- Meddelanden
- 88
- Mottagna reaktioner
- 60
- Poäng
- 187
Jag hoppas på att få tillbaka, förra året fick jag tillbaka 59.000:-, men hade löneutmätning då..så fick ju ej behålla nåt. Men nu har jag skuldsanering sen sep, så hoppas på lite tillbaka....Håller tummarna att få tillbaka, har fått betala de senaste 2 åren.
hoppas även den dyker upp på Kivra redan i morgon.
Då detta blir det sista året man får tillbaka på räntan. Men lär ju bli mindre än hälften av 59.000:- så hoppas ju på 25-30.000:-
Det lär märkas denna vecka som kommer.....
- Meddelanden
- 2 274
- Mottagna reaktioner
- 752
- Poäng
- 737
Jag hoppas på att få tillbaka. Får alltid tillbaka, det bör landa på runt 9000-10000 som det brukar göra.
En väldigt korkad fråga som jag tror att jag vet svaret på…men jag ställer den ändå.
Om man har en skuld hos kronofogden (som inte hunnit bli anmärkning och skuldsaldo) och man får tillbaka på skatten..visst dras det inte till kronofogden då?
@Lasseman @Myra
En väldigt korkad fråga som jag tror att jag vet svaret på…men jag ställer den ändå.
Om man har en skuld hos kronofogden (som inte hunnit bli anmärkning och skuldsaldo) och man får tillbaka på skatten..visst dras det inte till kronofogden då?
@Lasseman @Myra
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 346
- Poäng
- 517
Om det inte är ett skuldsaldo så nej, men om det blivit ett skuldsaldo så tar dem detJag hoppas på att få tillbaka. Får alltid tillbaka, det bör landa på runt 9000-10000 som det brukar göra.
@Lasseman @Myra
- Meddelanden
- 2 274
- Mottagna reaktioner
- 752
- Poäng
- 737
Ok. Tack för svar!Om det inte är ett skuldsaldo så nej, men om det blivit ett skuldsaldo så tar dem det
- Meddelanden
- 189
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Har ju massa blanco som man bara får dra 50% på nästa år, lite körning och jobbat som ett as för att få runt skeppet så tjänat ca 100k mer än beräknat så kommer fåDags att starta en sådan här tråd.
Nästa vecka kommer deklarationerna. Hur gick det för er?
Själv hoppas jag på cirka 10 k tillbaka.
Restskatt 🥸
- Meddelanden
- 189
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
138k mer än beräknat, ca 15000kr i restskattHar ju massa blanco som man bara får dra 50% på nästa år, lite körning och jobbat som ett as för att få runt skeppet så tjänat ca 100k mer än beräknat så kommer få
Restskatt 🥸
Undra om man kan skicka till chatten i år också och få svar direkt, slipper man vänta…
Förra året fick jag ca 7k tillbaka men hoppas man slipper betala tillbaka iaf. Bytt jobb så för första gången på många år kan man deklarera milersättning….
Förra året fick jag ca 7k tillbaka men hoppas man slipper betala tillbaka iaf. Bytt jobb så för första gången på många år kan man deklarera milersättning….
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Tänker att dem inte ska kolla skatten på någon?Vi är verkligen kontrollerade
- Meddelanden
- 189
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Nej jag tänker hur digitaliserad vi är. Helt sjukt kan inte göra nåt allt kontrollerat och de är smidigt för statenTänker att dem inte ska kolla skatten på någon?
- Meddelanden
- 189
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Kolla hela Europa, vänta till de börjar blåsa lite och folk vill ta ut sina pengar som exempelvis i Grekland då blirvde jobbigt när folk inte kan få ut sina beparingarTänker att dem inte ska kolla skatten på någon?
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Smidigt för oss med att det är digitaliseratNej jag tänker hur digitaliserad vi är. Helt sjukt kan inte göra nåt allt kontrollerat och de är smidigt för staten
- Meddelanden
- 4 562
- Mottagna reaktioner
- 4 555
- Poäng
- 2 947
Rekommenderar att godkänna deklarationen i April så du får tillbaka i Juni. Har du beslutad skuldsanering i mitten på Juni så behåller du pengarna om du får tillbaka då.Jag brukar alltid få tillbaka men nu har jag inledande skuldsanering så får nog inte behålla oavsett.
Även om det känns lite sneaky att inte godkänna direkt utan ändringar om man inte har några ändringar så gör man definitivt inget fel om man gör klart deklarationen innan 4 Maj när deadline är och får ev återbäring i Juni.
Man kan liksom inte få avslag på grund av att man godkände sin deklaration i tid.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 189
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Kul när de blir lite krämig i Europa senSmidigt för oss med att det är digitaliserat
- Meddelanden
- 3 398
- Mottagna reaktioner
- 3 462
- Poäng
- 1 957
Jag har dock för mig jag har läst nånstans här på forumet att man ska kontakta sin handläggare när man får besked. För då avgör handläggaren om det ska räknas med i betalplan (om man inte fått förslaget än förstås) eller om det får behållas.Rekommenderar att godkänna deklarationen i April så du får tillbaka i Juni. Har du beslutad skuldsanering i mitten på Juni så behåller du pengarna om du får tillbaka då.
Även om det känns lite sneaky att inte godkänna direkt utan ändringar om man inte har några ändringar så gör man definitivt inget fel om man gör klart deklarationen innan 4 Maj när deadline är och får ev återbäring i Juni.
Man kan liksom inte få avslag på grund av att man godkände sin deklaration i tid.
Men det kanske spelar roll om man hunnit fått förslag och godkänt det och bara väntar på beslut iofs.
- Meddelanden
- 208
- Mottagna reaktioner
- 232
- Poäng
- 397
Kommer få ca 13k tillbaka så som det ser ut just nu.
Men Luma finans har rapporterat in mina ränteutgifter som lån med säkerhet, det är ju inte korrekt.
Vad bör jag göra åt detta?
Men Luma finans har rapporterat in mina ränteutgifter som lån med säkerhet, det är ju inte korrekt.
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 346
- Poäng
- 517
Oj, Ja det det var en knepig sits. Måste det ändras? Eller kan man bara godkänna detta?Kommer få ca 13k tillbaka så som det ser ut just nu.
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 346
- Poäng
- 517
Men hur funkar det? Ska det inte skattas i Norge då?Det blir väl som vanligt, antar jag.
Skattesmäll mellan 70-80 tusen.
Senaste gången ville Skatteverket ha 75 200 kr av mig.
Detta beror på att jag jobbar som sjöman i Norge.
- Meddelanden
- 4 562
- Mottagna reaktioner
- 4 555
- Poäng
- 2 947
Säkert någon som har sitt första jobb. Tror inte Luma anställer folk med erfarenhet.Kommer få ca 13k tillbaka så som det ser ut just nu.
Fick du deklarationen i Kivra eller såg du den genom att logga in på SKV?
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 346
- Poäng
- 517
Den syns väl inte föräns den 6/3 på SKV hemsida?Säkert någon som har sitt första jobb. Tror inte Luma anställer folk med erfarenhet.
Jodå, norska Skatteetaten tar sin del. Jag har ännu inte fått norska deklaration så jag kan inte säga hur mycket jag har betalat.Men hur funkar det? Ska det inte skattas i Norge då?
Men enligt lönespecen, som jag fick i december, hade arbetsgivaren betalat in 375 382 NOK plus trygdeavgift (ca 16 kNOK) från min lön.
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 346
- Poäng
- 517
Aha okej 👍Jodå, norska Skatteetaten tar sin del. Jag har ännu inte fått norska deklaration så jag kan inte säga hur mycket jag har betalat.
Men enligt lönespecen, som jag fick i december, hade arbetsgivaren betalat in 375 382 NOK plus trygdeavgift (ca 16 kNOK) från min lön.
- Meddelanden
- 208
- Mottagna reaktioner
- 232
- Poäng
- 397
Fick den i kivra för ett par timmar sedan.Säkert någon som har sitt första jobb. Tror inte Luma anställer folk med erfarenhet.
- Meddelanden
- 30
- Mottagna reaktioner
- 27
- Poäng
- 91
Gjort diverse beräkningar och det blir ju bara 50% detta året och nästa år 0% tillbaka.
Brukar få runt 30-35 000 tillbaka så runt hälften av det vore rimligt.
Brukar få runt 30-35 000 tillbaka så runt hälften av det vore rimligt.
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Den skall skickas ut from idag. 2-6 marsDags att starta en sådan här tråd.
Nästa vecka kommer deklarationerna. Hur gick det för er?
Själv hoppas jag på cirka 10 k tillbaka.
- Meddelanden
- 2 274
- Mottagna reaktioner
- 752
- Poäng
- 737
Man ska dock få från Kivra 2-6 Mars.Den syns väl inte föräns den 6/3 på SKV hemsida?
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Tyvärr! Men jag väntar mycket spänt. Blir första året på väldigt många år som jag ska få tillbaka på skatten.Någon som fått sin deklaration?

- Meddelanden
- 3 398
- Mottagna reaktioner
- 3 462
- Poäng
- 1 957
Nix inte än. Känns som det kommer bli en sån där jobbig väntan nu också, speciellt när vi kan följas upp såhär på forumet och man får se alla andras kommentarer att det börjar trilla in. Haha 

- Meddelanden
- 3 398
- Mottagna reaktioner
- 3 462
- Poäng
- 1 957
Haha att du ens kom dit, läste nånstans att Skatteverkets hemsida låg nere 🤣Kollade med deras chat och kan bekräfta att man INTE kan fråga chatten om vad man kommer få eller betala tillbaka. Dem kan inte se deklarationen föräns den är utskickad till Kivra
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 346
- Poäng
- 517
Tog bra länge kan jag säga. Men tillslut kom jag in hahaHaha att du ens kom dit, läste nånstans att Skatteverkets hemsida låg nere 🤣
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.