• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Skuldsatthet är värre än att vara kriminellt belastad i konungariket Sverige.

En snabb sökning på lexbase visade att jag har runt 10 dömda brottslingar i mitt närområde, misshandel, grov skadegörelse och våldtäkt finns bland domarna. Dessa personer var tydligen välkomna att flytta in i föreningen, men när jag hade en (!) flera år gammal betalningsanmärkning nekades jag att byta bostad.

Det går ju att komma ur båda situationerna, att komma ur skuldsatthet och brottslighet om man verkligen vill.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 811
Poäng
1 247
Det går ju att komma ur båda situationerna, att komma ur skuldsatthet och brottslighet om man verkligen vill.
Min poäng är bara att det i många fall är svårare att leva som skuldsatt än som dömd brottsling, vilket kanske inte fullt ut återspeglar folkets syn på saker och ting. Dom flesta föredrar nog trots allt att bo granne med en skuldsatt än med en våldsverkare. Men absolut, det bästa vore ju om alla bara betalade sina räkningar och kramades så slapp vi alla problem. :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Nu lägger jula av med sin egen kredit dom haft i varuhusen också. Resurs tar över.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 856
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Min poäng är bara att det i många fall är svårare att leva som skuldsatt än som dömd brottsling, vilket kanske inte fullt ut återspeglar folkets syn på saker och ting. Dom flesta föredrar nog trots allt att bo granne med en skuldsatt än med en våldsverkare. Men absolut, det bästa vore ju om alla bara betalade sina räkningar och kramades så slapp vi alla problem. :)
Om många grannar i en Brf är överskuldsatta kan det drabba de övriga medlemmarna utan att de själva har misskött sig...
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Om många grannar i en Brf är överskuldsatta kan det drabba de övriga medlemmarna utan att de själva har misskött sig...
Men det drabbar inte övriga medlemmar om många är kriminella? Hans poäng var att du kan bli nekad medlemskap i en brf pga anmärkning men du kan bli medlem även om du är kriminell.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Men det drabbar inte övriga medlemmar om många är kriminella? Hans poäng var att du kan bli nekad medlemskap i en brf pga anmärkning men du kan bli medlem även om du är kriminell.
Har för mig att någon riksbyggengubbe sa att som kunde neka pga brott, men det då skulle varit brott mot just den föreningen eller så, liten chans man får till kombon.
Att åka ut därifrån pga brott går dock bra.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Men det drabbar inte övriga medlemmar om många är kriminella? Hans poäng var att du kan bli nekad medlemskap i en brf pga anmärkning men du kan bli medlem även om du är kriminell.
Försvarar inte kriminella här fast det är väldigt vanligt att kriminella som dömts för brott har skulder och betalningsanmärkningar så då borde dom bli avvisade på samma anledning som den som enbart är skuldsatt.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Det går att neka någon men det ställs höga krav och brotten måste skett i närtid.Om personen har begått tex grova narkotika eller våldsbrott och brotten varit förknippade med dennes boende kan man neka neka en person medlemskap i en bostadsrättsförening med hänvisning till att denne kan antas missköta sig i det nya boendet så det går att neka någon på grund av personens kriminella förflutna.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
98
Poäng
257
...och händelsen "signerar åt andra" faller in under brottsbalken, har då ingen inverkan på Kronofogdens åtgärder.
Dessutom otroligt svårt att bevisa.
Ord blir att stå mot ord.


Har själv ett ex som tog lån i mitt namn, hade BankID installerat på en surfplatta hemma.
Enkelt för honom att skapa en mejl, samt ett konto vid en annan bank.
Jag såg aldrig något.. använde typ aldrig surfplattan.

Reagerade när jag hade väldigt stort underskott av kapital, gjorde en UC på mig själv.
Taaaadaaa!
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 811
Poäng
1 247
Försvarar inte kriminella här fast det är väldigt vanligt att kriminella som dömts för brott har skulder och betalningsanmärkningar så då borde dom bli avvisade på samma anledning som den som enbart är skuldsatt.
Har kriminalvården bedömt att en person är säker att släppas fri så ska denne naturligtvis ha tak över huvudet.
Det orimliga i vårt samhälle är att det finns mekanismer för att se till att just brottslingar inte blir hemlösa, medan skuldsaldo innebär att du är utestängd från bostadsmarknaden.
I det avseendet är det bättre för din familj om du rånar någon och får ett tidsbestämt straff, än att begå snabblån och få lida i många år, kanske resten av livet, efter konsekvenserna av betalningsanmärkningar och vräkning, som inte sällan leder till skilsmässa m.m.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp