- Meddelanden
- 1 746
- Mottagna reaktioner
- 503
- Poäng
- 627
?Tycker Du verkligen det?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
?Tycker Du verkligen det?
Att det är konstigt att KFM bara dyker upp utan att boka ett möte? Lite av grejen är väl att inte flagga i förtid.
❤️Uppdatering!
Med tvärångest och spykänsla ringde jag upp KFM. Har under dagen funderat på alla tänkbara sätt hur jag ska lösa min situation utan bil.
En man svarade, mycket trevlig. Han hade inte skickat några brev till mig utan det stämmer att han sökt mig hemma. Det fanns såklart ett intresse för min bil som de beräknade vara värd 90’.
Vi pratade länge, han frågade om min situation, vad jag gjort och hur jag hamnat här. Jag fick så mycket medkännande. Han berättade om sin egen situation och kände igen sig mycket i min historia. Ekonomiskt våld, kontroll och skilsmässa. Jag fick många goda råd, mest av privat karaktär, men som jag verkligen tog till mig.
Grät en skräll när jag berättade om skiten och all ångest. Men höll ihop bra och blev lugnare och lugnare. Jag talade om vilka problem min bil just nu har, vad det eventuellt kostar att laga, vad bilhandeln erbjöd mig för pengar för bilen. I det skick bilen är i nu, är den inte utmätningsbar.
Han tyckte dock att jag ska ha en bil som inte stressar ihjäl mig. Ta in offert på vad det kostar att laga upp bilen och skicka till mig. Bilen kommer ju i så fall vara värd mer, vi säljer den åt dig och du får behålla 60% av ett prisbasbelopp, ca 35’ efter årsskiftet. Den skulle ju i så fall vara ”bättre” än den bil jag har idag.
Så. Samtalet gick SÅ bra!!!! Jag känner mig lugn, han sa att jag absolut kvalar in som insolvent och att skuldsanering med några hundår är absolut det bästa för mig. Jag kommer aldrig att bli skuldfri på egen hand.
Efter samtalet kom hungern tillbaka och tröttheten slog till.
Känner mig så tacksam.
TÄNK om han hade jobbat som handläggare på Skuldsaneringsenheten!!!! Dröm!
Kom ett brev i Kivra där jag kunde se alla utmätningsförsök de gjort på mig. Inget att utmäta någonstans. Och ett mail från mannen jag pratade med: Hej, skicka offerten till mig sen!
Jag kunde tydligen få anstånd på löneutmätningen för att spara ihop så jag kan reparera bilen.
Tack tack tack tack!!!!
Bra bemötande, skönt att få lite lugn i kroppen och veta ungefär vad som gäller framöver.Uppdatering!
Med tvärångest och spykänsla ringde jag upp KFM. Har under dagen funderat på alla tänkbara sätt hur jag ska lösa min situation utan bil.
En man svarade, mycket trevlig. Han hade inte skickat några brev till mig utan det stämmer att han sökt mig hemma. Det fanns såklart ett intresse för min bil som de beräknade vara värd 90’.
Vi pratade länge, han frågade om min situation, vad jag gjort och hur jag hamnat här. Jag fick så mycket medkännande. Han berättade om sin egen situation och kände igen sig mycket i min historia. Ekonomiskt våld, kontroll och skilsmässa. Jag fick många goda råd, mest av privat karaktär, men som jag verkligen tog till mig.
Grät en skräll när jag berättade om skiten och all ångest. Men höll ihop bra och blev lugnare och lugnare. Jag talade om vilka problem min bil just nu har, vad det eventuellt kostar att laga, vad bilhandeln erbjöd mig för pengar för bilen. I det skick bilen är i nu, är den inte utmätningsbar.
Han tyckte dock att jag ska ha en bil som inte stressar ihjäl mig. Ta in offert på vad det kostar att laga upp bilen och skicka till mig. Bilen kommer ju i så fall vara värd mer, vi säljer den åt dig och du får behålla 60% av ett prisbasbelopp, ca 35’ efter årsskiftet. Den skulle ju i så fall vara ”bättre” än den bil jag har idag.
Så. Samtalet gick SÅ bra!!!! Jag känner mig lugn, han sa att jag absolut kvalar in som insolvent och att skuldsanering med några hundår är absolut det bästa för mig. Jag kommer aldrig att bli skuldfri på egen hand.
Efter samtalet kom hungern tillbaka och tröttheten slog till.
Känner mig så tacksam.
TÄNK om han hade jobbat som handläggare på Skuldsaneringsenheten!!!! Dröm!
Kom ett brev i Kivra där jag kunde se alla utmätningsförsök de gjort på mig. Inget att utmäta någonstans. Och ett mail från mannen jag pratade med: Hej, skicka offerten till mig sen!
Jag kunde tydligen få anstånd på löneutmätningen för att spara ihop så jag kan reparera bilen.
Tack tack tack tack!!!!
Om de bara dyker upp utan att boka möte borde betydda att de ofta inte kommer in eftersom de flesta inte kanske är hemma eller öppnar? Blir många onödiga resor och kostnader för KF?Att det är konstigt att KFM bara dyker upp utan att boka ett möte? Lite av grejen är väl att inte flagga i förtid.
Fast bokar du möte tar säkert alla bort sina värdesaker innan så då blir ju mötena värdelösa ändå om det aldrig finns ngt att ta.Om de bara dyker upp utan att boka möte borde betydda att de ofta inte kommer in eftersom de flesta inte kanske är hemma eller öppnar? Blir många onödiga resor och kostnader för KF?
Ja men precis. Tanken är väl att ”ta en på bar gärning”. Å andra sidan räcker det ju då att tex inte öppna dörren så får man en lapp om att dem sökt en. I mitt fall hade dem faktiskt kunnat hört av sig och bokat möte eftersom det var bilen och den gömmer man ju inte så lätt när man står skriven på den. Men vill de se vad man har hemma så vill dem ju inte förvarna så man själv tömmer allt av värde.Fast bokar du möte tar säkert alla bort sina värdesaker innan så då blir ju mötena värdelösa ändå om det aldrig finns ngt att ta.
Är man hemma och inte öppnar så kan förrättningsmannen tillkalla låssmed för att öppna dörren.Ja men precis. Tanken är väl att ”ta en på bar gärning”. Å andra sidan räcker det ju då att tex inte öppna dörren så får man en lapp om att dem sökt en. I mitt fall hade dem faktiskt kunnat hört av sig och bokat möte eftersom det var bilen och den gömmer man ju inte så lätt när man står skriven på den. Men vill de se vad man har hemma så vill dem ju inte förvarna så man själv tömmer allt av värde.
Jag fick i alla fall ett väldigt trevligt bemötande.
Kan du inte få en avbetalningsplan hos elbolaget? Förstår att det är jobbigt 😊det är hemska tider just nuNär det känns som att allting är omöjligt. Vad fan gör man???
Jag har inräknat i mitt förbehållsbelopp en elkostnad på ca 2.300kr, man har räknat ett snitt över 12 månader. Jag fattar.
Kommande elräkning ligger på strax över 6.000kr då elen har varit helt galet sjukt hög. Min löneutmätning startade i november när elpriserna började stiga så möjligheten att lägga undan pengar till kommande räkningar gick inte.
Hur 17 ska man klara detta? HUR? Hur jag än gör så får jag inte ihop det kommande månad. Jag släpar dessutom med en månad sedan en tid tillbaka. Men 2 fakturor kan man ju inte släpa efter med.
Jag är så stressad över detta. Och väntetiderna för skusa har ökat så jag får vänta ännu längre på besked. Och vid ett avslag så ska jag försöka överleva såhär i hur många år till? Jag kommer hamna på gatan… Med löneutmätning så har man ju vare sig en buffert eller någon betalfri månad för att kunna spara undan för tuffare månader.
Behöver inte höra att jag satt mig i situationen själv. Jag vet.
Nytt boende känns som det bästa, gissar på att du äger huset för att få 6k elräkning. Så sälja och satsa på en lägenhet för med 6000 i el blir det väldigt svårt tyvärrNär det känns som att allting är omöjligt. Vad fan gör man???
Jag har inräknat i mitt förbehållsbelopp en elkostnad på ca 2.300kr, man har räknat ett snitt över 12 månader. Jag fattar.
Kommande elräkning ligger på strax över 6.000kr då elen har varit helt galet sjukt hög. Min löneutmätning startade i november när elpriserna började stiga så möjligheten att lägga undan pengar till kommande räkningar gick inte.
Hur 17 ska man klara detta? HUR? Hur jag än gör så får jag inte ihop det kommande månad. Jag släpar dessutom med en månad sedan en tid tillbaka. Men 2 fakturor kan man ju inte släpa efter med.
Jag är så stressad över detta. Och väntetiderna för skusa har ökat så jag får vänta ännu längre på besked. Och vid ett avslag så ska jag försöka överleva såhär i hur många år till? Jag kommer hamna på gatan… Med löneutmätning så har man ju vare sig en buffert eller någon betalfri månad för att kunna spara undan för tuffare månader.
Behöver inte höra att jag satt mig i situationen själv. Jag vet.

Sjuk elräkningen för en hyresAvbetalningsplan kan man bara få om man inte haft någon obetalt faktura tidigare.
Tyvärr så bor jag i hyresbostad. Jag äger dessvärre inte mitt boende, då hade det varit enklare.
Med massa anmärkningar är det ju svårt att hitta något nytt boende. Kollade vad som fanns ledigt där jag bor och det var både mindre och dyrare lgh.
På sommarhalvåret ligger räkningen på runt en tusenlapp. Det är skillnad. Har en väldigt gammal elpanna som behöver bytas i min och mina grabbars bostäder men det är ju en jättekostnad för hyresvärden så ligger nog väldigt långt ner på deras priolista.
Tidigare bodde jag i hus med bergvärme, mer än dubbelt så stort som jag bor nu, ändå var räkningarna snäppet lägre eller desamma som här.
Hade min löneutmätning börjat under sommarmånaderna hade jag ju fått behålla mer och kunnat spara detta till dessa vidriga månader.
Så oavsett om jag blir beviljad skusa eller får slita med löneutmätning kommande år så vet jag ju att jag kommer behöva spara till dessa dyra månader. Då kommer nästa rädsla att om jag lyckas spara undan pengar för detta så går KFM in och utmäter pengarna… Moment22?
betalar inte ens 500 för en 5:a här. Håller med! Privat hyresvärd och individuella elavtal. Fungerar precis som när man har villa. MEN dessa kalla månader brukar snarare ligga på ca 4.000kr, dyrt det med. Januari uppmättes att ligga på samma nivå som 2022 när elen var så dyr att staten fick gå in med elstöd.Sjuk elräkningen för en hyresbetalar inte ens 500 för en 5:a här.
Men med den elen så kan du ju ta en bostad för 3000 extra och ändå få en bättre månadskostnad där elen är på ett vettigt pris.
Sen är det ju från ställe till ställe hur lätt det är att få en ny lägenhet men jag byte 3 gånger under löneutmättning utan större problem så är ju möjligt iallafall.
Fick jag med göra var då pga sjukdom. Är nog inte värre än att saker händer och att dem ibland får bytaJag pratade med min handläggare idag och hon sa att jag ska få en ny handläggare. Varför får man byta och är det något negativt?
Fick också besked om handläggarbyte idag. Är det många som får det? Jag hade en sån bra dialog med tidigare som hade stor förståelse men nu känner jag rädsla igen. Har väntat så länge. Fick prel plan i sept förra året och än inget slutgiltigt besked.Jag pratade med min handläggare idag och hon sa att jag ska få en ny handläggare. Varför får man byta och är det något negativt?
Jaa samma här.. har inte ens fått förslag. Blir lite nojigFick också besked om handläggarbyte idag. Är det många som får det? Jag hade en sån bra dialog med tidigare som hade stor förståelse men nu känner jag rädsla igen. Har väntat sedan så länge. Fick prel plan i sept förra året och än inget slutgiltigt besked.
Sökte 15/1 och samtal 9/9. Väntetid 8 månader. Trodde samtal kommer runt 15/9 men den blev 9/9. Den 9/9 har dom uppdaderat på hemsidan att dom jobbar med ansökningar som kom 12/1. Därför trodde jag att samtal kommer runt 15/9.Ni som fått ”samtal” gällande ansökan om skuldsanering. Kan ni ge mig …
Jag ansökte om skuldsanering 7/9. Väntetid 9 månader. Den 7 juni har det gått exakt 9 månader.
Har ni fått samtalet på dagen, någon/några dagar innan eller någon dag/dagar efter ”exakt” datumet?
Fattar att det är olika med tacksam för svar.
Då fick du alltså samtal 6 dagar före ”exakt” datum på väntetid.Sökte 15/1 och samtal 9/9. Väntetid 8 månader. Trodde samtal kommer runt 15/9 men den blev 9/9. Den 9/9 har dom uppdaderat på hemsidan att dom jobbar med ansökningar som kom 12/1. Därför trodde jag att samtal kommer runt 15/9.
Ingen sms utan handläggare ringt runt kl.12 och jag hade inte telefon på. Fick sms att jag ska ringa tillbaka.
Ja och min man fick samtal två dagar efter mig.Då fick du alltså samtal 6 dagar före ”exakt” datum på väntetid.
Man kan ju hoppas att de ligger lite före när det blir min tur med.
Du fick beslut om inledande fast du inte svarade i telefon?Jag ansökte 24/7-2025 fick samtal 24/4 , missade samtalet. Tog 3h sen fick jag mejl på kivra, beslut om inledande
Inte ovanligt,alla handläggare jobbar olika.Du fick beslut om inledande fast du inte svarade i telefon?
Jag ansökte 14/8-25, fick SMS igår om att du skulle ringa inom dom närmsta dagarna, fick samtal efter 30 min. Jag svarade men eftersom jag satt i möte kom vi överens om att hon skulle ringa upp efter kl 15. Pratade då i 1,5 timme 😬 men hade inte skrivit något personligt brev så det var en del att gå igenom 😅I morgon har det gått 8 månader sedan min ansökan. Har gått fort faktiskt.
insett att jag tajmade min ansökan total värdelöst. Skit samma.
Håller nu tummarna för att sista månaden går smidigt och att jag inte behöver vänta alldeles för länge.
Hur tajmar man en ansökan bra då? Jag funderar på att skicka iväg en då jag nått vägs ände...I morgon har det gått 8 månader sedan min ansökan. Har gått fort faktiskt.
insett att jag tajmade min ansökan total värdelöst. Skit samma.
Håller nu tummarna för att sista månaden går smidigt och att jag inte behöver vänta alldeles för länge.
Ha ha, jaa du.Hur tajmar man en ansökan bra då? Jag funderar på att skicka iväg en då jag nått vägs ände...
Ok! Då är det ju inte jättelångt tills 7/9, typ 3 veckor! Hade ju varit magi. Blir det då avslag för mig så kan jag ju skicka en ny ansökan direkt och planera bättre 😬Jag ansökte 14/8-25, fick SMS igår om att du skulle ringa inom dom närmsta dagarna, fick samtal efter 30 min. Jag svarade men eftersom jag satt i möte kom vi överens om att hon skulle ringa upp efter kl 15. Pratade då i 1,5 timme 😬 men hade inte skrivit något personligt brev så det var en del att gå igenom 😅