Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

delgivnings kvitto kronofogden

Kunnig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Idag fick en delgivnings kronofogden kvitto att måste skicka tillbaka så jag fått den. Men min fråga vad händer då om efter skicka tillbaka delgivningskvitto till KF? Får man betalningsanmärkning nu? :( orolig tacksam om någon svara snälla .

Efter det att du skickat på den signerade biten på deögivningsskulden (betyder att du ej kommer bestrida) har du tio dagar på dig att betala annars blir det utslag.

Med vänlig hälsning och lycka till!

Tack för svar , men jag ser ingen möjlighet att kunna betala mina skulder om 10 dagar ;( får jag betalningsanmärkningar om blir det utslag? Hur funkar med utslag och hur lång tid kf skicka paper?

Men ja, hur lång tid det tar innan du får utslagen. Ett par veckor efter att du skickat in delgivningskvittona.

Efter det att du skickat på den signerade biten på deögivningsskulden (betyder att du ej kommer bestrida) har du tio dagar på dig att betala annars blir det utslag.

Med vänlig hälsning och lycka till!

Stämmer inte. Man måste alltid skicka in delgivningskvittot, det innebär varken att man accepterar eller inte tänker bestrida skulden. Det är bara för att visa att du mottagit delgivningen. Du har en förklaringstid där du kan bestrida om det är 10 eller 12 dagar eller något liknande.

Du kan ju så klart vänta några dagar med att skicka in kvittot också, om det förändrar dina möjligheter att betala din skuld.. om du ändå inte tror dig ha någon möjlighet att reda ut det hela har du inget att tjäna på att inte skicka in kvittot på en gång..

Hej kryss, tack för svar. Jag har en fråga till om utmäning. Får jar paper först om utmäning innan kf dra pengar på mitt konto?

Du kan ju så klart vänta några dagar med att skicka in kvittot också, om det förändrar dina möjligheter att betala din skuld.. om du ändå inte tror dig ha någon möjlighet att reda ut det hela har du inget att tjäna på att inte skicka in kvittot på en gång..
Hej kryss, tack för svar. Jag har en fråga till om utmäning. Får jar paper först om utmäning innan kf dra pengar på mitt konto?

För att det ska kunna bli utmätning måste det finnas ett utslag eller en dom först som man begär verkställighet av. tänkte man löneutmäta så kommer det hem papper där du ombeds fylla i lön med mera. Efter det räknar kfm ut vad som går att dra direkt från din lön, man drar det inte från ditt konto, utan beordrar din arbetsgivare att betala in en viss del av din lön direkt till kfm

Väljer kfm att göra utmätning från bankkonto så kommer det sannolikt komma som blixt från klar himmel, man går helt sonika in och drar det man har rätt att dra för att täcka skulden, du har alltid rätt att ha kvar så klarar ditt uppehälle osv en månad.. du får då hem utmätningsbeslutet när pengarna redan är dragna från kontot.

Är i denna situation. Hur länge kan jag förhala det? Hur länge kan jag vänta med att skicka in delgivningskvittot? Skickar dom ut ett nytt då?

1. Har du tid ca.10dagar

2. Sen komma en påminnelse , då har du tid ca 5 dagar

3. Då måste du skriva under och från den dag har du 10 dagar fram för dig att betala

1. Har du tid ca.10dagar

2. Sen komma en påminnelse , då har du tid ca 5 dagar

3. Då måste du skriva under och från den dag har du 10 dagar fram för dig att betala

Tack för svar.

Dom ringer väl inte hem och frågar om man fått kvittot, utan man kan väl lugnt vänta på påminnelsen?

Tack för svar.

Dom ringer väl inte hem och frågar om man fått kvittot, utan man kan väl lugnt vänta på påminnelsen?

Nej, dom ringer inte för att fråga om du fått deras post. Det är därför du får en påminnelse, om du missat eller den kommit bort av någon orsak. Du kan vänta hur länge som helst med att skriva på, håller du dig undan kan dom inte få någon påskrift. Men dom kommer isåfall skicka delgivningsman hem till dig och starta ett sök efter dig. Så det är smidigare att inte göra så om man ändå inte kan betala om man inte är beredd att offra mycket för att slippa få en dom.

Men förhala det kan man göra som folk beskrivit ovan. Men du kan i princip förhala det hela livet om du verkligen vill.

Nej, dom ringer inte för att fråga om du fått deras post. Det är därför du får en påminnelse, om du missat eller den kommit bort av någon orsak. Du kan vänta hur länge som helst med att skriva på, håller du dig undan kan dom inte få någon påskrift. Men dom kommer isåfall skicka delgivningsman hem till dig och starta ett sök efter dig. Så det är smidigare att inte göra så om man ändå inte kan betala om man inte är beredd att offra mycket för att slippa få en dom.

Men förhala det kan man göra som folk beskrivit ovan. Men du kan i princip förhala det hela livet om du verkligen vill.

Men man slipper en betalningsanmärkning även om man väntar till påminnelsen? Alltså om jag väntar på påminnelsen, skickar in delgivningskvittot då och betalar inkassobolaget. Då slipper jag väl betalningsanmärkning va?

Men man slipper en betalningsanmärkning även om man väntar till påminnelsen? Alltså om jag väntar på påminnelsen, skickar in delgivningskvittot då och betalar inkassobolaget. Då slipper jag väl betalningsanmärkning va?

Korrekt. det är utslaget som blir en anmärkning, och så llänge du inte skrivit på något eller blivit uppjagad av en delgivningsman så kan det inte bli utslag.

Påminnelser går det ut 2 vill jag minnas, i alla fall från vissa suproenheter, kanske görs olika. Sen efter dtet lämnas det till en delgivningsman att leta rätt på dig... så "måste" skriva på påminnelsen var kanske att ta i.. det går nog att fördröja det någon månad till med att låta e delgivningsman leta lite.. Minst.
Men som sagt, om du ändå inte tror att uppåt 2 månader löser din situation, så är det ju lika bra att få saken ur världen och skriva på på en gång.. Att förhala för förhalandets skull gör inte nån nytta..

Du vet allt !? Hur länge spara man betalningsförelägganden ? Hur ved banken att jag fick det , ändå att jag betala och ärande blir återkallad.

Du vet allt !? Hur länge spara man betalningsförelägganden ? Hur ved banken att jag fick det , ändå att jag betala och ärande blir återkallad.

Jag vet inte allt, men mycket.
Hur länge kronofogden sparar vet jag inte riktigt, men får jag gissa så är det nog 3 år i alla fall, oavsett om det bestritts eller gått till utslag

Hur banken vet.. antingen har dom 1 ringt till kronofogden och frågat "hej, har 1508 haft några förelägganden som ni ser i ert register?"
2 du är enskild näringsidkare, då är själva föreläggandet också en anmärkning
3 din bank samarbetar med ett inkassobolag, som råkar vara samma inkassobolag som ansökt om betalningsföreläggande på dig.. När banken då (om det nu är det som hänt) ska göra en kreditbedömning av dig så KAN det vara så att man i de kontroller man gör internt samt mot uc och i andra system får signal från det inkassobolag dom nyttjar att 1508 har dom fordringar på som är skickade till kronofogden..

Hej,
Sitter i en liten knepig sits där jag precis skulle betala in ett inkassoärende fast dom precis skickat det till KFM.

Jag har inte fått något delgivningskvitto en, men gör verkligen allt för att slippa en anmärkning.
Ska jag betala in beloppet till inkassobolaget tycker ni? det är dom som sagt att de skickat de till KFM.

Eller skall jag vänta på delgivningskvitto och sedan betala in direkt? vill verkligen inte ha en anmärkning och jag har pengar till att betala in denna skuld.
/barris

ringer inkasso och fråga vilken belopp du ska betala. Sen återkalla de.
Det komma ca 680kr KFM kostna till.

ringer inkasso och fråga vilken belopp du ska betala. Sen återkalla de.
Det komma ca 680kr KFM kostna till.

Stämmer, 300 kr för själva ansökan, 380 kr för ombud/arbetstkostnad.
Det tickar ju även dröjsmålsränta, men det är ju försvinnande belopp i sammanhanget som regel

Hej på er :) jag har redan skickat delgivningskvitto men jag har inte fått än paper om utmäning/utslag.. Tror ni att KH dra mina skattepengar i juni? Tacksam om någon vill svara ;)

Det beror på ifall det hinner komma så att det blir skuldsaldo. Har det kommit ditt så tar dem pengar för att lösa det tyvärr.

Hoppas hinner att ha mina skattepengar så jag kan betala lösa några smslån ;(

Hej på er :) jag har redan skickat delgivningskvitto men jag har inte fått än paper om utmäning/utslag.. Tror ni att KH dra mina skattepengar i juni? Tacksam om någon vill svara ;)
Du ska betala inom 10 dagar ! Har du glömt det. Först efter 10dagar och du har inte betald får du en utslag !

Du ska betala inom 10 dagar ! Har du glömt det. Först efter 10dagar och du har inte betald får du en utslag !

Nej! Inga pengar att betala mina skulder om 10 dagar. Så forfarande väntar på paper om utslag men har inte fått än ni Bara undrar om KH vill ta mina skattepengar direk.

Jag vet det inte men lycka till att du kan behålla dom

Har du ingen vem kan betala för dig ?
Och sen betala du tillbaka?

Nej! Inga pengar att betala mina skulder om 10 dagar. Så forfarande väntar på paper om utslag men har inte fått än ni Bara undrar om KH vill ta mina skattepengar direk.

Har man ansökt om verkställighet samtidigt som föreläggande kan man nog med säkerhet påstå att ditt ärende kommer hinna ligga för indrivning innan skattepengarna kommer.. så ja. dom kommer ta pengarna.. jag vet inte vilka "KH" är men jag antar du menade kronofogden.

Har man ansökt om verkställighet samtidigt som föreläggande kan man nog med säkerhet påstå att ditt ärende kommer hinna ligga för indrivning innan skattepengarna kommer.. så ja. dom kommer ta pengarna.. jag vet inte vilka "KH" är men jag antar du menade kronofogden.

Tack för era svar :) oi forlåt , ja menade Kronofogden ..

Hej alla! Jag vet inte hur funkar med KF idag fick jag ett utslag från kh och vad händer om jag kan inte betala hur funkar med utmätning?

om borgenären sökt om verkställighet i samband med ansökan om betalningsföreläggande, vilket man oftast gör, så kommer det ta ett par-tre dagar så ligger skulden för indrivning och börjar synas på din skuldsaldohistorik. KF inleder med att skicka ut ett inbetalningskort, du får 10-14 dagar, minns inte exakt, på dig att betala. Efter det går ärendet till betalningsutredning. Man kollar då i en jäkla massa register hur man ska kunna få in pengar till skulden, man kan kontakta arbetsgivare för att ta reda på exakt lön osv och sedan blir det en löneutmätningsbeslut.
Hittar dom pengar på ett bankkonto tar man detta i första hand. Det normala är sedan löneutmätning till dess skulden är reglerad.

H
om borgenären sökt om verkställighet i samband med ansökan om betalningsföreläggande, vilket man oftast gör, så kommer det ta ett par-tre dagar så ligger skulden för indrivning och börjar synas på din skuldsaldohistorik. KF inleder med att skicka ut ett inbetalningskort, du får 10-14 dagar, minns inte exakt, på dig att betala. Efter det går ärendet till betalningsutredning. Man kollar då i en jäkla massa register hur man ska kunna få in pengar till skulden, man kan kontakta arbetsgivare för att ta reda på exakt lön osv och sedan blir det en löneutmätningsbeslut.
Hittar dom pengar på ett bankkonto tar man detta i första hand. Det normala är sedan löneutmätning till dess skulden är reglerad.
Hur vet man om det bara är betalningsföreläggande eller både betalningsföreläggande och verkställighet? Ser man det på om det tillkommer ett inbetalningskort eller ej?

H

Hur vet man om det bara är betalningsföreläggande eller både betalningsföreläggande och verkställighet? Ser man det på om det tillkommer ett inbetalningskort eller ej?

Bra fråga, det får man nog nästan ringa o fråga kf om.. Jag skulle säga att det normala är att man söker med verkställighet, i alla fall om det finns inga eller lite skulder hos kf sedan innan för indrivning.. ligger det mastodontskuler, typ enorma skatteskulder kan man nog välja att ansöka om bara föreläggande för att få ett utslag, och sen bevaka för lämplig tidpunkt att skicka in verkställigheten

Det märker du när du får det tredje brevet. "Skuld att betala" efter betalningsföreläggande och och utslag. Får du inget sånt så går skulden inte till skuldsaldot. Får du det och inte betalar inom tiden som står, då får du ett skuldsaldo.

Det stämmer inte riktigt att inkassobolagen alltid eller oftast skickar allt till skuldsaldo/utmätning, det beror på om det finns skulder sedan tidigare, vilka möjligheter dom ser att man har att betala genom utmätning, om flera skulder är hos samma inkassobolag exempelvis kan dom skicka det första i kön bara och vänta ut osv.

Tack , jag har 5 smslån är på väg också till kf hur lång betalninganmärkningar ligger kvar ? Även jag betala 2 utslag som sveaekonomi och sett finans ..

Betalningsanmärkning ligger kvar i 3 år. Skuldsaldohistorik finns kvar i 24 månader. Vad du ville veta om svea ekonomi och "sett finans" förstår jag inte.

Tack , jag har 5 smslån är på väg också till kf hur lång betalninganmärkningar ligger kvar ? Även jag betala 2 utslag som sveaekonomi och sett finans ..
Menar du att du efter betalningsförelägganden har betalat till Svea Ekonomi och Sett finans?
Om så är fallet så ska väl de företagen dra tillbaka markeringen från dig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp