• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Delgivning och betalningsföreläggande

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Då vi gemensamt har lån i olika storlekar, dem ibland når kronofogden med utslag som konsekvens så behövs vissa saker redas ut. Dvs hur länge kan man förhala ett ärende så man slipper en anmärkning.

När man får ett delgivningskvitto så skall detta skickas in ganska omgående. Min erfarenhet säger att man kan vänta upp till 3 veckor.

När man tillslut skickat in delgivningen har man 10 dagar på sig att få sitt ärende återkallat.

Här kan man bestrida ärendet varpå ärendet skickas tillbaka till fordringsägaren. De har då 30 dagar på sig att godta bestridandet eller skicka det till tingsrätten. Du slipper därmed utslag som man annars får om ingen återkallning sker från fordringsägaren

Efter det är det lite oklart.

Vi leker med tanken att du skall ha betalt ett ärende innan den 31/11 detta ärende bestrider du då du inte har pengar innan den 15/12. Här kommer ju fordringsägaren bestrida ditt bestridande och yrka på att ärendet lämnas till tingsrätten.

Vad händer här? Om du hinner reglera skulden innan tingsrätten kopplas in? Vad gäller om man hinner bli kallad till tingsrätten och hinner betala ärendet innan detta skall äga rum?

Slipper man betalningsanmärkning eller får man en för att de anser att bestridandet var felaktigt och en skuld fanns?

Min tolkning av lagen är:

Då du bestrider ärendet fråntas fogden möjligheten att fälla utslag, de skickar bestridandet till fordringsägaren. Fordringsägaren bestrider ditt bestridande och ärendet skall gå till tingsrätten för utslag. I ovanstående fall hinner inte tingsrätten fälla utslag pga att du reglerar skulden redan innan ärendet fastlås. Ett bestridande betyder inte att du motsäger dig skulden utan mer hur den uppkom samt hur den är utformad. Du skall enbart skriva "Härmed bestrider jag målnummer xxxxxxxxxx-xxx.

Med vänlig hälsning, Xxxxxxxxxx .

Alltså inget detaljerat.



Du slipper därmed en betalningsanmärkning i ärendet.

Rätt eller fel?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Rätt, har du betalat hela skulden, inkl alla avgifter och räntor innan TR har tagit något beslut i ärendet ska du inte få någon anmärkning. Brinner det i knutarna på slutet se till att faxa in ett kvitto till fordringsägaren att du har betalat så de kan lägga ner ärendet.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Ok.

Men kan tingsrätten fatta beslut i ärendet innan jag sagt mitt? Dvs måste de inte delge mig? Här bör man alltså ha tid på sig att få fram pengar?

Eller begär dem när de tar upp ärendet kvitto från mig att skulden är betald och inom vilken tid skall skulden vara reglerad isf? Är det inom den tid mellan fogden och tingsrätten eller finns det tid även när de mottagit ärendet och kontaktar mig?

Lite rörigt, skriver från telefon.. Kort sagt hur lång tid brukar det ta från det att tingsrätten får ärendet till en anmärkning inkommer.
 
Senast ändrad:
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
då vi gemensamt har lån i olika storlekar, dem ibland når kronofogden med utslag som konsekvens så behövs vissa saker redas ut. Dvs hur länge kan man förhala ett ärende så man slipper en anmärkning.

När man får ett delgivningskvitto så skall detta skickas in ganska omgående. Min erfarenhet säger att man kan vänta upp till 3 veckor.

När man tillslut skickat in delgivningen har man 10 dagar på sig att få sitt ärende återkallat.

Här kan man bestrida ärendet varpå ärendet skickas tillbaka till fordringsägaren. De har då 30 dagar på sig att godta bestridandet eller skicka det till tingsrätten. Du slipper därmed utslag som man annars får om ingen återkallning sker från fordringsägaren

efter det är det lite oklart.

Vi leker med tanken att du skall ha betalt ett ärende innan den 31/11 detta ärende bestrider du då du inte har pengar innan den 15/12. Här kommer ju fordringsägaren bestrida ditt bestridande och yrka på att ärendet lämnas till tingsrätten.

Vad händer här? Om du hinner reglera skulden innan tingsrätten kopplas in? Vad gäller om man hinner bli kallad till tingsrätten och hinner betala ärendet innan detta skall äga rum?

Slipper man betalningsanmärkning eller får man en för att de anser att bestridandet var felaktigt och en skuld fanns?

Min tolkning av lagen är:

Då du bestrider ärendet fråntas fogden möjligheten att fälla utslag, de skickar bestridandet till fordringsägaren. Fordringsägaren bestrider ditt bestridande och ärendet skall gå till tingsrätten för utslag. I ovanstående fall hinner inte tingsrätten fälla utslag pga att du reglerar skulden redan innan ärendet fastlås. Ett bestridande betyder inte att du motsäger dig skulden utan mer hur den uppkom samt hur den är utformad. Du skall enbart skriva "härmed bestrider jag målnummer xxxxxxxxxx-xxx.

Med vänlig hälsning, xxxxxxxxxx .

Alltså inget detaljerat.



Du slipper därmed en betalningsanmärkning i ärendet.

Rätt eller fel?


mÅste man inte skriva varfÖr man bestrider Ärendet??
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp