Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dagar kvar av skuldsanering

Aktiv medlem
Poäng: 42
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
12
Poäng
42
Hej!

Nu är det bara 3 veckor kvar av skuldsanering för mig. En sjuk känsla av frihet och tacksamhet för möjligheten såklart!
Känner också stress och oro att något ska hända på vägen. Märker att det trillar in kreditupplysningar lite här och där. Har därför lite blandade frågor.

1. Vad är anledningen till att dom tar kreditupplysningar på mig nu så nära inpå min avslitning av skuldsanering?
2. När försvinner skuldsaneringen på kreditupplysningen? Är det efter min sista betalning eller vid månadsskiftet? Det står på Kronofogdens hemsida att den är avslutad i april men på mitt beslut står det att sista betalningen är 25e april.
3. Jag ska köpa en bil i närtid efter avslutad skuldsanering. Har till kontantinsatsen, inga nya anmärkningar eller upplysningar (förutom dom som trillar in nu såklart), årsinkomst på ca 570 000. Kan det ligga mig till last på något vis att jag nyligen avslutat en skuldsanering?

Hej!

Nu är det bara 3 veckor kvar av skuldsanering för mig. En sjuk känsla av frihet och tacksamhet för möjligheten såklart!
Känner också stress och oro att något ska hända på vägen. Märker att det trillar in kreditupplysningar lite här och där. Har därför lite blandade frågor.

1. Vad är anledningen till att dom tar kreditupplysningar på mig nu så nära inpå min avslitning av skuldsanering?
2. När försvinner skuldsaneringen på kreditupplysningen? Är det efter min sista betalning eller vid månadsskiftet? Det står på Kronofogdens hemsida att den är avslutad i april men på mitt beslut står det att sista betalningen är 25e april.
3. Jag ska köpa en bil i närtid efter avslutad skuldsanering. Har till kontantinsatsen, inga nya anmärkningar eller upplysningar (förutom dom som trillar in nu såklart), årsinkomst på ca 570 000. Kan det ligga mig till last på något vis att jag nyligen avslutat en skuldsanering?

Förmodligen för att se om du har haft högre inkomst än vad du har uppgivit.

Hej!

Jag köpte bil via BMW finans månaden efter jag var klar med min skuldsanering. Jag hade också sparat ihop till kontantinsatsen och resterande lades som ett billån. Inga problem alls.

Hur går den omprövningsprocessen till om saneringen löper ut?
Omprövning skickad av företagen bör väl ta 3-4 månader att behandla likt en omprövning som skickas in av den skuldsatta?
Borde då inte saneringen löpt ut och vara kvar då ovh omprövning ogillas?

Hur går den omprövningsprocessen till om saneringen löper ut?
Omprövning skickad av företagen bör väl ta 3-4 månader att behandla likt en omprövning som skickas in av den skuldsatta?
Borde då inte saneringen löpt ut och vara kvar då ovh omprövning ogillas?

Lite osäker hur det fungerar om omprövningen kom innan skuldsaneringen är avslutat men det blir din tur när den är klar.

@Lasseman eller @Lock har besvarat det innan men glömt vad dom sa.

Lite osäker hur det fungerar om omprövningen kom innan skuldsaneringen är avslutat men det blir din tur när den är klar.

@Lasseman eller @Lock har besvarat det innan men glömt vad dom sa.
Omprövning ang betalningsförmåga ska vara innan sista datum. Kan prövas efter.

Omprövning ang betalningsförmåga ska vara innan sista datum. Kan prövas efter.
Men en skuldsanering ska ju försvinna från dagen den har angetts vara slut.

Vad händer om de får in en begäran dagar innan sista datum och sedan prövas 6 månader senare?

Men en skuldsanering ska ju försvinna från dagen den har angetts vara slut.

Vad händer om de får in en begäran dagar innan sista datum och sedan prövas 6 månader senare?
den hanteras. Den var inne innan saneringen var över.

Jag förstår att den hanteras. Men vad händer under tiden? Är min sanering avslutad eller inte under prövningen?
Ja du. Den är avslutad. Men sen är den inte det. Och sen kanske den är det igen

Får TS reda på när en omprövan registrerats alltså då t.e.x. 1-2 V innan den "är över" eller kommer det sen som en överraskning 6 månader senare
@Lasseman ?

Får TS reda på när en omprövan registrerats alltså då t.e.x. 1-2 V innan den "är över" eller kommer det sen som en överraskning 6 månader senare
@Lasseman ?

Överraskning vad jag vet.
Om folk fick veta om att omprövning kommer in skulle rätt många ringa 3-6 gånger om dagen för att höra hur det går, och ingen skulle kunna lägga tid på att handlägga i stället.

Överraskning vad jag vet.
Om folk fick veta om att omprövning kommer in skulle rätt många ringa 3-6 gånger om dagen för att höra hur det går, och ingen skulle kunna lägga tid på att handlägga i stället.
Borde det inte gå att ringa och fråga om det finns en pågående begäran kring omprövning?

Med andra ord borde man ringa eller mejla dagen efter saneringen tagit slut, för att veta om man "sitter säkert" eller inte.

Med andra ord borde man ringa eller mejla dagen efter saneringen tagit slut, för att veta om man "sitter säkert" eller inte.
En vecka. Det tar tid att hantera inkommen kommunikation.

Med andra ord kan man inte slappna av fast man e klar med skuldsaneringen på pappret? Så när fan ska man kunna slappna av?

Såhär är min uppfattning.

Om en omprövan kommit in innan tidpunkten för att skuldsaneringen är slut så hanteras den och det är beslutet från omprövningen som gäller oavsett om skuldsaneringen har tillfällits avslutat eller inte när hanteringen sker.
  • Det vill säga om slutdatum kommer först så är skuldsaneringen slut efter sista betalning.
  • Om sista betalning kommer först så är skuldsaneringen över efter sista datumet för skuldsaneringen
Vill man veta att man är grön så ringer man när bevakningstiden är över, 3-4 arbetsdagar efter det som kommer sist (betalplanens slut eller sista datum). Då får man svar om det finns en omprövan inne eller om den är klar.

Tänk såhär: Du har 14 dagars ångerrätt på något du köpt. Du har mailat dag 13 att du vill ångra en vara. Men mailet hanteras först dag 20. Ditt mail om att nyttja ångerrätten är fortfarande giltigt eftersom det kommit in i tid, det blir bara att det hanteras senare.

Däremot så tror jag det ska ganska mycket till och att man misskött något ganska grovt för att starta upp skuldsaneringen och betalplanen eller annulera den efter den är klar.
Det rehabiliternade syftet med skuldsaneringen kommer att väga tungt i beslutet efter 5 år i bedömningen och en omprövning bör nästan alltid nekas av denna anledning om man är klar kan jag tänka mig. Det är inte en omprövning i början av skuldsaneringen. Det rehabiliternade syftet med skuldsaneringen kommer väga jättetungt i beslutet om skuldsaneringen är avslutad. Men hanteras måste omprövningen göras oavsett om den kommit in i tid.

Här kan man läsa om omprövningar. KFM lägger mycket vikt på ekonomisk rehabilitering vid omprövningar till gäldenärens fördel. Det är en ganska svårt att bli av med en beslutad skuldsanering som vunnit laga kraft och ribban sätts ännu högre om den är avslutad.

Senast ändrad:
Jag måste säga att det är för jävla dumt att det ska behöva se ut på det här sättet. Har man gått igenom ett ekonomiskt stålbad under fem år så borde också ens skuldsanering vara avklarad efter ens sista betalning – förutsatt att man skött det enligt överenskommelse. Att behöva vänta in ett beslut på en omprövning så sent som fyra månader efter avslutad skuldsanering känns mycket onödigt. Jag kan tycka att en omprövning från borgenärerna ska vara inskickad senast 3-4 månader innan skuldsaneringens slut. Säg att min skuldsanering är slut i augusti, då har ju borgenärerna haft faktan kring min inkomst på bordet sedan i mars då inkomstdeklarationen kommer dessutom.

Jag måste säga att det är för jävla dumt att det ska behöva se ut på det här sättet. Har man gått igenom ett ekonomiskt stålbad under fem år så borde också ens skuldsanering vara avklarad efter ens sista betalning – förutsatt att man skött det enligt överenskommelse. Att behöva vänta in ett beslut på en omprövning så sent som fyra månader efter avslutad skuldsanering känns mycket onödigt. Jag kan tycka att en omprövning från borgenärerna ska vara inskickad senast 3-4 månader innan skuldsaneringens slut. Säg att min skuldsanering är slut i augusti, då har ju borgenärerna haft faktan kring min inkomst på bordet sedan i mars då inkomstdeklarationen kommer dessutom.

Om det bara vore fyra - vi pratar om det dubbla....7-8 månader.

Men jag håller med dig.

Men man kan alltså ringa och få de bekräftat om de ligger en omprövning inne eller ej ?

Ringde tilll kronofogden idag.
Min skuldsanering är klar med sista betal månad mars 2025

alla inbetalningar såg bra ut
Inga pågående omprövningar

betyder det att jag kan andas ut nu och äntligen starta upp livet igen efter en lärorik period?

Ringde tilll kronofogden idag.
Min skuldsanering är klar med sista betal månad mars 2025

alla inbetalningar såg bra ut
Inga pågående omprövningar

betyder det att jag kan andas ut nu och äntligen starta upp livet igen efter en lärorik period?
Vad sa dem på KFM när du frågade om du kan andas ut?

Framgår inte om du har haft betalplan i 5 år. Har du bara haft betalplan i t.ex 3 år så bör det kvarstå 2 år på din sanering. (när fick du inledande?)

Vad sa dem på KFM när du frågade om du kan andas ut?

Framgår inte om du har haft betalplan i 5 år. Har du bara haft betalplan i t.ex 3 år så bör det kvarstå 2 år på din sanering. (när fick du inledande?)
Jag har haft 5 års planen .
Nej han på Kronofogden bad att få återkomma och fick vänta så gick han igenom och kollade och sa att det finns inga omprövningar liggande och att inbetalningarna från mig är ok

så han sa att de inte ska bli något trubbel.

Men av allt man läser här blir man ju endå orolig att man aldrig ska andas ut

Jag har haft 5 års planen .
Nej han på Kronofogden bad att få återkomma och fick vänta så gick han igenom och kollade och sa att det finns inga omprövningar liggande och att inbetalningarna från mig är ok

så han sa att de inte ska bli något trubbel.

Men av allt man läser här blir man ju endå orolig att man aldrig ska andas ut
Då har du ju fått svar :-) Från någon som dessutom är insatt i ditt specifika fall!

Hej mina Vänner!

9 av 10 klar av att slutföra sin SS

Jag har svårt att se att KFM fäller en precis före målgång. Rehabliterande syftet har ju varit att få individen att leva efter sina små resurser under väldigt lång tid, under 5 år kan mycket hända som hotar att skälpa alltihopa!

Men naturligtvis kan man vrida och vända på varje lagparagraf som finns kring detta.

Kan tänka mig att det strular mest i början, i slutet av en skuldsanering borde ju alla parter 1. geldenären klarar att leva på existensminumum 2. Borgenärarna har fått betalt efter plan i över 4 år kanske nästan 5, varför då begära ompröving i sista stund?

Det innebär ju också ett slags underkännande av KFM arbete och den som godkänt ärendet, dylikt tycker inte myndigheter om!

Jag tror TS (emom) kan segla hem i hamn-Lugnt!

Hej mina Vänner!

9 av 10 klar av att slutföra sin SS

Jag har svårt att se att KFM fäller en precis före målgång. Rehabliterande syftet har ju varit att få individen att leva efter sina små resurser under väldigt lång tid, under 5 år kan mycket hända som hotar att skälpa alltihopa!

Men naturligtvis kan man vrida och vända på varje lagparagraf som finns kring detta.

Kan tänka mig att det strular mest i början, i slutet av en skuldsanering borde ju alla parter 1. geldenären klarar att leva på existensminumum 2. Borgenärarna har fått betalt efter plan i över 4 år kanske nästan 5, varför då begära ompröving i sista stund?

Det innebär ju också ett slags underkännande av KFM arbete och den som godkänt ärendet, dylikt tycker inte myndigheter om!

Jag tror TS (emom) kan segla hem i hamn-Lugnt!
Tusen tack för detta! Ska tilläggas att jag själv för ca 1 år sen ansökte om att betala mer men det avslogs. Så jag hoppas verkligen det är klart på fredag nu!

Jag är i nästan samma sits.

Är klar mars 2026.
Skött alla inbetalningar till 100% fått kanske 10 kreditupplysningar under dessa 4 år.

Jag har en gång omprövat och höjt betalningsförmågan från 1400:- till 7100:-

Min lön har dock ökat med drygt 5000:- sedan omprövningen(dock har hyra ökat med 1500:- )
Tror ni det krävs en omprövan till eller ska man sitta lugnt i båten?

Är klar mars 2026.
Skött alla inbetalningar till 100% fått kanske 10 kreditupplysningar under dessa 4 år.

Min lön har dock ökat med drygt 5000:- sedan omprövningen(dock har hyra ökat med 1500:- )
Hade omprövat bara för att ha ryggen så fri som möjligt. Det är typ 4-5 månaders tid för omprövning. Så om den går igenom har du ändå bara kanske 6-7 månader kvar eller 5-6 betalningar.

Du har väldigt lite att förlora på att ompröva tänker jag, även on det troligen inte behövs. Mest troligt blir den avslagen och du får behålla pengarna ändå eftersom det är så kort tid kvar tänker jag.

Är klar mars 2026.

Naturligtvis ska du ompröva. Du har typ 10 betalningar kvar varför strula till det nu på slutet för att ha 2-3 000 mer i månaden?

Hade omprövat bara för att ha ryggen så fri som möjligt. Det är typ 4-5 månaders tid för omprövning. Så om den går igenom har du ändå bara kanske 6-7 månader kvar eller 5-6 betalningar.

Du har väldigt lite att förlora på att ompröva tänker jag, även on det troligen inte behövs. Mest troligt blir den avslagen och du får behålla pengarna ändå eftersom det är så kort tid kvar tänker jag.
Det är ca 7 månaders väntetid just nu.

Det där stämmer inte. Dom har inte ens börjat hantera det som kom in i november.
Du har missförstått det lite. Vi pratar om omprövnings-ansökningar. Inte om skuldsanerings-ansökningar.

Jag har inte missförstått någonting. Det gäller omprövningar också. Dom verkar ha fullt upp på myndigheten.
Det är ca 6 till 7 månaders väntetid för skulsaneringsansökningar. Ca 4 månader för omprövningar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp