Så du menar att när jag väl skrivit under delgivning, så går det direkt till verkställighet? Jag får inte dem 10 dagarnas förklaringstid och inte heller "skuld att betala" där man har ca 2 veckor på sig att betala till kfm? När jag blivit delgiven så verkställs det direkt och jag kan säga adjö till min skatteåterbäring? (Gäller då barnomsorg e mål i mitt fall)Inget går till utslag utan delgivning. Däremot går skulder från det allmänna direkt till verkställighet, eller som man fått för sig att det heter här "skuld att betala".
Det beror på vad det är till kommunen, det är både a och e mål där
Så du menar att när jag väl skrivit under delgivning, så går det direkt till verkställighet? Jag får inte dem 10 dagarnas förklaringstid och inte heller "skuld att betala" där man har ca 2 veckor på sig att betala till kfm? När jag blivit delgiven så verkställs det direkt och jag kan säga adjö till min skatteåterbäring? (Gäller då barnomsorg e mål i mitt fall) @Lasseman
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nej, typ tvärtom. Hade det varit amål hade det gått direkt, ingen delgivning osv.Så du menar att när jag väl skrivit under delgivning, så går det direkt till verkställighet? Jag får inte dem 10 dagarnas förklaringstid och inte heller "skuld att betala" där man har ca 2 veckor på sig att betala till kfm? När jag blivit delgiven så verkställs det direkt och jag kan säga adjö till min skatteåterbäring? (Gäller då barnomsorg e mål i mitt fall)
Nu beror det lite på om dom sökt verkställighet etc.
Hur vet jag om dem har gjort det då? Sökt verkställighet? Haha förlåt du måste tycka jag är korkad men som sagt har ingen erfarenhet av detta och blir bara snurrig o mer förvirrad ju mer jag läser på deras hemsida och här. Jag har bara fått ett " vanligt" betalningsföreläggande, men inte skrivit på något. @LassemanNej, typ tvärtom. Hade det varit amål hade det gått direkt, ingen delgivning osv.
Nu beror det lite på om dom sökt verkställighet etc.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Det vet du inte, det står inte i föreläggandet. Det blir du varse när utslaget kommer, om "skuld att betala" kommer bara nån timma efter utslaget så var det verkställighet direktHur vet jag om dem har gjort det då? Sökt verkställighet? Haha förlåt du måste tycka jag är korkad men som sagt har ingen erfarenhet av detta och blir bara snurrig o mer förvirrad ju mer jag läser på deras hemsida och här. Jag har bara fått ett " vanligt" betalningsföreläggande, men inte skrivit på något. @Lasseman
Kommuner som kör utan ombud brukar kunna göra så.
Det vet du inte, det står inte i föreläggandet. Det blir du varse när utslaget kommer, om "skuld att betala" kommer bara nån timma efter utslaget så var det verkställighet direkt
Okej, men för att ens få utslag så måste jag delges först, allstå skriva under delgivningen? Och om det är ansökt om verkställighet direkt , så =skuld att betala? Och då får jag ca 2 veckor på mig att självmant betala denna skuld innan dem rör min skatteåterbäring/utmäter annat? Har jag fattat det rätt? Den ända skillnaden jag kan se från ett " vanligt föreläggande" utan verkställighet direkt är isåfall att jag inte får någon förklaringstid innan utslaget? Eller är jag fortfarande ute och cyklar.. borde det inte komma ett nytt brev då också att det är verkställt och att jag ska betala? Sökandet har ett ombud i mitt fall.. @LassemanDet vet du inte, det står inte i föreläggandet. Det blir du varse när utslaget kommer, om "skuld att betala" kommer bara nån timma efter utslaget så var det verkställighet direkt
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Okej, men för att ens få utslag så måste jag delges först, allstå skriva under delgivningen? Och om det är ansökt om verkställighet direkt , så =skuld att betala? Och då får jag ca 2 veckor på mig att självmant betala denna skuld innan dem rör min skatteåterbäring/utmäter annat? Har jag fattat det rätt? Den ända skillnaden jag kan se från ett " vanligt föreläggande" utan verkställighet direkt är isåfall att jag inte får någon förklaringstid innan utslaget? Eller är jag fortfarande ute och cyklar.. borde det inte komma ett nytt brev då också att det är verkställt och att jag ska betala? Sökandet har ett ombud i mitt fall.. @Lasseman
Du behöver delges, det är inte samma som att du ska skriva under nödvändigtvis
I övrigt tror jag det är rätt
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
I Kivra eller vanlig post? Jag har alltid fått påminnelsen ca 14 dagar efter första brevet, vanlig post. Kanske din påminnelse har kommit bort (om du inte tar emot post i Kivra)När får man påmminelse? Jag har fick föreläggande den 5 februari och inte fått påmminelse än
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
När får man påmminelse? Jag har fick föreläggande den 5 februari och inte fått påmminelse
kivra, jag har alltid fått påminnelse dit innanI Kivra eller vanlig post? Jag har alltid fått påminnelsen ca 14 dagar efter första brevet, vanlig post. Kanske din påminnelse har kommit bort (om du inte tar emot post i Kivra)
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ok, ja i Kivra kan inte påminnelsen komma bort. De kanske har väldigt mkt att göra då.När får man påmminelse? Jag har fick föreläggande den 5 februari och inte fått påmminelse
kivra, jag har alltid fått påminnelse dit innan
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Ok så kan det vara …. Ja jag klagar inte hahahhaOk, ja i Kivra kan inte påminnelsen komma bort. De kanske har väldigt mkt att göra då.
Min påminnelse hann dem med iallafall. Fick mitt första föreläggande 19 feb och 29 feb kom påminnelsen. Hoppas till gudarna att inga delgivningsmän är påväg..innan återbäringen.Ok så kan det vara …. Ja jag klagar inte hahahha
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Kan det vara så olika? Fan gått 5 veckor nu … ingen påminnelse…. Vad säger @LassemanMin påminnelse hann dem med iallafall. Fick mitt första föreläggande 19 feb och 29 feb kom påminnelsen. Hoppas till gudarna att inga delgivningsmän är påväg..innan återbäringen.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
och det är inte så att du redan betalat och glömt bort eller blandar ihop med en annan skuld?Kan det vara så olika? Fan gått 5 veckor nu … ingen påminnelse…. Vad säger @Lasseman

Men oavsett så har du tur om det är så att de glömt att påminna dig. Som du sa, inget man klagar på.
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Har flera delgivningar som gått ut, ingen påminnelse på någon än.och det är inte så att du redan betalat och glömt bort eller blandar ihop med en annan skuld?
Men oavsett så har du tur om det är så att de glömt att påminna dig. Som du sa, inget man klagar på.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Kan vara utplockat till delgivare, har för mig att automatiska flödet med påminnelser avbryts då.Kan det vara så olika? Fan gått 5 veckor nu … ingen påminnelse…. Vad säger @Lasseman
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Återstår att se. Ingen kommit på flera veckor. Hörde däremot att det är kaos på KFM.Kan vara utplockat till delgivare, har för mig att automatiska flödet med påminnelser avbryts då.
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Vilket kaos?Återstår att se. Ingen kommit på flera veckor. Hörde däremot att det är kaos på KFM.
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Lååånga väntetider…. Långa köer med ansökningar och svar på skuldsanering etcVilket kaos?
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja det tar lång tid. Nu har ju det inte något alls med betalningsföreläggande och delgivning att göra.Lååånga väntetider…. Långa köer med ansökningar och svar på skuldsanering etc
Får man någon form av information via post/kivra om att man anses vara delgiven efter spikningen har skett? Om nu spikningen på en ytterdörr blåser bort...Det är tanken, men saker blåser bort.
Hur länge och hur många gånger brukar en delgivningsman försöka delge en privatperson? Slutar det alltid i spikning eller finns det andra alternativ som inte är så allmänt kända?Hittar man ingen brevlåda brukar jag försöka klämma fast det i dörrspringan. Vid några tillfällen har jag önskat mig hammare och spik men fått gå lös med en häftapparat mot dörr.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Hur länge och hur många gånger brukar en delgivningsman försöka delge en privatperson? Slutar det alltid i spikning eller finns det andra alternativ som inte är så allmänt kända?
Jag hittade ärende på en jag träffade på som hade legat i nästan 1.5 år, hur många gånger dom sökt den vet jag inte, men dom försöker några gånger i ett antal månader i alla fall.
Spikning, surrogatdelgivning, kungörelse, muntlig bekräftelse är det de jag kommer på nu. Hinder om man inte lyckas.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Inte via kivra i alla fall.Får man någon form av information via post/kivra om att man anses vara delgiven efter spikningen har skett? Om nu spikningen på en ytterdörr blåser bort...
Jag är inte säker, surrogat skickas det ut något kring, men spikning är jag inte säker på.
Är det endast i vissa fall det kan ta så lång tid? Jag tänker att om en delgivningman försöker delge en privatperson under ett par månader utan att lyckas så blir det spikning som gäller? Räknas det då rent lagligt som att privatpersonen är delgiven?Jag hittade ärende på en jag träffade på som hade legat i nästan 1.5 år, hur många gånger dom sökt den vet jag inte, men dom försöker några gånger i ett antal månader i alla fall.
Spikning, surrogatdelgivning, kungörelse, muntlig bekräftelse är det de jag kommer på nu. Hinder om man inte lyckas.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Delgivningslagen:Är det endast i vissa fall det kan ta så lång tid? Jag tänker att om en delgivningman försöker delge en privatperson under ett par månader utan att lyckas så blir det spikning som gäller? Räknas det då rent lagligt som att privatpersonen är delgiven?
Stämningsmannadelgivning genom att handlingen lämnas i eller i anslutning till delgivningsmottagarens hemvist
38 § Vid stämningsmannadelgivning får handlingen lämnas i delgivningsmottagarens hemvist eller på lämplig plats i anslutning till hans eller hennes hemvist, om
1. delgivningsmottagaren inte påträffas där,
2. handlingen inte kan lämnas enligt 34-36 §§,
3. det inte kan klarläggas var delgivningsmottagaren uppehåller sig, och
4. det med beaktande av vad som har framkommit i det aktuella delgivningsärendet eller vid andra delgivningsförsök med delgivningsmottagaren finns anledning att anta att han eller hon har avvikit eller på annat sätt håller sig undan.
Delgivningstidpunkten
39 § Stämningsmannadelgivning enligt 32, 33 eller 38 § har skett när handlingen eller det skriftliga meddelandet har lämnats på föreskrivet sätt eller när delgivningsmottagaren har vägrat ta emot handlingen eller meddelandet.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja en spikning är absolut en delgivningÄr det endast i vissa fall det kan ta så lång tid? Jag tänker att om en delgivningman försöker delge en privatperson under ett par månader utan att lyckas så blir det spikning som gäller? Räknas det då rent lagligt som att privatpersonen är delgiven?
Vet inte varför det tog tid, låg dumt till kanske.
Man måste antingen delge eller meddela hinder, det krävs ungefär lika många insatser.
Delgivningslagen:
Stämningsmannadelgivning genom att handlingen lämnas i eller i anslutning till delgivningsmottagarens hemvist
38 § Vid stämningsmannadelgivning får handlingen lämnas i delgivningsmottagarens hemvist eller på lämplig plats i anslutning till hans eller hennes hemvist, om
1. delgivningsmottagaren inte påträffas där,
2. handlingen inte kan lämnas enligt 34-36 §§,
3. det inte kan klarläggas var delgivningsmottagaren uppehåller sig, och
4. det med beaktande av vad som har framkommit i det aktuella delgivningsärendet eller vid andra delgivningsförsök med delgivningsmottagaren finns anledning att anta att han eller hon har avvikit eller på annat sätt håller sig undan.
Delgivningstidpunkten
39 § Stämningsmannadelgivning enligt 32, 33 eller 38 § har skett när handlingen eller det skriftliga meddelandet har lämnats på föreskrivet sätt eller när delgivningsmottagaren har vägrat ta emot handlingen eller meddelandet
Jag blev delgiven föreläggande 8/3-2024. När gissar du på att spikning sker? Mellan tummen och pekfingret...Ja en spikning är absolut en delgivning
Vet inte varför det tog tid, låg dumt till kanske.
Man måste antingen delge eller meddela hinder, det krävs ungefär lika många insatser.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
September tidigast (obs! gissning)Jag blev delgiven föreläggande 8/3-2024. När gissar du på att spikning sker? Mellan tummen och pekfingret...
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Blev du delgiven så behövs ju ingen spikningJag blev delgiven föreläggande 8/3-2024. När gissar du på att spikning sker? Mellan tummen och pekfingret...
Har dålig koll på alla benämningar.. Fick delgivningskvittot skickat till mig från kronofogden 8/3. Har inte svarat. Du gissar fortfarande på september?Blev du delgiven så behövs ju ingen spikning
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Du har fått betalningsföreläggande som ska delges.Har dålig koll på alla benämningar.. Fick delgivningskvittot skickat till mig från kronofogden 8/3. Har inte svarat. Du gissar fortfarande på september?
Jag har inte gissat något
Precis. Tack för förtydligandet.Du har fått betalningsföreläggande som ska delges.
Jag har inte gissat något
Nej det har du inte. Är ny här och missade att det var någon annan som svarade. Någon åsikt om gissningen på september?
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Precis. Tack för förtydligandet.
Nej det har du inte. Är ny här och missade att det var någon annan som svarade. Någon åsikt om gissningen på september?
Nej ingen åsikt. En spikning tar minst 21 dagar om jag minns rätt.
Tack för gissningen.. Vad baserar du din gissning på?September tidigast (obs! gissning)
Tack för svar. En sista fråga. Du menar 21 dagar som i vardagar?Nej ingen åsikt. En spikning tar minst 21 dagar om jag minns rätt.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nej, 21 dagar/dygnTack för svar. En sista fråga. Du menar 21 dagar som i vardagar?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Du kommer få påminnelse ca 14 dagar efter första brevet. Då gissar jag att om du inte skriver under så kommer Kf att så småningom skicka ut en delgivningsman, de kommer försöka få tag på dig några ggr. Håller du dig undan så drar ju det ut på tiden att ”hitta” dig, så kanske minst 3 mån om de inte har mkt att göra eller efter sommaren.Tack för gissningen.. Vad baserar du din gissning på?
Som sagt bara gissning. Har inte gjort det själv. Har som längst vågat vänta 7-10 dagar efter att jag fått påminnelsen.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.