Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Är det i så fall månadsbeloppen som går via föreläggande om man inte betalar? Eller är det direkt utslag där också?

Det är inga utslag, utslag förutsätter ju ett föreläggande. Det går direkt till verkställighet och det är det du kallar månadsbelopp som går direkt ja.

Har jag drömt i så fall att för ngt år sedan, ganska nyligen, ändrades reglerna så att CSN skulder inte gick direkt till utslag utan det kom ett vanligt föreläggande först?
Har jag också för mig ...

Dom räknar väl på helåret inkomst när dom räknar ut om det var rätt bostadsbidrag.
Var finns kritiken att läsa?
Ursäkta sent svar, men till stor del kom det från Sveriges förenad studentkårer under min tid som student, var även en hel del artiklar i media om jag inte missminner mig.

i mitt eget fall så blev jag återbetalningsskyldig för cirka 6k jag fått under vårterminen mitt sista år på universitet, ingen stor summa och jag betalade av den direkt när kravet kom för jag ville slippa problem, men rimligtvis skulle jag inte fått något återbetalningskrav.
Jag var ju under vårterminen berättigad till bidraget, cirka en tusenlapp i månaden. Men då jag började jobba Augusti efter studierna så tog de min inkomst under hösten och ”antog” att jag hade tjänat lika mycket under våren och därav tyckte de jag var återbetalningsskyldig. Hade säkert kunna överklaga det beslutet, men då man var ung, okunnig och oerfaren så följde man ju vad farbror staten ansåg, då hotet var att om det ej betaldes direkt skulle det bli kronofogden.
ursäkta dåligt format, halv-kasst att stycke-indela via mobil och enbart hälften av radbrytningarna funkar.

Ursäkta sent svar, men till stor del kom det från Sveriges förenad studentkårer under min tid som student, var även en hel del artiklar i media om jag inte missminner mig.

i mitt eget fall så blev jag återbetalningsskyldig för cirka 6k jag fått under vårterminen mitt sista år på universitet, ingen stor summa och jag betalade av den direkt när kravet kom för jag ville slippa problem, men rimligtvis skulle jag inte fått något återbetalningskrav.
Jag var ju under vårterminen berättigad till bidraget, cirka en tusenlapp i månaden. Men då jag började jobba Augusti efter studierna så tog de min inkomst under hösten och ”antog” att jag hade tjänat lika mycket under våren och därav tyckte de jag var återbetalningsskyldig. Hade säkert kunna överklaga det beslutet, men då man var ung, okunnig och oerfaren så följde man ju vad farbror staten ansåg, då hotet var att om det ej betaldes direkt skulle det bli kronofogden.
ursäkta dåligt format, halv-kasst att stycke-indela via mobil och enbart hälften av radbrytningarna funkar.

Bostadsbidraget konstruktion är än så länge så, om det inte är ändrats nyligen, att det är hela årets inkomst som räknas, der kan föreninadw studentkårer kritisera fk för, men det behövs ändring i lag eller förordning och kritiken borde därför gå till riksdagen eller regeringen.
Överklagande borde inte ha hjälpt, och det hade inte blivit verkställighet direkt utan via ett föreläggande, då verkställighet direkt inte kommer förrän om några månader.

Bostadsbidraget konstruktion är än så länge så, om det inte är ändrats nyligen, att det är hela årets inkomst som räknas, der kan föreninadw studentkårer kritisera fk för, men det behövs ändring i lag eller förordning och kritiken borde därför gå till riksdagen eller regeringen.
Överklagande borde inte ha hjälpt, och det hade inte blivit verkställighet direkt utan via ett föreläggande, då verkställighet direkt inte kommer förrän om några månader.
Det var vad dem sa till mig! Men jag hade säkert bara någon tjurig handläggare jag kom fram till, de sa dessutom inget om att man kunde få avbetalningsplan vilket jag fick reda på senare(nu var det ju lugnt ändå). Detta var dock en hel del år sedan.

Det var vad dem sa till mig! Men jag hade säkert bara någon tjurig handläggare jag kom fram till, de sa dessutom inget om att man kunde få avbetalningsplan vilket jag fick reda på senare(nu var det ju lugnt ändå). Detta var dock en hel del år sedan.
Var väl någon kundtjänstmänniska på fk utan detaljkoll kanske.

Ett litet delmål uppnått, nämligen att inte få ngt föreläggande fr kf under årets första 6 månader. Klarar jag även de resterande 6 så har jag uppnått ett mål i år. Hade samma mål förra året men tyvärr fick ett föreläggande i början av året.

dom har ju gjort om systemet, numera får man köra 14 månader på en godkänd besiktning, besiktigar du idag då blir det 14 kalendermånader från juni, men besiktigar du 1 juli då blir det 14 kalendermånader från juli istället, så skillnaden mellan att besiktiga sista eller första i månaden blir en hel månad i hur länge man får köra.
däremot så är detta bara ett bra tips om du 1 juli har möjlighet att köra direkt till besiktningen (helst med en bokad tid som bevis) men om du skulle köra till jobbet först på morgonen för att sedan besiktiga på eftermiddagen då har du ju kört olagligt och riskerar både böter av polisen och risk för problem med försäkringsbolaget vid en eventuell olycka.
jag jobbar natt så jag kör bilen lagligt till jobbet sista dagen i månaden och har sedan en bokad tid på morgonen den första i den nya månaden då jag egentligen har körförbud, skulle jag bli stoppad av polisen då visar jag bara upp bokningsbekräftelsen på besiktningen så är allt lugnt. och även om du besiktigar nästa månad och blir underkänd då får du ändå köra i 30 dagar
Vår bil gick igenom besiktning utan anmärkningar!!! Och du har rätt, i o m att vi besiktade några dagar efter sista besiktningsdatum så hamnade vi i en ny period så nu blir det ny besiktning senast sista september nästa år.

Ja jag utgår från det. Får be dom googla "karta, sverige"
Var tydligen någon svagbegåvad man fick prata med hos postnord. Nu är paketet tillbaka hos avsändaren i stället som vill ha 250 kr för hanteringen för att jag inte hämtat ut paketet.
Tack postnord.

Var tydligen någon svagbegåvad man fick prata med hos postnord. Nu är paketet tillbaka hos avsändaren i stället som vill ha 250 kr för hanteringen för att jag inte hämtat ut paketet.
Tack postnord.
Reklamera, helt orimligt.

Tack postnord.
Som sagt... välkommen till verkligheten! Kul att se att även du är missnöjd med Postnord.

Tack postnord.
Förresten hände mig ngt liknande i julas. En släkting skickade julklappar fr England, de kom aldrig fram. Släktingen blev väldigt förvånad när paketet kom tillbaka till avsändaren med en grön lapp påklistrad fr Postnord, vilket bevisade att paketet varit i Sverige men skickats tillbaka av okänd anledning. Reklamerade hos Postnord som hävdade att det inte är deras och hänvisade till posten i England. Noll kompensation, noll allting. Idioter.

Såg att Ferratum erbjuder lån upp till 300 000 kr. Även samlingslån.
Krav för behörighet:

• Minst 22 år fyllda.
  • Bosatt I Sverige.
  • Ett mobilnummer och en e-postadress.
  • Inga betalningsanmärkningar.
  • Ingen pågående skuld hos ett inkassobolag.
Intressant hur de kontrollerar om man har skulder hos inkasso.

Förresten hände mig ngt liknande i julas. En släkting skickade julklappar fr England, de kom aldrig fram. Släktingen blev väldigt förvånad när paketet kom tillbaka till avsändaren med en grön lapp påklistrad fr Postnord, vilket bevisade att paketet varit i Sverige men skickats tillbaka av okänd anledning. Reklamerade hos Postnord som hävdade att det inte är deras och hänvisade till posten i England. Noll kompensation, noll allting. Idioter.
släktingen hade säkert inte fyllt i tulldeklarationen korrekt. förr så skickade Postnord brev till mottagaren om något var oklart, men numera så skickar dom bara försändelsen i retur direkt vid minsta fel på tulldeklarationen.
samma sak hände mig förra året när frugans syster skickade ett gratulationskort och en ritbok till dotterns 5årsdag, frugans syster hade inte fyllt i något värde på dessa värdelösa skitsaker

släktingen hade säkert inte fyllt i tulldeklarationen korrekt. förr så skickade Postnord brev till mottagaren om något var oklart, men numera så skickar dom bara försändelsen i retur direkt vid minsta fel på tulldeklarationen.
samma sak hände mig förra året när frugans syster skickade ett gratulationskort och en ritbok till dotterns 5årsdag, frugans syster hade inte fyllt i något värde på dessa värdelösa skitsaker

Nåt sånt åkte jag på i våras, något med tull vad det nu var. Jag fyllde snällt i nåt formulär i postnordappen.. Hur det kommit till tullen på Arlanda (tror jag det var) fattade jag aldrig, paketet skickades från typ Umeå. Det är ju förvisso en bra bit till Umeå men det är väl inga tullar vid Dalälven. Det kom fram kanske en dag sent utan att det kostade en krona extra, men nu när jag såg det här så undrar jag ändå hur det blev en tillfråga..

Kul att få dig att reagera. Igen. Trist att det inte tillförde något. Sköt om dig.
Kul att du tycker det är kul och kul att du får smaka på din egen medicin som du så generöst delar ut här till höger och vänster. Kram.

Kul att du tycker det är kul och kul att du får smaka på din egen medicin som du så generöst delar ut här till höger och vänster. Kram.
Det löste sig med hemleverans, riktigt bra medicin

Tulldeklarationen var korrekt ifyllt.
Så här stod det på paketet och om det betydde "Redan utlämnat" (Redan utl) så fick jag inte reda på för Postnord visste inte varför brevbäraren eller postterminalarbetaren skrivit denna notering. Jätte konstigt och så skyller de på posten i England.

Bilagor

• image0.webp
    image0.webp
    21 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Tulldeklarationen var korrekt ifyllt.
Så här stod det på paketet och om det betydde "Redan utlämnat" (Redan utl) så fick jag inte reda på för Postnord visste inte varför brevbäraren eller postterminalarbetaren skrivit denna notering. Jätte konstigt och så skyller de på posten i England.
Det där imponerande. Hur har man kunna returnerat något man redan lämnat ut? Det var lite extrakrångligt..

Det där imponerande. Hur har man kunna returnerat något man redan lämnat ut? Det var lite extrakrångligt..
Hahaha ja säg det du... helt obegripligt. Men "redan utl" kankse betyder ngt annat, försökte verkligen få en klarhet men det gick inte. Det enda PostMord sa var att de inte visste och att jag måste reklamera hos posten i England och inte i Sverige.
Fick inte ens ersättning för kostnaden att skicka paketet igen fr England, trots kvitto. Inte PostMords fel som sagt.

Hahaha ja säg det du... helt obegripligt. Men "redan utl" kankse betyder ngt annat, försökte verkligen få en klarhet men det gick inte. Det enda PostMord sa var att de inte visste och att jag måste reklamera hos posten i England och inte i Sverige.
Fick inte ens ersättning för kostnaden att skicka paketet igen fr England, trots kvitto. Inte PostMords fel som sagt.
UTL är för övrigt vad löneutmätning förkortas till...

UTL är för övrigt vad löneutmätning förkortas till...
Så paketet med julklappar var redan utmätt :facejoy: Men då var det snällt av Posten att de skickade dem tillbaka till England och inte konfiskerade dem hahaha.

Så paketet med julklappar var redan utmätt :facejoy: Men då var det snällt av Posten att de skickade dem tillbaka till England och inte konfiskerade dem hahaha.
Man får hålla isär utl och och utm. Ett paket kan inte åka i utl, bara i utm:)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp