Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Delgiven

Jag förstår. Se till att vara snabb med köpen bara så du inte har mer på kontot än förbehållsbeloppet. KFM kan ju göra utmätning av bankkonton och annat. Jag hoppas också på Oktoberlönen, behöver den verkligen efter att sjukdom ätit upp mycket av septemberlönen.
Du är delgiven och ditt datum för att agera har gått ut ? Tänkte var i processen du är ? Som sagt mina 10 dagar gick ju ut idag . Så nu är det upp till kronofogden hur snabba dom är .!

Så här står det på deras hemsida
Tolkar jag det rätt som att det kan ta upp till 6 månader då innan löneutmätningen kommer igång ?

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning |Senast uppdaterad: 3 oktober 2023

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska göra något) tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning |Senast uppdaterad: 3 oktober 2023

Så här står det på deras hemsida
Tolkar jag det rätt som att det kan ta upp till 6 månader då innan löneutmätningen kommer igång ?

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3Månader

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska göra något) tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3Månader
Haha jag orkar gav inte mer . Det blir vad fan det blir och när det blir . Lägger mig i sängen och fortsätter stirra i taket .

I oktober är högst osannolikt då det är 2 steg kvar som normalt tar 14 dagar vardera. Men i övrigt har du nog rätt. Tror man får ta det för vad det blir. Hela den här biten att inte veta ska bli ganska skön att slippa. Undrar vad jag ska göra av all min tid sen när man inte behöver läsa på, räkna ut, fråga om råd, fundera osv, haha!

I oktober är högst osannolikt då det är 2 steg kvar som normalt tar 14 dagar vardera. Men i övrigt har du nog rätt. Tror man får ta det för vad det blir. Hela den här biten att inte veta ska bli ganska skön att slippa. Undrar vad jag ska göra av all min tid sen när man inte behöver läsa på, räkna ut, fråga om råd, fundera osv,
Ja det ska bli så skönt . Dom tar det dom ska ha sen har man kvar sitt . Inget kan dyka upp eller nåt annat kan dras mitt i allt .

Ja det ska bli så skönt . Dom tar det dom ska ha sen har man kvar sitt . Inget kan dyka upp eller nåt annat kan dras mitt i allt .
Var är du i processen?
tänkte när gick ditt datum ut om du förstår vad jag menar ? Till vilket datum skulle du agerat?
mitt går ju ut idag . Alltså tills när jag ska betala eller överklaga.

I oktober är högst osannolikt då det är 2 steg kvar som normalt tar 14 dagar vardera. Men i övrigt har du nog rätt. Tror man får ta det för vad det blir. Hela den här biten att inte veta ska bli ganska skön att slippa. Undrar vad jag ska göra av all min tid sen när man inte behöver läsa på, räkna ut, fråga om råd, fundera osv, haha!
Var är du i processen?
tänkte när gick ditt datum ut om du förstår vad jag menar ? Till vilket datum skulle du agerat?

Var är du i processen?
Jag har fått skuld att betala, den första gick ut för en vecka sen så nu väntar jag på att få papper om att uppge inkomster och utgifter. Sen kommer löneutmötningen igång rätt omgående när man skickat in det. Man har efter vad jag förstått ca 14 dagar att skicka in det.
Du lär också få "skuld att betala" när tiden för att agera har gått ut. Den brukar man ha 14 dagar på sig att betala och därefter går det till att man ska lämna inkomstuppgifter. Meb dom kan ju som sagt göra andra utmätningar tidigare, pengar på konton tillexempel om man har mer än förbehållsbeloppet.

Jag har fått skuld att betala, den första gick ut för en vecka sen så nu väntar jag på att få papper om att uppge inkomster och utgifter. Sen kommer löneutmötningen igång rätt omgående när man skickat in det. Man har efter vad jag förstått ca 14 dagar att skicka in det.
Du lär också få "skuld att betala" när tiden för att agera har gått ut. Den brukar man ha 14 dagar på sig att betala och därefter går det till att man ska lämna inkomstuppgifter. Meb dom kan ju som sagt göra andra utmätningar tidigare, pengar på konton tillexempel om man har mer än förbehållsbeloppet.
Okej . Tack för att du tog dig tid att svara .
lycka till med allt nu i livet .

Hej! Måste dubbelkolla så jag fattar rätt: Har fått första brevet om delgivning idag. Det står att man ska svara omgående för att inte riskera att någon från KFM kommer hem eller till arbetsplats. Kan man dra ut på att svara på detta eller är det nästa del, där man motsätter sig eller konfirmerar att man har skulden, som man har tid på sig att svara?

@UppgivenLoser @Jessica87 Hur gick det för er? Har utmätningen börjat?
Ja min löneutmätning började i november. Min skuldprognos är att jag trots heltidsjobb inte kommer kunna bli skuldfri så jag gör allt jag kan för att längre fram ha en chans till skuldsanering. (Går upp till heltid, ändrar beteenden, går i samtal osv). Jag ska ut ur mitt skuldberg och jag ska ha lärt mig av mitt misstag, det har jag bestämt mig för.

Ja min löneutmätning började i november. Min skuldprognos är att jag trots heltidsjobb inte kommer kunna bli skuldfri så jag gör allt jag kan för att längre fram ha en chans till skuldsanering. (Går upp till heltid, ändrar beteenden, går i samtal osv). Jag ska ut ur mitt skuldberg och jag ska ha lärt mig av mitt misstag, det har jag bestämt mig för.
Håller tummarna för dig. Hu lång tid tog det från första delgivning till utmätningen började?

Håller tummarna för dig. Hu lång tid tog det från första delgivning till utmätningen började?
Tack! Från att första delgivningen var påskriven till utmätningsbeslut ca 1.5 månad eller 2 typ. Sen hade jag tur att mitt beslut kom precis efter lön så i praktiken tog det lite längre tid.

Tack! Från att första delgivningen var påskriven till utmätningsbeslut ca 1.5 månad eller 2 typ. Sen hade jag tur att mitt beslut kom precis efter lön så i praktiken tog det lite längre tid

Tack för svar. Känns som det gick väldigt fort

Min utmätning har börjat nu i januari.
min nya lön är nu 14060 kr. Men fick bara ut 13250, det var ju tråkigt att det blev fel direkt , känns som det är nog knapert ändå .
Är ditt förbehållsbelopp 14060:-, men du fick bara behålla 13250:-? Eller fick du så låg lön att inget kunde dras till KFM och detta är allt du har in?

Är ditt förbehållsbelopp 14060:-, men du fick bara behålla 13250:-? Eller fick du så låg lön att inget kunde dras till KFM och detta är allt du har in?
Mitt förbehållsbelopp är 14060 men lönekontoret har gjort ngt fel och gav mig bara 13250 i lön . Mindre kul , men bara att gilla läget . Dock positivt att jag kommer få behålla bonusen som kommer utbetalas till våren, det hade jag inte trott . Men kvinnan på kronofogden som jag frågade sa att dom inte kommer ta bonusen

Mitt förbehållsbelopp är 14060 men lönekontoret har gjort ngt fel och gav mig bara 13250 i lön . Mindre kul , men bara att gilla läget . Dock positivt att jag kommer få behålla bonusen som kommer utbetalas till våren, det hade jag inte trott . Men kvinnan på kronofogden som jag frågade sa att dom inte kommer ta bonusen
Så hur mycket drogs till Kronofogden då?

18 000.
hon på kf sa att jag alltid ska få ut 14060, allt annat ska gå till dom .
Får väl se hur det blir nästa månad , annars får jag undersöka och ta tag i saken .
Jaha, det låter ju mycket märkligt! Jag hade aldrig accepterat det, ring till KFM och arbetsgivaren. Jag tycker arbetsgivaren borde bli skyldig att betala ut det som fattas!
För du har inga avdrag från lön för fackavgift eller annat så det är där diffen finns?

Jaha, det låter ju mycket märkligt! Jag hade aldrig accepterat det, ring till KFM och arbetsgivaren. Jag tycker arbetsgivaren borde bli skyldig att betala ut det som fattas!
För du har inga avdrag från lön för fackavgift eller annat så det är där diffen finns?
Jo fackavgiften dras på lönen . Så kanske den dras av från mina 14060? Men det vore ju fel väl ? Får se nästa lön hur det blir . Trodde jag äntligen skulle få lugn och ro nu när löneutmätningen kommit igång . Men det blev det ju inte . Fel direkt i lönen och Vivus stämmer mig
Hamnar jag i fängelse så borde jag ju iaf få lugn och ro. Nästan så det vore bättre .

Jo fackavgiften dras på lönen . Så kanske den dras av från mina 14060? Men det vore ju fel väl ? Får se nästa lön hur det blir . Trodde jag äntligen skulle få lugn och ro nu när löneutmätningen kommit igång . Men det blev det ju inte . Fel direkt i lönen och Vivus stämmer mig
Hamnar jag i fängelse så borde jag ju iaf få lugn och ro. Nästan så det vore bättre .
Förstår att du har det tufft. Men håll i, det kommer bättre tider! Jo, tyvärr. Fackavgiften dras ifrån ditt förbehålsbelopp. Förbehållsbelopet är bara hyra+det belopp KFM beräknat att du ska få behålla till allt annat.

Jaja skitsamma, jag orkar inte bry mig i det just nu . Måste lösa min stämning först på ngt vis.
men tack för att du är trevlig och hjälpsam .

Jaja skitsamma, jag orkar inte bry mig i det just nu . Måste lösa min stämning först på ngt vis.
men tack för att du är trevlig och hjälpsam .
Stämningen handlar nog mer som att dom vill ha sina pengar. Ni kommer på en muntlig förberedelse för att nå en uppgörelse. Sedan leder det till huvudförhandling. Men, det behöver inte göra det.

I värsta fall kommer du anses skyldig och får betala skulden+rättegångskostnader och då när du inte kan betala så skickas det till kfm. Du kommer inte hamna i fängelse pga att de vill ta det till tingsrätten.

Vet du vem som ska behandla ärendet i domstol, alltså namnet på domaren? Man kan ringa tingsrätten och förklara hur det förhåller sig och ställa frågor.

Stämningen handlar nog mer som att dom vill ha sina pengar. Ni kommer på en muntlig förberedelse för att nå en uppgörelse. Sedan leder det till huvudförhandling. Men, det behöver inte göra det.

I värsta fall kommer du anses skyldig och får betala skulden+rättegångskostnader och då när du inte kan betala så skickas det till kfm. Du kommer inte hamna i fängelse pga att de vill ta det till tingsrätten.

Vet du vem som ska behandla ärendet i domstol, alltså namnet på domaren? Man kan ringa tingsrätten och förklara hur det förhåller sig och ställa frågor.
Nä jag vet inte mycket ännu , bara att Vivus stämt mig . Är lite i chock nu så ska låta det lägga sig lite , sen får jag läsa mer noga vad som står , det var 46 sidor .
Det känns ju bara väldigt konstigt , men jaja, så här är det nu.
tack för ditt svar .

18 000.
hon på kf sa att jag alltid ska få ut 14060, allt annat ska gå till dom .
Får väl se hur det blir nästa månad , annars får jag undersöka och ta tag i saken .
Om ALLT annat skall gå till KFM så låter det som ett "maxbeslut", och då kommer väl bonusen Du nämnde också åka med till KFM?

Om ALLT annat skall gå till KFM så låter det som ett "maxbeslut", och då kommer väl bonusen Du nämnde också åka med till KFM?
kvinnan jag pratade med sa att jag skulle få behålla bonusen . Måste ju tro på vad hon säger . Men vi får väl se sen hur det blir i verkligheten .

Nä jag vet inte mycket ännu , bara att Vivus stämt mig . Är lite i chock nu så ska låta det lägga sig lite , sen får jag läsa mer noga vad som står , det var 46 sidor .
Det känns ju bara väldigt konstigt , men jaja, så här är det nu.
tack för ditt svar .
46 sidor??!! Det är mkt det.
Försök att inte oroa dig för mkt. Det är som det är. Det kommer bättre dagar! Och du kommer inte att hamna i fängelse.
Den ryske oligarken som äger 4Finance borde snarare hamna bakom galler.

Sen skulle vi gärna vilja ha en uppdatering när du har fått smälta det hela och landat. Vi försöker stötta dig om det känns tungt och om du har behovet.

TR känns läskigt, men de som arbetar där är också människor och vill faktiskt att det ska bli en bra lösning (jag lovar dig, tvistade om en bodelning i nästa 2,5 år, tillslut tröttnade TR på mitt ex och sa ifrån, även mitt ex ombud såg rätt less ut).

Det finns många gånger juridisk rådgivning via en hemförsäkring som du, om du upplever behovet, bör nyttja.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp