• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration 2018

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Mitt kom också igår. :)
Oväntat då det inte stod något om framtida insättningar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Humle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 November 2015
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Jag skickade in både inkomstdeklaration och k4 bilaga innan den 2:e maj. Men när jag loggade in förra veckan så stod det att bara k4 hade skickats in och att det hade blivit ändringar på min inkomstdeklaration efter att jag skickat in. Detta hade jag inte fått nån information om och skickade då in den den 29/5. Kan skatteverket besluta när som helst eller blir det i augusti/september? Pengarna kommer att gå till kfm men blir det i augusti/september så har jag förhoppningsvis hittat nån lösning och kan få ut pengarna till att lösa avbetalningsplaner.
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Ok kanske inte 100% rätt tråd, men here goes: Om ett lån sägs upp och hamnar hos ett inkasso med avbetalningsplan eller löneutmätning/skuldsanering hos KF... Räknas den räntan till den räntan man får tillbaka på nästa år? Eller räknas bara räntor på lån som inte är uppsagda? Kanske luddigt formulerat, men hoppas nån fattar vad jag menar. :)
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Räntor räknas även på lån hos inkasso. Det handlar ju om inbetalda räntor, oavsett var dom är.
Vid skuldsanering fryses räntorna så där får man inget tillbaks.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Räntor räknas även på lån hos inkasso. Det handlar ju om inbetalda räntor, oavsett var dom är.
Vid skuldsanering fryses räntorna så där får man inget tillbaks.

Nästan.
Räntan fryses men om det betalas på de frusna räntan är den avdragsgill.. normalt brukar borgenärerna räkna av på kapitalet först i skuldsanering, man tycker väl att det är viktigast och att man kanske inte vill rapportera in massa ränta som ändå inte genererar någon skatteåterbäring man får del av.
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Nästan.
Räntan fryses men om det betalas på de frusna räntan är den avdragsgill.. normalt brukar borgenärerna räkna av på kapitalet först i skuldsanering, man tycker väl att det är viktigast och att man kanske inte vill rapportera in massa ränta som ändå inte genererar någon skatteåterbäring man får del av.

Ok så om jag fattar rätt är det smart att avsluta skattejämkning om man söker skuldsanering för att inte riskera restskatt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp