Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Deklaration 2018

Robin,
Underskotten visas 3 år tillbka i tiden. Men visst har du inget behov av att någon vill titta på din UC närmsta året så ta pengarna

Då bör d
För min del handlar det till 100 procent om att optimera förutsättningar för att kunna få ett bra hopslagslån i juni-juli. I övrigt har jag också svårt att se att det skulle spela någon roll egentligen
Då bör du offra din återbäring för att få så litet underskott som möjligt såklart..

Kan man inte förklara ett högt underskott kan man nog glömma att få ett större samlingslån tex.
Självklart påverkas UC betyget av underskottet. Hallå :)

1: Får ni behålla skatten eller tar KFM den?
2: Vad får ni tillbaka om svaret är ja på ovan?
3: Hur stort är ert underskott?
4: Har er inkomst ökat?

SVAR:

1. Får behålla
2. 29 177:- (som jag måste skriva ner för att ev kunna få något samlingslån efter sommaren)
3. 93 741:- i underskott
4. 381 400:- (ökat från 342 000:- 2016 och 321 000:- 2015)

LÄGET:
Tar jag med alla räntor och godkänner allt rakt av får jag ca 93 000:- i underskott (ca 24 % av Årsinkomst)
Tar jag bort lån som inte vart synliga på UC får jag ca 59 000:- (ca 14 % av Årsinkomst)

Kan eventuella banker som jag söker samlingslån från se var mitt underskott kommer ifrån? Dvs om jag stryker en ränteutgift från ett av lånen jag har, kan dom se att jag inte har med räntan från just det lånet? Eller ser dom bara totala underskottet och inte var det kommer ifrån?

Bankerna ser ju totala underskottet inte hur det kommit till. Många SMS-Lån institut rapporterar ju inte in till UC.

1: Får ni behålla skatten eller tar KFM den? --- Ja, får behålla
2: Vad får ni tillbaka om svaret är ja på ovan? -- 10738
3: Hur stort är ert underskott? 27920
4: Har er inkomst ökat? Ja, med 11000 mer. 173000 (föräldrapenning m.m.)

Köpte även obligationer 10000 och sålde det förra året för ca 9708 (behövde få in pengar)
Blev förlust då. Behöver man lägga till det på deklarationen? Hade verkligen behövt skattepengarna i april för att allt ska gå ihop. Kan jag ändra sen?
Är underskott för högt? Har ju både synliga och osynliga lån och krediter (mer synliga)
Hade behövt samlingslån i år

Jag tycker inte ditt underskott är högt Ihope men din inkomst kanske gränsfall (173.000 va?)
Hur stort samlingslån behöver du?

Kan man inte förklara ett högt underskott kan man nog glömma att få ett större samlingslån tex.
Ta ett hög summa på bostadslån hos Bluestep och du har högt underskott. Eller ta ett samlingslån och lös många lån med högränta så har du ett väldigt högt underskott året efter. Så tror inte summan betyder så mycket som det sägs

1: Får ni behålla skatten eller tar KFM den? --- Ja, får behålla
2: Vad får ni tillbaka om svaret är ja på ovan? -- 10738
3: Hur stort är ert underskott? 27920
4: Har er inkomst ökat? Ja, med 11000 mer. 173000 (föräldrapenning m.m.)

Köpte även obligationer 10000 och sålde det förra året för ca 9708 (behövde få in pengar)
Blev förlust då. Behöver man lägga till det på deklarationen? Hade verkligen behövt skattepengarna i april för att allt ska gå ihop. Kan jag ändra sen?
Är underskott för högt? Har ju både synliga och osynliga lån och krediter (mer synliga)
Hade behövt samlingslån i år

Du kan inte deklarera genom att bara godkänna när du gjort värdepappersaffärer, jag är drygt 90% säker på det.

Då bör d

Då bör du offra din återbäring för att få så litet underskott som möjligt såklart..

Så svår balansgång bara. Att "tacka nej" till nästan 10 000 tar emot. Speciellt när semestern närmar sig och jag vet att det ligger nära till hands att dra på sig nya krediter (både dotter, flickvän och hennes barn förväntar sig resa i år...). Då kanske återbäringen kan bli en värdefull buffert/nya-dumma-krediter-dämpare. Plus att jag som sagt tänkt mig ett medlemslån på 350 000 som hopslagslån. Frågan är om mitt ökade underskott sänker UC:n så pass att jag inte skulle få det. Tror de är lite "lättare" att få än en ett vanligt bankblanco (men det är bara en ogrundad "killgissning"). Svårt beslut!

Jag ska få tillbaka 30.000:- drygt pga räntorna.. Med kostnader för bil tor jobbet cirka 1000:- till.. Fick beslut om skuldsanering 28/2, skatteåterbäringen är inte inräknad i min betalplan.. Kan jag vara säker på att jag får behålla pengarna...?

Får tillbaka 20656kr och sen mil på det blir nog ca 30000kr har inget på kfm så de pengarna blir mina. Fick ju samla allt på huset nyligen så nästa år blir det betydligt mindre men också 10000kr
Mindre att betla varje månad

Jag ska få tillbaka 30.000:- drygt pga räntorna.. Med kostnader för bil tor jobbet cirka 1000:- till.. Fick beslut om skuldsanering 28/2, skatteåterbäringen är inte inräknad i min betalplan.. Kan jag vara säker på att jag får behålla pengarna...?

Ja

Så svår balansgång bara. Att "tacka nej" till nästan 10 000 tar emot. Speciellt när semestern närmar sig och jag vet att det ligger nära till hands att dra på sig nya krediter (både dotter, flickvän och hennes barn förväntar sig resa i år...). Då kanske återbäringen kan bli en värdefull buffert/nya-dumma-krediter-dämpare. Plus att jag som sagt tänkt mig ett medlemslån på 350 000 som hopslagslån. Frågan är om mitt ökade underskott sänker UC:n så pass att jag inte skulle få det. Tror de är lite "lättare" att få än en ett vanligt bankblanco (men det är bara en ogrundad "killgissning"). Svårt beslut!
Siktar du på ett så stort samlingslån bör du avvara dom där ynka 10000 kr och gör allt du kan för att sänka underskottet. Hur stort underskott fick du i år?
Ja ska avvara över 20000 å ska inte ta nåt samlingslån ens. Bara för att bättra UCn. Ev höja bolånet efter sommarn.
Underskottet är nog det bankerna tittar först på efter inkomsten. Sänker betyget garanterat om underskottet ökar för varje år, precis som inkomster bättrar UCn om inkomsten ökar.

Bästa smslångivarna är dom som inte rapporterar in el som bara tar en avgift för lånet istället för ränta.

Ta ett hög summa på bostadslån hos Bluestep och du har högt underskott. Eller ta ett samlingslån och lös många lån med högränta så har du ett väldigt högt underskott året efter. Så tror inte summan betyder så mycket som det sägs
Bara ett bolån skapar inte så stort underskott å försöker du luras att du löst andra lån som är bundna(om det nu finns sånna blancolån ens) så ser dom ju om dina blanco minskat i antal och summa på UCn. Alla blanco vad jag vet kan man lösa när man vill och löser man ett blanco genereras inget underskott. Löser du ett bundet bolån åker du på "ränteskillnadsersättning" och då exploderar underskottet men då finns en förklaring.

Hur förhalar man skatteutbetalningen ? Vissa får väll den i augusti? Vad krävs för att få den utbetald i augusti?

Bara ett bolån skapar inte så stort underskott å försöker du luras att du löst andra lån som är bundna(om det nu finns sånna blancolån ens) så ser dom ju om dina blanco minskat i antal och summa på UCn. Alla blanco vad jag vet kan man lösa när man vill och löser man ett blanco genereras inget underskott. Löser du ett bundet bolån åker du på "ränteskillnadsersättning" och då exploderar underskottet men då finns en förklaring.
Ett bolån på säg ca 1 miljon hos Bluestep på en ränta ca 4,5 ger bara det en ränta på 65000 kr

Ja det är inte mkt mot vad alla smslån genererar plus att bankerna ser att du har bolån å då har en del av underskottet säkerhet lixom.

Haha ja nu är det lån på lite över 1000000 och räntan är väl lite mer på 5 procent. Ville inte skriva ut exakt beloppen utan vill bara visa att det är ett jättehögt underskott bara där. Jag fick iallafall 65000 bara därifrån

För att förenkla för min lilla hjärna.
Om jag betalat, säg det står 10000kr i ränta på ett lån. Får jag tillbaka 3000kr på det då?

Hej,

Har cirka 380 000 i årsinkomst och 34 000 i underskott.

14 000 att få tillbaka. Hade suttit fint med dom. Jag har dock för avsikt om att söka ett större bolån med en medsökande på en av storbankerna.

Har alltså inget bolån idag, men har för avsikt att söka till sommaren. Hur påverkar ett underskott på 34 000 kr här? Borde jag skita i skatten och skriva av?

Där det står kommunal inkomstskatt, är det vad jag borde ha skattat? Är det någon som vet?

Hej,

14 000 att få tillbaka. Hade suttit fint med dom. Jag har dock för avsikt om att söka ett större bolån med en medsökande på en av storbankerna.

Har alltså inget bolån idag, men har för avsikt att söka till sommaren. Hur påverkar ett underskott på 34 000 kr här? Borde jag skita i skatten och skriva av?
34 är inte såå mkt men skruva ner det lite grann iaf å få några tusenlappar. 34 är väl normalt med bolån, lite högt utan gissar jag. Kan du avvara allt så gör det

om man nu skulle ha underskott kapital som är samma belopp som ungefär halva årsinkomsten. Är det läge göra något åt det nu eller ska jag bara vara glad åt stor skatteåterbäring? Nästa år blir underskottet mindre än hälften av i år, typ 20% kanske av åsrslön.

Djävulen vill att vi tar pengarna som Skatteverket ger oss.. Tänk själv vad som är bäst.

Hej,

Skulle du betala 14 000:- för att kanske, kanske, få lite bättre ränta på ett bolån?
Hur mycket lägre måste räntan vara för att du ska tjäna in de där pengarna som du eventuellt tackar nej till?
Vet du att du får ett bättre låneerbjudande?

Du har betalat 14 000:- för mycket i skatt. Skatteverket betalar nu tillbaka dessa pengar till dig. Varsågod! Ta emot pengarna. Allt annat är dumheter.

om man nu skulle ha underskott kapital som är samma belopp som ungefär halva årsinkomsten. Är det läge göra något åt det nu eller ska jag bara vara glad åt stor skatteåterbäring? Nästa år blir underskottet mindre än hälften av i år, typ 20% kanske av åsrslön.
Det är dina pengar. Det är bara att ta emot det som Skatteverket skickar tillbaka till dig. Inget att snacka om alls.

Ta inte pengarna. Ni mår bättre av att inte ta emot dessa smutsiga pengar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp