- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Är räntorna från förra året antar jag.Jag deklarerade igår. Upptäckte då att under avdragen ränta stod det en större summa, över 200.000. Kan detta bero på att skuldsaneringen är avslutad?
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 42
Ja precis. Men när man har skuldsanering betalar man väl ingen ränta? Därför var jag lite konfunderad över hur det kunde vara så mycket ränta?Är räntorna från förra året antar jag.
- Meddelanden
- 40
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 92
Beror på om borgenärerna bokat inbetalningarna från skuldsaneringen mot kapital eller ränta, och i ditt fall verkar de bokat mot ränta.Ja precis. Men när man har skuldsanering betalar man väl ingen ränta? Därför var jag lite konfunderad över hur det kunde vara så mycket ränta?
Bara att gratulera, lär bli en bra slant tillbaka!
- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
Marginalen var det någon som sa drar mot kapital under skuldsaneringen. Sen får man för alla 5 åren samtidigt från räntan efter avslutad skuldsanering.
Möjligt att det är fler som gör så när skuldsanering avslutas att det bara dragits mot kapitalbelopp, men när lånet stängs så får man för all ränta i en klumpsumma
Möjligt att det är fler som gör så när skuldsanering avslutas att det bara dragits mot kapitalbelopp, men när lånet stängs så får man för all ränta i en klumpsumma
- Meddelanden
- 40
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 92
Intressant!Marginalen var det någon som sa drar mot kapital under skuldsaneringen. Sen får man för alla 5 åren samtidigt från räntan efter avslutad skuldsanering.
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 42
Jag har betalat ca 11.000kr/månad under skuldsaneringen. Men har bara fått tillbaka ca 2000kr tidigare år fr skusan började. Denna gången är det en bra bit över. Så blev lite fundersam.Om du betalade 200 000 i ränta förra året hur mycket betalar du egentligen i månaden?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag förstår fortfarande inte.
Om du betalade 11.000 i månaden är det totalt förra året 110.000 kronor. Hur kan det då bli det dubbla och dessutom allt mot räntan?
Eller är det så att dom inte rapporterar någon ränta år 1-4 och sen smäller på allting sista året?
Om du betalade 11.000 i månaden är det totalt förra året 110.000 kronor. Hur kan det då bli det dubbla och dessutom allt mot räntan?
Eller är det så att dom inte rapporterar någon ränta år 1-4 och sen smäller på allting sista året?
- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldsanering-och-skatteåterbäring.27166/post-449368Jag förstår fortfarande inte.
Här (ovan länk) är ett exempel från @Kimsan72 : Det var det jag skrev om ovan gällande Marginalen
Säkert flera borgenärer som gör samma när dom skriver av skulden i slutet så skriver dom också av all ränta som betalad, även om dom endast dragit mot kapitalbelopp under skuldsaneringen.
Inte för att det kommer spela oss någon roll eftersom ränteavdraget försvinner om 8-9 månader
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Exakt så var det på årets deklaration för mig. Marginalen rapporterade helt plötsligt in räntan för alla 5 årens utbetalningar till dom från min skuldsanering.https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldsanering-och-skatteåterbäring.27166/post-449368
Här (ovan länk) är ett exempel från @Kimsan72 : Det var det jag skrev om ovan gällande Marginalen
Säkert flera borgenärer som gör samma när dom skriver av skulden i slutet så skriver dom också av all ränta som betalad, även om dom endast dragit mot kapitalbelopp under skuldsaneringen.
Inte för att det kommer spela oss någon roll eftersom ränteavdraget försvinner om 8-9 månader
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 42
Då var det som jag misstänkte, att fem års ränta läggs ihop och utbetalas nu. Tack för era svarExakt så var det på årets deklaration för mig. Marginalen rapporterade helt plötsligt in räntan för alla 5 årens utbetalningar till dom från min skuldsanering.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
För mig var det ”bara” ett företag som gjorde så och det genererade ca 25tkr som dom redovisade nu i årets deklaration och jag hade MÅNGA borgenärer med i min skuldsanering…Då var det som jag misstänkte, att fem års ränta läggs ihop och utbetalas nu. Tack för era svar
Om inte jag minns fel, så hade du ränteutgifter för 200tkr… Det är hiskeligt mycket…för mycket skulle jag vilja påstå.
På din deklaration står det uppspaltat vilka och hur mycket var och en har redovisat i ränta… så där bör du såklart titta.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Fast om hon fått för alla 5 åren så är väl inte 200k för mycket ? Bara 40 000 kr ränta per år från ett bolag tex marginalen ! Min största skuld får 52k per årFör mig var det ”bara” ett företag som gjorde så och det genererade ca 25tkr som dom redovisade nu i årets deklaration och jag hade MÅNGA borgenärer med i min skuldsanering…
Om inte jag minns fel, så hade du ränteutgifter för 200tkr… Det är hiskeligt mycket…för mycket skulle jag vilja påstå.
På din deklaration står det uppspaltat vilka och hur mycket var och en har redovisat i ränta… så där bör du såklart titta.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jo men att MÅNGA borgenärer skulle göra detta låter ganska osannolikt/märkligt och är heller inget som jag har hört hända tidigare…Fast om hon fått för alla 5 åren så är väl inte 200k för mycket ? Bara 40 000 kr ränta per år från ett bolag tex marginalen ! Min största skuld får 52k per år
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Nej men jag menar om hon tex nu har marginalen och största beloppet där så är ju 40k inga större summor per år som dom kan rapporterat inJo men att MÅNGA borgenärer skulle göra detta låter ganska osannolikt/märkligt och är heller inget som jag har hört hända tidigare…
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Nej men en del bolag rapporterar in ränta ända.Ja precis. Men när man har skuldsanering betalar man väl ingen ränta? Därför var jag lite konfunderad över hur det kunde vara så mycket ränta?
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Jag förstår fortfarande inte.
Jag har två lån i min sanering, Lowell och Kredinor. Ingen har sedan min skuldsanering startat rapporterat ränta till Skatteverket. Min sanering startade i mars 2021 och avslutas om ett år. Det ska bli intressant att se hur deklarationen ser ut nästa år, om Lowell och Kredinor rapporterar in ränta för år 1-4.
- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
Ring dom och fråga. Nästa år försvinner ränteavdraget.Jag har två lån i min sanering, Lowell och Kredinor. Ingen har sedan min skuldsanering startat rapporterat ränta till Skatteverket. Min sanering startade i mars 2021 och avslutas om ett år. Det ska bli intressant att se hur deklarationen ser ut nästa år, om Lowell och Kredinor rapporterar in ränta för år 1-4.
Det kan vara så att dom har dragit mot ränta. Men inte rapporterat in det. I så fall har du en del återbäring att ta i år om du vill genom att skicka in en SKV 6891 för vardera år. Dessa är enkla att fylla i.
- Meddelanden
- 406
- Mottagna reaktioner
- 152
- Poäng
- 397
jag har skuldssanering och betalar ränta på mitt bolånJa precis. Men när man har skuldsanering betalar man väl ingen ränta? Därför var jag lite konfunderad över hur det kunde vara så mycket ränta?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jag hade Lowell på flertalet av mina lån och dom rapporterade inte in någonting. Ej heller i år. Min sanering var klar i mars i fjol.Jag har två lån i min sanering, Lowell och Kredinor. Ingen har sedan min skuldsanering startat rapporterat ränta till Skatteverket. Min sanering startade i mars 2021 och avslutas om ett år. Det ska bli intressant att se hur deklarationen ser ut nästa år, om Lowell och Kredinor rapporterar in ränta för år 1-4.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.