- Meddelanden
- 882
- Mottagna reaktioner
- 979
- Poäng
- 737
- Meddelanden
- 882
- Mottagna reaktioner
- 979
- Poäng
- 737
Jag har lyckats kränga något till ett annat land efter mycket slit. Milstolpe ett. Blir en lugn helg som vanligt.
En lugn helg ,är inte fy skam

.- Blev medlem
- 26 augusti 2017
- Meddelanden
- 882
- Mottagna reaktioner
- 979
- Poäng
- 737
Fan,är på dåligt humör och sur på allt och ingenting.
Mest av allt är jag sur på mig själv......

.
Men det går över ,start på "on "igen,natten och tidigt morgon ger mig tid att reflektera över min situation. (jobbar natt).
Nej..Nej ,jobbet är inte påverkad av mitt sinnestämmning.Sköter mig till punkt och prick.
Mest av allt är jag sur på mig själv......

.Men det går över ,start på "on "igen,natten och tidigt morgon ger mig tid att reflektera över min situation. (jobbar natt).
Nej..Nej ,jobbet är inte påverkad av mitt sinnestämmning.Sköter mig till punkt och prick.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Okej trodde rubriken fritt var just fritt och inte ett ämne. Var får rubriken fritt innehålla då😱
Alla hjärtans dag ligger ju kvar på fritt.
Men jag förstår röran ibland![]()
Vad bra, då kan chattadet göras i denna tråd
- Meddelanden
- 248
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 427
Män är betydligt lättare att ha i sin umgängeskrets rakt på sak, och inget hymmelSorry sweetie... ja vet inte... jag umgås mest med MÄN både i yrkeslivet och i mitt privata liv... mindre ”kacklande” - me like![]()
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Män är betydligt lättare att ha i sin umgängeskrets rakt på sak, och inget hymmel
Exakt ! Så är det.
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
- Meddelanden
- 631
- Mottagna reaktioner
- 399
- Poäng
- 487
Så himla kul! I sommar ska jag äntligen få åka iväg på flera festivaler då jag ska volontärarbeta
Det är ett toppensätt att få gå på festival men utan att behöva punga ur massor av pengar för inträdesbiljett. Jag har inte varit på festival på flera år pga min ekonomiska situation. Är så glad! Musik är bland det som får mig att må bäst i livet 

Det är ett toppensätt att få gå på festival men utan att behöva punga ur massor av pengar för inträdesbiljett. Jag har inte varit på festival på flera år pga min ekonomiska situation. Är så glad! Musik är bland det som får mig att må bäst i livet 

- Meddelanden
- 248
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 427
Så roligt!! Förra året hjälpte jag till på Sweden Rock, det blev riktigt goa extrapengar och dessutom skitkul,, jobbade i ett öltältSå himla kul! I sommar ska jag äntligen få åka iväg på flera festivaler då jag ska volontärarbetaDet är ett toppensätt att få gå på festival men utan att behöva punga ur massor av pengar för inträdesbiljett. Jag har inte varit på festival på flera år pga min ekonomiska situation. Är så glad! Musik är bland det som får mig att må bäst i livet
![]()
- Meddelanden
- 631
- Mottagna reaktioner
- 399
- Poäng
- 487
Så roligt!! Förra året hjälpte jag till på Sweden Rock, det blev riktigt goa extrapengar och dessutom skitkul,, jobbade i ett öltält
Sweden Rock har jag inte besökt på många år! Har fått välja Wacken eftersom att jag inte haft råd :/ Men på senare år har det inte ens blivit det!
Låter väldigt kul i alla fall
! Jag har inte erfarenhet av att man får pengar alls men kanske dricks då om man jobbar i bar ?- Blev medlem
- 7 juni 2017
- Meddelanden
- 248
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 427
Jag jobbade där via mitt syskonbarn som jobbar på restaurang. Dom hade fått mgt erbjudande om att jobba där och hon frågade mig om jag hade lust att hjälpa till, blev bra med dricks på dom två dagarna jag va där, 4000 rakt ner i fickan. Jag ska kolla med henne hur o från vem hon blev erbjuden och om hon har kontakter!Sweden Rock har jag inte besökt på många år! Har fått välja Wacken eftersom att jag inte haft råd :/ Men på senare år har det inte ens blivit det!
Låter väldigt kul i alla fall! Jag har inte erfarenhet av att man får pengar alls men kanske dricks då om man jobbar i bar ?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
”Spökpersoner” lurar bankerna – bedragare lånar miljonbelopp – och försvinner
UPPDATERAD IDAG 14:21PUBLICERAD IDAG 14:11
Det har blivit vanligare att personer tar lån på stora summor hos olika banker och sedan försvinner.
– Bankerna rapporterar om ” spökpersoner”. Vi ser att det är omfattande, säger Pia Bergman på Skatteverket till SVT Nyheter.
Utvecklingen oroar också Polisen som befarar att pengarna kan gå till annan brottslighet.
Ibland använder låntagarna också falska inkomstuppgifter för att få låna.
– De kommer in med till exempel anställningsbevis på ett visst jobb med en viss lön. Men hela handlingen är tvärfalsk, säger Jan Olsson, kommissarie på NOA, polisens nationella operativa avdelning.
Ett exempel på bedrägerierna syns i en stor utredning som Skatteverket gjorde kring en härva med olika bolag med falska fakturor och falska inkomstuppgifter. 17 personer lånade drygt 14, 5 miljoner kronor. Pengarna gick vidare till andra personer i Sverige eller till utlandet, bland annat i Nordafrika och Mellanöstern.
– Bankerna rapporterar väldigt ofta om att de drabbas av ”spökpersoner” som har ett samordningsnummer och öppnat bankkonto. De tar lån och kan också användas som målvakter i olika styrelser så vi ser att det är omfattande, säger Pia Bergman, Skatteverkets expert på organiserad brottslighet
Får löften om jobb
Skälen bakom bedrägerierna varierar, enligt polisen. Allt från personer som tar lån och lämnar landet till fall där någon lånar ut sin identitet mot en ersättning eller får den kapad. Skatteverket ser att personer luras hit från andra länder och öppnar bankkonto med löften om jobb som sedan inte blir av.
– Kvar står då någon med ett bankkonto, en identitet och ett bank-ID som används för att ta lån som stackaren som skickats hem sedan blir betalningsansvarig för, säger Pia Bergman.
SVT Nyheter uppmärksammade nyligen bristerna i bankernas kontroll som gör att stora summor kan lånas från olika håll på kort tid, vilket kan utnyttjas av bedragare. Finansinspektionen vill att regeringen utreder hur långivarna kan få en bättre samlad kontroll.
”I värsta fall terrorism”
Både Polisen och Skatteverket vill täppa till luckorna, särskilt som lånebedrägerierna kan gå till annan brottslighet.
– I värsta fall kan det vara allt från terrorism till människohandel eller narkotikahandel, säger Jan Olsson på NOA.
SVT har sökt flera banker och branschorganisationen Svenska bankföreningen men ingen vill ställa upp på en intervju, bland annat av säkerhetsskäl.
UPPDATERAD IDAG 14:21PUBLICERAD IDAG 14:11
Det har blivit vanligare att personer tar lån på stora summor hos olika banker och sedan försvinner.
– Bankerna rapporterar om ” spökpersoner”. Vi ser att det är omfattande, säger Pia Bergman på Skatteverket till SVT Nyheter.
Utvecklingen oroar också Polisen som befarar att pengarna kan gå till annan brottslighet.
Ibland använder låntagarna också falska inkomstuppgifter för att få låna.
– De kommer in med till exempel anställningsbevis på ett visst jobb med en viss lön. Men hela handlingen är tvärfalsk, säger Jan Olsson, kommissarie på NOA, polisens nationella operativa avdelning.
Ett exempel på bedrägerierna syns i en stor utredning som Skatteverket gjorde kring en härva med olika bolag med falska fakturor och falska inkomstuppgifter. 17 personer lånade drygt 14, 5 miljoner kronor. Pengarna gick vidare till andra personer i Sverige eller till utlandet, bland annat i Nordafrika och Mellanöstern.
– Bankerna rapporterar väldigt ofta om att de drabbas av ”spökpersoner” som har ett samordningsnummer och öppnat bankkonto. De tar lån och kan också användas som målvakter i olika styrelser så vi ser att det är omfattande, säger Pia Bergman, Skatteverkets expert på organiserad brottslighet
Får löften om jobb
Skälen bakom bedrägerierna varierar, enligt polisen. Allt från personer som tar lån och lämnar landet till fall där någon lånar ut sin identitet mot en ersättning eller får den kapad. Skatteverket ser att personer luras hit från andra länder och öppnar bankkonto med löften om jobb som sedan inte blir av.
– Kvar står då någon med ett bankkonto, en identitet och ett bank-ID som används för att ta lån som stackaren som skickats hem sedan blir betalningsansvarig för, säger Pia Bergman.
SVT Nyheter uppmärksammade nyligen bristerna i bankernas kontroll som gör att stora summor kan lånas från olika håll på kort tid, vilket kan utnyttjas av bedragare. Finansinspektionen vill att regeringen utreder hur långivarna kan få en bättre samlad kontroll.
”I värsta fall terrorism”
Både Polisen och Skatteverket vill täppa till luckorna, särskilt som lånebedrägerierna kan gå till annan brottslighet.
– I värsta fall kan det vara allt från terrorism till människohandel eller narkotikahandel, säger Jan Olsson på NOA.
SVT har sökt flera banker och branschorganisationen Svenska bankföreningen men ingen vill ställa upp på en intervju, bland annat av säkerhetsskäl.
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
"Spökpersoner" var en spännande omskrivning för illegala invandrare.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Tveksamt om det ens är samma sak. Verkar snarare vara s.k återvandrare
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Har dom verkligen en bra UC? Tänkte först på dom men man ska ju ha bra UC och för det krävs en deklarerad inkomst senaste åren?
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Har dom verkligen en bra UC? Tänkte först på dom men man ska ju ha bra UC och för det krävs en deklarerad inkomst senaste åren?
Skapa ett bolag som lämnar falska kontrolluppgifter, med dom som grund söker man lån.
- Meddelanden
- 21
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 26
Ja först skapar de bolag, sedan lurar de hit landsmän med löften om jobb eller så har de planerat allt tillsammans från början, sedan tas lån och de sticker sedan iväg med stålarna, det enda positiva är väl att skattebetalarna slipper smällen utan bankerna får stå för den primärt.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja först skapar de bolag, sedan lurar de hit landsmän med löften om jobb eller så har de planerat allt tillsammans från början, sedan tas lån och de sticker sedan iväg med stålarna, det enda positiva är väl att skattebetalarna slipper smällen utan bankerna får stå för den primärt.
Indirekt även skattebetalare då förlusterna innebär lägre vinst och mindre skatteinbetalningar typ.
Övriga kunder får ju betala för det..
- Meddelanden
- 631
- Mottagna reaktioner
- 399
- Poäng
- 487
Jag jobbade där via mitt syskonbarn som jobbar på restaurang. Dom hade fått mgt erbjudande om att jobba där och hon frågade mig om jag hade lust att hjälpa till, blev bra med dricks på dom två dagarna jag va där, 4000 rakt ner i fickan. Jag ska kolla med henne hur o från vem hon blev erbjuden och om hon har kontakter!
Åh ja det låter ju hur bra som helst! Vet inte vart för uppgifter jag fått än men gissar bar eftersom att jag har jobbat som bartender innan
Lite dricks vore ju inte fel!- Blev medlem
- 31 augusti 2012
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det känns som att halva forumet är sjuksköterskor och undersköterskor så nu behöver jag er hjälp 
Jag har typ aldrig varit på ett sjukhus eller hos en tandläkare för den delen, var hos tandläkaren sist när jag var 25 och eftersom jag inte hade haft ett enda hål i livet så fick jag sporadiskt kallelser. MEN. Nu är det som så här att jag har fått någon jävla enorm svullnad/sår på kinden/tandköttet. Jag tror att det är visdomstanden som har ballat ur eller något. Alltså det gör sjukt ont i kinden/tandköttet. Kan knappt prata. Kan knappt äta. Kan knappat snusa eller öppna munnen. Inte ens alvedon/ipren hjälper. Har aldrig haft problem med tänderna så detta är en ny upplevelse....
Vad fan ska jag göra? Testat munsköljer och dylikt men ingenting hjälper. Fasansfull smärta. Ska man till akuten? Nyttja sjukvårdsförsäkringen? Ringa tandläkaren? Hur fan ska man agera och vart vänder man sig? Måste ta tag i detta imorgon för annars kan jag inte gå till jobbet och det har jag inte råd med.

Jag har typ aldrig varit på ett sjukhus eller hos en tandläkare för den delen, var hos tandläkaren sist när jag var 25 och eftersom jag inte hade haft ett enda hål i livet så fick jag sporadiskt kallelser. MEN. Nu är det som så här att jag har fått någon jävla enorm svullnad/sår på kinden/tandköttet. Jag tror att det är visdomstanden som har ballat ur eller något. Alltså det gör sjukt ont i kinden/tandköttet. Kan knappt prata. Kan knappt äta. Kan knappat snusa eller öppna munnen. Inte ens alvedon/ipren hjälper. Har aldrig haft problem med tänderna så detta är en ny upplevelse....
Vad fan ska jag göra? Testat munsköljer och dylikt men ingenting hjälper. Fasansfull smärta. Ska man till akuten? Nyttja sjukvårdsförsäkringen? Ringa tandläkaren? Hur fan ska man agera och vart vänder man sig? Måste ta tag i detta imorgon för annars kan jag inte gå till jobbet och det har jag inte råd med.
- Meddelanden
- 1 177
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Det skulle kunna vara nå inflammation. Eftersom det är munnen så rekommenderar jag att ringa till tandläkare imorgon och prata med dem. Har du ont i nå tand?Det känns som att halva forumet är sjuksköterskor och undersköterskor så nu behöver jag er hjälp
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Låter som du fått en infektion i tand/tandköttet är du svullen?Det känns som att halva forumet är sjuksköterskor och undersköterskor så nu behöver jag er hjälp
Tandläkare ska du söka.
Är det en visdomstand som krånglar behöver du undersökas. Kanske antibiotika och ta ställning till om tanden ska dras ut. Beroende på felet naturligtvis. Vänta inte sök tandläkare i morgon. Ligg högt med huvudet inatt en extra kudde. Är du frisk annars kan du ta 400 mg Ipren o två st 500 mg Alvedon
Krya❤️
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det skulle kunna vara nå inflammation. Eftersom det är munnen så rekommenderar jag att ringa till tandläkare imorgon och prata med dem. Har du ont i nå tand?
Jag har som tur är inte ont i någon tand och det ilar inte heller utan det är en svullnad/sår/något som har satt sig mellan övre och nedre tänder kinden iinvändigt. Mer neråt på underkäken typ. Preciiis ovanför visdomstanden!
Låter som du fått en infektion i tand/tandköttet är du svullen?
Tandläkare ska du söka.
Är det en visdomstand som krånglar behöver du undersökas. Kanske antibiotika och ta ställning till om tanden ska dras ut. Beroende på felet naturligtvis. Vänta inte sök tandläkare i morgon. Ligg högt med huvudet inatt en extra kudde. Är du frisk annars kan du ta 400 mg Ipren o två st 500 mg Alvedon
Krya❤️
Exakt så...
Då ska jag vända mig till en tandläkare! Hur går man till väga, ringer man första bästa eller? Jag har en tandläkare i min trappuppgång tror jag, kan man bara knacka på? Eller går man via folktandvården?
PS: Vad pratar vi om för kostnad, kan det hända att jag får betala flera tusenlappar för det här?
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Du har ingen fast tandläkare idag? Kolla med folktandvården först men dom kan ha dåligt med tider om det är akut.Jag har som tur är inte ont i någon tand och det ilar inte heller utan det är en svullnad/sår/något som har satt sig mellan övre och nedre tänder kinden iinvändigt. Mer neråt på underkäken typ. Preciiis ovanför visdomstanden!
Exakt så...
Då ska jag vända mig till en tandläkare! Hur går man till väga, ringer man första bästa eller? Jag har en tandläkare i min trappuppgång tror jag, kan man bara knacka på? Eller går man via folktandvården?
PS: Vad pratar vi om för kostnad, kan det hända att jag får betala flera tusenlappar för det här?
Ring 1177 o kolla vad du kan söka finns ju alltid tandläkare jourtid men kostnaderna skenar iväg då

Klart du behöver hjälp med detta akut
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Jag har som tur är inte ont i någon tand och det ilar inte heller utan det är en svullnad/sår/något som har satt sig mellan övre och nedre tänder kinden iinvändigt. Mer neråt på underkäken typ. Preciiis ovanför visdomstanden!
Exakt så...

- Meddelanden
- 1 177
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Låter ju som det kan ha med visdomstanden att göra. :/ De kan bråka rejält och skapa diverse problem när det vill sig åt det hållet.Jag har som tur är inte ont i någon tand och det ilar inte heller utan det är en svullnad/sår/något som har satt sig mellan övre och nedre tänder kinden iinvändigt. Mer neråt på underkäken typ. Preciiis ovanför visdomstanden!
Exakt så...
Angående kostnad beror det ju såklart helt på vad det är och hur det åtgärdas. Men går du till folktandvården kan man ta faktura och dela upp det på upp till tre månader. Iaf på folktandvården där jag bor, men borde ju vara likadant. (Gör man som mig så låter man det gå till inkasso, Svea, och får längre avbet.tid mot en lite högre ränta och tillkommande kostnader såklart. Haha, skämt åsido).
Hoppas att du kan sova ett par timmar och ring dem direkt när du vaknar imorgon. Ring dem och förklara läget och överdriv en aning så du får komma in akut.
Håller tummarna att det går bra!

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
@Terry_ tandläkarna i Malmö jagar nya kunder, så att få tid hos någon är nog INGA som helst problem. Jag tycker oxå att det låter mer som en inflammation i eller runt en av Dina visdomständer. Dessvärre inget ovanligt
men det gör jävulskt ont... !
Kan rekommendera tandvårdsgruppen SMILE som finns vid Södervärn, Föreningsgatan & på Fridhemstorget. Accepterar dock BARA kortbetalning.
Jag vet dock att dom tar emot akut !
men det gör jävulskt ont... !Kan rekommendera tandvårdsgruppen SMILE som finns vid Södervärn, Föreningsgatan & på Fridhemstorget. Accepterar dock BARA kortbetalning.
Jag vet dock att dom tar emot akut !
- Meddelanden
- 2 523
- Mottagna reaktioner
- 1 240
- Poäng
- 927
Jag rekommenderar inte folktandvården efter att ha hört en hel del om dom här.
Ta privat typ mydentist! Dom har gratis undersökning eller jag tror alla har det pga årliga bidraget som ligger på ca 800 kr. Efter det så ha tandvårdsförsäkring för ca 100 kr i månaden om något händer!
Har sett på reklam om nån tandkräm mot just inflammation. Kanske är värt att testa?
Hoppas det inte är något! Hade vart så tråkiga pengar för dig
Ta privat typ mydentist! Dom har gratis undersökning eller jag tror alla har det pga årliga bidraget som ligger på ca 800 kr. Efter det så ha tandvårdsförsäkring för ca 100 kr i månaden om något händer!
Har sett på reklam om nån tandkräm mot just inflammation. Kanske är värt att testa?
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Det känns som att halva forumet är sjuksköterskor och undersköterskor så nu behöver jag er hjälp
Jag är ingen tandläkare, sjuksköterska eller undersköterska MEN jag har haft liknande issue som du, fyfan vad jobbigt det var. De brukar oftast inte vilja dra ut visdomständer medan det är inflammerat. Om du inte vill pröjsa för tandläkarbesök så rekommenderar jag att du springer ned till apoteket köper Corsodyl och gurglar det i 1 vecka. Blir det bra sen borde du ändå gå till en tandläkare då det kommer komma tillbaka.
Detta var vad min tandläkare rekommenderade mig när jag hade svinont.
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Jag rekommenderar inte folktandvården efter att ha hört en hel del om dom här.
Tandkräm mot blödande tandkött - dyrare men ska vara bra Paradontax Ultra Clean
Men det är senare, kommer inte hjälpa dig nu tror jag för en eventuell visdomstand som spökar
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Det finns ett nummer till den tandläkaren som har jour och tar akutbesök i din stad. Står på Folktandvården tror jag.Jag har som tur är inte ont i någon tand och det ilar inte heller utan det är en svullnad/sår/något som har satt sig mellan övre och nedre tänder kinden iinvändigt. Mer neråt på underkäken typ. Preciiis ovanför visdomstanden!
Exakt så...
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Precis dom drar ej ut tänder som är inflammerade utan antibiotika först isåfall man behandlar inte då.Jag är ingen tandläkare, sjuksköterska eller undersköterska MEN jag har haft liknande issue som du, fyfan vad jobbigt det var. De brukar oftast inte vilja dra ut visdomständer medan det är inflammerat. Om du inte vill pröjsa för tandläkarbesök så rekommenderar jag att du springer ned till apoteket köper Corsodyl och gurglar det i 1 vecka. Blir det bra sen borde du ändå gå till en tandläkare då det kommer komma tillbaka.
Detta var vad min tandläkare rekommenderade mig när jag hade svinont.
Ev åtgärd görs efter antibiotika kuren.
Är det mycket svullnad o smärta som tyder på inflammation brukar man behandla med tex Kåvepenin först under 7-10 dagar
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Nästa år är du friHar betalat in för månad 47 och har 13 kvar!

- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Hur har det gått för dig @Terry_ ?Jag har som tur är inte ont i någon tand och det ilar inte heller utan det är en svullnad/sår/något som har satt sig mellan övre och nedre tänder kinden iinvändigt. Mer neråt på underkäken typ. Preciiis ovanför visdomstanden!
Exakt så...
Hoppas allt gått bra o du fått hjälp

- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag har inte haft tid att ta tag i det...
Men jag "gurglar" med något jävla medel och det har faktiskt hjälpt lite.
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Nått antibakteriellt från apoteketJag har inte haft tid att ta tag i det...
Men jag "gurglar" med något jävla medel och det har faktiskt hjälpt lite.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.