Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Deklaration 2019

Kunnig medlem
Poäng: 307
Meddelanden
288
Mottagna reaktioner
102
Poäng
307
Snart är det ju dags. Med tanke på att jag har en hel del skatt att få tillbaka vill jag skicka in deklarationen så fort som möjligt.
Å andra sidan har jag sämre siffror 2018 än 2019 och vill inte att de ska bli officiella tidigt.
Så frågan är: hur snabbt efter att man skickar in deklarationen blir den offentlig?

Jag är nyfiken på när man får tillbaka på skatten om man ”bara” skriver dit reseersättning.... Kan man fortfarande få tillbaka i april/maj/juni?

Förra året skickade jag in samma dag den kom, fick tillbaka på skatten till påsk och det syntes på UC i juni.

Jag kommer ha sämre inkomst och ska söka stora lån i maj. Hur länge kan jag skjuta upp det innan min inkomst för 2018 syns hos UC tror ni?
När kommer deklarationen hos Kivra?

Va? Uppdateras det inte hos UC förrän i juni även om man deklarerar tidigt med utbetalning av eventuellt överskott i april?!

Va? Uppdateras det inte hos UC förrän i juni även om man deklarerar tidigt med utbetalning av eventuellt överskott i april?!

Förra året var det tidigare för mig iallafall.

Förra året var det tidigare för mig iallafall.

Hade för mig detsamma. Det kvittar ju för mig egentligen då allting går till KF (om det blir någon återbäring överhuvudtaget), men det är bra att veta vad som gäller likväl... :)

13 mars trillar den in på Kivra, skattebeskedet. Jiises. En hel månad kvar...

Jag undrar exakt samma som Johan W...ifjol blev min uc offentlig ganska snart efter påskens utbetalning på överskottet . Men om man godkänner den senare typ i slutet av april, när kan den då bli offentlig?

Jag kommer ha sämre inkomst och ska söka stora lån i maj. Hur länge kan jag skjuta upp det innan min inkomst för 2018 syns hos UC tror ni?
När kommer deklarationen hos Kivra?
Om du har kvarskatt som du inte reglerar innan sista dag för deklarationen så får du slutskattebesked i augusti och därmed den nya inkomsten då. Annars kommer din inkomst synas i mitten av juni om du väntar till sista veckan att deklarera.

Jag är nyfiken på när man får tillbaka på skatten om man ”bara” skriver dit reseersättning.... Kan man fortfarande få tillbaka i april/maj/juni?

Förra året skickade jag in samma dag den kom, fick tillbaka på skatten till påsk och det syntes på UC i juni.
Ska du göra avdrag för resor till och från arbete får du tillbaka i juni och inte tidigare än så.

Ska du göra avdrag för resor till och från arbete får du tillbaka i juni och inte tidigare än så.

Hmm, fast jag är 99% jag gjorde dessa förändringar förra året och ändå fick tidigare. är du säker?

Hur blir det med räntelagen?
Jag har fått massor med brev hem på " ränta " jag har betalat på alla lån jag har haft...

Är det något man skriver in själv på deklarationen eller sköts allt det där automatiskt?

Hur blir det med räntelagen?
Jag har fått massor med brev hem på " ränta " jag har betalat på alla lån jag har haft...

Är det något man skriver in själv på deklarationen eller sköts allt det där automatiskt?

Är det första gången som Du deklarerar?! :D
Ränteutgifter skall vara förtryckta på Din deklaration, men alltid bra att dubbelchecka, så allt verkligen finns med. Inte minst, kolla så verkligen alla bolag har lämnat in Dina uppgifter till Skatteverket... :)

Nej inte första gången jag deklarerar.

Är 32 år aldrig tagit något lån eller så men nu gjorde jag det förra året och har fått besked angående räntan av vissa låneföretag där det skrivs att skatteverket sköter det automatiskt...

En annan grej är att jag hade ett ferratum lån förra året och betalade massvis med ränta känns det som.. men tack o lov är den nu avslutad, frågan är att jag mailade dom förra veckan om dom hade rapporterat in till skatteverket om hur mkt ränta jag betalade in till dem, men dom vägrar svara på mig, bryter dom inte mot lagen??

Nej inte första gången jag deklarerar.

Är 32 år aldrig tagit något lån eller så men nu gjorde jag det förra året och har fått besked angående räntan av vissa låneföretag där det skrivs att skatteverket sköter det automatiskt...

En annan grej är att jag hade ett ferratum lån förra året och betalade massvis med ränta känns det som.. men tack o lov är den nu avslutad, frågan är att jag mailade dom förra veckan om dom hade rapporterat in till skatteverket om hur mkt ränta jag betalade in till dem, men dom vägrar svara på mig, bryter dom inte mot lagen??

Ferratum är den absoluta värsta lånegivaren EVER, men dom redovisade iallafall min inbetalda ränta till Skatteverket. Ha dock koll, så dom finns med på deklarationen... :)

Vad gör man om företaget inte redovisar in räntan till skv?

Vad gör man om företaget inte redovisar in räntan till skv?
Detta hittade jag om detta:
Skyldigheten att redovisa räntekostnaderna ligger i slutändan hos den som deklarerar – inte hos kreditgivaren. Att somliga kreditgivare samarbetar med Skatteverket genom att skicka in kontrolluppgifter för räntekostnader är således att betrakta som ren goodwill

Jag har 0 koll och skulle säkert kunna bli blåst av både ett och bolag. Tyvärr.

Det är nog lätt hänt. Kolla generellt om du missar någon. Sedanså finns det väl ett tak oxå för hur mycket lån man får dra av.

Det är nog lätt hänt. Kolla generellt om du missar någon. Sedanså finns det väl ett tak oxå för hur mycket lån man får dra av.

Nja.
30 procent för räntekostnaderna upp till 100 000 kronor och allt över detta får du dra av 21 procent. Inget tak på dessa 21%.

På Skatteverket sida, står det att deklarationen skickas till t.ex Kivra från 7 - 13 mars... så utskicket går i gång i dag :-)

Inget här heller. Brukar vara sist ut i dessa sammanhang :D

Förra året fick jag dagen efter det började skickas ut. Med min väldiga tur så lär jag väl få vänta även denna gång. 🙄

Fick min idag. Lite tillbaks på skatten. Får nog också ligga kvar där redan lite finns innan. Nästa år blir det nog mer. Måste tyvärr ta en "stor" delbetalning snart. Hinner inte spara undan.

Nu fick jag min deklaration! Underskott av kapital 107.000. Inkomst: 376.000 :- Är det ett JÄTTEdåligt underskott? (Hade 20.000 förra året) Om jag gör ett avdrag för resor på 25.000 minskar underskottet då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp