Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ung tjej där sambon hamnat hos kronofogden nyligen och vi har två barn.
Allt detta med räntor, inkasso osv är främmande för mig.
Hänger här och Försöker sätta mig in i situationen för att hjälpa honom ur detta utan att tillföra pengar.
vad gör man inte för kärleken? Han är ju mer än pengar ☺️

annars så jobbar jag i en väldigt rolig och kreativ bransch och älskar mitt jobb
Här kommer ett tips, försök att inkasso drar tillbaka skulderna från kronofogden och gör upp en avbetalningsplan med dem istället, dock så brukar det kosta att inkasso drar tillbaka skulderna men värt ett försök. Det beror oxå på hur stora skulderna är. Gör allt för att undvika kronofogden. Ett annant alternativ är om du inte har anmärkningar så försök att få samlingslån, så skriver ni skuldebrev att han ska betala på samlingslånet.
Hoppas allt löser sig.

Kära Du ! Du är ju klar IDAG !!! Woohooooo… Stort GRATTIS !!

Ja, jag vet ju att du ska betala sista betalningen nu i februari, men du är idag likväl fri från Din skuldsaneringsanmärkning. Har du kollat Din UC ?!
Kollade min uc 0.5 var betyget. Så nu väntar jag bara på att intrum ska ta en creditsafe på mig

Man förstår ju hur mycket banker tjänar, på räntor, när de kan låna ut pengar till personer med tveksam ekonomi.

Hoppas att det kommer hårdare krav på de som vill låna pengar framöver. Dvs de med strulig ekonomi, man blir verkligen inte hjälpt av att låna pengar för att överleva månaden.

Här kommer ett tips, försök att inkasso drar tillbaka skulderna från kronofogden och gör upp en avbetalningsplan med dem istället, dock så brukar det kosta att inkasso drar tillbaka skulderna men värt ett försök. Det beror oxå på hur stora skulderna är. Gör allt för att undvika kronofogden. Ett annant alternativ är om du inte har anmärkningar så försök att få samlingslån, så skriver ni skuldebrev att han ska betala på samlingslånet.
Hoppas allt löser sig.
Han har ringt varje kreditgivare innan det gått till inkasso för att se om det går att betala lägre avgift, förhandla räntor osv.
En ville det. Så gjorde han om Samma process nu när det börjat trilla till inkasso. Men dem som kommit till inkasso har inte velat göra avbetalningsplan utan ett ackordsuppgörelse där han ska betala in 20% av skulden. Vilket han inte haft möjlighet till tyvärr.

Jag har redan hjälpt honom med ett samlingslån med lovord om att nu är det slutlånat för det är ingen rolig sits.
Det ska han försöka betala även om han får löneutmätning. Söker han skuldsanering så måste jag förmodligen betala på den själv.
Där har vi ett avtal redan att han betalar varje månad.
så därför vill jag denna gång hjälpa honom utan pengar. För jag kan inte ta mer lån och betala. Det finns inte utrymme för det i min budget

Man förstår ju hur mycket banker tjänar, på räntor, när de kan låna ut pengar till personer med tveksam ekonomi.

Hoppas att det kommer hårdare krav på de som vill låna pengar framöver. Dvs de med strulig ekonomi, man blir verkligen inte hjälpt av att låna pengar för att överleva månaden.
Man kan absolut bli hjälpt av att låna pengar om man inte tvingas låna till ockerräntor vilka alla med sämre förutsättningar tvingas göra.
Med tvingas menar jag förstås inte att nån riktar en pistol mot skallen utan själva situationen man hamnat i.
Så jag både håller med dig och inte.
Om du har 7 lån med 17 och 27% ränta så hade det hjälpt om du lyckades få två lån med 8%.
Har man en långsiktig plan så kan lån hjälpa i det korta perspektivet.
På långt sikt håller jag med, lån hjälper inte.

Intrum -26% idag. Aktien har tappat 87% sen 2021.
Imorgon har resurs rapport som varnat för stora kreditförluster

Stora förändringar hos Låneförmedlarna kan jag meddela. Tror man får börja omvärdera vilka som är bra och inte, det gamla gäller inte längre. När Resurs vinstvarnade verkade vara spiken i kistan för flera, det har pekat neråt en längre tid ska sägas... Skulle inte förvåna mig om vi får någon som stänger ner eller det kommer varsel.

Senast ändrad:
Stora förändringar hos Låneförmedlarna kan jag meddela. Tror man får börja omvärdera vilka som är bra och inte, det gamla gäller inte längre. När Resurs vinstvarnade verkade vara spiken i kistan för flera, det har pekat neråt en längre tid ska sägas... Skulle inte förvåna mig om vi får någon som stänger ner eller det kommer varsel.
Så är det. Högre styrränta och lägre obligationspriser/högre obligationsräntor som har lett till att bankerna stramat åt utlåningen senaste 1.5 åren, krävs bättre kreditbetyg och lägre belåningsgrad i förhållande till inkomst.
Nu verkar denna utveckling fortsättas med kreditförluster som anledning. Även obligationsräntorna har börjat klättra upp igen efter ett par månaders nergång - Vilket är för bankerna/inkasson ganska oroande med tanke på att arbetslösheten/konkurserna ökar och folk börjar ge upp sina lån pga höga räntor under längre tid.

Sen kommer de politiska insatserna: bland annat nationellt skuldregister och jämkningen/skattelättnaderna försvinner. Blir sannolikt lite värre innan det blir bättre.

Senast ändrad:
Förklara mer vilka du syftar på

Alltså, typ advisa eller så som får stänga pga att bankerna inte beviljar några lån längre, ungefär så du menar?

Kikar på gränsbevakarna Sverige.
Herrn som kom in med tobak och grönsaker som fick problem i arlandatullen och försökte tjata/förhandla sig till att få ta med mer än man fick in i landet. Precis den typ är rätt seg att då samtal med på slingan, när det tjatas och förhandlas för att få löneutmätning ändras, och tjatet slutar verkligen aldrig.
Tiden går ju så man slipper andra samtal, det är nog det enda positiva. Hade en för ett par veckor sedan. Där fick jag avbryta efter nästan en timmas tjat. "Du jag ska gå hem för dagen nu, du får ringa i morgon om du vill diskutera det här mer, du har dock fått svar över 30 gånger redan"

Kan det vara så att advisa,lendo,enklare osv får mindre "bud" pga att räntorna ökar och på så sätt finner bankerna (långivarna) detta inte lika attraktivt och därav man bör kanske söka direkt mot sin primära bank? Hmm.. Kan finnas något i det.
Med tanke på att provision ska även utbetalas till förmedlaren.

New York Community Bancorp - en av usas större banker (120 miljarder dollar i AUM). -Ca 25% idag och totalt -60% i Februari

Dom köpte 1/3 av Signature bank som gick omkull i Mars förra året. Kreditförluster även där som ligger bakom.

Sevenday stoppade utlåning idag enligt deras hemsida.

"Nej, vi kommer tyvärr inte erbjuda möjligheten att utöka ett befintligt lån via telefon eller vår hemsida från och med den 6 februari. Om du redan har fått ett låneerbjudande via oss eller från våra partners, till exempel en låneförmedlare, så är det giltigt i 30 dagar. Vi handlägger din ansökan som vanligt och återkopplar med ett besked. Säkerställ gärna att du har signerat klart ansökan och skickat in eventuella kompletteringar inom skuldebrevets giltighetstid om du önskar gå vidare med låneerbjudandet."
Läser mer på sidan och motivering är ungefär det jag misstänker på Wästgöta, inte nog med volymer. Sen har dom rätt bra med problemkrediter också.

Har inte sevenday haft rätt bra ränta med hårda krav?

Tjänar min in semesterdagar om man är sjukskriven? Frågar åt en vän som varit sjukskriven på heltid sen augusti och nu blev alla uppsagda. Slutlön med några intjänade semesterdagar?

Tjänar min in semesterdagar om man är sjukskriven? Frågar åt en vän som varit sjukskriven på heltid sen augusti och nu blev alla uppsagda. Slutlön med några intjänade semesterdagar?
Är det inte så att vid sjukskrivning upp till 180 dagar tjänar man in full semester?

Vad det svänger kan man säga.
Lite kontrast 2019 och 2022. Får vi se detta igen i framtiden? 😛
1707287052074.webp

1707287086394.webp

Har inte sevenday haft rätt bra ränta med hårda krav?
Problemet är att du kan ha hur hårda regler som helst och ge en låg/normal marknadsränta men då är det ju svårare att ha någon lönsamhet om förlusterna börjar öka. Systemet som det är uppbyggt idag straffar ju de banker som har en mer sund kreditgivning då du bara får en överblicksbild på sökandes kreditvärdighet vid ansökningstillfället.

Gällande att banker drar sig ur att använda låneförmedlare är nog naturligt i dessa tider då det kostar att förmedla sina lån där, har de stramat åt sina krav så finns det ju ingen mening att betala UC massa pengar för avslag.

Jag tror att dessa kommer ha spelat ut sin roll i och med det nya skuldregistret. Det kommer ju inte finnas några "1 fråga och få bud från 30 banker" längre att marknadsföra 24/7 till kreti och pleti.

Senast ändrad:
Problemet är att du kan ha hur hårda regler som helst och ge en låg/normal marknadsränta men då är det ju svårare att ha någon lönsamhet om förlusterna börjar öka. Systemet som det är uppbyggt idag straffar ju de banker som har en mer sund kreditgivning då du bara får en överblicksbild på sökandes kreditvärdighet vid ansökningstillfället.

Gällande att banker drar sig ur att använda låneförmedlare är nog naturligt i dessa tider då det kostar att förmedla sina lån där, har de stramat åt sina krav så finns det ju ingen mening att betala UC massa pengar för avslag.

Jag tror att dessa kommer ha spelat ut sin roll i och med det nya skuldregistret. Det kommer ju inte finnas några "1 fråga och få bud från 30 banker" längre att marknadsföra 24/7 till kreti och pleti.
Lite så jag känner också.
Med tanke på att även en provision ska betalas ut på det beviljade lånet via en förmedlare.
Så snart får man gå direkt till sin ordinariebank och ansöka. "Det var bättre förr" :)

Läste precis på text tv:"Totalt redovisar Handelsbanken SEB. Swedbank och Nordea 200 miljarder i vinst. 120 miljarder går till aktieägarna ".

Såg att Nordea köper Danske Bank också

Jaha, jag som misstagit situationen i hast. Det gällde tydligen inte hela Danska Bank.
Gäller Danske Banks verksamhet i Norge - Affären fick grönt ljus idag av Norsk finansinspektion att genomföras.

Senast ändrad:
Får man jobba på Kronofogden med skulder hos Kronofogden? Eller är det nån typ av säkerhetsklassat jobb?
Och om man redan jobbar där och får skulder hos Kronofogden under tiden, blir man uppsagd då?

Senast ändrad:
Får man jobba på Kronofogden med skulder hos Kronofogden? Eller är det nån typ av säkerhetsklassat jobb?
Och om man resan jobbar där och får skulder hos Kronofogden under tiden, blir man uppsagd då?
Ja det får man men inte med allt.

Kreddy segar! De har inte uppdaterat skulder som jag betala på 26/1.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp