Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Då får vi se var detta slutar.

Förklara mer :). Om man får maxbeslut, innebär det att man har ett belopp av lönen man får behålla och så tar KFM allt man tjänar utöver. Men då är det väl lönen som arbetsgivaren betalar ut? Om det kommer pengar från annat håll så hänger det inte ihop med löneutmätningen?
Ingen expert men så har jag förstått det. Maxbeslut drar dom allt över förbehåll från arbetsgivaren. Från annat håll vet jag inte?

PS. Jag kan alltså ansöka om valfritt belopp att få utbetalt men max 2,5 prisbasbelopp som för 2026 är 60.500.
Tanken slog mig att jag kanske bara skulle ansöka om att få 50.000 utbetalt… Det är ju dessutom en summa mindre än 5.000kr/månaden så kanske något man inte skulle behöva rapportera in? Jag vet inte, kanske bara är ute på jävligt tunn is nu.

I dag kom brev från KFM om att ange inkomster och utgifter för löneutmätning. Det kändes i magen… senast 3/11 ska jag ha skickat in svar.

2025
*April (30) Släppte Nordax

*Maj (30) Släppte Brocc, Avida, Fairlo

*Juni (30) Släppte Klarna, Qliro, Elpy, Walley

*Juli (30) Släppte EnterCard

*Augusti (24) Delgivning Nordax, Brocc

*September (8) Ansökan om skuldsanering

*September (17) Beslut om utslag Nordax
*September (17) Beslut om utslag Brocc

*September (29) Underrättelse om skuld att betala Nordax

*Oktober (15) Underrättelse om skuld att betala Brocc

*Oktober (20) Brev från KFM ange inkomst/utgift Löneutmätning

I dag kom brev från KFM om att ange inkomster och utgifter för löneutmätning. Det kändes i magen… senast 3/11 ska jag ha skickat in svar.
Vänta till efter Oktobers lön landat på kontot med att skriva och skicka in inkomstdokumentet om du vill med stor säkerhet behålla Oktober lön. Löneutmätningsbesked brukar komma redan inom 1-2 dagar efter man skriver under. Även om lönekörningen har gjorts så skulle detta kunna gå att ändra fram till utbetalning.

Vänta till efter Oktobers lön landat på kontot med att skriva och skicka in inkomstdokumentet om du vill med stor säkerhet behålla Oktober lön. Löneutmätningsbesked brukar komma redan inom 1-2 dagar efter man skriver under. Även om lönekörningen har gjorts så skulle detta kunna gå att ändra fram till utbetalning.
Tack! Tänkte faktiskt inte skicka in förrän sista oktober. Kommer bli otroligt tufft framöver ekonomiskt. Det har det visserligen varit i många år men nu blir det tufft på ett helt annat sätt. Långt kvar till ett eventuellt besked om skusa.
Livrädd att bli av med bilen…. Fy så jobbigt.
Lite ”dåligt” planerat av mig detta, innan jul…

En annan fråga. Jag är anställd på vikariat. Får med största sannolikhet förlängt men OM jag inte skulle få det, upphör löneutmätning, ska man meddela, rapportera, ompröva eller vad gör man?

Och. Jag har ett barn som är skriven hos mig men just nu studerar utomlands (Myndig). Fram till sommaren kommer han vara borta. Papper om detta ska skickas till Skatteverket men väntar på att barnet ska skriva på sporens så vi kan skicka in, har med försäkringar mm att göra.

Och. Har vårdnadsbidrag för det andra barnet. Upphör innan sommaren. Ska man ansöka, ompröva, meddela eller liknande med det, det är ju ändå en ”inkomst” just nu på 2145kr efter skatt men försvinner i juni.

Gissningsvis är jag även arbetslös under sommaren med anställning igen efter sommaren, vårdnadsbidraget försvinner…
Arbetsplatsen kommer ju betala ut semesterersättning månaden efter anställningen upphör även om jag får återanställning, drar KFM även på den summan?

PANIK!!!
Hjälp mig.
Mitt grabb har en moppe som han tar sig till skolan med. Den står jag på. Bör jag illa kvickt skriva över den på han?

Heads up!
Om det är något företag som är ihärdigt så är det Coeo Inkasso som Klarna sålt sina fakturor till. Dem ringer varje vecka. Skickar SMS flera gånger om dagen. Påminnelser på inkassokrav i Kivra. Ovanpå det så brevbombar Klarna med påminnelser varje vecka.

2025-11-01 Fyllde i uppgifter om inkomst på KFM:s hemsida. Det var jobbigt och magen var/är i uppror. Det kommer bli fruktansvärt långa månader framöver.

En punkt, familjeförhållanden fanns inget korrekt alternativ att fylla i.
Delar ditt barn boende med dig och partner/sambo
1. Ja, barnet delar sitt boende mellan vårdnadshavare
2. Ja, men bor mest hos ena föräldern
3. Nej, barnet bor med oss båda.

Mitt barn bor endast med mig men fanns ju inget alternativ. Märkligt.

Det går undan i svängarna.
Hann knappt slå upp ögonen i morse innan mail från KFM kom om att komplettera gällande boendekostnader (hyra, värme) samt reskostnader. Svar senast 12/11. Mail eller brevledes. Jag ska dra ut på det till absolut sista dagen med en liiiiiten förhoppning om att de inte ska hinna med utmätning i november men inser att det är lika stor chans som att hitta en nål i en höstack…

Det går undan i svängarna.
Hann knappt slå upp ögonen i morse innan mail från KFM kom om att komplettera gällande boendekostnader (hyra, värme) samt reskostnader. Svar senast 12/11. Mail eller brevledes. Jag ska dra ut på det till absolut sista dagen med en liiiiiten förhoppning om att de inte ska hinna med utmätning i november men inser att det är lika stor chans som att hitta en nål i en höstack…
Tror det kan gå snabbt efter den 12/11.
Jag skickade inkomstuppgifter 25/8 , beslut om löneutmätning 26/8 sen efter några dagar kunde jag se att dom ska utmätta september lön då augusti lön var redan utbetalt.

Ja, med största sannolikhet så blir det utmätning redan i september. Läste någonstans att man kunde få anstånd för att köpa julklappar typ, undrar om det verkligen är möjligt. Har det väldigt tufft ekonomiskt nu och så ska jag klara mig på ännu mindre under utmätning. Plötsligt så fick betydelsen av julklappar en helt annan betydelse för mig…

Idag fick jag inkassokrav från Lowell. Hur snabba är de med KFM?

Idag kom delgivning för mitt Avida lån från KFM.
Läst lite här idag men hittar inte var jag läst det jag söker.

5 frågor (tror jag det blev). Jag ansökte om Skuldsanering i september. Räknar med att få löneutmätning nu i november. Med 8 månaders väntetid så borde jag få ”samtal” i maj (?), OM jag får inledande, hur lång tid brukar det ta och skulle det kunna vara så att jag får ett belopp att betala in på inledande redan i maj istället då?

När man har inledande, betalar man då i juni eller är det en ”fri” månad som när man har skuldsanering eller betalar man varje månad fram till beslut?

Och. Om vi säger att jag får inledande och det visar sig att man inte behöver betala i juni, får man betala ikapp dem pengarna om man får avslag, att man alltså ska spara de pengar man får behålla ut i fall att man får avslag?

Om man får avslag efter inledande, drar löneutmätningen igång direkt månaden efter som vanligt?

Och på löneutmätning, omprövar man på samma sätt som när man har skusa om förutsättningarna ändras?

Konstigt man inte kan sova med alla tusen frågor som snurrar i skallen…

Om du får samtal i maj och får inledande i maj då betalar du inget i maj , juni betalningsfri alltid och du börjar betala i juli.

2025-11-17 Idag kom beslutet om Löneutmätning. 6.106 kr kommer utmätas på min lön. För mig känns det galet mycket när jag inte riktigt går runt som det är men jag får skruva på precis alla tänkbara parametrar för att spara in på vad som kan sparas in.

Skräckblandad förtjusning, kan man kalla det så. Känns skönt att veta att man betalar på sina skulder. Hade dock gärna betalat dem 6.106 kr tidigare om jag känt att utrymmet fanns.

Så, när ska jag skicka in en omprövning då? Jag borde bli kontaktad gällande min ansökan om skuldsanering i maj men räknar ju med avslag. I juni upphör omvårdnadsbidraget samt studiebidraget. Och gissningsvis kommer även underhållsbidraget minskas eller försvinna helt. Det är ju ganska mycket pengar dessa bidrag inbringar i kassan så jag vill ju inte vänta för länge med att begära ändring. Den blir det gissningsvis hyreshöjning i februari, detta aviseras i januari så det blir ju kort varsel…

2025-11-17 Idag kom beslutet om Löneutmätning. 6.106 kr kommer utmätas på min lön. För mig känns det galet mycket när jag inte riktigt går runt som det är men jag får skruva på precis alla tänkbara parametrar för att spara in på vad som kan sparas in.

Skräckblandad förtjusning, kan man kalla det så. Känns skönt att veta att man betalar på sina skulder. Hade dock gärna betalat dem 6.106 kr tidigare om jag känt att utrymmet fanns.

Så, när ska jag skicka in en omprövning då? Jag borde bli kontaktad gällande min ansökan om skuldsanering i maj men räknar ju med avslag. I juni upphör omvårdnadsbidraget samt studiebidraget. Och gissningsvis kommer även underhållsbidraget minskas eller försvinna helt. Det är ju ganska mycket pengar dessa bidrag inbringar i kassan så jag vill ju inte vänta för länge med att begära ändring. Den blir det gissningsvis hyreshöjning i februari, detta aviseras i januari så det blir ju kort varsel…
När släppte du första, va de i maj ? Hoppas du får sanering!

Hur mycket har du i skuld just nu hos KF?

Endast två som får betalt i löneutmätningen som det är nu då andra ärenden inte gått till KFM eller fått utslag, än.

snabbkollade skuldprognosen baserat på löneutmätningen, de kommande 10 åren beräknas min skuld öka med ca 1 miljon kronor. Vad tjänar då en löneutmätning till kan jag känna?! ÖKAR med en MILJON, minst.

Endast två som får betalt i löneutmätningen som det är nu då andra ärenden inte gått till KFM eller fått utslag, än.

snabbkollade skuldprognosen baserat på löneutmätningen, de kommande 10 åren beräknas min skuld öka med ca 1 miljon kronor. Vad tjänar då en löneutmätning till kan jag känna?! ÖKAR med en MILJON, minst.
Ja de är sjukt, pengar som går till ingenting. Men iofs var det typ samma när man betalade alla skulder innan man skickade det vidare till kfm också.
När ansökte du om skuldsanering? :)

Ja de är sjukt, pengar som går till ingenting. Men iofs var det typ samma när man betalade alla skulder innan man skickade det vidare till kfm också.
När ansökte du om skuldsanering? :)
Verkligen. Det finns väl ingen som vill hamna hos KFM. Man borde hitta ett bättre system som skulle få färre att se skuldsanering som enda utvägen. Låneföretagen har ”redan” tjänat massor av ränta på mig och självklart kan man inte frysa räntan för då vande ju alla med lån med högre ränta släppt till KFM istället, men något annat sätt. Vet att andra länders skusa ser annorlunda ut och kanske kunde även vårt land kika på hur det funkar hos dem. Det är ju inte heller så att ”vi” som hamnat hos KFM lever något lyxliv…. Ja ja, lätt för mig att sitta här och gnälla nu…

Jag skickade i 7/9 tror jag och ansökan registrerades 8/9, så många månader till besked. Och blir det ett avslag, med största sannolikhet så funderar man ju på hur fruktansvärt länge man ska leva såhär. Många av oss har ju även flera år av ekonomiskt pusslande bakom oss som förstört relationer, hälsa, arbeten och mycket annat.
Lyssnade på Generation skuldsatt, i alla fall jag får väldigt många tankar om vad som kunde gjorts annorlunda och hur det kunde förhindrats att jag skulle hamna här.

Verkligen. Det finns väl ingen som vill hamna hos KFM. Man borde hitta ett bättre system som skulle få färre att se skuldsanering som enda utvägen. Låneföretagen har ”redan” tjänat massor av ränta på mig och självklart kan man inte frysa räntan för då vande ju alla med lån med högre ränta släppt till KFM istället, men något annat sätt. Vet att andra länders skusa ser annorlunda ut och kanske kunde även vårt land kika på hur det funkar hos dem. Det är ju inte heller så att ”vi” som hamnat hos KFM lever något lyxliv…. Ja ja, lätt för mig att sitta här och gnälla nu…

Jag skickade i 7/9 tror jag och ansökan registrerades 8/9, så många månader till besked. Och blir det ett avslag, med största sannolikhet så funderar man ju på hur fruktansvärt länge man ska leva såhär. Många av oss har ju även flera år av ekonomiskt pusslande bakom oss som förstört relationer, hälsa, arbeten och mycket annat.
Lyssnade på Generation skuldsatt, i alla fall jag får väldigt många tankar om vad som kunde gjorts annorlunda och hur det kunde förhindrats att jag skulle hamna här.
Nej precis! Jag håller med, men de är verkligen de sista alternativet, iallafall för mig. Sen kanske man behöver se över systemet som du säger, men de är nog en lång väg och gå också.
Gnälla får man, speciellt här. För de är allt annat än lätt.

Okej, ja då är det några månader kvar tyvärr :( blir det avslag söker du direkt igen tills det går igenom.
Men jag vet precis vad du menar, livet som skuldsatt är hemskt.. men vi är inte mer än människor och vi förtjänar en andra chans!

Är det någon som vet hur arbetsplatsen meddelas löneutmätning? Snigelpost? Mail? Myndighetspost?

På mitt förra arbete kom dessa alltid med snigelposten.
Mitt arbete stänger lönesystemet i morgon eller på onsdag…

Är det någon som vet hur arbetsplatsen meddelas löneutmätning? Snigelpost? Mail? Myndighetspost?

På mitt förra arbete kom dessa alltid med snigelposten.
Mitt arbete stänger lönesystemet i morgon eller på onsdag…
Hej,

Jag fick löneutmätning och det gick via snigelpost.

Dom ringde och bad om kontaktuppgifter till mitt jobb (adress och exakt bolagsnamn), gissar på att dom sen går via Allabolag

Hej,

Jag fick löneutmätning och det gick via snigelpost.

Dom ringde och bad om kontaktuppgifter till mitt jobb (adress och exakt bolagsnamn), gissar på att dom sen går via Allabolag
Okej! Jag har lämnat adressuppgifterna till min arbetsplats. Kan ju be till högre makter att det ska vara snigelposten med den långsammaste snigeln då Men gissar på att de jagar på den jäkla snigeln…

Okej! Jag har lämnat adressuppgifterna till min arbetsplats. Kan ju be till högre makter att det ska vara snigelposten med den långsammaste snigeln då Men gissar på att de jagar på den jäkla snigeln…
Beror mest på storleken av bolaget du jobbar på, är det ett stort bolag så hanteras ju snigelpost inte jättesnabbt.

Första steget så kontaktar dom din arbetsgiavre bara för att säkerställa att uppgifterna du angav till dom gällande lön stämmer.

Steg två om dina uppgifter stämde så meddelar dom dig vad arbetsgivaren kommer dra på din lön (dom skickar det samtidigt till dig och din arbetsgivare), du har då möjlighet att överklaga, men din arbetsgivare kommer vid nästa låsning av lön ändå dra det beloppet KFM meddelade dig. Skulle din överklagan gå igenom så får du pengar tillbaka från KFM.

Hej, kan jag flika in här och bara fråga en sak. Jag har långt om länge betämt mig för att släppa och släppt en del innan. Har lite hos en del inkasso som nu tar kreditupplysning på mig. Och pratar om stämning istället för att skicka till kronofogden. Vad menar dem? Måste jag komma till en domstol o sitta där eller får jag något brev som jag kan svara på att skulden stämmer men att jag inte kan betala. Vad händer efter det? Usch man blir ju så stressad av allt. Mvh

Hej, kan jag flika in här och bara fråga en sak. Jag har långt om länge betämt mig för att släppa och släppt en del innan. Har lite hos en del inkasso som nu tar kreditupplysning på mig. Och pratar om stämning istället för att skicka till kronofogden. Vad menar dem? Måste jag komma till en domstol o sitta där eller får jag något brev som jag kan svara på att skulden stämmer men att jag inte kan betala. Vad händer efter det? Usch man blir ju så stressad av allt. Mvh
ANG var det någon som stämde dig på din skuldresa...hur gick det såfall till?

2025
*April (30) Släppte Nordax

*Maj (30) Släppte Brocc, Avida, Fairlo

*Juni (30) Släppte Klarna, Qliro, Elpy, Walley

*Juli (30) Släppte EnterCard

*Augusti (24) Delgivning Nordax, Brocc

*September (8) Ansökan om skuldsanering

*September (17) Beslut om utslag Nordax
*September (17) Beslut om utslag Brocc

*September (29) Underrättelse om skuld att betala Nordax

*Oktober (15) Underrättelse om skuld att betala Brocc
Kommer du ihåg hur många månader du låg efter och om du fick ett uppsägningsbrev av Brocc innan det gick vidare?

Tror det var efter 4 uteblivna betalningar som det gick till Inkasso låg där ett tag tills det gick till LFM.

Kom på en fråga. I mitt beslut om löneutmätning står det att jag alltid har rätt att behålla xx kronor och att min arbetsgivare ska dra xx kronor. Vad händer om jag skulle bli sjuk? Dras det mindre så jag får behålla samma pengar eller dras det samma summa och jag får behålla mindre?

Tror det var efter 4 uteblivna betalningar som det gick till Inkasso låg där ett tag tills det gick till LFM.

Kom på en fråga. I mitt beslut om löneutmätning står det att jag alltid har rätt att behålla xx kronor och att min arbetsgivare ska dra xx kronor. Vad händer om jag skulle bli sjuk? Dras det mindre så jag får behålla samma pengar eller dras det samma summa och jag får behålla mindre?
Du har alltid rätt att behålla ditt beslutade förbehållsbelopp, är du sjuk & därmed får en lägre lön så är det den utmätningsbara delen som justeringen sker på.

Så ja, du kommer få behålla samma summa trots lägre lön.

Du har alltid rätt att behålla ditt beslutade förbehållsbelopp, är du sjuk & därmed får en lägre lön så är det den utmätningsbara delen som justeringen sker på.

Så ja, du kommer få behålla samma summa trots lägre lön.
Tack! Inga planer på att bli förkyld, inte haft en sjukdag på 2 år, men man vet ju aldrig.

Tänk på att om du har löneutmätning och ökade kostnader under en månad eller period, som är skäliga så skicka in det. Jag får behålla mer i dec och jan. Använde myndighetsmallar.se och skickade in

Tänk på att om du har löneutmätning och ökade kostnader under en månad eller period, som är skäliga så skicka in det. Jag får behålla mer i dec och jan. Använde myndighetsmallar.se och skickade in
Okej, på vilka grunder fick du behålla mer?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp