• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Delgivningsman ej KFM

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Polis för delgivning händer också, men mest om det är fara för ens säkerhet tror jag

Jag har blivit delgiven av polis några gånger, sist pga obetald elräkning vill jag minnas, och jag är snäll och stillsam. Har inget i belastningsregistret eller så.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Jag har blivit delgiven av polis några gånger, sist pga obetald elräkning vill jag minnas, och jag är snäll och stillsam. Har inget i belastningsregistret eller så.

Dom höjde priset per ärende för några år sedan, innan dess kunde man nog slänga ut det på slentrian, tror det kostade 200 eller liknande då och nu 1500.

Elbolaget ska väl göra någon egen delgivning också om jag minns rätt, kan det varit den polisen tog?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Dom höjde priset per ärende för några år sedan, innan dess kunde man nog slänga ut det på slentrian, tror det kostade 200 eller liknande då och nu 1500.

Elbolaget ska väl göra någon egen delgivning också om jag minns rätt, kan det varit den polisen tog?

Jag minns faktiskt inte, men det är väl en delgivning man får om att de tänker klippa strömmen om man inte betalar, och den kommer nog från elbolaget snarare än Kfm ja... Fast jag tror att summan man skulle betala för att styra upp situationen delgavs samtidigt. Har dock lite luddigt minne då det var några år sedan.

Å andra sidan så vet jag inte om det var läskigare att bli delgiven av polisen än av privat delgivningsman eller kronofogde. Jag har varit med om alla tre alltför många gånger, och det är väl inte så farligt oavsett utförare. Man får skriva på ett papper och så får man ett kuvert i handen. Det är ju över på en halvminut.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Det var den jag tänkte på, dom har särskild rätt till ersättning för delgivning.

Jag har inte varit med om jättemånga som det krånglat med vid delgivning.
Har stött på andra delgivare 2 gånger dock. Samtidigt som vi kom in på gården kom en bil till som hade papper från en domstol tror jag.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Jag har inte varit med om jättemånga som det krånglat med vid delgivning.

Kronofogdens delgivingsmän verkar ha som praxis häromkring att sticka in en orange lapp i dörren där det står att man är eftersökt, om man inte öppnar när de ringer på.

Man vill kanske inte ha fler sådana lappar än nödvändigt sittande i dörren till allmän beskådan, så jag har lärt mig att det är lika bra att ringa upp direkt och ta det på telefon så att man slipper återbesök. (Eller ännu bättre, om man är hemma, är förstås att öppna när de ringer på.)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 584
Mottagna reaktioner
6 157
Poäng
4 147
Är detta scenario om man ej returnerar sitt betalningsföreläggande el delgivning via delgivningsfirma och polis kan förekomma oavsett ?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Är detta scenario om man ej returnerar sitt betalningsföreläggande el delgivning via delgivningsfirma och polis kan förekomma oavsett ?

Jag har nog mest blivit delgiven av privata frilansande delgivningsmän, det är ju en och annan som har det som extraknäck. Näst vanligast har nog varit någon från Kronofogden. Polisen har kommit ytterst sällan, men det har som sagt hänt några gånger.

Det spelar väl ingen större roll om det är polisen eller Kfm som kommer. Polisen märks nog minst, för de sticker i alla fall inte lappar i dörren om man inte öppnar, och de kommer förstås inte i målad bil eller med uniform på sig.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 584
Mottagna reaktioner
6 157
Poäng
4 147
Jag har nog mest blivit delgiven av privata frilansande delgivningsmän, det är ju en och annan som har det som extraknäck. Näst vanligast har nog varit någon från Kronofogden. Polisen har kommit ytterst sällan, men det har som sagt hänt några gånger.

Det spelar väl ingen större roll om det är polisen eller Kfm som kommer. Polisen märks nog minst, för de sticker i alla fall inte lappar i dörren om man inte öppnar, och de kommer förstås inte i målad bil eller med uniform på sig.
Beror det på icke inskickade delgivningar var min fråga ?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Beror det på icke inskickade delgivningar var min fråga ?

Det var inte lätt att räkna ut.

Det förefaller osannolikt att Kronofogden skulle ägna sig åt hembesök som en första åtgärd. Jag har säkert slängt några hundra brev därifrån oöppnade, vilket förmodligen är en starkt bidragande orsak till att de har ringt på dörren så många gånger. Men om det är orsaken i samtliga fall vet jag inte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Kronofogdens delgivingsmän verkar ha som praxis häromkring att sticka in en orange lapp i dörren där det står att man är eftersökt, om man inte öppnar när de ringer på.

Man vill kanske inte ha fler sådana lappar än nödvändigt sittande i dörren till allmän beskådan, så jag har lärt mig att det är lika bra att ringa upp direkt och ta det på telefon så att man slipper återbesök. (Eller ännu bättre, om man är hemma, är förstås att öppna när de ringer på.)

Sådana har man lämnat ett gäng av, dock inte orange nu tror jag.
Jag tror det är en förutsättning att lämna sådana sökkort för att man ska få till underlag för spikning eller hinder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp