Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dac7 (försäljning på tex Tradera). Vad gäller egentligen?

Hade man köpt in och sålt vidare så skulle det vara en annan sak.

Men att sälja personliga prylar är bedrövligt om man måste skatta. Tänk om man har shoppingberoende så ska man behöva skatta på det

Men dom kan ju omöjligt veta hur mycket vinst man gjort. Kan ju lika gärna ha gått back på allt man sålt på tradera mot vad man köpt in det för? Hmm

vill minnas det är schablon
Thanks for the information, I will read up more in here. Are deductibles valid for these small businesses? And can I retrospectively apply to be a small business?

Give Skatteverket a call, they are actually very helpful.

You can do deductions in hobby business, they aren’t as many.

Va gör man inte för att kunna betala piss lånen...
Köper du in dvds och sedan säljer dom?
Eller något du haft?

Fattar inte riktigt vem som betalar 1k för en dvd :facejoy:

Hade nog inte vågat berätta jag köpt en dvd för 1000kr, hade skämts :)

Jag förstår det som att det inte kommer vara för tryck i deklarationen och att man själv behöver fylla i OM man gjort en vinst på större än 50 000? Men Skatteverket har ju uppgifterna som dom kan dubbelkolla om någon sålt för 250 000 på tradera.

Jag förstår det som att det inte kommer vara för tryck i deklarationen och att man själv behöver fylla i OM man gjort en vinst på större än 50 000? Men Skatteverket har ju uppgifterna som dom kan dubbelkolla om någon sålt för 250 000 på tradera.
Uppgifterna lämnas av Tradera till skatteverket.

Jag har skuldsanering och har sålt en del på Tradera senaste året då jag håller på och göra mig av med allt jag äger.
Det har blivit knappt 60´000:- så ingen risk att jag behöver skatta för det då inköpspriserna varit 2-100x av försäljningspriserna.

Frågan är dock hur detta kommer se ut på deklarationen när alla inkassobolag börjar ta kreditupplysningar för att se ifall min inkomst har ökat så mycket att dom kan begära en omprövning av KF?

Detta är ju endast tillfälliga inkomster och ingen stadigvarig inkomstökning men inkassobolagen har ju tydligt visat att dom antingen inte förstår reglerna runt skuldsanering eller skiter i dom så det kan bli intressant och se vad som händer...

Jag har skuldsanering och har sålt en del på Tradera senaste året då jag håller på och göra mig av med allt jag äger.
Det har blivit knappt 60´000:- så ingen risk att jag behöver skatta för det då inköpspriserna varit 2-100x av försäljningspriserna.

Frågan är dock hur detta kommer se ut på deklarationen när alla inkassobolag börjar ta kreditupplysningar för att se ifall min inkomst har ökat så mycket att dom kan begära en omprövning av KF?

Detta är ju endast tillfälliga inkomster och ingen stadigvarig inkomstökning men inkassobolagen har ju tydligt visat att dom antingen inte förstår reglerna runt skuldsanering eller skiter i dom så det kan bli intressant och se vad som händer...
Är ju något man får ta då, säljer också lite vi tradera men är nog knappt 20k

Vet inte hur de ska kunna se det men.jag har kanske fel.

Blir likvärdigt som inkomst av tjänst om jag fatta det rätt, därför menar det är bra skatta för pension ;)

fuck off känner jag, den är ju redan körd ändå ;)

Det beror på hur det registreras hos skatteverket antar jag.
Kommer inkomsten från tradera hamna som inkomst av tjänst, kapital eller näringsverksamhet eller något nytt?, "inkomst av försäljning?"
Eller struntar dom helt i Traderas siffror ifall det inte är uppenbart att du ska beskattas och då hamnar det som näringsverksamhet?

Hamnar tradera-beloppet under någon av de vanliga inkomsterna så blir dom ju synliga på en kreditupplysning och inkassobolagen kan passa på.

Jag hamnade på 37700 i försäljning och 6223 i "försäljningskostnader" så borde ju klara mig då men kommer ändå nojja fram tills att deklerationen kommer :-).

Känns som att alla sitter och gissar här. Är i samma sits som dig Kalle115. Jag kontaktar Skatteverket imorgon och skriver här sen vad som säger

Känns som att alla sitter och gissar här. Är i samma sits som dig Kalle115. Jag kontaktar Skatteverket imorgon och skriver här sen vad som säger
Toppen. Jag skrev till dem i samband med att jag startade den här tråden men fick aldrig något svar. Funkar säkert bättre att ringa!

Köper du in dvds och sedan säljer dom?
Eller något du haft?

Fattar inte riktigt vem som betalar 1k för en dvd :facejoy:

Hade nog inte vågat berätta jag köpt en dvd för 1000kr, hade skämts :)
Jag är själv mest inne på vinyl och serier/comics, men jag kan mycket väl förstå den typen av "galna" samlarbeteende. Det är det som fått mig i dagens lånesituation :-)

Super :)

Jag tänkte göra samma sak men googlade lite först för att se ifall det fanns någon information om exakt hur detta fungerar men hittade inget.

Jag hamnade på 37700 i försäljning och 6223 i "försäljningskostnader" så borde ju klara mig då men kommer ändå nojja fram tills att deklerationen kommer :).
Det som gör det hela lite irriterande och rörigt är att det är VINSTEN som ska beskattas, och de saker jag sålt för knappt 60´000:- har kostat runt en halv miljon i inköp (mycket elektronik som inte är värt något längre), men om man inte har kvitto på inköpen så använder sig skatteverket av en schablon som säger att inköpspriset har varit 25% av försäljningspriset.

Dvs lagen är skriven för att hitta folk som importerar saker billigt från Kina och säljer dyrt på Tradera, vilket enligt mig är helt ok då dessa personer uppenbarligen gör detta för att tjäna pengar och inget annat och deras inköpspriser är säkert under 25% av försäljningspriset.

Men för mig som sålt vissa saker för 10-50:- som kostat mig tusentals kronor i inköp så gör jag ju ingen vinst, men jag har inte heller kvitton kvar på t.ex. grafikkort och andra datorkomponenter jag köpte för 10-15 år sedan.. och kvitton på verktyg och maskiner brukar jag slänga när garantin gått ut.. så det ska bli kul att se ifall dom kommer hävda att inköpspriset för de knappa 60´000:- jag sålde för på Tradera förra året har kostat mig 15´000:- i inköp, i så fall har jag enligt skatteverket "tjänat" 45´000:- (vilket visserligen är under beloppet på 50k som är gränsen för beskattning men ändå... reglerna är inte så genomtänkta)

Jag räknar lite med att höra av skatteverket på grund av det stora antalet auktioner jag hade förra året (ca 600st), så vi får se vad som händer.

Toppen. Jag skrev till dem i samband med att jag startade den här tråden men fick aldrig något svar. Funkar säkert bättre att ringa!
Problemet med att ringa myndigheter är dock att man aldrig kan lita på vad dom säger eller gör :(
Jag hade t.ex. flera problem med handläggaren av min första ansökan till skuldsanering, hon sade och uppmanade mig till att göra saker som var helt felaktiga så min ansökning drog ut på tiden och efter 1.5 år blev jag tvungen att ta tillbaka den och skicka in en ny ansökan (med exakt samma siffror), den 2:a handläggaren visste dock vad hon gjorde och skuldsaneringen blev godkänd.

Skatteverket och försäkringskassan har också lämnat felaktig information så många gånger så jag till slut köpte en diktafon med en speciell mikrofon och spelade in alla samtal, men när jag sedan försökte hänvisa till dessa samtal när jag fått fel information så fick jag bara reda på att det inte spelade någon roll vad någon kundtjänstmedarbetare har sagt för dom är inte "sakkunniga", detta fick jag veta skriftligt av en jurist på försäkringskassan när jag försökte förklara att den information jag fått var fullständigt galen :(

Summan är väl 50000 alt mer än ett visst antal sålda saker, har för mig 30 st och då är summan orelevant.

Fick inget bra svar. Om nån mer vill chatta med dom och kolla kan ni göra det när ni är inloggad på Skatteverket.

”Beloppet kommer bara synas som information under specifikation

Så frågade jag vart på själva deklarationslappen som beloppet syns?

”Inget kommer synas om inte Tradera skickat in nått”

Men dom har skickat in så vart kommer det synas?

Fick inget bra svar. Tolkar det som att det bara syns som info för en själv först så får man själv välja om man behöver deklarera något?

Någon mer får gärna kontakta dom och höra om ni får någon mer solklart svar.

Bara en gissning här. Tror inte dom kommer lägga så jättemycket energi på det om man inte har sålt liknande som näringsverksamhet. Då vill dom nog att man ska starta företag o f-skatt

Jag såg inget på min dekleration om försäljningen. Någon annan som såg något eller på annat sätt fått någon klarhet i vad som gäller?

Jag såg inget på min dekleration om försäljningen. Någon annan som såg något eller på annat sätt fått någon klarhet i vad som gäller?
Också nyfiken på detta! Din summa är intressant, hur många annonser hade du? Antar om man har vi säger 49.000kr och 200 annonser så borde inget tas upp i deklarationen? Enligt en kollega som pratat med Skatteverket så tolkade han det så att antalet annonser inte styrde att man blir beskattad utan endast den summan runt 50.000kr men att Skatteverket blir informerade över 29 annonser bara

Tradera anmälde en försäljning på ca 56k före avgifter och ca 51k efter avgifter för mig men jag kan inte se någonting på min deklaration alls.
Men eftersom reglerna säger att man ska betala skatt på en vinst över 50k och inte en försäljning så antar jag att summan då det dyker upp på deklarationen är mycket högre, speciellt eftersom majoriteten av personer som säljer saker på tradera inte gör någon vinst alls.

Dac7 är mer inriktat på folk som säljer tjänster typ onlyfans eller hyr ut saker typ airbnb, hygglo och liknande där majoriteten av inkomsten är vinst.
Och tex personer som lever på att köpa saker från Aliexpress för att sälja på Tradera såklart.

Tradera anmälde en försäljning på ca 56k före avgifter och ca 51k efter avgifter för mig men jag kan inte se någonting på min deklaration alls.
Men eftersom reglerna säger att man ska betala skatt på en vinst över 50k och inte en försäljning så antar jag att summan då det dyker upp på deklarationen är mycket högre, speciellt eftersom majoriteten av personer som säljer saker på tradera inte gör någon vinst alls.

Dac7 är mer inriktat på folk som säljer tjänster typ onlyfans eller hyr ut saker typ airbnb, hygglo och liknande där majoriteten av inkomsten är vinst.
Och tex personer som lever på att köpa saker från Aliexpress för att sälja på Tradera såklart.
Misstänker du hade långt över 29 annonser med? Så tröttsamt med myndigheters info, väldigt oklart och dimmigt så knappt deras egna kundtjänst förstår då olika svar verkar dyka upp i de flesta ärenden

Misstänker du hade långt över 29 annonser med? Så tröttsamt med myndigheters info, väldigt oklart och dimmigt så knappt deras egna kundtjänst förstår då olika svar verkar dyka upp i de flesta ärenden
Japp, runt 400 annonser.
Ungefär lika många på Facebook Marketplace och jag antar att det är Dac7 som är anledningen till att Facebook började fråga hur mycket man sålt varorna för men jag svarar alltid att jag inte lyckats sälja varan så jag antar att dom inte haft något att anmäla till Skatteverket.

Jo det är enormt frustrerande att aldrig kunna få ett svar man kan lita på från myndigheter eller sjukvårdspersonal, men så länge dom kan göra och säga precis vad som helst utan att det kan påverka dom personligen så finns det ingen anledning för dom att ens försöka ge korrekt information :(

När jag laddade ner min deklaration på skatteverkets sida så står det såhär.
Screenshot_2024-03-14-07-05-28-005_com.google.android.apps.photos.webp

När jag laddade ner min deklaration på skatteverkets sida så står det såhär.
Visa bilaga 3896
Ja, men det står nog på alla som har fått inlämnade uppgifter från Tradera. Det innebär dock inte per automatik att man skall deklarera det.
Det framgår tydligt att om man sålt för mer än 50tkr/år, så skall det tas upp i deklarationen.

Ja, men det står nog på alla som har fått inlämnade uppgifter från Tradera. Det innebär dock inte per automatik att man skall deklarera det.
Det framgår tydligt att om man sålt för mer än 50tkr/år, så skall det tas upp i deklarationen.
Det står ju att redovisa så jag trodde per automatik att det skulle göras. April står det att det ska göras.

Det står ju att redovisa så jag trodde per automatik att det skulle göras. April står det att det ska göras.
Det står både och... Läs igen... eller se nedan och inte minst den sista paragrafen. Detta framgår på allas deklarationer där Tradera har lämnat in uppgifter...

1710408564246.webp

Det står både och... Läs igen... eller se nedan och inte minst den sista paragrafen. Detta framgår på allas deklarationer där Tradera har lämnat in uppgifter...

Visa bilaga 3897
Jag såg nu att jag har samma text på min deklaration, jag missade den eftersom jag tog för givet att beloppet skulle stå någonstans under inkomsterna men det gör den inte, och ingen av länkarna fungerar för mig så det är väl bara att vänta då.

Jag såg nu att jag har samma text på min deklaration, jag missade den eftersom jag tog för givet att beloppet skulle stå någonstans under inkomsterna men det gör den inte, och ingen av länkarna fungerar för mig så det är väl bara att vänta då.
Ja kanske behöver du vänta om du gjort försäljningar till ett totalt värde ÖVER 50tkr för 2023.
Om inte, så behöver du inte deklarera försäljningsvärdet…

Stämmer det att jag bara kan godkännna deklarationen utan att göra ändringar för man har rätt att skjuta upp ändringar i 6år

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp