Haha, ja.
Hej! här är mitt lilla tips!
Om jag skulle läsa något för att kunna få jobb och inte hade poäng sen innan och ville ha utbildning snabbt hade jag satsat på att läsa en A-kurs på hösten, en B-kurs på våren och en C-kurs hösten därpå. Kombinerat med random eller användbara 15 poäng per termin blir det
45 hp per termin och då läser du 150% takt men du kan läsa saker helt distans och jobba samtidigt beroende på ämnesval. Alltså är det en bra start på 135 hp, en kandidat är 180 hp så då saknas endast 45 hp. Då kan du den första sommaren efter A och B kursen (eller innan A-kursen börjat om du hinner söka sommarkurser nu i februari) läsa 15 hp (100% takt) eller 22,5 hp max ELLER göra en sen anmälan till antagning inför terminens studier varje termin, observera: efter din ordinarie ansökans första urval så kommer du förbi regeln på max 45 hp per termin och kan plugga mer. Det är en liten glitch i systemet.
Om du gör så ger det dig en kandidatexamen på 1,5 år. Vissa utbildningar lägger C-kursen över två terminer och då tar det 2 år sammanlagt istället för 3.
Om du sen vill läsa en magister/master kan du söka flera såna utbildningar på distans som inte alltid behöver vara kopplade till det du läst innan. Jag ska läsa en masterutbildning i arkiv inriktning digital kunskap/IT men har inte läst ett poäng arkiv sen innan men kan bygga det på en kandidat i något helt annat så jag får en femårig examen inom ett nytt ämne på 2 år.
Exempel på kandidatexamen du kan läsa helt på distans och bygga ihop själv:
Arkeologi
Engelska
Filosofi
Datavetenskap
Psykologi
Teologi eller religionsvetenskap
Konstvetenskap
Genusvetenskap
Franska
Historia
Idéhistoria
Pedagogik
Kriminologi, m.m.
Exempel på utbildningar helt på distans som är i färdiga paket: Interaktionsdesigner, maskiningenjör, personalekonomi, programvaruteknik, systemvetenskap, digital design, m.m.
Jag läste tidigare på universitetet men har gått över till att läsa distans, csn tickar ju inte vidare då. Jag läser C-kursen i ett ämne som startade höst 2016 med examen i vår och har påbörjat en till kandidatutbildning på distans i januari och börjar master i höst. Inte så knivigt trots familj och jobb eller föräldraledighet, har pluggat igenom alla olika variationer. Bara man är flink och följer instruktionerna i uppgifterna brukar det gå vägen.
Däremot har jag valt ämnen jag tycker är roliga inom kultur mest och att få såna jobb är svårt och ger oftast inte hög lön så då rekommenderar jag att du är en eldsjäl om du ska in i den striden. Därför kan jag inte riktigt tipsa dig om en utbildning som ger hög lön. Tänkte på om du vill fortsätta jobba och plugga på distans.
Lycka till med dina studier....