Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

"Ett annat räkneexempel: en ung person med nytt välbetalt jobb men utan rika föräldrar köpte sommaren 2021 en lägenhet i Stockholm för 4 miljoner (det är vad en etta kostade). Kontantinsatsen på 15 procent fixades via ett blancolån. Ynglingen hade förstått att det är så man måste göra om det ska bli någon ”bostadskarriär”. Våren 2023 kommer skulden fortfarande vara 4 miljoner men lägenheten vara värd kanske 3,2 miljoner. Mellanskillnaden, en skuld på 800 000 kronor, hänger kvar som en slags fantomsmärta efter det glada 20-talet."

Sjukt alltså.

"Ett annat räkneexempel: en ung person med nytt välbetalt jobb men utan rika föräldrar köpte sommaren 2021 en lägenhet i Stockholm för 4 miljoner (det är vad en etta kostade). Kontantinsatsen på 15 procent fixades via ett blancolån. Ynglingen hade förstått att det är så man måste göra om det ska bli någon ”bostadskarriär”. Våren 2023 kommer skulden fortfarande vara 4 miljoner men lägenheten vara värd kanske 3,2 miljoner. Mellanskillnaden, en skuld på 800 000 kronor, hänger kvar som en slags fantomsmärta efter det glada 20-talet."

Sjukt alltså.

Cervenka har ganska länge försökt varna för vad som håller på att hända. Men inte många verkar bry sig. Det kommer att gå åt pipan!

Cervenka har ganska länge försökt varna för vad som håller på att hända. Men inte många verkar bry sig. Det kommer att gå åt pipan!

Jag bara funderar var som händer om man inte får bukt med inflationen och man tvingas höja räntan till 5-6% istället för planerade 3-4%.

Dom i boenden i Stockholm,Göteborg och Malmö som kostar 4-5 miljoner kommer ha riktiga svårigheter att gå runt överhuvudtaget?

Jag bara funderar var som händer om man inte får bukt med inflationen och man tvingas höja räntan till 5-6% istället för planerade 3-4%.

Dom i boenden i Stockholm,Göteborg och Malmö som kostar 4-5 miljoner kommer ha riktiga svårigheter att gå runt överhuvudtaget?
Ja detta kan bli en mardröm för många , 5 % ligger den väl redan på nu ? Jag vet en som köpte en gård för 5 miljoner precis och samtidigt skulle sälja sitt andra hus . Andra huset blir inte sålt ! Nu står han med dubbla hus och lån på 8 miljoner ! Han har en hyfsad lön ! Men ränta på 8 miljoner är inte kul !

Ja detta kan bli en mardröm för många , 5 % ligger den väl redan på nu ? Jag vet en som köpte en gård för 5 miljoner precis och samtidigt skulle sälja sitt andra hus . Andra huset blir inte sålt ! Nu står han med dubbla hus och lån på 8 miljoner ! Han har en hyfsad lön ! Men ränta på 8 miljoner är inte kul !
33k i månaden bara för lånen, bostadskostnad på över 40 då

Sjukt alltså.

Det är lika sjukt med människor som tror att bostäder bara kan stiga i värde, och som tror att räntorna för evigt kommer vara superlåga.
Jag tror denna ”baksmälla” är nyttig för många, om än jobbig. Att förstå att det finns både hög- och lågkonjunkturer.

Det som är speciellt är ju att vi inte riktigt vet var fan vi är på väg, krävs ju inte något större för att det ska ta en ännu värre riktning. Tänker kanske närmast på en ny pandemi eller på att en viss ryss drar iväg kemiska vapen av något slag i Ukraina, jag och många med mig tror att det kommer börja ljusna redan nästa år men man vet fan aldrig!

Idag är jag faktiskt rätt glad att jag bor i en hyresrätt ! Vi betalat 8085 kr per månad 95 kvadrat ! Kommer höjas med 600 kr ! Men som sagt det känns ändå tryggare ! Slipper oroa sig för alla ränte höjningar och alla dyra el räkningar

Idag är jag faktiskt rätt glad att jag bor i en hyresrätt ! Vi betalat 8085 kr per månad 95 kvadrat ! Kommer höjas med 600 kr ! Men som sagt det känns ändå tryggare ! Slipper oroa sig för alla ränte höjningar och alla dyra el räkningar

Ni har redan fått reda på hyran för 2023 alltså?

7,5 % i höjning är ändå rätt saftigt. Jag hoppas min hyra höjs med 3-4 %, men vi får la se…

Då skulle man få packa.
Haft någon som angett bostadskostmad på typ 30, den fick ett brev att det behöver anpassas.
Fast han är inte hos kronofogden , men han ska försöka hyra ut det billigare huset som är värt 2,5 ! Hyran blir 17 000 kr månad

Tjena alla!
Är tyvärr inte inne så ofta här längre.
Her haft några återfall då o då. Har lån i samma storlek som 2017, fast bara två lån nu mot 10-tals år 2017. Då var spelstopp något nytt och spelandet nära inpå. Nu har man mer perspektiv och är mer medveten om problemet. Jag har ca 7000 kr mer i månaden i lön före skatt.
Hade en plan att alltid spara pengar i månaden och sedan låta pengarna vara. Har inte blivit som jag hade tänkt mig. Men gick bakåt i tiden och har gjort om exakt samma sak. Började med 6000 kr i fonder på Nordea och kör exakt samma plan med sparande varje månad. Även hsb bospar, samma plan. Sedan när alla räkningar är betalda så amorterar jag extra på lånen så mitt bankkonto är på 5000 kr varje månad. Dessa ska räcka varje månad!

Nu när Börje har gått bort får man också lite nya tankar vad som är värt i livet? Tycker nog min familj, vänner och saker som ger livsglädje är f-n så mer värt än att spela bort pengar. Även försöka göra en storvinst är knappt värt heller!
Jag tänker på dig då och då och undrar hur du har det. Ledsen att läsa att du haft återfall men det är bara att fortsätta kämpa.
Ja, livet kan ta slut när som helst för var och en av oss, som du nämner Börje, det var inte länge sedan han la ut semesterbilder etc och nu är han borta. Ofattbart men som du säger gäller att sätta saker i perspektiv och fokusera på det som är viktigt och betydelsefullt <3

Jag fick 1500 kr i hyreshöjning from septemberinbetalningen, hyr privat och el ingår i min hyra

Noterar att jag fortfarande har +68 kr på mitt skattekonto. När omvandlas det till ett minus är det i samband med 1 januari? Har fan för mig att det skedde tidigare förra året.

Jag tänker på dig då och då och undrar hur du har det. Ledsen att läsa att du haft återfall men det är bara att fortsätta kämpa.
Ja, livet kan ta slut när som helst för var och en av oss, som du nämner Börje, det var inte länge sedan han la ut semesterbilder etc och nu är han borta. Ofattbart men som du säger gäller att sätta saker i perspektiv och fokusera på det som är viktigt och betydelsefullt <3

Tack Myra!
Jag mår väl bättre än förut, kanske är vanesak att vara skuldsatt!
Men just nu stirrar jag mig inte blind på siffror. Utan varje månad ska en liten slant sparas och lånen skall dras! Bonus med extraamortering och lägre månadskostnad! Om mindre än 10 år är jag skuldfri och har förmodligen lite sparat med!

Noterar att jag fortfarande har +68 kr på mitt skattekonto. När omvandlas det till ett minus är det i samband med 1 januari? Har fan för mig att det skedde tidigare förra året.

Någon som vet detta?

Tack Myra!
Jag mår väl bättre än förut, kanske är vanesak att vara skuldsatt!
Men just nu stirrar jag mig inte blind på siffror. Utan varje månad ska en liten slant sparas och lånen skall dras! Bonus med extraamortering och lägre månadskostnad! Om mindre än 10 år är jag skuldfri och har förmodligen lite sparat med!
Låter som att du äntligen fått lite sinnesfrid. Fortsätter enligt din plan så blir det bra :)

1 lördagen i januari restförs den skatt du inte betalat efter årets deklaration

Jo det är jag med på. Det är väl då det hamnar som skuld hos KFM också?

Men när man loggar in på sitt skattekonto på Skatteverket har jag för mig att det här + blir till minus innan?

Jo det är jag med på. Det är väl då det hamnar som skuld hos KFM också?

Men när man loggar in på sitt skattekonto på Skatteverket har jag för mig att det här + blir till minus innan?
Ah, ja det borde bli 1 lördagen i december, alltså nu på lördag.

Ah, ja det borde bli 1 lördagen i december, alltså nu på lördag.

Viill fasiken också minnas att det var så, runt den 1:a december förra året men kunde inte alls komma ihåg det. Tack för svar!

Energi- och näringsminister Ebba Busch kallar till pressträff i morgon klockan 08.15.

TT skriver att pressträffen ska handla om kompensation för de höga elpriserna, mer specifikt om ett högkostnadsskydd.

– Det kommer att blir mer information kring var vi är, en uppdatering om vad som händer framåt, säger Andia Gemsjö, pressekreterare hos Busch, till TT.

Kanon för er som oroar er för elpriserna i vinter! Bör väl komma positiva nyheter imorgon misstänker jag?

Energi- och näringsminister Ebba Busch kallar till pressträff i morgon klockan 08.15.

TT skriver att pressträffen ska handla om kompensation för de höga elpriserna, mer specifikt om ett högkostnadsskydd.

– Det kommer att blir mer information kring var vi är, en uppdatering om vad som händer framåt, säger Andia Gemsjö, pressekreterare hos Busch, till TT.

Kanon för er som oroar er för elpriserna i vinter! Bör väl komma positiva nyheter imorgon misstänker jag?

Så hon lever? Har hållit sig undan i många veckor nu…
Antar att nyheten gäller själva utbetalningarna, d.v.s. hur och när.

Brukar inte vara pessimisten men tror inte de löser det. Sjukt att de som slösat eller har enorma lyxvillor och därmed ofta är välbärgade, får dessa enorma belopp. Samt fattar jag inte varför vi får ytterligare pengar för en period där vi redan fått för. Satsa hellre på lösa grundproblemet. Max tak, som det var lovat. Ingen lösning för denna vintern när vi idag har 5kr/kWh som spotpris.

10 kronors sänkning av bensinpriset blev några öre.
Elpristak första november blir "en uppdatering om läget" första december.

Konkurser och skenande priser är ett faktum NU. Ingen bryr sig om klåparnas floskler.

Företagskonkurserna ökade med 35 procent i november jämfört med samma månad 2021.

Drygt 770 bolag försattes i konkurs i november, det näst högsta månadstalet sedan kreditupplysningsföretaget Creditsafe började mäta för 25 år sedan.

Företagen har levt på ångor under pandemin, sen när allt får starta upp igen kommer notan för pandemin och krossar folks köpkraft.
Tänk om nån bara hade sagt att det kanske inte är optimalt att låna miljardbelopp för att stänga ner arbetsplatser i två år.

I februari 2023 kommer elstödet att betalas ut till privatpersoner. Företag får vänta på besked ett tag till.

Hur mycket blir eldstödet ?
"Stödet baseras på den totala förbrukningen under perioden oktober 2021 till september 2022. I SE4, alltså den allra sydligaste delen av landet, är stödet 79 öre per kWh medan kunder i SE3 får 50 öre per kilowattimme i stöd."

Ni som haft jobbjulfest, har det varit som vanligt eller lite extra såhär pandemifritt som det halvt är i år?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp