• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
reservationen är 1500kr, har du mindre då ska du ändå kunna tanka. jag har inte sett något minsta belopp (det brukar ju stå att minsta tillåtna volym att tanka är 2liter.)
enligt Preem och OKQ8 ska kan man tanka med mindre än 1500kr tillgängligt.
men kanske att din bank nekar ifall dom inte kan reservera 1500kr om du har otur
Jag råkade se att det på macken där jag var häromdagen stod det minsta tillåtna volym 5 liter.
Hade iofs inte glasögon på mig så det kanske stod 2 liter vid närmare eftertanke :rolleyes:
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Tänk på att räntorna höjs igen innan dess + livsmedelspriserna kommer gå ner. Jag tror även drivmedelspriserna gör det.
Man mäter inte bara inflation med energikostnader.

Vi har dyr energi för att vänstern la ner kärnkraften.
Livsmedelspriserna kommer inte gå ner iår.
Tänk på att räntorna höjs igen innan dess + livsmedelspriserna kommer gå ner. Jag tror även drivmedelspriserna gör det.
Man mäter inte bara inflation med energikostnader.

Vi har dyr energi för att vänstern la ner kärnkraften.

Livsmedelspriserna kommer inte gå ner innan årsskiftet, höjningarna har precis slagit igenom. Är upp till ett halvårs ledtid för ökningar/sänkningar…

Danmark och Norge rapporterade igår i båda länderna hade inflationen ökat.

 

Putte I Lingonskogen

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Januari 2021
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
15
Poäng
52
Vad kan vara lämpligast att skaffa? Kontokredit eller kortkredit att ha som backup? Sannolikheten att det skulle behöva användas är låg. Inga lån eller övriga krediter finns, inga förfrågningar registrerade. Betyg 0,1
Råd och förslag mottages tacksamt. :)
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Vad kan vara lämpligast att skaffa? Kontokredit eller kortkredit att ha som backup? Sannolikheten att det skulle behöva användas är låg. Inga lån eller övriga krediter finns, inga förfrågningar registrerade. Betyg 0,1
Råd och förslag mottages tacksamt. :)
Skulle säga kreditkort om syftet är backup, exempelvis om ditt vanliga kort slutar funka, eller om det behövs användas fort. Alla kontokrediter tar ju oftast en dag att betalas ut till kontot.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
Vad kan vara lämpligast att skaffa? Kontokredit eller kortkredit att ha som backup? Sannolikheten att det skulle behöva användas är låg. Inga lån eller övriga krediter finns, inga förfrågningar registrerade. Betyg 0,1
Råd och förslag mottages tacksamt. :)
Kreditkort skulle jag säga. Allra bäst är förstås att spara till en buffert.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
Reser bort en vecka, fyndade en resa för två som kostar 16 000 kr inkl flyg och hotell för "bara" 7000 kr. Men ju närmare dagen för avresa kommer desto mer ångest har jag, jag mår dåligt att jag "slösar" pengar på resa istället för att pytsa in allt i skulder. Ingen aktivitet under sommaren i år har betalats på annat sätt än cash. Och denna resa betalade jag med pengar fr extrajobben. Ändå gnager det så mkt att det är onödigt. Har bara tagit 7 dagars semester i sommar. Jag reser med min tonårsdotter och hon ser verkligen fram emot denna resan och att vi två kommer iväg och det är enbart därför jag köpte resan. Jag har jobbat så mkt under året, unnar mig typ aldrig ngt som kostar pengar så jag tycker inte att jag borde känna så egentligen.
Det konstiga är att jag tidigare, när ekonomin var mkt sämre, har köpt resor på kredit (som jag fortf betalar av) men då kände jag inte så, ingen ångest, bara glädje att det gick att ta resan på avbetalning.

Jag tror att det blivit kortslutning i hjärnan efter att kämpande. Halva natten har jag legat och tänkt: Jag vill inte resa, jag vill inte resa, jag vill inte resa, det är slöseri med pengar etc etc. Samtidigt så tänker jag att resan kommer göra oss gott när vi väl är på plats. Så går tankarna fram och tillbaka.
Jag tror att det har att göra med själva beloppet, 7000 kr är svinmycket, hjärnan har låst sig vid tanken att hela mitt MoneyGo lån kunde betalats bort med dessa 7000 kr.
Det ska vara roligt att resa, men jag känner mig bara nedtyngd, hoppas det vänder.
Nån som känner igen sig?
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Reser bort en vecka, fyndade en resa för två som kostar 16 000 kr inkl flyg och hotell för "bara" 7000 kr. Men ju närmare dagen för avresa kommer desto mer ångest har jag, jag mår dåligt att jag "slösar" pengar på resa istället för att pytsa in allt i skulder. Ingen aktivitet under sommaren i år har betalats på annat sätt än cash. Och denna resa betalade jag med pengar fr extrajobben. Ändå gnager det så mkt att det är onödigt. Har bara tagit 7 dagars semester i sommar. Jag reser med min tonårsdotter och hon ser verkligen fram emot denna resan och att vi två kommer iväg och det är enbart därför jag köpte resan. Jag har jobbat så mkt under året, unnar mig typ aldrig ngt som kostar pengar så jag tycker inte att jag borde känna så egentligen.
Det konstiga är att jag tidigare, när ekonomin var mkt sämre, har köpt resor på kredit (som jag fortf betalar av) men då kände jag inte så, ingen ångest, bara glädje att det gick att ta resan på avbetalning.

Jag tror att det blivit kortslutning i hjärnan efter att kämpande. Halva natten har jag legat och tänkt: Jag vill inte resa, jag vill inte resa, jag vill inte resa, det är slöseri med pengar etc etc. Samtidigt så tänker jag att resan kommer göra oss gott när vi väl är på plats. Så går tankarna fram och tillbaka.
Jag tror att det har att göra med själva beloppet, 7000 kr är svinmycket, hjärnan har låst sig vid tanken att hela mitt MoneyGo lån kunde betalats bort med dessa 7000 kr.
Det ska vara roligt att resa, men jag känner mig bara nedtyngd, hoppas det vänder.
Nån som känner igen sig?
Känner igen mig varje gång jag spenderar pengar.
Men man måste få leva också, vad är annars poängen?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
Känner igen mig varje gång jag spenderar pengar.
Men man måste få leva också, vad är annars poängen?
Så mkt blandade känslor kring det, jag förstår att man måste få leva men samtidigt tycker jag att det blir svårare och svårare att spendera pengar. På ett sätt tror jag att jag väntar på att bufferten ska vara på plats och skulderna ska vara på minimala nivåer och först då kan livet börja. Det kanske är orimligt och inte alls hälsosamt att tänka så men det är fortfarande tajt med pengar och om jag inte jobbar extra så räcker inte pengarna så på ett annat sätt tror jag att jag är livrädd att hamna i samma fruktansvärda situation som jag var i kring 2014-2015.
Jag antar att dessa negativa tankar kring att unna sig ngt kommer att klinga av i framtiden när ekonomin har stabiliserat sig och när inte varje dag är på liv och död när det kommer till pengar.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
441
Mottagna reaktioner
338
Poäng
477
Så mkt blandade känslor kring det, jag förstår att man måste få leva men samtidigt tycker jag att det blir svårare och svårare att spendera pengar. På ett sätt tror jag att jag väntar på att bufferten ska vara på plats och skulderna ska vara på minimala nivåer och först då kan livet börja. Det kanske är orimligt och inte alls hälsosamt att tänka så men det är fortfarande tajt med pengar och om jag inte jobbar extra så räcker inte pengarna så på ett annat sätt tror jag att jag är livrädd att hamna i samma fruktansvärda situation som jag var i kring 2014-2015.
Jag antar att dessa negativa tankar kring att unna sig ngt kommer att klinga av i framtiden när ekonomin har stabiliserat sig och när inte varje dag är på liv och död när det kommer till pengar.
Det är väl olika från person till person men det är inte helt säkert att det klingar av i framtiden.
Se det istället som en sund väckarklocka!
För min del känner jag exakt samma sak, flera år efter saneringen och med mycket god ekonomi.
Man får nästan tvinga sig själv till att unna sig ngt.
Har man väl varit skuldsatt med allt som hör till så vill man absolut inte hamna där igen.
Visst är det pengar man kan använda till annat men ska du fortsätta jobba extra lär du nog ladda batteriet lite.
Se det som en belöning!
Självklart borde du o dottern resa!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp