- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Vilka poddar om ekonomi finns det som är bra?
Ingen med livets hårda skola som ansvarig utgivare
- Meddelanden
- 79
- Mottagna reaktioner
- 108
- Poäng
- 276
Vilka poddar om ekonomi finns det som är bra?
Avanzapodden, Rikatillsammans, Ekonomi på riktigt
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Började lyssna på Rika tillsammans men det gav inget, dels så står jag inte ut med hans dialekt, dels så var det väldigt mkt tom prat och nej så mkt tid har jag inte.
Sen lyssnade jag på Utanför Ekorrhjulet, det positiva var att varje avsnitt är ca 3 min lång, perfekt. Minus är att det gav inte heller så mkt substans.
Så poddar är nog inte min grej!
Sen lyssnade jag på Utanför Ekorrhjulet, det positiva var att varje avsnitt är ca 3 min lång, perfekt. Minus är att det gav inte heller så mkt substans.
Så poddar är nog inte min grej!
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Kan ge dem en chans, tack för tipset! Men Rika tillsammans vad för tråkigt! Lyssnade på avsnittet om kreditkort, finns så klart ngt bra men orkar inte lyssna i 1 timme.Avanzapodden, Rikatillsammans, Ekonomi på riktigt
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Okej varför?Lärdom: om man får "chansen" att prata kfms verksamhet för en gymnasieklass. Säg då nej.
Är det inte bra om dom får kunskap om det ni gör och hur man ska undvika o hamna hos er
Lite tips o råd på vägen in i vuxenlivet 
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Man borde ha ekonomi som ämne i skolan tidigt ... för tror det hade räddat många faktiskt , har man som jag fick jobb direkt efter gymnasiet och en rätt så bra lön då öppnades många dörrar och många kan låna och skaffa krediter hur dom vill då .Lärdom: om man får "chansen" att prata kfms verksamhet för en gymnasieklass. Säg då nej.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Okej varför?
Är det inte bra om dom får kunskap om det ni gör och hur man ska undvika o hamna hos erLite tips o råd på vägen in i vuxenlivet
![]()
För den klassen hade utökats till halva årskullen. I aulan. Därför.
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Vadå var dom mindre som kom eller kom det många mer?För den klassen hade utökats till halva årskullen. I aulan. Därför.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Vadå var dom mindre som kom eller kom det många mer?
Jag trodde: ca 25 pers i klassrum
Det blev: jag vet inte hur många, inte helt full aula, det stod på en skylt att det var godkänt för 550 personer. Kanske var 400?
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Okej många intresseradeJag trodde: ca 25 pers i klassrum
Det blev: jag vet inte hur många, inte helt full aula, det stod på en skylt att det var godkänt för 550 personer. Kanske var 400?
😛- Blev medlem
- 25 juli 2014
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Okej många intresserade😛
Skolan hade tänkt om, i stället för någon gymnasiejuridikklass passade dom på att ha info för halva skolan. Dumt att dom inte berättade om det för oss innan
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja det kunde dom väl gett info om.Skolan hade tänkt om, i stället för någon gymnasiejuridikklass passade dom på att ha info för halva skolan. Dumt att dom inte berättade om det för oss innan
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Om jag ringer KFM för att fråga om jag har några aktuelal förelägganden, kan jag anses som "delgiven" då?
Vill inte bli delgivne nämligen. Inte än
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ringt o bekräftat nån gång.Om jag ringer KFM för att fråga om jag har några aktuelal förelägganden, kan jag anses som "delgiven" då?
Om du ringer och det finns en delgivning så får du antingen bekräfta då eller skicka in ev kvitto.
Men det räknas inte som du är delgiven för att du ringer o frågar om nått finns på dig eller hur @Lasseman du som vet detta bäst

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Är inte så säker på att du inte räknas som delgiven, ringer du in och de muntligt säger att du har ett föreläggande så borde det gälla att du mottagit informationen.Om jag ringer KFM för att fråga om jag har några aktuelal förelägganden, kan jag anses som "delgiven" då?
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Om jag ringer KFM för att fråga om jag har några aktuelal förelägganden, kan jag anses som "delgiven" då?
Hej jag heter Kurt olsson jag undrar om terry von rosenknopp har några förelägganden.
Problemet löst
Problemet är att det finns så många som inte är registrerade
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Okej varför?
Är det inte bra om dom får kunskap om det ni gör och hur man ska undvika o hamna hos erLite tips o råd på vägen in i vuxenlivet
![]()
Tråkigt, tror inte de förstår kf-s roll.Lärdom: om man får "chansen" att prata kfms verksamhet för en gymnasieklass. Säg då nej.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Är inte så säker på att du inte räknas som delgiven, ringer du in och de muntligt säger att du har ett föreläggande så borde det gälla att du mottagit informationen.
Har ringt för att bli delgiven ett par gånger.
Man blir inte
Men det är positivtFör den klassen hade utökats till halva årskullen. I aulan. Därför.

- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Idag är det SuperÅngestDagen, den dagen på månaden som det är tvunget att prioritera, vilka räkningar som ska betalas och vilka som får vänta till nästa månad.
Förr i tiden kallades den här dagen för lönedagen och det var en kul dag då man kunde gå på stan och köpa sig ett par nya byxor eller ngt annat man behövde. Och så fanns det pengar kvar på kontot till nästa lönedag.
Förr i tiden kallades den här dagen för lönedagen och det var en kul dag då man kunde gå på stan och köpa sig ett par nya byxor eller ngt annat man behövde. Och så fanns det pengar kvar på kontot till nästa lönedag.

- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Usch ja ... kommer ihåg för ca 8 år sedan innan man började låna , när pengarna kom in så kändes det verkligen bra man kunde betala av bolån lite snabbt och några räkningar till och det fanns 20 0000 kr kvar ... den dagen saknar jag något oerhört . Denna månaden är extra tung med när man släpper första räkningen till fogden , känns säkert bättre sen när alla är inne hos dom och det kan börja betalas av . Längtar tills den dagen när lånen är borta ...Idag är det SuperÅngestDagen, den dagen på månaden som det är tvunget att prioritera, vilka räkningar som ska betalas och vilka som får vänta till nästa månad.
Förr i tiden kallades den här dagen för lönedagen och det var en kul dag då man kunde gå på stan och köpa sig ett par nya byxor eller ngt annat man behövde. Och så fanns det pengar kvar på kontot till nästa lönedag.![]()
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ja, för 8 år sedan visste jag inte vad sms lån var för ngt.Usch ja ... kommer ihåg för ca 8 år sedan innan man började låna , när pengarna kom in så kändes det verkligen bra man kunde betala av bolån lite snabbt och några räkningar till och det fanns 20 0000 kr kvar ... den dagen saknar jag något oerhört . Denna månaden är extra tung med när man släpper första räkningen till fogden , känns säkert bättre sen när alla är inne hos dom och det kan börja betalas av . Längtar tills den dagen när lånen är borta ...
Längtar med tills dagen då alla skitlån är borta!!!
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Ja verkligen , har sagt till sambon att mitt handelsbanken lån och norwegian kan jag leva med , för kommer ändå ha en bra summa att leva på och hela hennes när löneutmätningen är över ... tänk vad man ställt till detJa, för 8 år sedan visste jag inte vad sms lån var för ngt.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Hade man kunnat sparat pengarna man lagt på räntor för sms lån under alla åren så hade man nu varit rik, helt klart! Det är inga små belopp, eller hur?????? Jag mår illa när jag tänker på det och än är det inte överJa verkligen , har sagt till sambon att mitt handelsbanken lån och norwegian kan jag leva med , för kommer ändå ha en bra summa att leva på och hela hennes när löneutmätningen är över ... tänk vad man ställt till det

- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Ja det är helt sjukt .. det är flera miljoner man lagt i räntor och sen även amorteringar som man tvingats ta ut ... förra året hade jag 209 000 kr i räntor .. visserligen norwegian 70k och handelsbanken ca 30k och sen dom små 100k i räntorHade man kunnat sparat pengarna man lagt på räntor för sms lån under alla åren så hade man nu varit rik, helt klart! Det är inga små belopp, eller hur?????? Jag mår illa när jag tänker på det och än är det inte över![]()
helt sjukt faktiskt ! Man blir spyfärdig på sig själv . Därför jag bestämde mig för att släppa det och betala av dom små lånen ca 270k genom utmätning och sedan vara fri igen . För det är omöjligt att klara det annars , man bara låna mer för att täck andra skulder .. skulderna bara öka och öka på det sättet ...- Blev medlem
- 5 juli 2017
- Meddelanden
- 4 414
- Mottagna reaktioner
- 2 231
- Poäng
- 1 517
Ja det var inte ens så många år sedan knappt tre år sedan för mig.Ja, för 8 år sedan visste jag inte vad sms lån var för ngt.
Tänk hur allt raseras på några år och nu sitter man här med ett skuldberg på miljonen

- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Ångrar så oerhört att jag inte släppte lånen redan i april förra året efter återbäringen !Ja det var inte ens så många år sedan knappt tre år sedan för mig.
Tänk hur allt raseras på några år och nu sitter man här med ett skuldberg på miljonen![]()
- Meddelanden
- 2 138
- Mottagna reaktioner
- 1 363
- Poäng
- 997
Sonen (5 år) tog min telefon som han inte får när jag bytte blöja och ville köpa ett spel för 40 kr, jag sade nej och då hämnades han blixtsnabbt genom att ta bort mina 17 appar och skrattade, däribland BankID som måste hämtas hem på nytt från internetbanken och jag är rädd att dosan är ”på ett bra ställe” för att man aldrig använder sånt. Behöver deala med Svea om att inte skicka en skuld på 17 000 till inkasso för att jag inte kan ta 1550 kr nu, och inget BankID som jag måste ha under samtalet. Ligger i sängen och orkar inte sälja saker eller gå efter dosan. Tur man inte blir arg men uppgiven inombords.
En kompis sade till mig att Svea är skithårda och ger anmärkning redan vid inkasso. Ska man ge upp att vara anmärkningsfri så man slipper stressas inuti kroppen.
En kompis sade till mig att Svea är skithårda och ger anmärkning redan vid inkasso. Ska man ge upp att vara anmärkningsfri så man slipper stressas inuti kroppen.
- Meddelanden
- 79
- Mottagna reaktioner
- 108
- Poäng
- 276
Sonen (5 år) tog min telefon som han inte får när jag bytte blöja och ville köpa ett spel för 40 kr, jag sade nej och då hämnades han blixtsnabbt genom att ta bort mina 17 appar och skrattade, däribland BankID som måste hämtas hem på nytt från internetbanken och jag är rädd att dosan är ”på ett bra ställe” för att man aldrig använder sånt. Behöver deala med Svea om att inte skicka en skuld på 17 000 till inkasso för att jag inte kan ta 1550 kr nu, och inget BankID som jag måste ha under samtalet. Ligger i sängen och orkar inte sälja saker eller gå efter dosan. Tur man inte blir arg men uppgiven inombords.
Hade nog varit betydligt bättre i längden att kliva upp ur sängen och leta fram dosan. Det eller knacka på grannskapets kärringar och fråga om de har en dosa att låna.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Men behöver du verkligen en dosa för att få igång mobilt bank id? Har du testat ringa till internetbanken och fråga om hjälp hur du kan göra om du inte hittar din dosa?Sonen (5 år) tog min telefon som han inte får när jag bytte blöja och ville köpa ett spel för 40 kr, jag sade nej och då hämnades han blixtsnabbt genom att ta bort mina 17 appar och skrattade, däribland BankID som måste hämtas hem på nytt från internetbanken och jag är rädd att dosan är ”på ett bra ställe” för att man aldrig använder sånt. Behöver deala med Svea om att inte skicka en skuld på 17 000 till inkasso för att jag inte kan ta 1550 kr nu, och inget BankID som jag måste ha under samtalet. Ligger i sängen och orkar inte sälja saker eller gå efter dosan. Tur man inte blir arg men uppgiven inombords.
- Meddelanden
- 2 138
- Mottagna reaktioner
- 1 363
- Poäng
- 997
Hade nog varit betydligt bättre i längden att kliva upp ur sängen och leta fram dosan. Det eller knacka på grannskapets kärringar och fråga om de har en dosa att låna.
Haha ja, jag ville bara gnälla. Är så orolig över anmärkning. Ligger ju och ammar så jag är inte helt lat.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Godisförbjud under en tid eller spelförbjud eller ngt annat som kommer att kännas åt sonen för att han raderade dina appar varav bank id. Det bästa sättet att lära barnen att inte göra om vissa saker är konsekvenser

- Meddelanden
- 2 138
- Mottagna reaktioner
- 1 363
- Poäng
- 997
Men behöver du verkligen en dosa för att få igång mobilt bank id? Har du testat ringa till internetbanken och fråga om hjälp hur du kan göra om du inte hittar din dosa?
Förra gången fick jag gå in på banken för en ny dosa men den ligger nog tre meter ifrån mig. Det var bara tredje gången i år, blev lite trött, har en vilding.
- Meddelanden
- 2 138
- Mottagna reaktioner
- 1 363
- Poäng
- 997
Godisförbjud under en tid eller spelförbjud eller ngt annat som kommer att kännas åt sonen för att han raderade dina appar varav bank id. Det bästa sättet att lära barnen att inte göra om vissa saker är konsekvenser![]()
Ja om man ger godis till ett intensivt barn som är uppskruvat utan godis får man uppsöka psyket eller nåt.
undviker det.En släkting kom med liten godispåse med några bitar i, då blandade han ihop delar till sju sällskapsspel i sitt rum på 5 minuter man inte kollade.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Jag får för mig att när jag bytte mobil och behövde nytt bank id att jag inte behövde dosa. Har ingen dosa, den har laddat ur för flera år sedan, använder aldrig den.Förra gången fick jag gå in på banken för en ny dosa men den ligger nog tre meter ifrån mig. Det var bara tredje gången i år, blev lite trött, har en vilding.
- Meddelanden
- 2 138
- Mottagna reaktioner
- 1 363
- Poäng
- 997
Jag får för mig att när jag bytte mobil och behövde nytt bank id att jag inte behövde dosa. Har ingen dosa, den har laddat ur för flera år sedan, använder aldrig den.
Ska kolla.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Jag förstår, därför skrev jag "eller ngt annat som kommer att kännas", kan vara skärmtid, eller ngt annat sonen uppskattar att göraJa om man ger godis till ett intensivt barn som är uppskruvat utan godis får man uppsöka psyket eller nåt.undviker det.
En släkting kom med lite godis, då blandade han ihop delar till sju sällskapsspel i sitt rum på 5 minuter man inte kollade.
- Meddelanden
- 2 138
- Mottagna reaktioner
- 1 363
- Poäng
- 997
Jag förstår, därför skrev jag "eller ngt annat som kommer att kännas", kan vara skärmtid, eller ngt annat sonen uppskattar att göra
Ja, jag gör mitt bästa.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.