• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Är det någon här som jobbar typ kontorstid och utöver det har beredskap för att hoppa in med kort varsel på alla möjliga tider om behov uppstår?

Några dagar sent svar här :)
För att svara på din fråga så beror det lite på ditt avtal, då det är offentlig sektor.

De flesta privata bolag brukar erbjuda väldigt generösa beredskaps-paket för ersättning.
Men då det är offentlig sektor så brukar det i princip alltid var det fackligt avtalade och enbart det, och de fackliga är helt värdelösa när det kommer till att förhandla fram beredskapsavtal.

Har tidigare varit i privat sektor, där hade jag beredskapsersättning på 10,000:- i fast ersättning, all arbetad beredskapstid var Övertid 2, och det utgick ifrån påbörjad timme. Dessutom en ledig dag fick man. (Och det har varit liknande +/- lite grann inom den branschen hos andra bolag)
Dessutom så var det en gång varannan månad så kändes inte jobbigt eller som man gav upp särskilt mycket för det.
Det fackliga avtalet hade inte ens varit i närheten av det, vi snackar kanske 30% av ersättningen.

På mitt nuvarande, i Offentlig sektor har jag blivit tillfrågad om att ha beredskap och då hade det varit enligt det fackliga avtal som finns.
Detta hade betytt:
Ingen fast ersättning överhuvudtaget. All tid är rakt av registrerad, så du får betalt per minut även om du blir väckt mitt i natten. Inte påbörjad timme som är "standard" inom privat sektor.
En ledig dag, och bara tid efter kl 22 räknas som ÖT2(Samt lördag/söndag så klart), tid efter 19 som ÖT1 och resterande som helt vanlig tid. Dessutom hade det varit var 4e vecka.

Sen är det ju helt och hållet beroende på vilket fackligt avtal du har antar jag, men räkna inte med att få 'en bra deal' skulle jag säga.
Vilket fack är det ni på KF har avtal under? Bör stå med där vad beredskapsersättning skall vara.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 069
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Till alla kämpar här inne - ge inte upp! Det finns alltid hopp! Och kan du spara 100 kr i månaden så gör det, det bästa sparandet är det som blir av!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Några dagar sent svar här :)
För att svara på din fråga så beror det lite på ditt avtal, då det är offentlig sektor.

De flesta privata bolag brukar erbjuda väldigt generösa beredskaps-paket för ersättning.
Men då det är offentlig sektor så brukar det i princip alltid var det fackligt avtalade och enbart det, och de fackliga är helt värdelösa när det kommer till att förhandla fram beredskapsavtal.

Har tidigare varit i privat sektor, där hade jag beredskapsersättning på 10,000:- i fast ersättning, all arbetad beredskapstid var Övertid 2, och det utgick ifrån påbörjad timme. Dessutom en ledig dag fick man. (Och det har varit liknande +/- lite grann inom den branschen hos andra bolag)
Dessutom så var det en gång varannan månad så kändes inte jobbigt eller som man gav upp särskilt mycket för det.
Det fackliga avtalet hade inte ens varit i närheten av det, vi snackar kanske 30% av ersättningen.

På mitt nuvarande, i Offentlig sektor har jag blivit tillfrågad om att ha beredskap och då hade det varit enligt det fackliga avtal som finns.
Detta hade betytt:
Ingen fast ersättning överhuvudtaget. All tid är rakt av registrerad, så du får betalt per minut även om du blir väckt mitt i natten. Inte påbörjad timme som är "standard" inom privat sektor.
En ledig dag, och bara tid efter kl 22 räknas som ÖT2(Samt lördag/söndag så klart), tid efter 19 som ÖT1 och resterande som helt vanlig tid. Dessutom hade det varit var 4e vecka.

Sen är det ju helt och hållet beroende på vilket fackligt avtal du har antar jag, men räkna inte med att få 'en bra deal' skulle jag säga.
Vilket fack är det ni på KF har avtal under? Bör stå med där vad beredskapsersättning skall vara.

Vi organiseras i st jusek och något till sacoaktigt.

Inte läst men tror det inte finns upptaget men ska läggas in. Kan tänka mig att man kommer vara själv och i värsta fall få en 2 kontors distrikt att hantera. Är väl inte jättemycket ärenden och för oss är innebär det inte superlånga resor ändå. Kollegorna i norr får det värre. Det är ju en bit luleå-kiruna, eller från Sundsvall till norra Jämtland. Kul att jobba i Luleå vid 17 och att man ska iväg till Kiruna för att hantera något det är väl 35 mil enkel väg. Framme lite innan midnatt, kanske tar någon timma på plats, rulla hem och vara hemma lagom till frukost..
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Har ni bunkrat upp med godis nu när grannungarna snart kommer och knackar på dörren? :facejoy:>
Jag har turen att bo i lägenhet med endast nyckelbricka för att komma in i porten.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 069
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Har ni bunkrat upp med godis nu när grannungarna snart kommer och knackar på dörren? :facejoy:>
Jag har turen att bo i lägenhet med endast nyckelbricka för att komma in i porten.
Bunkrar upp varje år och så kommer det inga barn! Så det blir vi som får äta upp allt godis, trots att jag vill undvika äta godis. Vi bor också i lägenhet med bricka men man kan även ringa fr displayen men barnen har inte lärt sig det än eller så vågar de inte ringa.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 069
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Känns som att första gången jag inte kommer ha godis hemma DÅ kommer det ringa på dörren... hehehe
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp