• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Den nya skuldsaneringslagen

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Ju så är det tyvärr det står klart och tydligt att dessa nya regler kommer bara att gälla de som får skuldsanering from 1 november 2016, det tycker jag är lite tråkigt.
Var har du hittat det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Jag tycker faktiskt inte att det är så konstigt att bara nya beslut kommer att beröras av lagändringen. Att en lagändring gäller retroaktivt är extremt sällsynt. Jag kan bara komma på ett fall där så har skett och det är preskriptionstiden för mord.
Sedan kan man ju tycka att det är olyckligt att någon som får beslut om skuldsanering 31/10 och den som får beslut 1/11 omfattas av så stora skillnader i regelverk.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Jag tycker faktiskt inte att det är så konstigt att bara nya beslut kommer att beröras av lagändringen. Att en lagändring gäller retroaktivt är extremt sällsynt. Jag kan bara komma på ett fall där så har skett och det är preskriptionstiden för mord.
Sedan kan man ju tycka att det är olyckligt att någon som får beslut om skuldsanering 31/10 och den som får beslut 1/11 omfattas av så stora skillnader i regelverk.
Ganska vanligt med retroaktiv lagändring när det gäller skattelagstiftningen...
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 339
Mottagna reaktioner
376
Poäng
517
Då är det nog värt att vänta med att skicka in ansökan om skuldsanering till efter den nya lagen...håller på att jobba med min nu. Väntar på tid till kommunens skuldrådgivare för att få lite hjälp med ansökan men låååång kö dit just nu.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Då är det nog värt att vänta med att skicka in ansökan om skuldsanering till efter den nya lagen...håller på att jobba med min nu. Väntar på tid till kommunens skuldrådgivare för att få lite hjälp med ansökan men låååång kö dit just nu.
Det kommer också att bli mycket enklare att ansöka också, så vänta med att knåpa ihop ansökan, du kan nog klara den själv efter 1/11:
  • Du kan ansöka digitalt via vår e-tjänst.
  • Det är enklare att ansöka - du behöver inte lämna detaljerade uppgifter om dina skulder.
  • Du börjar betala direkt vid vårt beslut om att inleda skuldsanering. Tanken är att din skuldsanering ska komma igång så fort som möjligt.
  • Du betalar till oss på Kronofogden och vi förmedlar betalningarna till dem du är skyldig pengar.
  • Du behöver inte betala något i juni och december - de månaderna är betalningsfria.
  • Har du goda skäl kan du få betala under kortare tid än de vanliga fem åren.
  • Chansen att få skuldsanering mer än en gång är något större än tidigare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp