckor. Hoppas verkligen fler kommer jävlas så mkt det går med detta skitbolag och förhala och bestrida. Kom även ihåg att räkna ut vad ni betalat totalt i avgifter och ränta. Ni kan inte enbart utläsa detta på posten amortering. Så ta det ni faktiskt fått ut på konto, låt säga 10 000. När ni betalat 20 000 så är det stopp. Då får de inte ta ut mer avgifter och räntor. Om de gör det, vilket de garanterat kommer göra så bestrid detta. Först till Luma och sedan till KF samt TR.
Okej, vad har hänt efter att du fick att din kredit är uppsagd? Vad har dom meddelat dig? Att det skickas till KF?

Jag förstår inte riktigt, är det stopp på allt, man slutar betala helt?

Någon här som vill uppdatera gällande deras lån som förfallit/antal dagar försenat och vad som hänt? Någon fått svar från dessa företag vad som gäller?? Kommer bli 36 dagar sen med mina betalningar och ifall det skickas till externt inkasso så vill jag släppa helt, annars onödigt sitta betala om de ska hålla på jävlas så mycket

Ringde till Gothia och pratade med dom. Har både lån hos credifi och lumify som har förfallit med 3 månader. Hon från Gothia inkasso tyckte att det var konstigt att Lumify och Credifi skulle skicka detta vidare till kronofogden på direkten och sa att mina fakturor skulle skickas dit men att hon inte garanterar något då de kan skicka till ett nytt inkasso bolag. Ringde även sen till credifi och lumify och frågade och där sa dom att min kredit skulle skickas vidare till KFM om 1 månad ifall jag inte betalar hela summan på mitt lån.

är det någon som fått skickat till KFM på direkten än?

Nu är jag inte riktigt med. Vad menade hon med att fakturorna skulle skickas dit? Till Gothia eller KF?

Nu är jag inte riktigt med. Vad menade hon med att fakturorna skulle skickas dit? Till Gothia eller KF?
hon menade att fakturorna skulle skickas till Gothia men hon kunde inte med 110% säkerhet garantera det.

Undrade mest om någon fått KFM på direkten. Skulle vara tacksam för svar

Nu är jag ännu mer konfunderad. I en annan tråd för ngn vecka sedan sa Gothia att de ju inte längre har Luma...undrar va fan som gäller???

Nu är jag ännu mer konfunderad. I en annan tråd för ngn vecka sedan sa Gothia att de ju inte längre har Luma...undrar va fan som gäller???
Har varit i kontakt med gothia inkasso som sa att de ej samarbetar med Luma från och med årsskiftet nu som varit.

Ja precis. När var du i kontakt med Gothia? Vet faktiskt inte vad jag ska tro. Men om 10 dagar så ska de skicka mitt till KF säger de. Lovar att återkomma vad som sker. Är väl först då vi får 100% svar om nu ingen blir skickad tidigare vill säga

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp