• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
De kommer den 25:e. (Kanske till o med 23:e i o med december.)
Om det finns en färdig SGI. Terry har väl bytt jobb och då behöver SGI göras om, det kan ta lite extra tid, har för mig det står 30 dgr någonstans vilket skulle innebära pengar mellan jul och nyår i stället
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Har visst glömt att ansöka om nytt bostadsbidrag sedan ett par månader, tyckte väl att jag inte varit så slösaktig som jag trott.
Någon som vet om man får det utbetalt retroaktivt?
 

arwid

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 Januari 2013
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Har visst glömt att ansöka om nytt bostadsbidrag sedan ett par månader, tyckte väl att jag inte varit så slösaktig som jag trott.
Någon som vet om man får det utbetalt retroaktivt?
Det verkar inte som så men ring och fråga försäkringskassan

Kan jag ansöka om bostadsbidrag för tidigare månader?
Nej, du kan bara få bostadsbidrag från och med månaden när du ansöker om bidraget.


Ovanstående är alltså för barnfamiljer det kanske är andra regler för studenter eller om man har bostadstillägg om man har sjukersättning osv. Enklast är att ring och fråga försäkringskassan.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det verkar inte som så men ring och fråga försäkringskassan





Ovanstående är alltså för barnfamiljer det kanske är andra regler för studenter eller om man har bostadstillägg om man har sjukersättning osv. Enklast är att ring och fråga försäkringskassan.
Tackar för bifogning, har läst samma men blir ändå inte klokare eftersom det görs en årsavstämning om man fått för lite/för mycket och antingen ska få mer eller betala tillbaka. Men då kanske det blir ett glapp för mig på tiden som gått nu då.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Det verkar inte som så men ring och fråga försäkringskassan





Ovanstående är alltså för barnfamiljer det kanske är andra regler för studenter eller om man har bostadstillägg om man har sjukersättning osv. Enklast är att ring och fråga försäkringskassan.
Bostadsbidrag ej retroaktivt. Bostadstillägg tror jag går söka bakåt 3 månader.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
En fråga.

Om jag vabbar på tisdag t.e.x. - när får man betalat för den dagen då? Är det inom några dagar eller är det typ 25:e, hur funkar det?
Har inte tagit så många vabbdagar så 0 koll.

Hej! Längesen! Hur går det med dina skulder och ekonomi nu? :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
"Ett annat räkneexempel: en ung person med nytt välbetalt jobb men utan rika föräldrar köpte sommaren 2021 en lägenhet i Stockholm för 4 miljoner (det är vad en etta kostade). Kontantinsatsen på 15 procent fixades via ett blancolån. Ynglingen hade förstått att det är så man måste göra om det ska bli någon ”bostadskarriär”. Våren 2023 kommer skulden fortfarande vara 4 miljoner men lägenheten vara värd kanske 3,2 miljoner. Mellanskillnaden, en skuld på 800 000 kronor, hänger kvar som en slags fantomsmärta efter det glada 20-talet."

Sjukt alltså.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
"Ett annat räkneexempel: en ung person med nytt välbetalt jobb men utan rika föräldrar köpte sommaren 2021 en lägenhet i Stockholm för 4 miljoner (det är vad en etta kostade). Kontantinsatsen på 15 procent fixades via ett blancolån. Ynglingen hade förstått att det är så man måste göra om det ska bli någon ”bostadskarriär”. Våren 2023 kommer skulden fortfarande vara 4 miljoner men lägenheten vara värd kanske 3,2 miljoner. Mellanskillnaden, en skuld på 800 000 kronor, hänger kvar som en slags fantomsmärta efter det glada 20-talet."

Sjukt alltså.

Cervenka har ganska länge försökt varna för vad som håller på att hända. Men inte många verkar bry sig. Det kommer att gå åt pipan!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Cervenka har ganska länge försökt varna för vad som håller på att hända. Men inte många verkar bry sig. Det kommer att gå åt pipan!

Jag bara funderar var som händer om man inte får bukt med inflationen och man tvingas höja räntan till 5-6% istället för planerade 3-4%.

Dom i boenden i Stockholm,Göteborg och Malmö som kostar 4-5 miljoner kommer ha riktiga svårigheter att gå runt överhuvudtaget?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp